Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Iso viljankuljetuskärry hakusessa.  (Luettu 21590 kertaa)

W124

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 227
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Mitä mieltä olette 190hl Kiren kärryistä? Olisi mielestäni hinta/laatusuhteeltaan aika passeli hoilokärryksi. Vakiona näissä on jarrut kahdessa pyörässä. Onko järkevää käyttöä jos ottaa neljälle, kun lisähinta ei ole ihan kohtuuton. Onko nämä kuinka huoltovapaita vai joutuuko jollain aikavälillä tekemään jotain.
Joissain Kiren kärryissä ollu kehnot maalaukset, maali rapisee jokusen ulkosäilytysvuoden jälkeen. Ovatkohan korjanneet? Jarrujen osalta kannattaa miettiä vetokoneen jarruja ja ei niistä mitään haittaakaan ole. Ainakin joissain kärryissä on etu- ja taka-akselin jarrujen välissä hana, josta takajarrut saa pois käytöstä talviajoon. Kun kärryn toiset renkaat pyörivät, kärry pysyy paremmin hallussa jarruttaessa.

Tieten jos maanajokärryä tarvit kannattaa myös miettiä maansiirtokärryä viljalaidoilla, hinnassahan ei juuri eroa ole ja kärry ei seiso tyhjänpanttina niin paljoa.
Tuo on vanhentunutta tietoa. Talvikelillä nelipyöräjarrut todella tärkeät, muuten kärry puskee traktorin linkkuun ja jälki on pahaa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11750
  • Virolaista kiitos!
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Tieten jos maanajokärryä tarvit kannattaa myös miettiä maansiirtokärryä viljalaidoilla, hinnassahan ei juuri eroa ole ja kärry ei seiso tyhjänpanttina niin paljoa.
On sekin vaihtoehto mietitty läpi ja periaatteessa toinen (isompi) maansiirtokärry olisi ihan tarpeellinenkin. Ongelma on siinä, että vahinko käy niin helposti tuon alustakärryn kanssa ja laidat ei ole sitten pitäviä ja kohdillaan. Toisekseen se viljakasetti on melkoinen peltilaatikko eli ainevahvuudet ja perälaudan toiminnallisuus on vähän sellainen ja tällainen. Kiinteälaitainen iso kärry olisi sijoituksena ihan kohtuullinen, koska menee kaupaksi sitten joskus ja helpompi siivota lajikkeen vaihdon yhteydessä. Tuo pitkä joutilasaika on tietenkin iso miinus.

Apilas Jr.

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1857
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Tieten jos maanajokärryä tarvit kannattaa myös miettiä maansiirtokärryä viljalaidoilla, hinnassahan ei juuri eroa ole ja kärry ei seiso tyhjänpanttina niin paljoa.
On sekin vaihtoehto mietitty läpi ja periaatteessa toinen (isompi) maansiirtokärry olisi ihan tarpeellinenkin. Ongelma on siinä, että vahinko käy niin helposti tuon alustakärryn kanssa ja laidat ei ole sitten pitäviä ja kohdillaan. Toisekseen se viljakasetti on melkoinen peltilaatikko eli ainevahvuudet ja perälaudan toiminnallisuus on vähän sellainen ja tällainen. Kiinteälaitainen iso kärry olisi sijoituksena ihan kohtuullinen, koska menee kaupaksi sitten joskus ja helpompi siivota lajikkeen vaihdon yhteydessä. Tuo pitkä joutilasaika on tietenkin iso miinus.

Millanen sohlo sulla on kaivurikuskina, jos laidat ei kestä kärryissä?  :P

"How dare you godless bastards step on my land?
How dare you touch my daughters and sons?
This will be your last steps, unless you turn
Put your two-headed eagle in your arse and run!"

                                          -Ignea-

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11750
  • Virolaista kiitos!
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Tieten jos maanajokärryä tarvit kannattaa myös miettiä maansiirtokärryä viljalaidoilla, hinnassahan ei juuri eroa ole ja kärry ei seiso tyhjänpanttina niin paljoa.
On sekin vaihtoehto mietitty läpi ja periaatteessa toinen (isompi) maansiirtokärry olisi ihan tarpeellinenkin. Ongelma on siinä, että vahinko käy niin helposti tuon alustakärryn kanssa ja laidat ei ole sitten pitäviä ja kohdillaan. Toisekseen se viljakasetti on melkoinen peltilaatikko eli ainevahvuudet ja perälaudan toiminnallisuus on vähän sellainen ja tällainen. Kiinteälaitainen iso kärry olisi sijoituksena ihan kohtuullinen, koska menee kaupaksi sitten joskus ja helpompi siivota lajikkeen vaihdon yhteydessä. Tuo pitkä joutilasaika on tietenkin iso miinus.

Millanen sohlo sulla on kaivurikuskina, jos laidat ei kestä kärryissä?  :P
Minä itse. Kalusto on hieman maailmaa nähnyt näiden pellonraivaushankkeiden parissa. Jos hommaisin vielä toisen maansiirtokärryn, niin täytyisi vähän katsoa mitä sillä kuskailee.

Apilas Jr.

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1857
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Tieten jos maanajokärryä tarvit kannattaa myös miettiä maansiirtokärryä viljalaidoilla, hinnassahan ei juuri eroa ole ja kärry ei seiso tyhjänpanttina niin paljoa.
On sekin vaihtoehto mietitty läpi ja periaatteessa toinen (isompi) maansiirtokärry olisi ihan tarpeellinenkin. Ongelma on siinä, että vahinko käy niin helposti tuon alustakärryn kanssa ja laidat ei ole sitten pitäviä ja kohdillaan. Toisekseen se viljakasetti on melkoinen peltilaatikko eli ainevahvuudet ja perälaudan toiminnallisuus on vähän sellainen ja tällainen. Kiinteälaitainen iso kärry olisi sijoituksena ihan kohtuullinen, koska menee kaupaksi sitten joskus ja helpompi siivota lajikkeen vaihdon yhteydessä. Tuo pitkä joutilasaika on tietenkin iso miinus.

Millanen sohlo sulla on kaivurikuskina, jos laidat ei kestä kärryissä?  :P
Minä itse. Kalusto on hieman maailmaa nähnyt näiden pellonraivaushankkeiden parissa. Jos hommaisin vielä toisen maansiirtokärryn, niin täytyisi vähän katsoa mitä sillä kuskailee.

;D ;D ;D
"How dare you godless bastards step on my land?
How dare you touch my daughters and sons?
This will be your last steps, unless you turn
Put your two-headed eagle in your arse and run!"

                                          -Ignea-

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Tieten jos maanajokärryä tarvit kannattaa myös miettiä maansiirtokärryä viljalaidoilla, hinnassahan ei juuri eroa ole ja kärry ei seiso tyhjänpanttina niin paljoa.
On sekin vaihtoehto mietitty läpi ja periaatteessa toinen (isompi) maansiirtokärry olisi ihan tarpeellinenkin. Ongelma on siinä, että vahinko käy niin helposti tuon alustakärryn kanssa ja laidat ei ole sitten pitäviä ja kohdillaan. Toisekseen se viljakasetti on melkoinen peltilaatikko eli ainevahvuudet ja perälaudan toiminnallisuus on vähän sellainen ja tällainen. Kiinteälaitainen iso kärry olisi sijoituksena ihan kohtuullinen, koska menee kaupaksi sitten joskus ja helpompi siivota lajikkeen vaihdon yhteydessä. Tuo pitkä joutilasaika on tietenkin iso miinus.

Millanen sohlo sulla on kaivurikuskina, jos laidat ei kestä kärryissä?  :P
Minä itse. Kalusto on hieman maailmaa nähnyt näiden pellonraivaushankkeiden parissa. Jos hommaisin vielä toisen maansiirtokärryn, niin täytyisi vähän katsoa mitä sillä kuskailee.
Maansiirtokärryillä ajetaan kiviä , kaikkee raskasta toki siinä laidat kärsii .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

AP1982

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Itse ainakin olen ollut tyytyväinen Kiren tuotteisiin. Nykyisin 16tn maakärry palapelilaidoilla ja 560/45R22,5 kumeilla. Onhan noissa laidoissa pieni väkertäminen kun pala-palalta laitetaan mutta kyllä ne yksinäänkin laittaa kun kuormaimella ensin nostaa ne lavan pohjalle. Täältä myös ääni mahdollisimman isoille vyörenkaille.

erppo

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 198
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Jos palataan alkuperäiseen ongelmaan eli viljan siirtoon pisteestä A pisteeseen B.
Matkaa 20 km. Jos vain lastaus ei tuota ylipääsemätöntä ongelmaa, kuorma-auto on ehdottomasti taloudellisin kuljetusväline jo noinkin lyhyellä matkalla. Viljarekka ottaa n. 50 tn kerralla ja rahti tuolla matkalla ehkä 6-6,5 e/tn alv 0. Traktorilla saa ajaa 4-5 reissua samaan tonnimäärään ja aikaa kuluu pari päivää tai enemmän. Huonolla tuurilla vielä rengassulkeiset kaupan päälle. Mutta kukin tavallaan.

häjy

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Jos joku kaipaa tosi hyviä maansiirtokärryjä lisälaitakasetilla ja veivipressulla niin täältä löytyisi sellaiset. 11m3/20m3.

kulta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 59
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Mitä mieltä olette 190hl Kiren kärryistä? Olisi mielestäni hinta/laatusuhteeltaan aika passeli hoilokärryksi. Vakiona näissä on jarrut kahdessa pyörässä. Onko järkevää käyttöä jos ottaa neljälle, kun lisähinta ei ole ihan kohtuuton. Onko nämä kuinka huoltovapaita vai joutuuko jollain aikavälillä tekemään jotain.
Minulla tuollainen kärry käytössä.
Ensin plussat
Kevyt vetää,hyvät jarrut,suht edullinen hankintahinta,hyvä maalaus.
Miinukset
Ei astintasoa takalaidassa peitteen laittoa ajatellen,takalaita vuotaa yläkulmista ilman teippaamista.laitoin ikkunatiivisteen saumaan.takalaita tosi nopealiikkeinen/pienet sylinterit.
Ainut vika ollut kun toisesta jarrusta katkesi palautusjousi.
Kärri ollut käytössä 7-8vuotta.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18400
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Jos palataan alkuperäiseen ongelmaan eli viljan siirtoon pisteestä A pisteeseen B.
Matkaa 20 km. Jos vain lastaus ei tuota ylipääsemätöntä ongelmaa, kuorma-auto on ehdottomasti taloudellisin kuljetusväline jo noinkin lyhyellä matkalla. Viljarekka ottaa n. 50 tn kerralla ja rahti tuolla matkalla ehkä 6-6,5 e/tn alv 0. Traktorilla saa ajaa 4-5 reissua samaan tonnimäärään ja aikaa kuluu pari päivää tai enemmän. Huonolla tuurilla vielä rengassulkeiset kaupan päälle. Mutta kukin tavallaan.

Tuossa liioitellaan ehkä traktorilla käytettävää aikaa hiukan. Lisäksi monessa maatilakuivurissa voi pitkän viljarekan varsinkin perävaunun kippaus olla haastavaa. Lastaus etäpellolla on varmaan myös tehtävä tielle, todennäköisesti ei ole koko rekan imevää perustettua peltoliittymää. Eli tarvittaisiin ruuvikärry.

Mutta 50 tonnin vienti traktorilla ajamalla vaatisi monta päivää ? Traktorit kulkevat 40 km/h nykyään, ja 200 hl viljakärry ei ole harvinainen. Kuorma-autoidea olisi OK, jos siellä etäpäässä olisi alleajettava siilo, josta vaan laskettaisiin rekka täyteen. Mutta jos kyse on puintihommasta, suostuuko kukaan rahtikuski puolta päivää ilmaiseksi katselemaan puimurin pyörimistä pellolla ?

Kolmella pienellä kärryllä , 100, 82 ja 70 hl, vein 45 tonnia vehnää Leyland traktorilla 13 km päähän viljavarastolle, yhden päivän aikana. Toki elettiin 1980-lukua. Alkuun kolme kärryä olivat täynnä, puoli seitsemältä läksin, päivän mittaan aina ruuvikierukka täyttämään kärryä kun kävin reissun tekemässä. Viimeinen kuorma meni kaupan kaatosuppiloon johonkin neljän pintaan. Kerkesin jopa syödäkin kotona, kun 100 hl kärry jossakin vaiheessa vielä odotutti hiukan. Seitsemän reisua päivän aikana.

-SS-

Viimeksi muokattu: 26.02.20 - klo:14:47 kirjoittanut -SS-

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3488
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Kyllä tuolta katselisin ihan kiinteälaitaista viljakärryä, jos pitäis sellainen ostaa. Eikä mikään koukkulavavehekään huono idea olisi. Jos maansiirtokärryä tarvitsee, niin sitten hommaa tuollaisen viljakasetilla olevan maakärryn. Mutta muuten kiinteälaitainen.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5472
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Kiinteelaitanen kärry 22,5" renkailla ja jarrut joka nurkassa on paras jos vedetään traktorilla kevyttä tavaraa (esim viljaa).

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11750
  • Virolaista kiitos!
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Onko teillä peitekaaria käytössä? Näyttää aika jyrkiltä kuvissa. Mahtaisiko selvitä ilmankin.

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2658
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Onko teillä peitekaaria käytössä? Näyttää aika jyrkiltä kuvissa. Mahtaisiko selvitä ilmankin.

Kyl ne kaaret o hyvät olla. Melko surkeeta peittää vajaata kuormaa irtopressulla jos ei oo kaaria pitämässä pressua ylhäällä.