Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: sorkkis - 17.11.19 - klo:14:01
-
https://www.biokaasuauto.fi/kaasuauto/miten-toimii
Pikkusen skeptinen mutta ???
-
https://www.biokaasuauto.fi/kaasuauto/miten-toimii
Pikkusen skeptinen mutta ???
Toimiihan ne jos vain kaasun jakelu toimii. Siis kaaustankkausasemia on riittävän tiheässä.
Onhan noita jonkinverran käytössä, eikä tekniikka ole niinkään monimutkainen kuin vaikka nykydieselin common rail + urealaitteisto + hiukkasloukku.
-
https://www.biokaasuauto.fi/kaasuauto/miten-toimii
Pikkusen skeptinen mutta ???
Toimiihan ne jos vain kaasun jakelu toimii. Siis kaaustankkausasemia on riittävän tiheässä.
Onhan noita jonkinverran käytössä, eikä tekniikka ole niinkään monimutkainen kuin vaikka nykydieselin common rail + urealaitteisto + hiukkasloukku.
Sekin on totta . Saahan kaasua huonoista rehupaaleista joten saatavuus ei pitäis olla ongelma .
Bensiinimoottorin muutto kaasulla käyväksi on helppo ja toimiikin hyvin .
Saako noi urea hömpötykset jättää pois jos kaasulla ajelee ?
-
Joo. Ureavehkeitä ei tarvita kaasulle muunnetussa henkilöautossa. Useimmissa ammattikäyttöön tarkoitetuissa pakettiautoissa taas tarvitaan.
;D
Eikös se noin menny.
-
Nyt on herra sorkkikselle innovaation paikka muuttaa autonsa kaasulla toimivaksi jamyös ureat sekaan.Eli WC pytty vain kuskin penkin paikalle ja siitä putkisto konehuoneeseen kaasut ja ureat menee hyötykäyttöön.Ja riittävän kaasuntuotannon takaamiseksi pääravinnoksi hernekeitto ja ruisleipä.
-
riittävän kaasuntuotannon takaamiseksi pääravinnoksi hernekeitto ja ruisleipä.
...ja piimää...
-
Niin siis kaasu sopii parhaiten bensakoneeseen. Tai varta vasten suunniteltuun kaasumoottoriin.
Diesel-koneissa kai toimitaan kaasukäytössä niin että moottori käyttää koko ajan myös pienen osan dieseliä ja kaasua voidaan sitten lisätä imuilman sekaan sopivasti.
Dieselin puristussytytys ei sovi sellaisenaan puhtaalle kaasulle ja moottori toimii sillä huonosti tai peräti hajoaa ajan mittaan.
Ureavehkeiden tarpeesta en tiedä, lienee kyse siitä nouseeko palamislämpötila niin korkealle että ilman typpi alkaa reagoida palamistapahtumassa ja muodostaa niitä haitallisia typpiyhdisteitä. Polttoaineestahan se typpi ei ole kummallakaan moottorityypillä peräisin... ei dieselillä eikä kipinäsytytteisellä moottorilla.
Lisäys: joissakin tapauksissa isoja dieselkoneita on muutettu puhtaalle kaasulle, mutta se edellyttää kipinäsytytyslaitteiston asentamista ja yleensä puristussuhteen muuttamista. Eli uusi kansi ja mahdollisesti männät / kiertokanget / kampiakseli ja uusi moottorinohjaus. Ihan perus-mersuun ei kannata, paremminkin johonkin megawattiluokan teollisuus- tai laivakoneeseen.
-
Reilun vuoden verran on ollut kaasukäyttöinen transporter käytössä. Periatteessa bensakone johon sitten bensansyötön rinnalle on asennettu kaasusuuttimet. Käynnistyy bensalla siihen asti että moottorin lämpö ylittää noin 40 astetta.
Joissakin moottoreissa bensa jäähdyttää venttiilejä, ja jälkeenpäin muunnos saattaa vaatiaa joko koko ajan joku osuus bensaa tai sitten erillistä venttiinsuoja-ainetta. Ameriikan puolella autoa tilatessa voi joihinkin malleihin ruksata lisävarusteena vahvemmat seetit kaasukäyttöä varten.
Merkittävimmistä kuorma-autovalmistajista scania ja iveco käyttää sytytystulppia, volvo taas dieseliä mukana sytyttimenä. Näitä on jo ihan oikeasti suomessakin liikenteessä, roska-autot ja bussit kaasulla ja pitkänmatkan rekkaliikennettä nesteytetyllä kaasulla.
En ole kyllä kuullut että ureaa tarvittaisiin kaasukäyttöisissä, nox-päästöt puolet pienemmät kuin dieselissä ja pienihiukkaspäästöt kymmenesosa.
New Holland julkisti nyt ensimmäisen kaasukäyttöisen sarjatuotantotraktorin
https://media.cnhindustrial.com/AMEA-English/NEW-HOLLAND-AGRICULTURE/new-holland-unveils-the-world-s-first-production-t6-methane-power-tractor-at-agritechnica-2019/s/b7d87534-63c3-467f-ae47-103724800a56
Tai siis nimenomaan metaanikäyttöisen (maakasu/biokaasu), nestekaasullahan on amerikoissa ajettu vielä 60-70 -luvuilla.
Gostelmashilla valkovenäjällä on myös kaasukäyttöinen leikkuupuimuri ainaki protona.
Ja tankkauspaikkoja alkaa eteläsuomessa olemaan jo aika kohtuullisesti, hyvinkäällä on ihan toiminnassa oleva systeemi luomutuotannon yhteyteen rakennettuna jossa heinän yms mädätys ja kaasutus tuottaa paremmin lannoittavaa materiaalia.
https://www.nivos.fi/biokaasu/palopuron-biokaasu/palopuron-biokaasu
Tämä kaasuhomma voisi oikeasti toimia, toisin kuin aikaisemmat biodieselsuunnitelmat.
Kaasukäyttöisten henkilöautojen määrä ylittää kohta kymmenentuhatta, ja siihen paketti- ja kuorma-autot sekä bussit päälle.
-
Totta kirjoittaa Metsäjussi ja Aurajokilaivuri . Tulee mieleen petrolikäyttöiset moottorit aikoinaan , nekin laitettiin bensalla käyntiin . Valo vaatii kuulemma maitoautojen siirtyvän kaasuun , mikä helpottaa hiilineutraalin maidontuottamisen .
Maidontuotannossa voidaan käyttää sähköä enemmän eli korvata osa dieseleistä sillä .
Tuli nyt vaan mieleen .
-
Onhan noita metaanilla kulkevia bifuel autoja ollut markkinoilla jo vuosikaudet. Vanhemmissa on kohtuukokoiset bensatankitkin, jollei satu kaasuasemaa matkanvarrelle. Auto ei tiedä, tankataanko siihen biokaasua vai maakaasua. Jollain 3000€ saa vanhankin auton muutettua kaasua käyttäväksi. Tällöin jää vielä vanha bensatankkikin jäljelle. Valtio maksaa tuosta sitten vielä tonnin takaisin. Salosta, Forssasta ja Turusta saa kaasua Sorkkiksen ympäristöstä.
-
sorkkiksen kaasuauto ;D ;D ;D ;D
https://www.youtube.com/watch?v=C4Cx1lMBH3g
-
Vw konsernin kaasuautoja myydään tällä kertaa hyvin,vuoden kaasut mukaan. Ruotsista on tuotu
bi-fuel Volvoja ihan perkuleesti,eikä tommonen V70 hirmu kalliskaan ole. Onhan noita kaasuautoja maailmalla
ollut jo vuosikymmenet. Vanhat trukitkin pelas nestekaasulla(moottorikaasu) jo 70 luvulla. Bensalla hetki lämmiteltiin
vaan. En tiedä oliko kaasussa eroa mutta ainakin pulloventtiilit oli erilaisia.
-
Vanhan dieselin muutto osaksi kaasukäyttöiseksi vois olla halpa ratkaisu .
-
VRrän jakeluautot, silloin kun niitä vielä oli, olivat ainakin täälläpäin nestekaasulla käyviä.
-
Vw konsernin kaasuautoja myydään tällä kertaa hyvin,vuoden kaasut mukaan. Ruotsista on tuotu
bi-fuel Volvoja ihan perkuleesti,eikä tommonen V70 hirmu kalliskaan ole. Onhan noita kaasuautoja maailmalla
ollut jo vuosikymmenet. Vanhat trukitkin pelas nestekaasulla(moottorikaasu) jo 70 luvulla. Bensalla hetki lämmiteltiin
vaan. En tiedä oliko kaasussa eroa mutta ainakin pulloventtiilit oli erilaisia.
Moottorikaasun tuolla jo mainitsitkin . Nestekaasulla toimivia autoja ja trukkeja oli -70 luvulta lähtien . Valtio laittoi homman dieselverolle (tai joku muu vero ) joten kiinnostus hiipui .
-
Vw konsernin kaasuautoja myydään tällä kertaa hyvin,vuoden kaasut mukaan. Ruotsista on tuotu
bi-fuel Volvoja ihan perkuleesti,eikä tommonen V70 hirmu kalliskaan ole. Onhan noita kaasuautoja maailmalla
ollut jo vuosikymmenet. Vanhat trukitkin pelas nestekaasulla(moottorikaasu) jo 70 luvulla. Bensalla hetki lämmiteltiin
vaan. En tiedä oliko kaasussa eroa mutta ainakin pulloventtiilit oli erilaisia.
Moottorikaasun tuolla jo mainitsitkin . Nestekaasulla toimivia autoja ja trukkeja oli -70 luvulta lähtien . Valtio laittoi homman dieselverolle (tai joku muu vero ) joten kiinnostus hiipui .
Hyvähän sorkkiksen on puhua kaasuautojen puolesta kun on kaasuntuotannossa omavarainen .letku vaan perseestä kaasariin niin kylä lähtee ja maisema vaihtuu ;D
-
eiks saksassa ole nuita tilakohtasia kaasulaitoksia montakii? ainkoinaan jossain ollu joku juttukii.. ois se kiva ajella tojolla pelkän pierun voimalla, mut kaasariversioon ei kait tuokaan satu?
-
eiks saksassa ole nuita tilakohtasia kaasulaitoksia montakii? ainkoinaan jossain ollu joku juttukii.. ois se kiva ajella tojolla pelkän pierun voimalla, mut kaasariversioon ei kait tuokaan satu?
Kaasariversiot alkaa olemaan niin lähellä paalaukseen päätymistä ettei välttämättä kannata enää asennella, mutta on kyllä mahdollista.
https://terragas.fi/tuotteet-ja-hinnat/
-
Katalysaattorit tais tulla pakollisiksi 90-luvun alussa. Ja siirsi bensavehkeet ruiskuiksi samantien.Eli vanhoja alkavat
olla.
-
höh, vanhoja! varo kieltäs. tuo vasta 30 vuotias, parhaassa työiässä ja kulkee vielä pitkään. viime talvena jopa kolmannen kerran ruostesuojattu. mut on se surkeeta ku ei nuita AUTOJA enää noteerata ku pitää olla nuita koppimopoja, joista ei etes ulos nää, -ilman kameraa.
-
Anteeksi varomaton kielenkäyttö.Keski ikäisiä siis. Tuttavan mukulat ajelivat pellolla keski ikäisellä
Nissan Primeralla,valittivat kun tulee oljet penkin alta sisälle ;D. Ruostesuojaus selvästi myöhässä
tai tekemättä.
-
Mikä siinä maatiloilla tehtävässä kaasussa mättää ? Huonoa heinää löytyy aina tuollaisen valmistukseen.
-
https://www.google.fi/search?sxsrf=ACYBGNRa8B5JKU-4JW4vGaDJ8cECAp7afw%3A1574602239671&source=hp&ei=_4XaXYyuJomrmwXKzY7YBw&q=biokaasu+reaktori&oq=biokaasu&gs_l=psy-ab.1.0.35i39j0l9.2283.4424..7333...1.0..0.124.684.7j1......0....1..gws-wiz.......0i67j0i131.UswaGZ0vAAQ#spf=1574602248002
-
Ei mennyt ihan putkeen toi linkitys mutta eikös pienillä investoinneilla saa reaktorin maatilan käyttöön .
-
Ei mennyt ihan putkeen toi linkitys mutta eikös pienillä investoinneilla saa reaktorin maatilan käyttöön .
Pieni on suhteellista - kyllä se taitaa kuitenkin 6-numeroinen summa olla jos systeemi oikeasti toimii ilman jatkuvaa häsäämistä ja kaasun käyttökin on ratkaistu.
-
ilman muuta kaikki asiat kehittyy volovo / traktorikin kehittyy maailmalla kuten toinenkin svedulainen alunperin ..firmaniemeä ei autoissa saaenää käyttäää
tavara merkki kuuluu jollekkin muulle alalle.....kaaropaikoilla maailmalla tuotetaan yhtä sun toista kaasua..sähkö biopoltto aineet..jopa haloilla liikkui autot ennen muinoin..niin miksi ei sitten pontikalla tai kaasulla..tekniikan ihme maailmaja tieteenkuvalehdet ovat tulevaisuuden asialla..talvella ilta puhteella saa tehdä muutakin kuin katsella sol sidania ja wallanderia...luonto ohjelmiakin on telkkarissa ja pöntöt sekaisin.
-
miten muuten se sinappiöljy toimii nuissa nykykoneissa? lie se yks valtu vielä henkissä?
-
Viime viikolla jossakin aamuohjelmassa Elena Gorschkow päästi päästään tahattoman sammakon. Siinä puhuttiin jotain kaasuautoista ja tämä Elena päästi refleksin omaisesti mielipiteen kaasuautoiluista. Se sanoi jotain, että se on ihan tyhmää tai vastaavaa ja toimittaja nikke tarttui heti siihen. Sitten tää vihreä yritti selitellä että laitetaan sanoja suuhun.
Siinä vaan tuli selvä mielipide, että autot ovat homoja. Onko se vihreiden agenda, että autot paalataan kaikki?
-
juuu, ja kaikille heppa jolla karauttaa töihin, harrastuksiin, ostoksille ja matkoille. ei autoa tartte suomessa kukaan. pysyy vaan kiltisti kotona.
-
juuu, ja kaikille heppa jolla karauttaa töihin, harrastuksiin, ostoksille ja matkoille. ei autoa tartte suomessa kukaan. pysyy vaan kiltisti kotona.
...ja Kaikille koti Kehä kolmosen sisäpuolelle...
...ruoka kaupasta, sähkö pistorasiasta ja rahaa sossusta...
-
jeeeee, sepeolot jokaiselle! ja sit niille jokka ei moisesta välitä vapaus tehä mitä huvittaa.