Tuli tehtyä huomio nyt kun S-ryhmä mainosti jukurtinkin halpuuttamisesta. Lähialueiden S-marketeissa on Valion jukurttipurkkien hinnat nousseet 0,47 ja 0,49 hinnoista 0,51e/purkki hintoihin.
Tässäkö ei kukaan näe ongelmaa että brändimerkkien hintoja nostamalla kauppa saa nostettua oman merkkinsä myyntiä ja seuraavissa hankintaneuvotteluissa kauppa näyttää elintarviketeollisuudelle omaa, itse asiakasohjaten muodostettua myyntitilastoaan? Kertooko kauppa elintarviketeollisuudelle millä hintatasolla minkäkin tuotteen myynti on saatu aikaan? Paljastuuko teollisuudelle että jos esimerkiksi brändituotteen myynnin lasku johtuukin siitä että kauppa on ottanut halpuutuksen häviön tuon brändituotteen hinnannostosta, eikä suinkaan omista kustannuksistaan?
Myynnin laskulla saadaan teollisuudelle aikaan paniikki että nyt on hintoja kaupalle laskettava, vaikka jäisikin myynnin laskun syy kaupan omaksi salaiseksi tiedoksi. Kilpailuvirasto tuskin on halukas näkemään asiassa ongelmaa kun kuluttajat "hyötyvät" tästä. Pitkällä aikavälillä seuraus on toinen. Teollisuudella ei ole varaa kohta luoda omia uutuustuotteita vaan kaikki on hetken kuluttua pelkkää bulkkia. Olisiko S-ryhmän haaveilema ruokarahasto tuotekehitykselle suunniteltu luotavaksi juuri tämän asian takia? Rahastosta tuotettaisiin halpamerkkeihin uutuustuotteita, muiden osallistuessa maksuun.
On asiat sitten muuttuneet osuuskaupan toiminnan alkuajoista.