• Tavallinen aihe

Aihe päästöt ja autot  (Luettu 6133 kertaa)

Puuha-Pete

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7049
Vs: päästöt ja autot
Kyllä teillä on taas aika *****ttanut muistot. Tai sitten olette liian nuoria.

Kuka oikeasti kaipaa 60-70 -luvun autoja. Onhan niillä kiva fiilistellä mutta että käyttöautoksi.

Itsellä jäänyt mieleen eräs retkeilyreissu. Lähdettiin täältä määränpäänä ei Vesilahti mutta lähelle kun eräs oli sieltä päin kotoisin. Jostakin syystä reittinä oli 2-tien kautta, johtuiko siitä, että 3-tie ei silloin ollut moottoritie vai siitä, että piti poiketa "Marskin salonkivaunussa". Jossakin Vammalan ja Tampereen välillä oli aivan jumalaton mäki. Autossa neljä nuorta, kaksi telttaa, makuupussit yms ja tietty muutama koppa kaljaa. Ja tuossa mäessä auto kerta kaikkiaan hyytyi. Kakkosta piti hakea ja hyvä että ei keittänyt. Kuka oikeasti kaipaa noita autoja? Tehoja oli.

Aina ihmetellään, että kun nykyautot hyytyy sähkövikaan. Hyytyi ne vanhatkin, niitä vaan pystyi elvyttämään jossain määrin tien päällä.

Kuka kaipaa kaasariautoja käynnistyvaikeuksineen? Monen auton ohjekirjassa oli tarkat ohjeet, missä asennossa kaasupolkimen piti olla käynnistäessä. Kylmänä ja lämpimänä eri asento. Ja hassuinta oli, että auto saattoi kieltäytyä käynnistymästä, jos kaasupoljin oli väärässä asennossa.

Ja oli rikastin eli ryyppy. Joko käsikäyttöinen tai automaattinen. Käsikäyttöisen kanssa oli tarkkaa, että ryyppy oli juuri sopivasti vedetty ja sitä pienennettiin sopivasti moottorin lämmetessä. Muuten alkoi helposti nykimään. Automaattiryyppy hoiti tuon automaattisesti. Tai sitten ei. Kulutus saattoi olla +2-3 litraa suurempi kun automaattiryyppy jumitti päälle. Ja ainakin joissakin autoissa öljypohjassa oleva nestemäärä lisääntyi helposti litralla parilla. Tosin bensa sitten heikensi voiteluominaisuuksia.

Pahimmillaan kostealla ilmalla lämpötiloissa -3 - +3 kaasuttajan kurkku saattoi jäätyä. Ja sitten oli kivaa.

Niin ja oikein huippukeksintö oli muuttuvakurkkuinen kaasutin. Sai aika pian nimityksen juuttuvakurkkuinen.

Niin ja imuilma otettiin joko pakosarjan vierestä tai muualta. Säätö oli joko manuaalinen tai automaattinen. Jos unohti kääntää talviasennosta kesäasentoon tai automatiikka jumitti, niin sen huomasi viimeistään ekoilla helteillä. Auto uhkasi keittää.

Ja virranjakaja. Sitä piti säätää, sytytysennakkoa. Oliko se strobovalo vai mikä, muista enää. Ensin imusarjan letku irti ja perussäätö ja sitten periaatteessa imusarjan kautta hoitui hienosäätö kierrosluvun mukaan. Ja virranjakajan kansi ja kärjet ja pyörijä kulutustavaraa. Ja pieni näkymätön pore jakajan kannessa saattoi aiheuttaa käyntihäiriön. Ja tulpanjohdot tai tulpan hattu tai sytytystulppa. Niin ja sytytyspuola.

Mitäs vielä. Pahuksen rumpujarrut. Pysyivät säädöissään juurikin katsastuksen ajan. Ehkä. Jatkuvasti sai olla rassaamassa.

Mutta että jos nykyautoihin vertaa, niin aika huoletonta on autoilu nykyisin. Ja ennen arvelutti ostaa 100.000 ajettua autoa kun oli moottoriremppa tehtävä. Nykyisin 300 menee heittämällä jos muistaa vain öljyt vaihtaa.

Mutta onko aika *****ttanut muistot?

Tuo mainitsemasi mäki...Sarkolan mäki.

On se iso, on...
Masu pipi...?...klikkaamalla 5000 euroa ; )) ja mistä Faariin rengas kaikkein halvimmalla? Sarka-museostako? YMPYRÄPUINTIA!!!

Ihan niin kuin minä ja Köntys Sarka-museossa ennustettiinkin!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50195
Vs: päästöt ja autot
mutta menöökö nykyautot ihan mukisematta mäjelle samasa lastissa?   mitä näyttää kulutusmittari?

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1125
Vs: päästöt ja autot
mutta menöökö nykyautot ihan mukisematta mäjelle samasa lastissa?   mitä näyttää kulutusmittari?
Menee, koska voimalinja on huippuunsa hiottu. 40v aikana kuitenkin tapahtuu aika paljon edistystä. Ja vähemmän näyttää, koska polttoaineensyöttö on sylinterikohtainen ja tarkkaan seurataan tarvetta.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50195
Vs: päästöt ja autot
ja hintaa saatu se sata tonnia lisää markoissakii..  mut oatppa auto 1980-luvulta ja aja moinen niin huomaat jotain.    ite tykkään AJAA autoa eikä päinvastoin.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1125
Vs: päästöt ja autot
ja hintaa saatu se sata tonnia lisää markoissakii..  mut oatppa auto 1980-luvulta ja aja moinen niin huomaat jotain.    ite tykkään AJAA autoa eikä päinvastoin.
Mitä väliä markka hinnalla, niitä kun ei ole käytetty kohta kahteenkymmeneen vuoteen? Inflaatio on vielä syönyt rahan arvoa tuossa ajassa aika paljon. 12k€ saa jo uuden Toyotan, ei ole kuin 72 tuhatta markkaa, eli ei ole 100000 markkaa kalliimpi.

Tuo on taas noita jermujen argumentteja, kun itse osataan paremmin. Aika kultaa muistot. Ohjaustehostin, luistonesto ja Abs on täysin turhia varusteita, kun ykä haistelee tienpinnan paremmin persereiällään.  ;D

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50195
Vs: päästöt ja autot
ja nyt kun sattuneesta syystä käyny muutaman kerran erään peltipajan hallin läpi ni silmiin sattunna kuin paljon peltivammasia koslia on paikattavana..   kiva ku auto ite ajaa ja toimii niin kerkii somessa aikaa viettään jopa kulkiessa..  autojen jälkiä kun hieman kattelee niin miettii et on se hyvä kun slaavilainen tyyli siirtyy tännekin.   peltipojille riittää töitä kun ei enää tartte tekniikkaa roplata..      ite en uutta tojoa osta kun ei sieltä etes nää ulos.  hitonmoiset palkit nurkissa ja ikkunata kuin ampuma-aukkoja.    ja ahtaanpaikan kammon saa sivutuotteena,  munakupissa istuen.                         sori vaan, tää on miun mielipite.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1125
Vs: päästöt ja autot
Rav4:ssa on isot ikkunat, mutta sitten pitääkin olla pinkka kunnossa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50195
Vs: päästöt ja autot
mutta hiton muovilelu.    ite en välitä nuista muovilla kuorutetuista etes pakuina.     ihme kun nuissa vedetään ikkunalinja mieluummin katolle kuin alaspäin.  aiaksemmin autojen ikkunoista näki missä mennään ja oli helppo kattoa ottaako helman kii penkkaan.   nyt se on käytännössä mahotonta kun alalaita loppuu hartian kohalle..

AP120

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 639
Vs: päästöt ja autot
Meet vaan autoliikkeeseen katsomaan autoja joidenka hinnat lähtee +40000e. Ei ole muovileluja.
Nyky autossa toi ajomelukin on vähän toista kun 2000 luvun alun autoissa saatika jossain 90 luvun autoissa.
Johonkinhan ne eristeet on laitettava, eikä niin että ovipahvi on suurinpiirtein ulkopellissä kiinni.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2613
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: päästöt ja autot
Vanhan kuplan kun ostaa niin ei ole paljoa muovia, ei edes kojetaulussa. Lisäksi sellainen voisi olla ekoteko - sillä ei viitsi paljoa ajella :-))
Ns. takapuolituntuma on erinomainen.

Aaltopelti-sitikka eli H-malli olisi myös vahva vaihtoehto muovia kavahtaville. Siis tuollainen:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Citroën#/media/Tiedosto:Citroen_hy_sst.jpg

Joskus noita näkee vielä liikenteessä mutta katoavaa kansanperinnettä ovat.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2029
  • Pölhöjen pölhö
Vs: päästöt ja autot
Meet vaan autoliikkeeseen

Eiköhän nekin ole herra O:n tapauksessa liian kaukana, niinkuin kuulostaa olevan moni muukin juttu...
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

iiro v

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 88
Vs: päästöt ja autot
Emäntä oli viikolla naapurintädin avensiksen kyydissä ja ihmetteli kun suoralla valtatiellä piti rattia tädin vatkata puolelta toiselle, että eikö se kulje suoraan, vai ajajasta kiinni. Tutun vaimo oli luopunu corollastaan ja ostanu fokuksen. Mies manasi että vaimo suoralla tielläkin veivaa sitä rattia vanhasta tottumuksesta ,niin fokus menee kuin kyykäärme. Eli tojo täytyy olla ajajan auto. Itelläkii japsi maasturi, eikä sitäkään huoli ihan kokoaikaa ratista vispata.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18773
  • vastustan
Vs: päästöt ja autot
eikö lada niva olisi kuin oksaa varten varta vasten tehty, oksalla kun on pinkka kunnossa niin varmaan myös g-sarjan mersuista saattas löytyä vähän kantikkaammista kulmista pitävälle vaihtoehto, luotettavuus niissä nyt ei ole kummoisempi kuin viiatissa tai tojossakaan  mutta oishan siinä oksalla ihmeteltävää kun kaupunkireissulla  kaiki räppärit morjestaa ;D ;D ;D ;D
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16635
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: päästöt ja autot
Vanhan kuplan kun ostaa niin ei ole paljoa muovia, ei edes kojetaulussa. Lisäksi sellainen voisi olla ekoteko - sillä ei viitsi paljoa ajella :-))
Ns. takapuolituntuma on erinomainen....ja tosi *****mainen sukupuoli yhdyntää ajatellen …..
Ei mimmikippejä , takapenkki liia lyhyt liian pieni jalkatila .

Aaltopelti-sitikka eli H-malli olisi myös vahva vaihtoehto muovia kavahtaville. Siis tuollainen:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Citroën#/media/Tiedosto:Citroen_hy_sst.jpg

Joskus noita näkee vielä liikenteessä mutta katoavaa kansanperinnettä ovat.
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50195
Vs: päästöt ja autot
mut ku miulla on JO tuo tojo.   miä en niiin paljun ajele että uutenpaa tartteisin.    mut mielipite on nuista uusista koslista.       ja se susukin jeepinpentu kyl saattais kiinnostaa..    kantikas ja persoonallisen näkönen;   ei tartteis parkkiksella haikailla mis miun kosla olikaan..