Kuinka monta kuormaa pitää viedä, että uus kärri on maksettu? Ite oon tyytyväisenä ajellu pellon ja kuivaajan väliä 20km 100hl kärryillä. Ja samoilla kärryillä oon ajellu tavarat kaupalle taas sinne 20km päähän. Tosin valtra on nopeella lootalla, että joutusasti liikkuu. Ei siinä, ite oon kans haaveillu isommista kärryistä myyntihommia ajatellen, mutta en oo saanu aikaan.
No, tuskinpa se uusi kärry tulee koskaan täysin maksettuna sillä, että samalla ajokerralla saa enemmän viljaa vietyä. Mutta pitää toki laskea senkin päälle, että sama kärry tuo lisäkapasiteettia myös puintiin. Mulla on nyt yksi 80 hl yksiakselinen kärry sekä yksi 100 hl telikärry. Puimuri 10 jalan, mutta silläkin on tänäkin syksynä saanut nopsaan kärryt täyteen kun aamut oli sellaisia että se vähäkin kaste oli häipynyt puoleen päivään mennessä. Eli se helpottaisi myös puintia, varsinkin kun kuivuriin mahtuu vain maks.. 90 hehtoa.
Ja kai sille kärrylle jotain jälleenmyyntiarvoa sitten jää, kun noin 20 vuoden päästä lopetan viljelyn, jos terveys riittää, ja jos ei EU tee sitä ennen viljelyä kannattamattomaksi Suomessa ja jos ja jos ja jos...🙂
Joka tapauksessa mun pinta-aloilla tulee ensi syksynä normivuonna noin 15 reissua pelkkää viljanajoa kärryillä tuonne luovutuspisteelle 20 km:n päähän. Onhan se toki mietittävä, ajanko nuo 15 reissua nykyisellä 100 hehtoisella kärryllä vai teenkö vain 10 reissua syksyssä esim. 160 hehtoisella ja saan joudukkuutta puintiin samalla.
Päätyö kun on maailmalla niin olisi hyvä että saisi aina peltotyöt vauhdilla tehtyä. Tänä vuonna onnistuu hyvin, nähtävästi jää vain viiteen vuorokauteen se määrä, jolloin piti olla palkkatyöstä pois puintien vuoksi. Viikonloput ja illat toki on menneet pellolla ja kuivurilla.
Sillä jokainen tunti pellolla on tunti pois palkkatyöstä.