Reilun vuoden verran on ollut kaasukäyttöinen transporter käytössä. Periatteessa bensakone johon sitten bensansyötön rinnalle on asennettu kaasusuuttimet. Käynnistyy bensalla siihen asti että moottorin lämpö ylittää noin 40 astetta.
Joissakin moottoreissa bensa jäähdyttää venttiilejä, ja jälkeenpäin muunnos saattaa vaatiaa joko koko ajan joku osuus bensaa tai sitten erillistä venttiinsuoja-ainetta. Ameriikan puolella autoa tilatessa voi joihinkin malleihin ruksata lisävarusteena vahvemmat seetit kaasukäyttöä varten.
Merkittävimmistä kuorma-autovalmistajista scania ja iveco käyttää sytytystulppia, volvo taas dieseliä mukana sytyttimenä. Näitä on jo ihan oikeasti suomessakin liikenteessä, roska-autot ja bussit kaasulla ja pitkänmatkan rekkaliikennettä nesteytetyllä kaasulla.
En ole kyllä kuullut että ureaa tarvittaisiin kaasukäyttöisissä, nox-päästöt puolet pienemmät kuin dieselissä ja pienihiukkaspäästöt kymmenesosa.
New Holland julkisti nyt ensimmäisen kaasukäyttöisen sarjatuotantotraktorin
https://media.cnhindustrial.com/AMEA-English/NEW-HOLLAND-AGRICULTURE/new-holland-unveils-the-world-s-first-production-t6-methane-power-tractor-at-agritechnica-2019/s/b7d87534-63c3-467f-ae47-103724800a56Tai siis nimenomaan metaanikäyttöisen (maakasu/biokaasu), nestekaasullahan on amerikoissa ajettu vielä 60-70 -luvuilla.
Gostelmashilla valkovenäjällä on myös kaasukäyttöinen leikkuupuimuri ainaki protona.
Ja tankkauspaikkoja alkaa eteläsuomessa olemaan jo aika kohtuullisesti, hyvinkäällä on ihan toiminnassa oleva systeemi luomutuotannon yhteyteen rakennettuna jossa heinän yms mädätys ja kaasutus tuottaa paremmin lannoittavaa materiaalia.
https://www.nivos.fi/biokaasu/palopuron-biokaasu/palopuron-biokaasuTämä kaasuhomma voisi oikeasti toimia, toisin kuin aikaisemmat biodieselsuunnitelmat.
Kaasukäyttöisten henkilöautojen määrä ylittää kohta kymmenentuhatta, ja siihen paketti- ja kuorma-autot sekä bussit päälle.