• Tavallinen aihe

Aihe päästöt ja autot  (Luettu 7351 kertaa)

Moottoripolkupyörä Man

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 746
Vs: päästöt ja autot
sattuipa tuossa silmiin ylen juttu sähköautoista.   aika hauska kun pitää olla auto joka painaa saakelisti, juuri niiden akkuin takia , ja pitää päästä yhellä latauksella piiitkälle..     ja sitten kun tietää paljonko luonto antaakaan kun niitä aukkuja tehdään.     mitä se mahtaa takoitaakaan kun jos suomiautot kaikki olisi sähköisiä?       tuntuu että tuo ilmastohörhöttely on pikkasen karannu käsistä.    kun vielä muistaa millasilla autoilla ajeltiin 1900-luvun lopulla.     autot ei paljon yli tonnia painaneet ja hepoi oli joku 50-80 ja hyvin immeiset liikkui paikasta toiseen.     kuolleita oli kyllä, mutta aika harva näistä nykykuskeistakaan on elossa 2070 !                         pikkasen kun moottoritekniikka paransi niin aika sukkamehulla netkin kotterot kulki ja saasteita siis vähän ilmaan.

        oma uunokin vei sen 4,5 litraa satasella ja eipä nuo päästöt hirmuja ollu vielä lopunaikoinaan ja hyvin nopsaan pääsi perillekin.   mutta ite vaan joutui ajamaan.  ei ollu kaikkea hitisvinkulaa vikaantumaan kuten nykyään.           tosa eilen illalla yks tuttu tuli apuja kyselemään kun oli kia lopettannu kulkemisen, kait saanu vettä vikapaikkaan..                       nooo, viime vuosituhannen koslalla sit piti heittää kotionsa ja hinuri haki koslan illemmalla..                                 ja luonto ei pelastunna taaskaan.

Paino ei onneksi nosta kulutusta yhtä jyrkästi kuin vauhti. Tien pinnasta ja renkaista riippuen vierintävastus lisääntyy melko hitaasti, sen sijaan nopeuden tuplaaminen heti nelinkertaistaa ilmanvastuksen.

Suuremman painon kiihdyttäminen vie toki enemmän energiaa, mutta kun sähköpirsseissä vastaava jarrutusenergia pyritään saamaan takaisin akkuun niin ei sekään niin suuri kysymys ole.
Perusmallin tavallliset sähköautot painavat siinä 1500 kg paikkeilla, superautoluokkaan kuuluvat tietysti painivat omassa ryhmässään.
Kovin kauas painon suhteen ei nykyään jää moni tavallinen polttomoottorikärrykään. Tämä johtuu aina vaan lisääntyvästä turvavarustelusta, äänieristyksestä, verhoilusta, paremmista penkeistä ja muusta mukavuudesta vaikka moottori ja voimansiirto ovat taatusti kevyempiä kuin 70-luvulla.

Sähköauto ei välttämättä ole paljoa painavampi, esimerkkinä Hyudai Ioniq. Siitä on hybridi, PHEV ja täyssähköversiot.
Hybridit 1445 - 1552 kg, täyssähköversiot 1495 - 1550 kg. Tietysti hybridikin on aina painavampi kuin perinteinen, ero lienee siinä 100 kg tyypillisesti.

Leaf painaa noin 1550-1600 kg. Vertailun vuoksi vaikka Volvon perinteinen V70 näkyy olevan 1854 kg, onhan Volvo toki isompi pirssi mutta hyvin yleinen auto kuitenkin.
Vertailu pitäisi myös tehdä aina automaattilaatikolla ja muutenkin samalla varustelulla oleviin versioihin.

Sähköautolla on rajoitteensa - joista hinta ei ole vähäisin -  mutta monesti se olisi ihan käypäinen vaihtoehto. Kuten vaikka meillä, perinteisellä ajetaan varmasti alle 5% kilometreistä, kaikki muu sähköautolla. Kuitenkin valtaosa liikkumisesta tapahtuu noin 150 km säteellä johon sähkö riittää hyvin.
Mulla ei ole mitään ilmastonmuutosagendaa, etsin vain halpoja ajokilometrejä tuoreella autolla.

Ihan perusteltuja vaihtoehtoja, mutta kun sähköautot ovat homoja.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17264
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: päästöt ja autot
sattuipa tuossa silmiin ylen juttu sähköautoista.   aika hauska kun pitää olla auto joka painaa saakelisti, juuri niiden akkuin takia , ja pitää päästä yhellä latauksella piiitkälle..     ja sitten kun tietää paljonko luonto antaakaan kun niitä aukkuja tehdään.     mitä se mahtaa takoitaakaan kun jos suomiautot kaikki olisi sähköisiä?       tuntuu että tuo ilmastohörhöttely on pikkasen karannu käsistä.    kun vielä muistaa millasilla autoilla ajeltiin 1900-luvun lopulla.     autot ei paljon yli tonnia painaneet ja hepoi oli joku 50-80 ja hyvin immeiset liikkui paikasta toiseen.     kuolleita oli kyllä, mutta aika harva näistä nykykuskeistakaan on elossa 2070 !                         pikkasen kun moottoritekniikka paransi niin aika sukkamehulla netkin kotterot kulki ja saasteita siis vähän ilmaan.

        oma uunokin vei sen 4,5 litraa satasella ja eipä nuo päästöt hirmuja ollu vielä lopunaikoinaan ja hyvin nopsaan pääsi perillekin.   mutta ite vaan joutui ajamaan.  ei ollu kaikkea hitisvinkulaa vikaantumaan kuten nykyään.           tosa eilen illalla yks tuttu tuli apuja kyselemään kun oli kia lopettannu kulkemisen, kait saanu vettä vikapaikkaan..                       nooo, viime vuosituhannen koslalla sit piti heittää kotionsa ja hinuri haki koslan illemmalla..                                 ja luonto ei pelastunna taaskaan.
https://www.energiatalous.fi/?p=1156
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4308
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: päästöt ja autot
Ja Ruattis joku teini spurgu sai idean pinnata koulusta ilmasto muutoksen vastustamisen takia. Koulu lakkoilija- nobelin rauhanpalkinto ehdokas. Voi per**** , hiukset pois ja kalterien taa.

Ei kait ihan noinkaan. Tää plikkahan on   https://www.autismiliitto.fi/autismikirjo/aspergerin_oireyhtyma   ja käytetään toisten ohjailemana ajamaan ilmastoasiaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtymä :"ominaisia tavallisesta poikkeava sosiaalisen vuorovaikutuksen tyyli sekä epätavallisen voimakkaat rajoittuneet mielenkiinnon kohteet. "

Erittäin vastenmielinen tapaus tuo, käytetään vammaista ihmistä hyväksi omien agendojen ajamisessa.


Sen verran pitää kommentoida kun jotain tietoa on aspergerista, kun yksi jälkeläisistä on tällainen tapaus. Asperger on neuropsykologinen oire eikä mikään vamma. Nämä aspergerihmiset on todennäköisesti vieneet maailmaa enemmän eteen päin kuin me ns. normaalit. Nämä on niitä tutkijoita, tohtoreita sun muita tieteen tekijöitä joilla on toki omat sosiaaliset rajoitteet eikä heitä edes yleensä kiinnosta muiden ihmisten seura. Jos haluaa katsoa hyvän sarjan aspergeriin liittyen niin Netflixistä löytyy sen niminen kuin Atypical. Jossain asiaan liittyvässä koulutuksessa tuli vastaan että 8% ihmisistä on havaittavissa as-piirteitä.

Mutta sitten näihin autoihin liittyen. Itselle kelpuuttaisin sähköauton oikein helposti jos perse kestäisi hankkia. Toki hieman epäilyttää pitkän aikavälin kestävyys sähkövehkeiden kanssa kun traktoreissakin noiden kanssa tuntuu olevan ongelmaa... Tietysti sitä hienoa sähkötekniikkaa on ihan perinteisten voimanlähteiden kanssakin. Serkku laittoi uudehkon hienon poikamiesebemarin ja kyllä tuli mieleen että aikaa vastaan ei taida olla kestävä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 51344
Vs: päästöt ja autot
niin, ja mikä mahtaa ollakaan tuollaisen todellinen hiilijälki.   net maametallit ei kaikkein yleisimpiä mitä akkuteknolokia käyttää..  eikä joka kylällä etes huoltoon taitoja.                    ja minkäs automerkin täyssähkön net veti just pois esittelystä kun uutena huomasivat että voivat jopa palaa...

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17264
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: päästöt ja autot
niin, ja mikä mahtaa ollakaan tuollaisen todellinen hiilijälki.   net maametallit ei kaikkein yleisimpiä mitä akkuteknolokia käyttää..  eikä joka kylällä etes huoltoon taitoja.                    ja minkäs automerkin täyssähkön net veti just pois esittelystä kun uutena huomasivat että voivat jopa palaa...
Kysy hallahaholta  ::)

Onnex insinöörit on pääasiassa viisasta porukkaa .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 51344
Vs: päästöt ja autot
mutta missä net on sit töissä?   kun kuulostelee nuita kokemuksia ja tuntemuksia...  ni ei paljon porukka töissä nuissa toimissa..   akuupakettien vaihto takuuna monella merkillä tosi iso menoerä.   kuin paljon polttomoottorimalleja myytävä että nuo saa kustannettua?

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17264
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: päästöt ja autot
mutta missä net on sit töissä?   kun kuulostelee nuita kokemuksia ja tuntemuksia...  ni ei paljon porukka töissä nuissa toimissa..   akuupakettien vaihto takuuna monella merkillä tosi iso menoerä.   kuin paljon polttomoottorimalleja myytävä että nuo saa kustannettua?
Ne voi laskuttaa Oksalta .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11579
Vs: päästöt ja autot
Mitenkä sitten mennään joulukylään sukulaisille kun sähköt eivät tahdo riittää suomessa nykyäänkään kinkunpaistoon ja kylpemiseen pakkasella kun mökkejäkin lämmitetään sähköllä. Asuntojen sähkölämmitystä karsastetaan tuhlaamisena mutta sähköautoilu on hyvästä..

voortimies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 888
Vs: päästöt ja autot
Kyllä teillä on taas aika *****ttanut muistot. Tai sitten olette liian nuoria.

Kuka oikeasti kaipaa 60-70 -luvun autoja. Onhan niillä kiva fiilistellä mutta että käyttöautoksi.

Itsellä jäänyt mieleen eräs retkeilyreissu. Lähdettiin täältä määränpäänä ei Vesilahti mutta lähelle kun eräs oli sieltä päin kotoisin. Jostakin syystä reittinä oli 2-tien kautta, johtuiko siitä, että 3-tie ei silloin ollut moottoritie vai siitä, että piti poiketa "Marskin salonkivaunussa". Jossakin Vammalan ja Tampereen välillä oli aivan jumalaton mäki. Autossa neljä nuorta, kaksi telttaa, makuupussit yms ja tietty muutama koppa kaljaa. Ja tuossa mäessä auto kerta kaikkiaan hyytyi. Kakkosta piti hakea ja hyvä että ei keittänyt. Kuka oikeasti kaipaa noita autoja? Tehoja oli.

Aina ihmetellään, että kun nykyautot hyytyy sähkövikaan. Hyytyi ne vanhatkin, niitä vaan pystyi elvyttämään jossain määrin tien päällä.

Kuka kaipaa kaasariautoja käynnistyvaikeuksineen? Monen auton ohjekirjassa oli tarkat ohjeet, missä asennossa kaasupolkimen piti olla käynnistäessä. Kylmänä ja lämpimänä eri asento. Ja hassuinta oli, että auto saattoi kieltäytyä käynnistymästä, jos kaasupoljin oli väärässä asennossa.

Ja oli rikastin eli ryyppy. Joko käsikäyttöinen tai automaattinen. Käsikäyttöisen kanssa oli tarkkaa, että ryyppy oli juuri sopivasti vedetty ja sitä pienennettiin sopivasti moottorin lämmetessä. Muuten alkoi helposti nykimään. Automaattiryyppy hoiti tuon automaattisesti. Tai sitten ei. Kulutus saattoi olla +2-3 litraa suurempi kun automaattiryyppy jumitti päälle. Ja ainakin joissakin autoissa öljypohjassa oleva nestemäärä lisääntyi helposti litralla parilla. Tosin bensa sitten heikensi voiteluominaisuuksia.

Pahimmillaan kostealla ilmalla lämpötiloissa -3 - +3 kaasuttajan kurkku saattoi jäätyä. Ja sitten oli kivaa.

Niin ja oikein huippukeksintö oli muuttuvakurkkuinen kaasutin. Sai aika pian nimityksen juuttuvakurkkuinen.

Niin ja imuilma otettiin joko pakosarjan vierestä tai muualta. Säätö oli joko manuaalinen tai automaattinen. Jos unohti kääntää talviasennosta kesäasentoon tai automatiikka jumitti, niin sen huomasi viimeistään ekoilla helteillä. Auto uhkasi keittää.

Ja virranjakaja. Sitä piti säätää, sytytysennakkoa. Oliko se strobovalo vai mikä, muista enää. Ensin imusarjan letku irti ja perussäätö ja sitten periaatteessa imusarjan kautta hoitui hienosäätö kierrosluvun mukaan. Ja virranjakajan kansi ja kärjet ja pyörijä kulutustavaraa. Ja pieni näkymätön pore jakajan kannessa saattoi aiheuttaa käyntihäiriön. Ja tulpanjohdot tai tulpan hattu tai sytytystulppa. Niin ja sytytyspuola.

Mitäs vielä. Pahuksen rumpujarrut. Pysyivät säädöissään juurikin katsastuksen ajan. Ehkä. Jatkuvasti sai olla rassaamassa.

Mutta että jos nykyautoihin vertaa, niin aika huoletonta on autoilu nykyisin. Ja ennen arvelutti ostaa 100.000 ajettua autoa kun oli moottoriremppa tehtävä. Nykyisin 300 menee heittämällä jos muistaa vain öljyt vaihtaa.

Mutta onko aika *****ttanut muistot?

Viimeksi muokattu: 16.07.19 - klo:09:38 kirjoittanut voortimies

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1127
Vs: päästöt ja autot
Ei kun kyllä ne 70-luvun autot oli parhaita.  ;D

Kyllä se niin on, että kun perseensä laskee vaikka 10v vanhaan Lexukseen (puhumattakaan uudesta) niin ei voi kuin ihailla kuinka paljon on kaikkea hilavitkutinta ja matkaa mukavoittavaa teknologiaa. Ja on luotettava auto.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19054
  • vastustan
Vs: päästöt ja autot
Ei kun kyllä ne 70-luvun autot oli parhaita.  ;D

Kyllä se niin on, että kun perseensä laskee vaikka 10v vanhaan Lexukseen (puhumattakaan uudesta) niin ei voi kuin ihailla kuinka paljon on kaikkea hilavitkutinta ja matkaa mukavoittavaa teknologiaa. Ja on luotettava auto.
empä tiedä jos vastaavan hintasen mersun sais 70 luvulta, voisi olla parempi auto :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9289
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: päästöt ja autot
Ei kun kyllä ne 70-luvun autot oli parhaita.  ;D

Kyllä se niin on, että kun perseensä laskee vaikka 10v vanhaan Lexukseen (puhumattakaan uudesta) niin ei voi kuin ihailla kuinka paljon on kaikkea hilavitkutinta ja matkaa mukavoittavaa teknologiaa. Ja on luotettava auto.
empä tiedä jos vastaavan hintasen mersun sais 70 luvulta, voisi olla parempi auto :-\ :-\ :-\ :-\

Pystylamppu mersuhan ei taitais hyytyä edes sähköjen puutteeseen,ku moottori ei tarvia sitä pyöriäkseen 😄

Kyllähän 2000 luvulle tultaessa autoissa oli jo kaikki tarvittava. Ilmastointi, riittävästi turvatekniikkaa, sekä varsin huoltovapaa tekniikka.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17264
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 51344
Vs: päästöt ja autot
mutta kyllä miusta jo aikasemmin on autojen tekniikka ollu ihan luotettavaa.     kaverin 127 fiude mittarissa 220 000 ekan kerran kone auki ja ventiilien tasaus..   luopu kun heilahti 300 tonnia mittariin.     ( ei menny katastuksesta läpi kun jalka meni..  läpi )