Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 08.07.19 - klo:09:19

Otsikko: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 08.07.19 - klo:09:19
sattuipa tuossa silmiin ylen juttu sähköautoista.   aika hauska kun pitää olla auto joka painaa saakelisti, juuri niiden akkuin takia , ja pitää päästä yhellä latauksella piiitkälle..     ja sitten kun tietää paljonko luonto antaakaan kun niitä aukkuja tehdään.     mitä se mahtaa takoitaakaan kun jos suomiautot kaikki olisi sähköisiä?       tuntuu että tuo ilmastohörhöttely on pikkasen karannu käsistä.    kun vielä muistaa millasilla autoilla ajeltiin 1900-luvun lopulla.     autot ei paljon yli tonnia painaneet ja hepoi oli joku 50-80 ja hyvin immeiset liikkui paikasta toiseen.     kuolleita oli kyllä, mutta aika harva näistä nykykuskeistakaan on elossa 2070 !                         pikkasen kun moottoritekniikka paransi niin aika sukkamehulla netkin kotterot kulki ja saasteita siis vähän ilmaan.

        oma uunokin vei sen 4,5 litraa satasella ja eipä nuo päästöt hirmuja ollu vielä lopunaikoinaan ja hyvin nopsaan pääsi perillekin.   mutta ite vaan joutui ajamaan.  ei ollu kaikkea hitisvinkulaa vikaantumaan kuten nykyään.           tosa eilen illalla yks tuttu tuli apuja kyselemään kun oli kia lopettannu kulkemisen, kait saanu vettä vikapaikkaan..                       nooo, viime vuosituhannen koslalla sit piti heittää kotionsa ja hinuri haki koslan illemmalla..                                 ja luonto ei pelastunna taaskaan.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Puuha-Pete - 08.07.19 - klo:11:30
Olet asian ytimessä.

 Ei ole mitään väliä sillä, tehdäänkö Suomessa jotain ilmaston eteen tai ei. Venäjä, USA, Intia ja Kiina ei ole tehnyt oikeastaan ainuttakaan ilmastolakia, jota noudattaa.

 Perussuomalaiset ovat inhorealismissaan ja ilmastonuiviudessaan ainoa poliittinen ryhmä Suomessa, joka on asian suhteen realisti ja säästynyt tältä ilmastovouhotukselta.

 Miten se menikään... muutama suurin valtameriristeilijä tuhoaa ilmakehää saman verran, kuin KOKO MAAILMAN autot yhteensä... ja maailma sitten pelastuu, kun suomalaiset vaihtavat sähköautoihin.

 Voi vattu, mistä näitä vihreitä idiootteja oikein sikiää?
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 08.07.19 - klo:12:45
Ilmastohörhöily on jännä juttu Suomessa. Joku pieni porukka työntää propagandaa ulos tosissaan. Yritysmaailma brändää itseään ilmastoystävälliseksi keinolla millä hyvänsä, välittämättä oikeasti koko touhusta paskaakaan.

Poliitikot pitävät yllä kanatustaan kertomalla kuinka tärkeää on ilmastonmuutoksen torjunta. Varmaankin aika isoa osaa ei oikeasti kiinnosta koko touhu. Luulisi, että suurin osa poliitikoista ymmärtää mittakaavan Suomen osalta.

Jos eivät ymmärrä, niin oikeastaan aika oikeassa duunissa olevat.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 08.07.19 - klo:19:47
ja mikä on se oikea ilmastonmuutos?   eikös jo 1800 luvulla ihmiset ihmetelly niin jäätiköiden sulamista kuin niiden rivakkaa kasvua?   ja mikäs se olikaan meneillään kun titanik tökkäs sen grokijään kylkeen?   eiks silloin ollu just hirmu määrä jäätä lohjennut kuleksimaan..   ja kuin paljon sitä olikaan jäätä sit seuraavina vuosina tilalla...                          jotenkin tuntuu että joku vain on keksinny hiton hyvän konstin kerätä joutilas raha kuleksimasta.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: lypsyukko - 08.07.19 - klo:22:44
Ja Ruattis joku teini spurgu sai idean pinnata koulusta ilmasto muutoksen vastustamisen takia. Koulu lakkoilija- nobelin rauhanpalkinto ehdokas. Voi per**** , hiukset pois ja kalterien taa.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: ilkka - 08.07.19 - klo:23:42
Ja Ruattis joku teini spurgu sai idean pinnata koulusta ilmasto muutoksen vastustamisen takia. Koulu lakkoilija- nobelin rauhanpalkinto ehdokas. Voi per**** , hiukset pois ja kalterien taa.

Ei kait ihan noinkaan. Tää plikkahan on   https://www.autismiliitto.fi/autismikirjo/aspergerin_oireyhtyma   ja käytetään toisten ohjailemana ajamaan ilmastoasiaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtymä :"ominaisia tavallisesta poikkeava sosiaalisen vuorovaikutuksen tyyli sekä epätavallisen voimakkaat rajoittuneet mielenkiinnon kohteet. "
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: icefarmer - 09.07.19 - klo:01:24
Ja Ruattis joku teini spurgu sai idean pinnata koulusta ilmasto muutoksen vastustamisen takia. Koulu lakkoilija- nobelin rauhanpalkinto ehdokas. Voi per**** , hiukset pois ja kalterien taa.

Ei kait ihan noinkaan. Tää plikkahan on   https://www.autismiliitto.fi/autismikirjo/aspergerin_oireyhtyma   ja käytetään toisten ohjailemana ajamaan ilmastoasiaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtymä :"ominaisia tavallisesta poikkeava sosiaalisen vuorovaikutuksen tyyli sekä epätavallisen voimakkaat rajoittuneet mielenkiinnon kohteet. "
taitaa agrossakin olla muutama oireryhmään sopiva ;) :D ;D 8)

itse kaipaan ihan semmoista yksinkertaista laskutoimitusta, elikkä kuinka paljon kaikki tähän asti pumpattu öljy on tuottanut lämpöä palaessaan ja kuinka paljon se on nostanut maapallon lämpötilaa :o :o :o :o

Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 09.07.19 - klo:07:54
ja nythän mailman mahtavin kertoo juttuja joilla usa korjaa ilmaston ja samalla laittaa liuskeöölin markkinoille..      tuo ruottitytön perhe on varmasti aika helisemässä kun julkisuuden takia joutuvat elämään nyt ihan mielipuolista elämää..   ei kateeksi käy.                   ja tuon tytön ajatusmaailmaa media hehkuttaa kuin jotain sepen messiasta!    maailman pelastaja..                             sairaaks on menny..   kun pallo pyörii sairaitten mielen mukaan.                                     ja sit ihmotellaan kuin aatu ja josi ja jopa slobo sai maailman sekaisin.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Hervast - 10.07.19 - klo:16:50
Ja Ruattis joku teini spurgu sai idean pinnata koulusta ilmasto muutoksen vastustamisen takia. Koulu lakkoilija- nobelin rauhanpalkinto ehdokas. Voi per**** , hiukset pois ja kalterien taa.

Ei kait ihan noinkaan. Tää plikkahan on   https://www.autismiliitto.fi/autismikirjo/aspergerin_oireyhtyma   ja käytetään toisten ohjailemana ajamaan ilmastoasiaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtymä :"ominaisia tavallisesta poikkeava sosiaalisen vuorovaikutuksen tyyli sekä epätavallisen voimakkaat rajoittuneet mielenkiinnon kohteet. "

Erittäin vastenmielinen tapaus tuo, käytetään vammaista ihmistä hyväksi omien agendojen ajamisessa.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 12.07.19 - klo:07:49
ja se on niiiiiin yleistä tänä päivänä..
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Petri - 15.07.19 - klo:00:19
Oksa on mielestäni siinä ytimessä, että välillä tuntuu se auton perusidea hukkuneen. Siis, että siirretään henkilö ja/tai tavaroita pisteestä a pisteeseen b. Itse 26 hevosvoiman hyötykulkuneuvolla autonomistajan uran aloittaneena muistelen, että tuollakin pärjättiin. Nyt omalla kohta kolmekymppisellä lavamitsulla siirrellään joskus neljääkin tonnia; nykyaikaiset pienetkin perheautot ovat laidastaan tuplasti tehokkaammalla moottorilla. Ei oikein järkeä, näin maalaisen päähän ainakaan.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 15.07.19 - klo:07:58
niinpä.   jotenkin tuntuu että onko nuista hepoista tehty ponei kun esim. traktorin ohitus nykykoslilla on vaikiaa?   vanhat mesetkin menee heittäen ja palaavat omalle kaistalle sit joskus, mut nyky koslat menee renkaita nuollen ja heti keulan eteen töksähäen,   melkein saa joskus jarruikii tapailla.                      ja sit nykyautoistahan ei nää ympärilleen;  hiton paljon on kuolleita kulmia kun yrittää kattoa muuta liikennettä..  taakse ei sit  nää kuin naapurilta kyselemällä.    toista se oli vanhoissa autoissa;  isot ikkunat ja vyötärölinja alhaalla ja helppo kattoa esim. mökkitien kivet ja kannot.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: sorkkis - 15.07.19 - klo:08:31
Ja Ruattis joku teini spurgu sai idean pinnata koulusta ilmasto muutoksen vastustamisen takia. Koulu lakkoilija- nobelin rauhanpalkinto ehdokas. Voi per**** , hiukset pois ja kalterien taa.

Ei kait ihan noinkaan. Tää plikkahan on   https://www.autismiliitto.fi/autismikirjo/aspergerin_oireyhtyma   ja käytetään toisten ohjailemana ajamaan ilmastoasiaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtymä :"ominaisia tavallisesta poikkeava sosiaalisen vuorovaikutuksen tyyli sekä epätavallisen voimakkaat rajoittuneet mielenkiinnon kohteet. "
taitaa agrossakin olla muutama oireryhmään sopiva ;) :D ;D 8)

itse kaipaan ihan semmoista yksinkertaista laskutoimitusta, elikkä kuinka paljon kaikki tähän asti pumpattu öljy on tuottanut lämpöä palaessaan ja kuinka paljon se on nostanut maapallon lämpötilaa :o :o :o :o
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hiilidioksidi

Pikkusen suuntaa antava . Hiilen ja erityisesti kivihiilen käyttö lisää päästöjä jotka kiihdyttävät kasvihuoneilmiötä .
Siperian ikiroudan sulamisessa vapautuu metaania runsaasti joka kiihdyttää entisestään prosessia .

Koulusta pinnaamalla ei maapalloa pelasteta mutta auringon valon käyttöä lisäämällä lämmityksessä , auringonlämmön käytön  lisäämisellä saavutetaan huomattavia säästöjä ja päästöjen pienenemistä erityisesti maissa joissa sitä on tarjolla paljon . Auringon valoa/lämpöä kehitettiin maissa , joissa se onnistui , vuosisadan alussa höyryvoiman käytössä esim . kastelu järjestelmissä Niilin rannoilla . Halpa öljy syrjäytti sen .

Öljy loppuu joskus , sen pumppaaminen käy entistä hankalammaksi .
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: metsajussi - 15.07.19 - klo:10:28
sattuipa tuossa silmiin ylen juttu sähköautoista.   aika hauska kun pitää olla auto joka painaa saakelisti, juuri niiden akkuin takia , ja pitää päästä yhellä latauksella piiitkälle..     ja sitten kun tietää paljonko luonto antaakaan kun niitä aukkuja tehdään.     mitä se mahtaa takoitaakaan kun jos suomiautot kaikki olisi sähköisiä?       tuntuu että tuo ilmastohörhöttely on pikkasen karannu käsistä.    kun vielä muistaa millasilla autoilla ajeltiin 1900-luvun lopulla.     autot ei paljon yli tonnia painaneet ja hepoi oli joku 50-80 ja hyvin immeiset liikkui paikasta toiseen.     kuolleita oli kyllä, mutta aika harva näistä nykykuskeistakaan on elossa 2070 !                         pikkasen kun moottoritekniikka paransi niin aika sukkamehulla netkin kotterot kulki ja saasteita siis vähän ilmaan.

        oma uunokin vei sen 4,5 litraa satasella ja eipä nuo päästöt hirmuja ollu vielä lopunaikoinaan ja hyvin nopsaan pääsi perillekin.   mutta ite vaan joutui ajamaan.  ei ollu kaikkea hitisvinkulaa vikaantumaan kuten nykyään.           tosa eilen illalla yks tuttu tuli apuja kyselemään kun oli kia lopettannu kulkemisen, kait saanu vettä vikapaikkaan..                       nooo, viime vuosituhannen koslalla sit piti heittää kotionsa ja hinuri haki koslan illemmalla..                                 ja luonto ei pelastunna taaskaan.

Paino ei onneksi nosta kulutusta yhtä jyrkästi kuin vauhti. Tien pinnasta ja renkaista riippuen vierintävastus lisääntyy melko hitaasti, sen sijaan nopeuden tuplaaminen heti nelinkertaistaa ilmanvastuksen.

Suuremman painon kiihdyttäminen vie toki enemmän energiaa, mutta kun sähköpirsseissä vastaava jarrutusenergia pyritään saamaan takaisin akkuun niin ei sekään niin suuri kysymys ole.
Perusmallin tavallliset sähköautot painavat siinä 1500 kg paikkeilla, superautoluokkaan kuuluvat tietysti painivat omassa ryhmässään.
Kovin kauas painon suhteen ei nykyään jää moni tavallinen polttomoottorikärrykään. Tämä johtuu aina vaan lisääntyvästä turvavarustelusta, äänieristyksestä, verhoilusta, paremmista penkeistä ja muusta mukavuudesta vaikka moottori ja voimansiirto ovat taatusti kevyempiä kuin 70-luvulla.

Sähköauto ei välttämättä ole paljoa painavampi, esimerkkinä Hyudai Ioniq. Siitä on hybridi, PHEV ja täyssähköversiot.
Hybridit 1445 - 1552 kg, täyssähköversiot 1495 - 1550 kg. Tietysti hybridikin on aina painavampi kuin perinteinen, ero lienee siinä 100 kg tyypillisesti.

Leaf painaa noin 1550-1600 kg. Vertailun vuoksi vaikka Volvon perinteinen V70 näkyy olevan 1854 kg, onhan Volvo toki isompi pirssi mutta hyvin yleinen auto kuitenkin.
Vertailu pitäisi myös tehdä aina automaattilaatikolla ja muutenkin samalla varustelulla oleviin versioihin.

Sähköautolla on rajoitteensa - joista hinta ei ole vähäisin -  mutta monesti se olisi ihan käypäinen vaihtoehto. Kuten vaikka meillä, perinteisellä ajetaan varmasti alle 5% kilometreistä, kaikki muu sähköautolla. Kuitenkin valtaosa liikkumisesta tapahtuu noin 150 km säteellä johon sähkö riittää hyvin.
Mulla ei ole mitään ilmastonmuutosagendaa, etsin vain halpoja ajokilometrejä tuoreella autolla.

Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: andypoge - 15.07.19 - klo:12:55
Tulee mieleen paljonko teiden kuluminen lisääntyy jos henkilöautojen keskiarvopainoon lisätään toistasataa kiloa.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 15.07.19 - klo:15:41
sattuipa tuossa silmiin ylen juttu sähköautoista.   aika hauska kun pitää olla auto joka painaa saakelisti, juuri niiden akkuin takia , ja pitää päästä yhellä latauksella piiitkälle..     ja sitten kun tietää paljonko luonto antaakaan kun niitä aukkuja tehdään.     mitä se mahtaa takoitaakaan kun jos suomiautot kaikki olisi sähköisiä?       tuntuu että tuo ilmastohörhöttely on pikkasen karannu käsistä.    kun vielä muistaa millasilla autoilla ajeltiin 1900-luvun lopulla.     autot ei paljon yli tonnia painaneet ja hepoi oli joku 50-80 ja hyvin immeiset liikkui paikasta toiseen.     kuolleita oli kyllä, mutta aika harva näistä nykykuskeistakaan on elossa 2070 !                         pikkasen kun moottoritekniikka paransi niin aika sukkamehulla netkin kotterot kulki ja saasteita siis vähän ilmaan.

        oma uunokin vei sen 4,5 litraa satasella ja eipä nuo päästöt hirmuja ollu vielä lopunaikoinaan ja hyvin nopsaan pääsi perillekin.   mutta ite vaan joutui ajamaan.  ei ollu kaikkea hitisvinkulaa vikaantumaan kuten nykyään.           tosa eilen illalla yks tuttu tuli apuja kyselemään kun oli kia lopettannu kulkemisen, kait saanu vettä vikapaikkaan..                       nooo, viime vuosituhannen koslalla sit piti heittää kotionsa ja hinuri haki koslan illemmalla..                                 ja luonto ei pelastunna taaskaan.

Paino ei onneksi nosta kulutusta yhtä jyrkästi kuin vauhti. Tien pinnasta ja renkaista riippuen vierintävastus lisääntyy melko hitaasti, sen sijaan nopeuden tuplaaminen heti nelinkertaistaa ilmanvastuksen.

Suuremman painon kiihdyttäminen vie toki enemmän energiaa, mutta kun sähköpirsseissä vastaava jarrutusenergia pyritään saamaan takaisin akkuun niin ei sekään niin suuri kysymys ole.
Perusmallin tavallliset sähköautot painavat siinä 1500 kg paikkeilla, superautoluokkaan kuuluvat tietysti painivat omassa ryhmässään.
Kovin kauas painon suhteen ei nykyään jää moni tavallinen polttomoottorikärrykään. Tämä johtuu aina vaan lisääntyvästä turvavarustelusta, äänieristyksestä, verhoilusta, paremmista penkeistä ja muusta mukavuudesta vaikka moottori ja voimansiirto ovat taatusti kevyempiä kuin 70-luvulla.

Sähköauto ei välttämättä ole paljoa painavampi, esimerkkinä Hyudai Ioniq. Siitä on hybridi, PHEV ja täyssähköversiot.
Hybridit 1445 - 1552 kg, täyssähköversiot 1495 - 1550 kg. Tietysti hybridikin on aina painavampi kuin perinteinen, ero lienee siinä 100 kg tyypillisesti.

Leaf painaa noin 1550-1600 kg. Vertailun vuoksi vaikka Volvon perinteinen V70 näkyy olevan 1854 kg, onhan Volvo toki isompi pirssi mutta hyvin yleinen auto kuitenkin.
Vertailu pitäisi myös tehdä aina automaattilaatikolla ja muutenkin samalla varustelulla oleviin versioihin.

Sähköautolla on rajoitteensa - joista hinta ei ole vähäisin -  mutta monesti se olisi ihan käypäinen vaihtoehto. Kuten vaikka meillä, perinteisellä ajetaan varmasti alle 5% kilometreistä, kaikki muu sähköautolla. Kuitenkin valtaosa liikkumisesta tapahtuu noin 150 km säteellä johon sähkö riittää hyvin.
Mulla ei ole mitään ilmastonmuutosagendaa, etsin vain halpoja ajokilometrejä tuoreella autolla.

Ihan perusteltuja vaihtoehtoja, mutta kun sähköautot ovat homoja.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: sorkkis - 15.07.19 - klo:17:28
sattuipa tuossa silmiin ylen juttu sähköautoista.   aika hauska kun pitää olla auto joka painaa saakelisti, juuri niiden akkuin takia , ja pitää päästä yhellä latauksella piiitkälle..     ja sitten kun tietää paljonko luonto antaakaan kun niitä aukkuja tehdään.     mitä se mahtaa takoitaakaan kun jos suomiautot kaikki olisi sähköisiä?       tuntuu että tuo ilmastohörhöttely on pikkasen karannu käsistä.    kun vielä muistaa millasilla autoilla ajeltiin 1900-luvun lopulla.     autot ei paljon yli tonnia painaneet ja hepoi oli joku 50-80 ja hyvin immeiset liikkui paikasta toiseen.     kuolleita oli kyllä, mutta aika harva näistä nykykuskeistakaan on elossa 2070 !                         pikkasen kun moottoritekniikka paransi niin aika sukkamehulla netkin kotterot kulki ja saasteita siis vähän ilmaan.

        oma uunokin vei sen 4,5 litraa satasella ja eipä nuo päästöt hirmuja ollu vielä lopunaikoinaan ja hyvin nopsaan pääsi perillekin.   mutta ite vaan joutui ajamaan.  ei ollu kaikkea hitisvinkulaa vikaantumaan kuten nykyään.           tosa eilen illalla yks tuttu tuli apuja kyselemään kun oli kia lopettannu kulkemisen, kait saanu vettä vikapaikkaan..                       nooo, viime vuosituhannen koslalla sit piti heittää kotionsa ja hinuri haki koslan illemmalla..                                 ja luonto ei pelastunna taaskaan.
https://www.energiatalous.fi/?p=1156
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: arzyboy - 15.07.19 - klo:22:04
Ja Ruattis joku teini spurgu sai idean pinnata koulusta ilmasto muutoksen vastustamisen takia. Koulu lakkoilija- nobelin rauhanpalkinto ehdokas. Voi per**** , hiukset pois ja kalterien taa.

Ei kait ihan noinkaan. Tää plikkahan on   https://www.autismiliitto.fi/autismikirjo/aspergerin_oireyhtyma   ja käytetään toisten ohjailemana ajamaan ilmastoasiaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtymä :"ominaisia tavallisesta poikkeava sosiaalisen vuorovaikutuksen tyyli sekä epätavallisen voimakkaat rajoittuneet mielenkiinnon kohteet. "

Erittäin vastenmielinen tapaus tuo, käytetään vammaista ihmistä hyväksi omien agendojen ajamisessa.


Sen verran pitää kommentoida kun jotain tietoa on aspergerista, kun yksi jälkeläisistä on tällainen tapaus. Asperger on neuropsykologinen oire eikä mikään vamma. Nämä aspergerihmiset on todennäköisesti vieneet maailmaa enemmän eteen päin kuin me ns. normaalit. Nämä on niitä tutkijoita, tohtoreita sun muita tieteen tekijöitä joilla on toki omat sosiaaliset rajoitteet eikä heitä edes yleensä kiinnosta muiden ihmisten seura. Jos haluaa katsoa hyvän sarjan aspergeriin liittyen niin Netflixistä löytyy sen niminen kuin Atypical. Jossain asiaan liittyvässä koulutuksessa tuli vastaan että 8% ihmisistä on havaittavissa as-piirteitä.

Mutta sitten näihin autoihin liittyen. Itselle kelpuuttaisin sähköauton oikein helposti jos perse kestäisi hankkia. Toki hieman epäilyttää pitkän aikavälin kestävyys sähkövehkeiden kanssa kun traktoreissakin noiden kanssa tuntuu olevan ongelmaa... Tietysti sitä hienoa sähkötekniikkaa on ihan perinteisten voimanlähteiden kanssakin. Serkku laittoi uudehkon hienon poikamiesebemarin ja kyllä tuli mieleen että aikaa vastaan ei taida olla kestävä.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 16.07.19 - klo:07:46
niin, ja mikä mahtaa ollakaan tuollaisen todellinen hiilijälki.   net maametallit ei kaikkein yleisimpiä mitä akkuteknolokia käyttää..  eikä joka kylällä etes huoltoon taitoja.                    ja minkäs automerkin täyssähkön net veti just pois esittelystä kun uutena huomasivat että voivat jopa palaa...
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: sorkkis - 16.07.19 - klo:08:10
niin, ja mikä mahtaa ollakaan tuollaisen todellinen hiilijälki.   net maametallit ei kaikkein yleisimpiä mitä akkuteknolokia käyttää..  eikä joka kylällä etes huoltoon taitoja.                    ja minkäs automerkin täyssähkön net veti just pois esittelystä kun uutena huomasivat että voivat jopa palaa...
Kysy hallahaholta  ::)

Onnex insinöörit on pääasiassa viisasta porukkaa .
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 16.07.19 - klo:08:19
mutta missä net on sit töissä?   kun kuulostelee nuita kokemuksia ja tuntemuksia...  ni ei paljon porukka töissä nuissa toimissa..   akuupakettien vaihto takuuna monella merkillä tosi iso menoerä.   kuin paljon polttomoottorimalleja myytävä että nuo saa kustannettua?
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: sorkkis - 16.07.19 - klo:08:35
mutta missä net on sit töissä?   kun kuulostelee nuita kokemuksia ja tuntemuksia...  ni ei paljon porukka töissä nuissa toimissa..   akuupakettien vaihto takuuna monella merkillä tosi iso menoerä.   kuin paljon polttomoottorimalleja myytävä että nuo saa kustannettua?
Ne voi laskuttaa Oksalta .
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: iskra - 16.07.19 - klo:09:29
Mitenkä sitten mennään joulukylään sukulaisille kun sähköt eivät tahdo riittää suomessa nykyäänkään kinkunpaistoon ja kylpemiseen pakkasella kun mökkejäkin lämmitetään sähköllä. Asuntojen sähkölämmitystä karsastetaan tuhlaamisena mutta sähköautoilu on hyvästä..
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: voortimies - 16.07.19 - klo:09:35
Kyllä teillä on taas aika *****ttanut muistot. Tai sitten olette liian nuoria.

Kuka oikeasti kaipaa 60-70 -luvun autoja. Onhan niillä kiva fiilistellä mutta että käyttöautoksi.

Itsellä jäänyt mieleen eräs retkeilyreissu. Lähdettiin täältä määränpäänä ei Vesilahti mutta lähelle kun eräs oli sieltä päin kotoisin. Jostakin syystä reittinä oli 2-tien kautta, johtuiko siitä, että 3-tie ei silloin ollut moottoritie vai siitä, että piti poiketa "Marskin salonkivaunussa". Jossakin Vammalan ja Tampereen välillä oli aivan jumalaton mäki. Autossa neljä nuorta, kaksi telttaa, makuupussit yms ja tietty muutama koppa kaljaa. Ja tuossa mäessä auto kerta kaikkiaan hyytyi. Kakkosta piti hakea ja hyvä että ei keittänyt. Kuka oikeasti kaipaa noita autoja? Tehoja oli.

Aina ihmetellään, että kun nykyautot hyytyy sähkövikaan. Hyytyi ne vanhatkin, niitä vaan pystyi elvyttämään jossain määrin tien päällä.

Kuka kaipaa kaasariautoja käynnistyvaikeuksineen? Monen auton ohjekirjassa oli tarkat ohjeet, missä asennossa kaasupolkimen piti olla käynnistäessä. Kylmänä ja lämpimänä eri asento. Ja hassuinta oli, että auto saattoi kieltäytyä käynnistymästä, jos kaasupoljin oli väärässä asennossa.

Ja oli rikastin eli ryyppy. Joko käsikäyttöinen tai automaattinen. Käsikäyttöisen kanssa oli tarkkaa, että ryyppy oli juuri sopivasti vedetty ja sitä pienennettiin sopivasti moottorin lämmetessä. Muuten alkoi helposti nykimään. Automaattiryyppy hoiti tuon automaattisesti. Tai sitten ei. Kulutus saattoi olla +2-3 litraa suurempi kun automaattiryyppy jumitti päälle. Ja ainakin joissakin autoissa öljypohjassa oleva nestemäärä lisääntyi helposti litralla parilla. Tosin bensa sitten heikensi voiteluominaisuuksia.

Pahimmillaan kostealla ilmalla lämpötiloissa -3 - +3 kaasuttajan kurkku saattoi jäätyä. Ja sitten oli kivaa.

Niin ja oikein huippukeksintö oli muuttuvakurkkuinen kaasutin. Sai aika pian nimityksen juuttuvakurkkuinen.

Niin ja imuilma otettiin joko pakosarjan vierestä tai muualta. Säätö oli joko manuaalinen tai automaattinen. Jos unohti kääntää talviasennosta kesäasentoon tai automatiikka jumitti, niin sen huomasi viimeistään ekoilla helteillä. Auto uhkasi keittää.

Ja virranjakaja. Sitä piti säätää, sytytysennakkoa. Oliko se strobovalo vai mikä, muista enää. Ensin imusarjan letku irti ja perussäätö ja sitten periaatteessa imusarjan kautta hoitui hienosäätö kierrosluvun mukaan. Ja virranjakajan kansi ja kärjet ja pyörijä kulutustavaraa. Ja pieni näkymätön pore jakajan kannessa saattoi aiheuttaa käyntihäiriön. Ja tulpanjohdot tai tulpan hattu tai sytytystulppa. Niin ja sytytyspuola.

Mitäs vielä. Pahuksen rumpujarrut. Pysyivät säädöissään juurikin katsastuksen ajan. Ehkä. Jatkuvasti sai olla rassaamassa.

Mutta että jos nykyautoihin vertaa, niin aika huoletonta on autoilu nykyisin. Ja ennen arvelutti ostaa 100.000 ajettua autoa kun oli moottoriremppa tehtävä. Nykyisin 300 menee heittämällä jos muistaa vain öljyt vaihtaa.

Mutta onko aika *****ttanut muistot?
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: John Ferguson - 16.07.19 - klo:13:04
Ei kun kyllä ne 70-luvun autot oli parhaita.  ;D

Kyllä se niin on, että kun perseensä laskee vaikka 10v vanhaan Lexukseen (puhumattakaan uudesta) niin ei voi kuin ihailla kuinka paljon on kaikkea hilavitkutinta ja matkaa mukavoittavaa teknologiaa. Ja on luotettava auto.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: icefarmer - 16.07.19 - klo:13:23
Ei kun kyllä ne 70-luvun autot oli parhaita.  ;D

Kyllä se niin on, että kun perseensä laskee vaikka 10v vanhaan Lexukseen (puhumattakaan uudesta) niin ei voi kuin ihailla kuinka paljon on kaikkea hilavitkutinta ja matkaa mukavoittavaa teknologiaa. Ja on luotettava auto.
empä tiedä jos vastaavan hintasen mersun sais 70 luvulta, voisi olla parempi auto :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Hervast - 16.07.19 - klo:16:49
Ei kun kyllä ne 70-luvun autot oli parhaita.  ;D

Kyllä se niin on, että kun perseensä laskee vaikka 10v vanhaan Lexukseen (puhumattakaan uudesta) niin ei voi kuin ihailla kuinka paljon on kaikkea hilavitkutinta ja matkaa mukavoittavaa teknologiaa. Ja on luotettava auto.
empä tiedä jos vastaavan hintasen mersun sais 70 luvulta, voisi olla parempi auto :-\ :-\ :-\ :-\

Pystylamppu mersuhan ei taitais hyytyä edes sähköjen puutteeseen,ku moottori ei tarvia sitä pyöriäkseen 😄

Kyllähän 2000 luvulle tultaessa autoissa oli jo kaikki tarvittava. Ilmastointi, riittävästi turvatekniikkaa, sekä varsin huoltovapaa tekniikka.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Rakkine - 16.07.19 - klo:17:24
Antero Ollila:

http://aveollila1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/278376-kasvihuonekaasujen-osuudet-kasvihuoneilmiossa-vaarin-ja-oikein-laskettuna
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: sorkkis - 16.07.19 - klo:17:45
Antero Ollila:

http://aveollila1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/278376-kasvihuonekaasujen-osuudet-kasvihuoneilmiossa-vaarin-ja-oikein-laskettuna
On vissiin ostanut öljy-yhtiön osakkeita  ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 17.07.19 - klo:07:58
mutta kyllä miusta jo aikasemmin on autojen tekniikka ollu ihan luotettavaa.     kaverin 127 fiude mittarissa 220 000 ekan kerran kone auki ja ventiilien tasaus..   luopu kun heilahti 300 tonnia mittariin.     ( ei menny katastuksesta läpi kun jalka meni..  läpi )
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: John Ferguson - 17.07.19 - klo:08:41
mutta kyllä miusta jo aikasemmin on autojen tekniikka ollu ihan luotettavaa.     kaverin 127 fiude mittarissa 220 000 ekan kerran kone auki ja ventiilien tasaus..   luopu kun heilahti 300 tonnia mittariin.     ( ei menny katastuksesta läpi kun jalka meni..  läpi )
8v vanha Mersu 325tkm ajettuna huomautuksitta katsastuksesta läpi ja 2v tuli ajoaikaa, sai vielä 12500€ rahaakin kun myi pois. Siinä oli vähäruokainen, mukava ja luotettava auto. Jos ei auto 300tkm kestä moottorin ja voimansiirron osalta, niin se on paska. Tuohon lukeutuu melkolailla kaikki Vag autot 2005-2016 ajalta.  ;D
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: AP120 - 17.07.19 - klo:09:10
Tulee mieleen paljonko teiden kuluminen lisääntyy jos henkilöautojen keskiarvopainoon lisätään toistasataa kiloa.

Ei yhtään.
Tuolla kaavalla pitäisi jo nyt olla vaikka kuskin maksimi painoraja😂, olisko 90kg hyvä?
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: sorkkis - 17.07.19 - klo:16:23
Kaasu auto yks vaihtoehto etenkin kotimaisella kaasulla käyvät
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: voortimies - 17.07.19 - klo:17:00
mutta kyllä miusta jo aikasemmin on autojen tekniikka ollu ihan luotettavaa.     kaverin 127 fiude mittarissa 220 000 ekan kerran kone auki ja ventiilien tasaus..   luopu kun heilahti 300 tonnia mittariin.     ( ei menny katastuksesta läpi kun jalka meni..  läpi )

Tuota noin juu. Tuollakin varmaan tapaillaan kakkosta vaihdelaatikosta kun on kuormaa ja riittävän iso mäki?

Mutta tuohon 127 Fiat'iin liittyy nuoruudesta muistokin. Olin saanut työmatkaa varten työnantajalta käyttööni tuollaisen. Olin ajanut takaisin reissusta hyvän matkaa Tuusulan moottoritietä pitkin. Moottoritienopeudella. Ei ollut tarvinnut kertaakaan jarruttaa. Ja nuori kun olin, niin ajettiin aina mutkaan tai risteykseen täysillä ja jarrutus viime tipassa ja voimakkaasti. Näin nytkin. Ajoin kehä I rampille mutkaan ja painoin jarrua. Ja poljin painui pohjaan hervottomasti! Eikä hidastunut pätkääkään. Pumppasin poljinta ja heitin kolmoselle ja vedin käsijarrusta. Sora rapisi ja jollain ihmeen kaupalla sain sen pysymään tiellä. Meinaan siitä luiskan reunasta kun olisi mennyt alas, niin olisi menty kierteellä kerien vauhdikkaasti. Ja en ihan ehkä luottaisi 127 turvaominaisuuksiin siinä tilanteessa. Pulssin tasaannuttua ajoin hyvin hyvin varovasti työpaikalle ja laitoin rattiin ison lapun että "Epäkunnossa" ja aamulla kertoilin pomolle miten oli käynyt.

Mutta että lienee selvää, mitä mieltä minä olen 127 luotettavuudesta?
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: sorkkis - 17.07.19 - klo:18:44
mutta kyllä miusta jo aikasemmin on autojen tekniikka ollu ihan luotettavaa.     kaverin 127 fiude mittarissa 220 000 ekan kerran kone auki ja ventiilien tasaus..   luopu kun heilahti 300 tonnia mittariin.     ( ei menny katastuksesta läpi kun jalka meni..  läpi )

Tuota noin juu. Tuollakin varmaan tapaillaan kakkosta vaihdelaatikosta kun on kuormaa ja riittävän iso mäki?

Mutta tuohon 127 Fiat'iin liittyy nuoruudesta muistokin. Olin saanut työmatkaa varten työnantajalta käyttööni tuollaisen. Olin ajanut takaisin reissusta hyvän matkaa Tuusulan moottoritietä pitkin. Moottoritienopeudella. Ei ollut tarvinnut kertaakaan jarruttaa. Ja nuori kun olin, niin ajettiin aina mutkaan tai risteykseen täysillä ja jarrutus viime tipassa ja voimakkaasti. Näin nytkin. Ajoin kehä I rampille mutkaan ja painoin jarrua. Ja poljin painui pohjaan hervottomasti! Eikä hidastunut pätkääkään. Pumppasin poljinta ja heitin kolmoselle ja vedin käsijarrusta. Sora rapisi ja jollain ihmeen kaupalla sain sen pysymään tiellä. Meinaan siitä luiskan reunasta kun olisi mennyt alas, niin olisi menty kierteellä kerien vauhdikkaasti. Ja en ihan ehkä luottaisi 127 turvaominaisuuksiin siinä tilanteessa. Pulssin tasaannuttua ajoin hyvin hyvin varovasti työpaikalle ja laitoin rattiin ison lapun että "Epäkunnossa" ja aamulla kertoilin pomolle miten oli käynyt.

Mutta että lienee selvää, mitä mieltä minä olen 127 luotettavuudesta?
;D Niissä oli huonot jarrut .

Ukko osti vanhoilla päivillään vanhan Minin . Kävin hakemassa sen yhden kaverin kanssa Turusta . Meni jarruputki poikki  ;D käsi jarrulla ja vaihdetta pienempään se sai pysähtymään .  ;D
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 17.07.19 - klo:21:32
ja nykykoslia ei tartte hinurilla siirtää??   kyll ite olen ajannu yli 230 tonnia ajetulla 55 unolla ja ei kertaakaan jättänny tielle..  ja yhen kerran pihassa vaan sammu ja sit ihmottelin ku ei lähtenny käyntii ollenkaan.   virranjakajan akseli poikki.   muuta vikaa ei löytynnä..  ja osat halpoja;  takajarrusylinteri markoissa 12 vuonna 96.     katastuksesta kerralla läpi..   mutta miksi nuita nykykoslia pietään turvallisina ja silti porukka sit ajaa kuin naulapäät.    tuolla puimurilla ja traktorilla tiellä näkee tosi mahtavia ohituksia..    eikö net kulje yhtään kovempaa kuin em. värkit?
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: voortimies - 17.07.19 - klo:22:16
ja nykykoslia ei tartte hinurilla siirtää??   kyll ite olen ajannu yli 230 tonnia ajetulla 55 unolla ja ei kertaakaan jättänny tielle..  ja yhen kerran pihassa vaan sammu ja sit ihmottelin ku ei lähtenny käyntii ollenkaan.   virranjakajan akseli poikki.   muuta vikaa ei löytynnä..  ja osat halpoja;  takajarrusylinteri markoissa 12 vuonna 96.     katastuksesta kerralla läpi..   mutta miksi nuita nykykoslia pietään turvallisina ja silti porukka sit ajaa kuin naulapäät.    tuolla puimurilla ja traktorilla tiellä näkee tosi mahtavia ohituksia..    eikö net kulje yhtään kovempaa kuin em. värkit?

Niin jos tarkoitat tätä. että nykyautoilla ei meinaa päästä traktorista ohi? Niin ei niin kovin kauan sitten niin esimerkiksi Fordit tyypillisesti kulkivat max 27 km/h. Siitähän menee ohi ja olen mennytkin ihan polkupyörällä. Nykyiset taas kulkevat 40+ km/h samalla kun traktorin pituus ja yleensä perässä olevan kärryn tai työkoneen pituus on kasvanut.  Nyt jos osaa pari fysiikan kaavaa sekä osaa matematiikasta Ojalan laskuopin niin aika hyvin ymmärtää, miksi se ohitus on vaikeutunut vaikka autot parantuneet.

Paljos sää olet ajanut tolla Uunollasi? Mulla on parhaimpina (vai pahimpina?) vuosina tullut 40+ tkm vuodessa pelkkää työmatkaa. Siihen sitten omat ajot päälle.

Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: icefarmer - 18.07.19 - klo:02:27
Kaasu auto yks vaihtoehto etenkin kotimaisella kaasulla käyvät
ei tuu kyllä naapureilla uni silmään jos sorkkiksella on kaasuauto :o :o :o :o
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: John Ferguson - 18.07.19 - klo:06:05
ja nykykoslia ei tartte hinurilla siirtää??   kyll ite olen ajannu yli 230 tonnia ajetulla 55 unolla ja ei kertaakaan jättänny tielle..  ja yhen kerran pihassa vaan sammu ja sit ihmottelin ku ei lähtenny käyntii ollenkaan.   virranjakajan akseli poikki.   muuta vikaa ei löytynnä..  ja osat halpoja;  takajarrusylinteri markoissa 12 vuonna 96.     katastuksesta kerralla läpi..   mutta miksi nuita nykykoslia pietään turvallisina ja silti porukka sit ajaa kuin naulapäät.    tuolla puimurilla ja traktorilla tiellä näkee tosi mahtavia ohituksia..    eikö net kulje yhtään kovempaa kuin em. värkit?
Vaggilaisten ja Nissaneiden (ja muiden halpojen ranskalaisten) ongelmia nuo tielle jäämiset. Hinurinkaan kyydissä ei ole aina tielle jättänyt auto, voi olla myös kolaroitu kylkeen jne.

Ja kyllä nykyautot on turvallisia. Ajappas Unollas seinään vaikka 60km/h niin teen saman perässä omalla autollani. Ai niin, se ei edes anna ajaa seinään, vaan vetää liinat kiinni.  ;D
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: sorkkis - 18.07.19 - klo:08:08
Kaasu auto yks vaihtoehto etenkin kotimaisella kaasulla käyvät
ei tuu kyllä naapureilla uni silmään jos sorkkiksella on kaasuauto :o :o :o :o
En ole semmoista hankkimassa mutta yks hyvä vaihtoehto kun rättipäät nostaa öljyn hintaa.

70- 80 luvulla muutettiin kovia pensasyöppöjä nestekaasulla toimiviksi . Halvempaa ajoa ja pienemmät päästöt .  Valtio tyrmäsi hankkeen laittamalla veron .  >:(
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: sorkkis - 18.07.19 - klo:08:24
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6295984f-522f-452d-a1d3-aa68894e35cd
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 18.07.19 - klo:10:35
juuu, mutta hitto kun ei ole tullut yhtään kolaria ajettua näihin vuosiin..  ja miksi ajaa päin seinää??   en nyt ihan varma onko naulapäitten syytä ajaa kuten ajavat kun on niiiiiin turvallinen auto alla..?                       ja autohan liikkuu vain siten kuin kuski käskee..  jopa ohitustilanteessa..   onko nuo nykyset laiskoja vai vaihtaminen niin vaikiaa että sillä kutosella yritetään 40 vauhissa ohittaa..?
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: iskra - 18.07.19 - klo:20:31
Kyllä minä kaipaan aikoja kun oli alla GAZ 21, sai tarvittaessa tilavan makuualustan kun kaatoi etupenkin selkänojan alas.. kolmen istuttavassa etusohvasta tuli ihan kelpo makuualusta jos sellasen tarpeelle tuli reissun aikana..
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 18.07.19 - klo:20:56
ite katoin risman parkkiksella kun siellä aikaa nähny laittamaton amazon varkku volvo seisoi ja ihan pakko käydä kuskia moikkaamassa.  sellaisella kermanvärisellä aikoinaan tuli päästeltyä..   hyvä oli työautona kun kontissa kulki kaikki tarvittava ja pääsi pellolle ja mehtään..                     tuossa viimeeks katastuksella juttelin prin inssin kaa ja ne sano et nuo nyky avolavat on hiton onnettomia, kun aina saa olla jotain laitattamassa..  jos ei muuta niin niitä hiton muovilistoja..                      illalla heitin yhen väsyneen kotio tojolla ja tuota just laitettua tietä;   hää vaan ihmotteli silmä pyöreenä kuin hiljaa tojo eteni siinä rompolissa..   ei kolissu ja rämissy vaikka takana jo 30 vuotta.   hänen oma auto pitää samalla pätkällä meteliä ku pottupellossa.    2009 joku saku...
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: AP120 - 18.07.19 - klo:21:33
juuu, mutta hitto kun ei ole tullut yhtään kolaria ajettua näihin vuosiin..  ja miksi ajaa päin seinää??   en nyt ihan varma onko naulapäitten syytä ajaa kuten ajavat kun on niiiiiin turvallinen auto alla..?                       ja autohan liikkuu vain siten kuin kuski käskee..  jopa ohitustilanteessa..   onko nuo nykyset laiskoja vai vaihtaminen niin vaikiaa että sillä kutosella yritetään 40 vauhissa ohittaa..?

Ei kukaan kirjaimellisesti tarkoittanut seinään ajamista.
Omalla kohdalla auto on yhden pyöräilijän eteen tulemisen ja osumisen estänyt.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Puuha-Pete - 18.07.19 - klo:21:51
Kyllä teillä on taas aika *****ttanut muistot. Tai sitten olette liian nuoria.

Kuka oikeasti kaipaa 60-70 -luvun autoja. Onhan niillä kiva fiilistellä mutta että käyttöautoksi.

Itsellä jäänyt mieleen eräs retkeilyreissu. Lähdettiin täältä määränpäänä ei Vesilahti mutta lähelle kun eräs oli sieltä päin kotoisin. Jostakin syystä reittinä oli 2-tien kautta, johtuiko siitä, että 3-tie ei silloin ollut moottoritie vai siitä, että piti poiketa "Marskin salonkivaunussa". Jossakin Vammalan ja Tampereen välillä oli aivan jumalaton mäki. Autossa neljä nuorta, kaksi telttaa, makuupussit yms ja tietty muutama koppa kaljaa. Ja tuossa mäessä auto kerta kaikkiaan hyytyi. Kakkosta piti hakea ja hyvä että ei keittänyt. Kuka oikeasti kaipaa noita autoja? Tehoja oli.

Aina ihmetellään, että kun nykyautot hyytyy sähkövikaan. Hyytyi ne vanhatkin, niitä vaan pystyi elvyttämään jossain määrin tien päällä.

Kuka kaipaa kaasariautoja käynnistyvaikeuksineen? Monen auton ohjekirjassa oli tarkat ohjeet, missä asennossa kaasupolkimen piti olla käynnistäessä. Kylmänä ja lämpimänä eri asento. Ja hassuinta oli, että auto saattoi kieltäytyä käynnistymästä, jos kaasupoljin oli väärässä asennossa.

Ja oli rikastin eli ryyppy. Joko käsikäyttöinen tai automaattinen. Käsikäyttöisen kanssa oli tarkkaa, että ryyppy oli juuri sopivasti vedetty ja sitä pienennettiin sopivasti moottorin lämmetessä. Muuten alkoi helposti nykimään. Automaattiryyppy hoiti tuon automaattisesti. Tai sitten ei. Kulutus saattoi olla +2-3 litraa suurempi kun automaattiryyppy jumitti päälle. Ja ainakin joissakin autoissa öljypohjassa oleva nestemäärä lisääntyi helposti litralla parilla. Tosin bensa sitten heikensi voiteluominaisuuksia.

Pahimmillaan kostealla ilmalla lämpötiloissa -3 - +3 kaasuttajan kurkku saattoi jäätyä. Ja sitten oli kivaa.

Niin ja oikein huippukeksintö oli muuttuvakurkkuinen kaasutin. Sai aika pian nimityksen juuttuvakurkkuinen.

Niin ja imuilma otettiin joko pakosarjan vierestä tai muualta. Säätö oli joko manuaalinen tai automaattinen. Jos unohti kääntää talviasennosta kesäasentoon tai automatiikka jumitti, niin sen huomasi viimeistään ekoilla helteillä. Auto uhkasi keittää.

Ja virranjakaja. Sitä piti säätää, sytytysennakkoa. Oliko se strobovalo vai mikä, muista enää. Ensin imusarjan letku irti ja perussäätö ja sitten periaatteessa imusarjan kautta hoitui hienosäätö kierrosluvun mukaan. Ja virranjakajan kansi ja kärjet ja pyörijä kulutustavaraa. Ja pieni näkymätön pore jakajan kannessa saattoi aiheuttaa käyntihäiriön. Ja tulpanjohdot tai tulpan hattu tai sytytystulppa. Niin ja sytytyspuola.

Mitäs vielä. Pahuksen rumpujarrut. Pysyivät säädöissään juurikin katsastuksen ajan. Ehkä. Jatkuvasti sai olla rassaamassa.

Mutta että jos nykyautoihin vertaa, niin aika huoletonta on autoilu nykyisin. Ja ennen arvelutti ostaa 100.000 ajettua autoa kun oli moottoriremppa tehtävä. Nykyisin 300 menee heittämällä jos muistaa vain öljyt vaihtaa.

Mutta onko aika *****ttanut muistot?

Tuo mainitsemasi mäki...Sarkolan mäki.

On se iso, on...
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 19.07.19 - klo:07:45
mutta menöökö nykyautot ihan mukisematta mäjelle samasa lastissa?   mitä näyttää kulutusmittari?
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: John Ferguson - 19.07.19 - klo:10:09
mutta menöökö nykyautot ihan mukisematta mäjelle samasa lastissa?   mitä näyttää kulutusmittari?
Menee, koska voimalinja on huippuunsa hiottu. 40v aikana kuitenkin tapahtuu aika paljon edistystä. Ja vähemmän näyttää, koska polttoaineensyöttö on sylinterikohtainen ja tarkkaan seurataan tarvetta.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 19.07.19 - klo:20:26
ja hintaa saatu se sata tonnia lisää markoissakii..  mut oatppa auto 1980-luvulta ja aja moinen niin huomaat jotain.    ite tykkään AJAA autoa eikä päinvastoin.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: John Ferguson - 23.07.19 - klo:07:28
ja hintaa saatu se sata tonnia lisää markoissakii..  mut oatppa auto 1980-luvulta ja aja moinen niin huomaat jotain.    ite tykkään AJAA autoa eikä päinvastoin.
Mitä väliä markka hinnalla, niitä kun ei ole käytetty kohta kahteenkymmeneen vuoteen? Inflaatio on vielä syönyt rahan arvoa tuossa ajassa aika paljon. 12k€ saa jo uuden Toyotan, ei ole kuin 72 tuhatta markkaa, eli ei ole 100000 markkaa kalliimpi.

Tuo on taas noita jermujen argumentteja, kun itse osataan paremmin. Aika kultaa muistot. Ohjaustehostin, luistonesto ja Abs on täysin turhia varusteita, kun ykä haistelee tienpinnan paremmin persereiällään.  ;D
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 23.07.19 - klo:07:52
ja nyt kun sattuneesta syystä käyny muutaman kerran erään peltipajan hallin läpi ni silmiin sattunna kuin paljon peltivammasia koslia on paikattavana..   kiva ku auto ite ajaa ja toimii niin kerkii somessa aikaa viettään jopa kulkiessa..  autojen jälkiä kun hieman kattelee niin miettii et on se hyvä kun slaavilainen tyyli siirtyy tännekin.   peltipojille riittää töitä kun ei enää tartte tekniikkaa roplata..      ite en uutta tojoa osta kun ei sieltä etes nää ulos.  hitonmoiset palkit nurkissa ja ikkunata kuin ampuma-aukkoja.    ja ahtaanpaikan kammon saa sivutuotteena,  munakupissa istuen.                         sori vaan, tää on miun mielipite.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: John Ferguson - 23.07.19 - klo:10:18
Rav4:ssa on isot ikkunat, mutta sitten pitääkin olla pinkka kunnossa.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 24.07.19 - klo:07:37
mutta hiton muovilelu.    ite en välitä nuista muovilla kuorutetuista etes pakuina.     ihme kun nuissa vedetään ikkunalinja mieluummin katolle kuin alaspäin.  aiaksemmin autojen ikkunoista näki missä mennään ja oli helppo kattoa ottaako helman kii penkkaan.   nyt se on käytännössä mahotonta kun alalaita loppuu hartian kohalle..
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: AP120 - 24.07.19 - klo:09:13
Meet vaan autoliikkeeseen katsomaan autoja joidenka hinnat lähtee +40000e. Ei ole muovileluja.
Nyky autossa toi ajomelukin on vähän toista kun 2000 luvun alun autoissa saatika jossain 90 luvun autoissa.
Johonkinhan ne eristeet on laitettava, eikä niin että ovipahvi on suurinpiirtein ulkopellissä kiinni.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: metsajussi - 24.07.19 - klo:09:36
Vanhan kuplan kun ostaa niin ei ole paljoa muovia, ei edes kojetaulussa. Lisäksi sellainen voisi olla ekoteko - sillä ei viitsi paljoa ajella :-))
Ns. takapuolituntuma on erinomainen.

Aaltopelti-sitikka eli H-malli olisi myös vahva vaihtoehto muovia kavahtaville. Siis tuollainen:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Citroën#/media/Tiedosto:Citroen_hy_sst.jpg

Joskus noita näkee vielä liikenteessä mutta katoavaa kansanperinnettä ovat.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: ht - 24.07.19 - klo:10:35
Meet vaan autoliikkeeseen

Eiköhän nekin ole herra O:n tapauksessa liian kaukana, niinkuin kuulostaa olevan moni muukin juttu...
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: iiro v - 24.07.19 - klo:10:47
Emäntä oli viikolla naapurintädin avensiksen kyydissä ja ihmetteli kun suoralla valtatiellä piti rattia tädin vatkata puolelta toiselle, että eikö se kulje suoraan, vai ajajasta kiinni. Tutun vaimo oli luopunu corollastaan ja ostanu fokuksen. Mies manasi että vaimo suoralla tielläkin veivaa sitä rattia vanhasta tottumuksesta ,niin fokus menee kuin kyykäärme. Eli tojo täytyy olla ajajan auto. Itelläkii japsi maasturi, eikä sitäkään huoli ihan kokoaikaa ratista vispata.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: icefarmer - 24.07.19 - klo:11:31
eikö lada niva olisi kuin oksaa varten varta vasten tehty, oksalla kun on pinkka kunnossa niin varmaan myös g-sarjan mersuista saattas löytyä vähän kantikkaammista kulmista pitävälle vaihtoehto, luotettavuus niissä nyt ei ole kummoisempi kuin viiatissa tai tojossakaan  mutta oishan siinä oksalla ihmeteltävää kun kaupunkireissulla  kaiki räppärit morjestaa ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: sorkkis - 24.07.19 - klo:13:18
Vanhan kuplan kun ostaa niin ei ole paljoa muovia, ei edes kojetaulussa. Lisäksi sellainen voisi olla ekoteko - sillä ei viitsi paljoa ajella :-))
Ns. takapuolituntuma on erinomainen....ja tosi *****mainen sukupuoli yhdyntää ajatellen …..
Ei mimmikippejä , takapenkki liia lyhyt liian pieni jalkatila .

Aaltopelti-sitikka eli H-malli olisi myös vahva vaihtoehto muovia kavahtaville. Siis tuollainen:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Citroën#/media/Tiedosto:Citroen_hy_sst.jpg

Joskus noita näkee vielä liikenteessä mutta katoavaa kansanperinnettä ovat.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 24.07.19 - klo:21:13
mut ku miulla on JO tuo tojo.   miä en niiin paljun ajele että uutenpaa tartteisin.    mut mielipite on nuista uusista koslista.       ja se susukin jeepinpentu kyl saattais kiinnostaa..    kantikas ja persoonallisen näkönen;   ei tartteis parkkiksella haikailla mis miun kosla olikaan..
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: John Ferguson - 24.07.19 - klo:21:51
Emäntä oli viikolla naapurintädin avensiksen kyydissä ja ihmetteli kun suoralla valtatiellä piti rattia tädin vatkata puolelta toiselle, että eikö se kulje suoraan, vai ajajasta kiinni. Tutun vaimo oli luopunu corollastaan ja ostanu fokuksen. Mies manasi että vaimo suoralla tielläkin veivaa sitä rattia vanhasta tottumuksesta ,niin fokus menee kuin kyykäärme. Eli tojo täytyy olla ajajan auto. Itelläkii japsi maasturi, eikä sitäkään huoli ihan kokoaikaa ratista vispata.
Toyotan tavaramerkki tuo hakeminen. Upouusi Corollakin hakee vielä. Rav4 ei hakenut. Ja sitten omistajat pitävät noita vielä hyvinä ajettavina, vaikka totuus on, että ikinä ei olla muilla edes ajettu.

Parhaat mielipiteethän on niillä, jotka ei ole edes haukkumillaan autoilla ajaneet.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 25.07.19 - klo:07:39
ja mikä lie vaikutus nuilla nykyteillä?   ite katellu monasti kuin urilla ovat hiljasetkin tiet..     vr-kansaa näköjään..
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 25.07.19 - klo:07:46
jf, luulekko tosiaan et vain yhellä merkillä ajelleet arvostelee toisia?    itelläkii on ollu monta koslaa vuosikymmenien aikana, mut uusilla autoilla ajanu vain vähän.    mut silti en tykkää liiasta ahtaudesta.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: JD6630 - 25.07.19 - klo:12:10
jf, luulekko tosiaan et vain yhellä merkillä ajelleet arvostelee toisia?    itelläkii on ollu monta koslaa vuosikymmenien aikana, mut uusilla autoilla ajanu vain vähän.    mut silti en tykkää liiasta ahtaudesta.
Et oo nykyautoilla ajanut, mutta tiedät niiden olevan paskoja. Ok.

Nauti vaan siitä 80 luvun tojon tilasta ja hiljaisuudesta.

ja mikä lie vaikutus nuilla nykyteillä?   ite katellu monasti kuin urilla ovat hiljasetkin tiet..     vr-kansaa näköjään..
Jos tässä oli kyse tojon hakemisesta, niin eikai se tien vika oo jos toyota ei mene suoraan, mutta Volkkari ja sitä paremmat menee? Tietenkin raideleveys ja renkaiden leveys vaikuttaa uraisilla teillä myös.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 25.07.19 - klo:12:57
Pääsääntöisesti uusissa autoissa on mukava tehdä matkaa, kun on kaikenlaisia ajoa helpottavia virityksiä. Olettaen, että kaikki toimii tai ainakin matkan teko ei tyssää jonkun hölmön "vian" takia.

Vanhoissa autoissa on se hyvä puoli, että ne ovat halpoja ja osat yleensä aika halpoja. Tarkoitan lähinnä 80-luvun ja 90-luvun koslia.

Massia jää kaikenlaiseen muuhun tarkoitukseen, jos sillä vanhalla tojotalla painaa menemään. Kysymys oikeastaan on siitä, kuinka pitkää matkaa kahaa ja kuinka usein.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: iiro v - 25.07.19 - klo:17:11
On tojo- ja maasika miehet, kummallakin  vahva usko oman merkin ylivoimaisuuteen.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: John Ferguson - 25.07.19 - klo:19:05
ja mikä lie vaikutus nuilla nykyteillä?   ite katellu monasti kuin urilla ovat hiljasetkin tiet..     vr-kansaa näköjään..
Tojo hakee tiellä kuin tiellä. Pikku kipot hakee uraisilla teillä, kun raideleveys on kapeampi kuin suurimmalla osalla autoista, jotka tietä kuluttaa. Isomman pään citymaasturit ei hae, koska raideleveyttä on tarpeeksi, eikä renkaatkaan ole kapeimmasta päästä. Yhtäkkiä tulee mieleen vain yksi pätkä, jossa mun maasturi hakee.

Bmw on ajajan auto, Toyota on kulkuväline. Näin kärjistetysti.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: John Ferguson - 25.07.19 - klo:19:06
On tojo- ja maasika miehet, kummallakin  vahva usko oman merkin ylivoimaisuuteen.
Onhan Maasiassa paras moottori ja portaaton vaihteisto (väitetysti). Kaikki muu vaan on sitten vähän niin ja näin.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 25.07.19 - klo:21:07
miun tojo kyl kulukee suoraan.. vaikka alla vaan 205 leviät vanhat hankookit.    mut en tykänny pösöllä ajella ku joutuin siirtään semmosta..   miusta levoton ja tunnoton..
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: iskra - 25.07.19 - klo:21:40
On tojo- ja maasika miehet, kummallakin  vahva usko oman merkin ylivoimaisuuteen.
Onhan Maasiassa paras moottori ja portaaton vaihteisto (väitetysti). Kaikki muu vaan on sitten vähän niin ja näin.
Koska ne ovat alkaneet laittamaan niihin MANia jaMWMmää niinkuin oli aikoinaan venteissä..
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: metsajussi - 26.07.19 - klo:08:39
Koska ne ovat alkaneet laittamaan niihin MANia jaMWMmää niinkuin oli aikoinaan venteissä..

Venteissä on juu taas MAN:ia. Näitä uusia 942 tms malleja jotka muistuttavat tekniikaltaan paljon 1000-sarjaa.
9 litrainen kone kiertää 950 rpm 40 km/h nopeudella jos/kun voima riittää. Alkaa olla oikeaoppista ison koneen fiilistä, vähemmän pörinää ja enemmän vääntöä.
Oletan että on leppoisa kone ajaa.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 26.07.19 - klo:09:58
Etenkin vanhemmissä mersuissa näkee usein MANneja.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: voortimies - 26.07.19 - klo:14:28
hää vaan ihmotteli silmä pyöreenä kuin hiljaa tojo eteni siinä rompolissa..   ei kolissu ja rämissy vaikka takana jo 30 vuotta.   hänen oma auto pitää samalla pätkällä meteliä ku pottupellossa.    2009 joku saku...

Kun juttelitte noista vetelyistä ja urista ja raideleveyksistä ja renkaista. Niin on hiukka eri juttu, jos rengaskoko on 185/80 14R tai vaikkapa saman korkuinen 215/55 16R. Tai vielä leveämpi ja matalampi. Leveä ja matala menee hienosti sileällä asfaltilla moottoritienopeuksilla, sitten taas vaikkapa mukulakivikatu tai "rompoli" saattaa olla vähän toista. Mutta koska ratkaisut ovat aina kompromisseja niin jotkut autot ja renkaat ja rengaskoot on optimoitu / suunnattu asfaltille moottoritienopeuksiin, jotkut jonnekin muualle. Parhaat kompromissit kyllä menevät melkein missä vaan. Mutta pelkkä rengaskoko saattaa vaikuttaa yllättävän paljon. Varsinkin jossakin "rompolissa" mitä lieneekään.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: voortimies - 26.07.19 - klo:14:36
mut oatppa auto 1980-luvulta ja aja moinen niin huomaat jotain.    ite tykkään AJAA autoa eikä päinvastoin.

Hautausmailla on paljon varsinkin miehiä, jotka ovat tykänneet AJAA autoa. Sitten kun taidot loppuneet, niin ajajasta on tullut matkustaja. Ja sitten ollaan siellä mullan alla. Eivät nykyautotkaan täydellisiä idiootteja pelasta, mutta kyllä esimerkiksi ABS on oiva varuste. Eikä tuo sutimisen estokaan monella pahitteeksi ole, tyhmimmät ottaa pois. Kyllä nykytekniikkaa helpottaa ajamista ja parantaa kaikkien turvallisuutta liikenteessä. Jos haluaa AJAA, niin sitten vaan moottoriradalle tai ralliin.

Muuten. Kyllähän traktorissa sellainen mukavuusvaruste kuin ohjaustehostin on täysin tarpeeton juttu. Tosimies ajaa etukuormaajatraktorilla, jossa ei ole ohjaustehostinta.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 26.07.19 - klo:20:50
näinhän se on. ja nykyään ei kukaan kuole autokolareissa..  ja selittämättömästä syystä vastaantulijan kaistalle jne..   kun autoa ei tartte ajaa ni sit alkaa se jonkun muun teko:  elikkä kännyn räplyy..    en ole tänä kesänä nähny yhtään jakelu tahi rekkakuskia joka ei sen puhelimen kaa leiki..          ja johan 1980-luvulla autoihin tuli varusteita, kuten sähköikkunat ja lukot ja lukkiutumattomat jarrut mutta lie sitten niiin vaikeaa ajaa autolla että pitää olla kaistavahdit ja etäisyystutkat sun sadeanturit..   miksei käytä taksia, halvemmaksikin tulee monasti.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: iskra - 26.07.19 - klo:22:02
ja mikä lie vaikutus nuilla nykyteillä?   ite katellu monasti kuin urilla ovat hiljasetkin tiet..     vr-kansaa näköjään..
  Onhan urilla merkitystä, tuolla aijemmin joku puhui kapean raidevälin tuottamasta ongelmasta, itse huomasin saman asian kolmatta metriä leveän Letukan kanssa aikoinaan, nyt taas lankkumersu menee juin juna näillä normiurilla.
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: icefarmer - 26.07.19 - klo:22:54
näinhän se on. ja nykyään ei kukaan kuole autokolareissa..  ja selittämättömästä syystä vastaantulijan kaistalle jne..   kun autoa ei tartte ajaa ni sit alkaa se jonkun muun teko:  elikkä kännyn räplyy..    en ole tänä kesänä nähny yhtään jakelu tahi rekkakuskia joka ei sen puhelimen kaa leiki..          ja johan 1980-luvulla autoihin tuli varusteita, kuten sähköikkunat ja lukot ja lukkiutumattomat jarrut mutta lie sitten niiin vaikeaa ajaa autolla että pitää olla kaistavahdit ja etäisyystutkat sun sadeanturit..   miksei käytä taksia, halvemmaksikin tulee monasti.
kyllähän autossa pitää käyttöliittymä ja viihdekeskus olla ;) :D ;D 8)

oiskohan niin että viihdekeskus ja puhelin nollaa sen mitä nuo muut avustimet tuo turvaa, ennen oli nopeusmittari  mitä tartti kattoo, lämpöä sai isommalle vaikka rukkanen kädessä silmät kiinni :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: päästöt ja autot
Kirjoitti: Oksa - 27.07.19 - klo:07:49
kaiketi.  eilen kuuntelin kuin jotku haasto kuin nykyään ei pärjätä ilman kännyä puolta tuntia pitempään..    ja kun liikenteessä sit ottaa tuon mukaan niin soppa on valmis.       vaikka ite ajelis kuin hyvin ni aina löytyy niitä joilla ei ole mitään käsitystä missä menee..       tuossa alkuviikolla eräskii oli ajaa traktorin perään kun oli niin vasen lumoissa..   hauska kuunnella kuin takana poltettiin kumia, äkkijarrutuksella..   kun tuo oma ei kulje kuin 40 ja ei näy missään..