Ihmettelen itsekin tuota ulkopuolista suunnittelua, Dominator - sarja alkoi 1971, Dominator 80 mallilla. 1972 Dminator 100. Dominator 105 ja 85 tulivat 1975, Dominator 6 - sarja oli vain lyhyen aikaa 1979-1982. Ehkä säiliön takavoittoinen sijainti pienemmissä malleissa oli ongelma ? En ainakaan Claasin historiasivuilta löytänyt mainintaa ulkopuolisesta lisenssisuunnittelusta tms. Eli 8-sarja tuli vuonna 1982
Mielenkiintoinen yksityiskohta on Ford puimurit, näyttääkö tutulta ?
Claasin tehtaan sivuilta löytyy alkuperäinen 38-58 esite:
http://www.claas.co.uk/blueprint/servlet/blob/1676488/031f020aef915df8e84f886f971cf339/prospekt-dominator-58-48-38-data.pdfKannattaa tuosta esitteestä katsoa kehuttuja kohtia, omasta kuluneesta koneesta, että eivät ehkä kestä aikaa. Esimerkiksi moottorin jäähdyttimen aukikäännettävä verkkokoppa on hieno ajatus, mutta se tiiviste kutistuu ja jättää puolen kämmenen kokoiset reiät kulmiin. Olen tiivistänyt ne teipillä. Pitäisi repiä auki, liimata uudelleen ja täyttää se 30 cm väli jollakin suoralla pätkällä. Alaviisto alaverkon tasku pitää imuroida, koska sisälle varisevaa putua ei saa puhallettua kuin omille silmille. Olisi vaikka luukku siellä alakulmassa.
Olkikopan hälytin on sillä tavalla kiinni, että jos olkikoppa saa sadetta, se kytkin hapettuu jumiin. Kohlimien muotoilua kehutaan, mutta ohranvihneet tosiaan jäävät paakuiksi sinne portaisiin. Kohlinten pohjat ovat ahtaat ja hankalat puhdistaa. Ns. huoltoluukut siellä kohlinten pohjalevyissä, ovat jotain 10 cm peltipalat, ovat lähinnä vitsi. Kohlinten peräpään levyt pois, ja ne voi jättää pois. Ei ala tulla jyviä yli. Silloin voi lykkiä teräsharjalla jonka on naulannut keppiin. Peräluukku tietenkin on liian kapea sille kepille, että kunnon puhdistamismahdollisuutta varten kannattaa olkikopan perälevyn pultit vaihtaa vaikka ruuveihin, että saa helpommin auki. Kupukantaiset neliökantapultit pyörähtävät, kun mutteri vähänkin jumittaa, ura siinä kannassa on niin kapea, ettei siihen saa tukevaa talttaa pitämään vastaan. Olenkin sanonut, että Claasin suunnittelijan haluaisin pultata pää alaspäin peltiseinään niillä pulteilla, käteen kiintoavain, irrottakoon itsensä.
Nälkään kuolee.
Moottori näyttää esitekuvissa todella hyvin olevan esillä, ei kuitenkaan ole. Sinne hihnapyöräpäähän ei oikein ole luontevaa pääsyä ylhäältä eikä alhaalta, jollei ensin poista kaikkia sivupeltejä runkoineen. Se alareunasta saranoitu suojapelti jonka voi avata ulospäin, siinä ei oikein ole mitään apua, koska ei helpota minkään tällinkin pystytystä siihen viereen. Kävelemäänhän sinne päätyyn ei pysty, kun ei ole jalansijoja. Polttoainesuodattimen paikka säiliön ja moottorin välissä on tympivä, varsinkin kun Thermostart laite törröttää 25 cm korkeudessa terävän kulmaraudan päässä siinä kulkutiellä. Niin, onhan säiliössä luukku joo.
Kabiiniin järjestelyt ovat kyllä ihan OK, mutta vaihdekepin liikerata on pitkä ja taka-asento ulosvedettynä menee lapaluun taakse kipiästi. Se keskitetty hydrauliikkavipu edelleen on omaan käteen ikävä, koska asioita hämmennetään yksi kerrallaan, ja vieläpä hidastetulla liikkeellä.
Edelleen, jos peruste tekniikan hyvyydelle on se, että se painaa paljon. Silloin Claas.
-SS-