Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maatalousauto?  (Luettu 31478 kertaa)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: Maatalousauto?
>>Lasken itse nuo uudemmat (T5 ja T6) portterit ja vitot samaan kategoriaan BMW henkilöautojen kanssa. Eli ostettava uutena ja takuunalaisena.

Nimenomaan noin.Tai parempi jos ei osta ollenkaan.
Mul on uutena 2004 ostettu T5 1,9 Transporteri. Ajettu 190 000. Ei tuossa suurempia vikoja oo ollu. Jarrut laitettu kahdesti ja iskarit kerran. Yksi suurempi mystinen vika oli, kun vetoakseli katesi. Ruostetta on jonkinverran tullut pintaan.
Mystinen kesälaatumies

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Maatalousauto?
Vuodesta 2015 on myös tullut määräys että katsastuksessa on pakko ilmoittaa kilometrimäärä. Ennen sitä ne vain kirjattiin, ja ilmoittamisesta pystyi kieltäytymään. Trafi luovuttaa/myy tiedot muillekin, sitä perusteellaan kuluttajansuojalla autokaupoissa mutta suuremman painoarvon on ihan varmasti verottajan/tullin ristiintarkastustarpella.

Kuljetusfirmoilla on yleensä kuskienvaihtoautoja joilla ajetaan yhdistelmää vastaan mihin milloinkin, eikä kuskeja kiinnosta pakkasessa ja pimeässä kirjata jäätyneellä kynällä yhtään mitään. Joku saa sitten toimistossa nikkaroida numeroita viikon päätteeksi. Kiva jos vielä täsmäävät katsastuspäivän lukeman kanssa. On myös asentajia jotka ajavat päivän päätteeksi kotiin pakulla, ikävä naapuri voi periaatteessa vasikoida, jolloin pitäisi voida osoittaa että seuraavan päivän keikan reitti menikin kotitalon ohi kuitenkin. Maataloudessa on ainakin se etu, että firma ja kotiosoite/toimisto on useimmiten samassa rakennuksessa.

Pitäisi kokeilla katsastaa yliteipatulla mittarilla, jossa lukee rikki. Tulisikohan seuraavana vuonna verotarkastus.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Maatalousauto?
>>Lasken itse nuo uudemmat (T5 ja T6) portterit ja vitot samaan kategoriaan BMW henkilöautojen kanssa. Eli ostettava uutena ja takuunalaisena.

Nimenomaan noin.Tai parempi jos ei osta ollenkaan.
Mul on uutena 2004 ostettu T5 1,9 Transporteri. Ajettu 190 000. Ei tuossa suurempia vikoja oo ollu. Jarrut laitettu kahdesti ja iskarit kerran. Yksi suurempi mystinen vika oli, kun vetoakseli katesi. Ruostetta on jonkinverran tullut pintaan.

Tuo 1,9 on vielä suht luotettava jos niillä tehoilla tulee juttuun. Tais ne pumppusuutinten pahimmat lastentauditkin olla jo selätetty tuohon aikaan. Vetoakselit ja nivelet melkeimpä kulutustavaraa vajaavetoisissa.

Mahtuuko hyvin ajamaan ? Pidemmät ihmiset on kiinteällä väliseinällä varustettuja pornstartereita kritisoineet ettei saa ergonomista ajo-asentoa aikaiseksi.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: Maatalousauto?
Tämmönen reilu 180 senttinen mahtuu hyvin. Pidemmällä voi olla ahdasta. Munmielästä tuo on jo aika tykki kun ennen oli 68 heppainen Transit ja hetkenaikaa 72 heppainen T4.
Mystinen kesälaatumies

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Maatalousauto?
Pitäis se persdyno käydä välillä nollaamassa vaikka nelivetoisella tylppänokka-hiassella, niin vois ajella hyvinkin tyytyväisenä  ;D

Yleensähän se kai eniten tulee tehosta nuusa kun jotain hinaa koukussa, ei niinkään kuskattavan tavaran painon takia. Ainakaan tuossa tonniluokassa.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Maatalousauto?

Lähinnä tarkoitin, että amerikkalaisiin verrattun onnettoman pieniä kopperoita. Lavalle ei mahdu mitään isompaa, kuten esim. trukkilava tai cyprokkilevy. Meillä oli pari Isuzua silloin kun niitä edellisen kerran tuotiin -80 ja -90 luvuilla. Seitsemän vuotta oli ensimmäinen, sitä piti jo hiekkpuhaltaa ja paikata siinä iässä vaikka oli uutena käytetty ruostesuojauksessa. Tämä ei tietenkään välttämättä todista mitään nykyisten mallien ruostumisesta, mutta olen kuullut että kolmen vuoden ikäisenä on näitä uudempia vaihdettu pois, kun alkoi alusta muuttua ruskeaksi.
Juu eihän noissa kokoa ole. Ja itsekin kun en mikään ihan pätkä ole niin eipä noissa tarvii miettiä muuta kuin, että penkki takaasentoon ja sitten katsoo, että mahtuuko ajamaan. Jenkit ovat siinä mielessä mukavia, että tilaa on. Tuosta ruostumisesta olen kyllä sitä mieltä, että on enemmän ja vähemmän tuurista kiinni. Lähipiirissä noita jenkkejä on ollut ja kyllä niistäkin on ruosteita jouduttu korjailemaan. Ompa tälläkin hetkellä yksi odottamassa rungon vaihtoa, kun edellinen mätäni alta.

5 henkilön pakua et kovin herkästi saa maatalouden kalustoon. Puhutaan kaksi käyttö autosta. Ajopäiväkirja pitää olla käytännössä tämän auton kohdalla aina. Normi max 3 hengen paku tai kevyt kuorma-auto menee heittämällä kalustoon.
Miksi ei saisi? Olisi aika outoa jos ei kelpaa. Ainakin meillä kun lähdetään sivutilalle töihin niin saattaa kolme ihmistä mennä kuskin lisäksi. Muutoin pitäisi sitten ajella parilla eri autolla. Ymmärrän että verottajalla voi olla nihkeä kanta, koska epäilee autolla ajettavan myös yksityistalouden ajoja. Mutta hyväksyykö verottaja sitten sen, että 3 hengen paku on maatalouskalustossa ja lisäksi yksityistalouden autosta tehdään kilometrivähennyksiä, koska kaikki työntekijät ei mahdu samaan kyytiin? Entäs sitten nämä pitkäkoppiset 5 paikkaiset pickupit henkilöautoja käsittääkseni? Kevyt KA on siinä mielessä selvä, mutta niinkuin sanoin järkevillä kilometreillä sopu hintaisia ei ole tarjolla. Verottajaltahan sen varmistuksen tietysti saa.

Perusteluilla tarpeilla saa käyttää yksityistalouden autoa maatalouskäytössä. Eikös se ole jo peruste että 4 henkeä menee paikasta toiseen ja pick-uppiin ei mahdu kuin 2-3 henkeä. Minkä se verottaja mahtaa jos tavaraakin pitäisi kuljettaa. Työntekiähän voi vähentää myös oman auton kilometrit jos ajo kohdistuu sivutoimi pisteeseen. Tällä perusteella lomittajat vähentää kilometrit.

Niin meinaat, että jos on vaikka tuollainen 2 paikkainen pickuppi tai 3 paikkainen paku maatalouskalustossa niin vielä lisäksi saa tehdä yksityistalouden autosta kilometrivähennyksiä, perusteluna se, että maatalousautolla ei olisi mahduttu?
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maatalousauto?

Lähinnä tarkoitin, että amerikkalaisiin verrattun onnettoman pieniä kopperoita. Lavalle ei mahdu mitään isompaa, kuten esim. trukkilava tai cyprokkilevy. Meillä oli pari Isuzua silloin kun niitä edellisen kerran tuotiin -80 ja -90 luvuilla. Seitsemän vuotta oli ensimmäinen, sitä piti jo hiekkpuhaltaa ja paikata siinä iässä vaikka oli uutena käytetty ruostesuojauksessa. Tämä ei tietenkään välttämättä todista mitään nykyisten mallien ruostumisesta, mutta olen kuullut että kolmen vuoden ikäisenä on näitä uudempia vaihdettu pois, kun alkoi alusta muuttua ruskeaksi.
Juu eihän noissa kokoa ole. Ja itsekin kun en mikään ihan pätkä ole niin eipä noissa tarvii miettiä muuta kuin, että penkki takaasentoon ja sitten katsoo, että mahtuuko ajamaan. Jenkit ovat siinä mielessä mukavia, että tilaa on. Tuosta ruostumisesta olen kyllä sitä mieltä, että on enemmän ja vähemmän tuurista kiinni. Lähipiirissä noita jenkkejä on ollut ja kyllä niistäkin on ruosteita jouduttu korjailemaan. Ompa tälläkin hetkellä yksi odottamassa rungon vaihtoa, kun edellinen mätäni alta.

5 henkilön pakua et kovin herkästi saa maatalouden kalustoon. Puhutaan kaksi käyttö autosta. Ajopäiväkirja pitää olla käytännössä tämän auton kohdalla aina. Normi max 3 hengen paku tai kevyt kuorma-auto menee heittämällä kalustoon.
Miksi ei saisi? Olisi aika outoa jos ei kelpaa. Ainakin meillä kun lähdetään sivutilalle töihin niin saattaa kolme ihmistä mennä kuskin lisäksi. Muutoin pitäisi sitten ajella parilla eri autolla. Ymmärrän että verottajalla voi olla nihkeä kanta, koska epäilee autolla ajettavan myös yksityistalouden ajoja. Mutta hyväksyykö verottaja sitten sen, että 3 hengen paku on maatalouskalustossa ja lisäksi yksityistalouden autosta tehdään kilometrivähennyksiä, koska kaikki työntekijät ei mahdu samaan kyytiin? Entäs sitten nämä pitkäkoppiset 5 paikkaiset pickupit henkilöautoja käsittääkseni? Kevyt KA on siinä mielessä selvä, mutta niinkuin sanoin järkevillä kilometreillä sopu hintaisia ei ole tarjolla. Verottajaltahan sen varmistuksen tietysti saa.

Perusteluilla tarpeilla saa käyttää yksityistalouden autoa maatalouskäytössä. Eikös se ole jo peruste että 4 henkeä menee paikasta toiseen ja pick-uppiin ei mahdu kuin 2-3 henkeä. Minkä se verottaja mahtaa jos tavaraakin pitäisi kuljettaa. Työntekiähän voi vähentää myös oman auton kilometrit jos ajo kohdistuu sivutoimi pisteeseen. Tällä perusteella lomittajat vähentää kilometrit.

Niin meinaat, että jos on vaikka tuollainen 2 paikkainen pickuppi tai 3 paikkainen paku maatalouskalustossa niin vielä lisäksi saa tehdä yksityistalouden autosta kilometrivähennyksiä, perusteluna se, että maatalousautolla ei olisi mahduttu?

Ei missään määrätä että sinne OKRA näyttelyyn on ajettava sillä pakulla tai laviskalla. Tästä on ihan KKO:n päätös olemassa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Maatalousauto?

Lähinnä tarkoitin, että amerikkalaisiin verrattun onnettoman pieniä kopperoita. Lavalle ei mahdu mitään isompaa, kuten esim. trukkilava tai cyprokkilevy. Meillä oli pari Isuzua silloin kun niitä edellisen kerran tuotiin -80 ja -90 luvuilla. Seitsemän vuotta oli ensimmäinen, sitä piti jo hiekkpuhaltaa ja paikata siinä iässä vaikka oli uutena käytetty ruostesuojauksessa. Tämä ei tietenkään välttämättä todista mitään nykyisten mallien ruostumisesta, mutta olen kuullut että kolmen vuoden ikäisenä on näitä uudempia vaihdettu pois, kun alkoi alusta muuttua ruskeaksi.
Juu eihän noissa kokoa ole. Ja itsekin kun en mikään ihan pätkä ole niin eipä noissa tarvii miettiä muuta kuin, että penkki takaasentoon ja sitten katsoo, että mahtuuko ajamaan. Jenkit ovat siinä mielessä mukavia, että tilaa on. Tuosta ruostumisesta olen kyllä sitä mieltä, että on enemmän ja vähemmän tuurista kiinni. Lähipiirissä noita jenkkejä on ollut ja kyllä niistäkin on ruosteita jouduttu korjailemaan. Ompa tälläkin hetkellä yksi odottamassa rungon vaihtoa, kun edellinen mätäni alta.

5 henkilön pakua et kovin herkästi saa maatalouden kalustoon. Puhutaan kaksi käyttö autosta. Ajopäiväkirja pitää olla käytännössä tämän auton kohdalla aina. Normi max 3 hengen paku tai kevyt kuorma-auto menee heittämällä kalustoon.
Miksi ei saisi? Olisi aika outoa jos ei kelpaa. Ainakin meillä kun lähdetään sivutilalle töihin niin saattaa kolme ihmistä mennä kuskin lisäksi. Muutoin pitäisi sitten ajella parilla eri autolla. Ymmärrän että verottajalla voi olla nihkeä kanta, koska epäilee autolla ajettavan myös yksityistalouden ajoja. Mutta hyväksyykö verottaja sitten sen, että 3 hengen paku on maatalouskalustossa ja lisäksi yksityistalouden autosta tehdään kilometrivähennyksiä, koska kaikki työntekijät ei mahdu samaan kyytiin? Entäs sitten nämä pitkäkoppiset 5 paikkaiset pickupit henkilöautoja käsittääkseni? Kevyt KA on siinä mielessä selvä, mutta niinkuin sanoin järkevillä kilometreillä sopu hintaisia ei ole tarjolla. Verottajaltahan sen varmistuksen tietysti saa.

Perusteluilla tarpeilla saa käyttää yksityistalouden autoa maatalouskäytössä. Eikös se ole jo peruste että 4 henkeä menee paikasta toiseen ja pick-uppiin ei mahdu kuin 2-3 henkeä. Minkä se verottaja mahtaa jos tavaraakin pitäisi kuljettaa. Työntekiähän voi vähentää myös oman auton kilometrit jos ajo kohdistuu sivutoimi pisteeseen. Tällä perusteella lomittajat vähentää kilometrit.

Niin meinaat, että jos on vaikka tuollainen 2 paikkainen pickuppi tai 3 paikkainen paku maatalouskalustossa niin vielä lisäksi saa tehdä yksityistalouden autosta kilometrivähennyksiä, perusteluna se, että maatalousautolla ei olisi mahduttu?

Ei missään määrätä että sinne OKRA näyttelyyn on ajettava sillä pakulla tai laviskalla. Tästä on ihan KKO:n päätös olemassa.

No niin tietenkin. Itse vain ajatellut asian niin ja tätä aikoinaan on kysyttykkin ja silloin saatu sellainen ohje suullisesti kylläkin, että jos kalustossa on yksi auto ja yksityispuolella on yksiauto niin jos molemmilla ajellaan kuitenkin sekä maatalouden, että yksityistalouden ajoja niin maatalousauton kulut vähennetään täysin ja yksityistalouden autosta ei tehdä kilometri vähennyksiä ollenkaan. Eli tässä tapauksessa verottaja katsoi, että ei maksa vaivaa pitää ajopäiväkirjaa vaan ajojen katsottiin tasoittuvan. Tiedä sitten onko kanta muuttunut. Mutta tuo henkilöautoksi rekisteröity paku on kyllä ilmeisesti ongelmallinen, vaikka olisi yksityistalouteen esittää toinen auto. Ei nyt huvittaisi mitään ennakkopäätöstä alkaa hakemaan. Pääsee äkkiä silmätikuksi jos alkaa liikaa kyselemään...

Miten toi kevyt KA. Sulla ilmeisesti kokemusta siitä. Voiko tuolla sitten ajaa ollenkaan yksityistalouden ajoa? 3 hengen pakullahan voi. Piirturiako ei tarvitse käyttää omissa maatalousajoissa, mutta entäs mahdollisissa yksityistalouden ajoissa? Ja ajopäiväkirjaa ei tarvitse pitää vai? Mitä muuta huomioitavaa on muuta kuin kortin riittävyys? Entäs jos kyseinen laite on bensalla käyvä niin mihin tulee varautua muuhun kuin kalliisiin kilometreihin?
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Maatalousauto?
Meneekös se nyt näin?
Jos ostan henkilöautoksi rekisteröidyn auton niin, jos maatalousajoa on alle puolet niin teen käytetään kilometrikorvaus systeemiä. 2017 korvaus taisi olla 0,41e kilometriltä. Jos taas maatalousajoa yli puolet niin vähennys tehdään kirjanpidossa, mutta alveja ei voi vähentää. Ja jos pelkästään maatalousajoa niin alvit voi vähentää?

Kahdessa ekassa tapauksessa varmaan tarvitsee pitää ajopäiväkirjaa, mutta entäs viimeisessä vaiheessa? Laskeskelen tässä vain miten kannattaisi tehdä tuollaisessa tapauksessa, jos auto on henkilöautoksi rekisteröity. Äkkiseltään vaikuttaa ainakin siltä, että joko kilometrikorvaukset tai sitten kokonaan maatalouskalustoon. Verottajaltahan sen "oikean" näkemyksen tietysti saa, mutta olenko oikeilla jäljillä?
Mulla vanha henkilö-volvo siirtyi aikanaan maatalousajoneuvoksi, joten en tiedä miten se ostohetkellä käyttäytyy. En ajanut viime vuonna yksityisajoa lainkaan, joten nyt pitäisi saada polttoaineesta ja muista kuluista alvit pois. Pidin ajopäiväkirjaa, koska en tiedä kuinka sen muuten osoittaisin. Ajopäiväkirja pitää sitten täsmätä just kohdilleen, ettei ole niitä puuttuvia ajoja eli yksityisajoja (eri kuskit merkkailee vähän miten sattuu). Lisäksi ajopäiväkirjalla saa kätevästi jaottelun maatalouden ja mahdollisen metsätalouden kesken.

Alle puolet jos ajelet yksityisautolla maatalousajoa, niin sitten ajopäiväkirjalla kilometrivähennys, metsäajoista vain noin puolet pienempi vähennys.

Se Volvo melkein kannatraisi myydä purkuun. 10000km kun tulee ajoa maatalouteen, niin kilometreinä saisit 4100€ vähentää. Nyt saat vain kunnossapidon, polttoaineen, vakuutukset ynm. kulut. Tuleeko kuiteilla nuin paljon?
Vai hyvä auto sulatukseen (pientä jännitystä taas keväällä ilmassa, mitä katsastusinssi siitä sanoo). Viiden tuhannen paikkeilla tulee kilsoja vuosittain eli pari tuhatta saisi vähennystä ajopäiväkirjalla. Riippuu tietty vuodesta, mitä joutuu laittamaan. Varmaan aika fifty-sixty menee. Toistaiseksi ollut halvin auto ylläpitää noista kolmesta, mitä on omassa pihassa. Lisäksi on hyvä olla tuollainen todellinen työauto, jossa on vuoden ajasta riippuen tarvittava työkaluarsenaali mukana. Eikä se aina ole ihan siistikään, joten pyhäkamppeissa ei paljoa viitti ajella. Lisäksi metsäajot menisivät alemmalla taksalla, jos joutuisi ajopäiväkirjalla vähentämään. Ajelen isommat (siistimmät) kilometrit sitten yksityisautolla ja teen vähennykset ajopäiväkirjalla.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maatalousauto?

Lähinnä tarkoitin, että amerikkalaisiin verrattun onnettoman pieniä kopperoita. Lavalle ei mahdu mitään isompaa, kuten esim. trukkilava tai cyprokkilevy. Meillä oli pari Isuzua silloin kun niitä edellisen kerran tuotiin -80 ja -90 luvuilla. Seitsemän vuotta oli ensimmäinen, sitä piti jo hiekkpuhaltaa ja paikata siinä iässä vaikka oli uutena käytetty ruostesuojauksessa. Tämä ei tietenkään välttämättä todista mitään nykyisten mallien ruostumisesta, mutta olen kuullut että kolmen vuoden ikäisenä on näitä uudempia vaihdettu pois, kun alkoi alusta muuttua ruskeaksi.
Juu eihän noissa kokoa ole. Ja itsekin kun en mikään ihan pätkä ole niin eipä noissa tarvii miettiä muuta kuin, että penkki takaasentoon ja sitten katsoo, että mahtuuko ajamaan. Jenkit ovat siinä mielessä mukavia, että tilaa on. Tuosta ruostumisesta olen kyllä sitä mieltä, että on enemmän ja vähemmän tuurista kiinni. Lähipiirissä noita jenkkejä on ollut ja kyllä niistäkin on ruosteita jouduttu korjailemaan. Ompa tälläkin hetkellä yksi odottamassa rungon vaihtoa, kun edellinen mätäni alta.

5 henkilön pakua et kovin herkästi saa maatalouden kalustoon. Puhutaan kaksi käyttö autosta. Ajopäiväkirja pitää olla käytännössä tämän auton kohdalla aina. Normi max 3 hengen paku tai kevyt kuorma-auto menee heittämällä kalustoon.
Miksi ei saisi? Olisi aika outoa jos ei kelpaa. Ainakin meillä kun lähdetään sivutilalle töihin niin saattaa kolme ihmistä mennä kuskin lisäksi. Muutoin pitäisi sitten ajella parilla eri autolla. Ymmärrän että verottajalla voi olla nihkeä kanta, koska epäilee autolla ajettavan myös yksityistalouden ajoja. Mutta hyväksyykö verottaja sitten sen, että 3 hengen paku on maatalouskalustossa ja lisäksi yksityistalouden autosta tehdään kilometrivähennyksiä, koska kaikki työntekijät ei mahdu samaan kyytiin? Entäs sitten nämä pitkäkoppiset 5 paikkaiset pickupit henkilöautoja käsittääkseni? Kevyt KA on siinä mielessä selvä, mutta niinkuin sanoin järkevillä kilometreillä sopu hintaisia ei ole tarjolla. Verottajaltahan sen varmistuksen tietysti saa.

Perusteluilla tarpeilla saa käyttää yksityistalouden autoa maatalouskäytössä. Eikös se ole jo peruste että 4 henkeä menee paikasta toiseen ja pick-uppiin ei mahdu kuin 2-3 henkeä. Minkä se verottaja mahtaa jos tavaraakin pitäisi kuljettaa. Työntekiähän voi vähentää myös oman auton kilometrit jos ajo kohdistuu sivutoimi pisteeseen. Tällä perusteella lomittajat vähentää kilometrit.

Niin meinaat, että jos on vaikka tuollainen 2 paikkainen pickuppi tai 3 paikkainen paku maatalouskalustossa niin vielä lisäksi saa tehdä yksityistalouden autosta kilometrivähennyksiä, perusteluna se, että maatalousautolla ei olisi mahduttu?

Ei missään määrätä että sinne OKRA näyttelyyn on ajettava sillä pakulla tai laviskalla. Tästä on ihan KKO:n päätös olemassa.

No niin tietenkin. Itse vain ajatellut asian niin ja tätä aikoinaan on kysyttykkin ja silloin saatu sellainen ohje suullisesti kylläkin, että jos kalustossa on yksi auto ja yksityispuolella on yksiauto niin jos molemmilla ajellaan kuitenkin sekä maatalouden, että yksityistalouden ajoja niin maatalousauton kulut vähennetään täysin ja yksityistalouden autosta ei tehdä kilometri vähennyksiä ollenkaan. Eli tässä tapauksessa verottaja katsoi, että ei maksa vaivaa pitää ajopäiväkirjaa vaan ajojen katsottiin tasoittuvan. Tiedä sitten onko kanta muuttunut. Mutta tuo henkilöautoksi rekisteröity paku on kyllä ilmeisesti ongelmallinen, vaikka olisi yksityistalouteen esittää toinen auto. Ei nyt huvittaisi mitään ennakkopäätöstä alkaa hakemaan. Pääsee äkkiä silmätikuksi jos alkaa liikaa kyselemään...

Miten toi kevyt KA. Sulla ilmeisesti kokemusta siitä. Voiko tuolla sitten ajaa ollenkaan yksityistalouden ajoa? 3 hengen pakullahan voi. Piirturiako ei tarvitse käyttää omissa maatalousajoissa, mutta entäs mahdollisissa yksityistalouden ajoissa? Ja ajopäiväkirjaa ei tarvitse pitää vai? Mitä muuta huomioitavaa on muuta kuin kortin riittävyys? Entäs jos kyseinen laite on bensalla käyvä niin mihin tulee varautua muuhun kuin kalliisiin kilometreihin?

No mä laitan tuon KEVYT KA:n verotukseen ja en pidä yktisyistalouden autosta ajopaivakirjaa enkä nyt vähentele sen kilometrejä verotuksessa. Eli juuri tuolla systeemillä että ne kyllä tasaa toisensa.

Olen viisastellut että jos verottaja rupeaa tästä kitisemään, niin mulla on kohta kaikki autot kalustossa ajopäiväkirjalla. Sehän ei ole kuin omantunnon kysymys miten ajot kirjataan. "Jos lähdet alkoon ja muistat että piti hakea rehusäkki samalla. Ajo ei mene verotukseen. Taas jos lähdet hakemaan rehusäkkiä ja muistatkin että piti käydä alkossa, niin ajo menee verotukseen." Ahneeksai ei pidä ruveta että vähentää jonkun 20000km yksityistalouden auton ajoja verotuksessa ja on KEVYT KA kalustossa. Tohon en ota kantaa saako ajaa vai ei, mutta eipä ole kukaan käskenyt pitää ajopäiväkirjaa. Ainut että kilometri/mailimäärä pitää ilmoittaa veroilmoituksessa. Että sen verran seurataan kaluston ajoa, eli käry kyllä käy jos KEVYT KA:han tulee joku 30000km ja siihen yksityistalouden raattoon ei yhtään. Periaate kait on että yksityistaloudessa pitää olla sellainen auto että sillä voi OIKEASTI suorittaa ne yksityistalouden ajot. Eli rupeaa tulemaan kyselyitä jos on 1000€ raato yksityistaloudessa ja 50k€ laviska maatalouden piikissä varsinkin jos se on joku 5 hengen.

Bensalla veroa ei makseta kuin ajamisesta. Tekniikka on halvempaa.

No mulla ei ole piirturia eikä nopeuden rajoitinta. Nopeuden rajoitin on tullut pakoliseksi 2001 alusta ja silloinkin on ollut siirtymäaika vuoteen 2005 asti. Listan siirtymäajalta saa katsastuskonttorilta mihin autoon nopeuden rajoittimen tarvii.

https://www.trafi.fi/tieliikenne/ammattiliikenne/digitaalinen_piirturikortti

Tuomoisen tiedon löysin että vuoden 2006 jälkeen olisi tavaraliikenteessä pakollinen digitaalinen piirturikortti vuoden 2006 jälkeen rekisteröidyiltä yli 3,5 tonnin autoilta. OLETTAISIN että sekin koskee vain kuorma-auto yrittäjiä/kuljetusliikeitä ja heidän kalustoaan millä ammatikseen ajetaan toisten tuotteita paikasta A paikkaan B. Omia tavaraoita ja omaan käyttöön tulevaa tavaraa saa taas siirtää ilman korttia. Kuten oman kaivinkoneen jolla itse kaivaa 30 minuuttia autolta laskemisen jälkeen ja sen jälkeen kuski. Taas jos kuski kaivaa heti, niin pitää olla kortti.

Eli ei minusta mikaan laki vaadi maatalouden ajoissa pitämään piirturissa korttia.

Viimeksi muokattu: 22.01.18 - klo:11:10 kirjoittanut Terminator II

Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Rockmaple

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 413
Vs: Maatalousauto?
Mulla on kuorma-auto pickuppi maatalouden kalustossa ja yksityiskäytössä pikkupaku sekä muijalla henkilöauto. Pieneä viljatilallisena en millään pysty kovin montaa tuhatta kilometriä perustelemaan maatalousajoa, ja olenkin tehnyt joka vuosi kaiken varalta veromappiin vapaamuotoisen selvityksen pickupilla ajetuista kilometreistä ja vähennellyt polttoainekuluja sen mukaan, että kilometrihinta muodostuu järkeväksi. Käytännössä ajelut tapahtuvat sillä autolla joka sattuu tilanteeseen sopimaan.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maatalousauto?
Tässä pitää muistaa että ne joutuu tarkastukseen jotka rupeaa hirveästi säätämään kilometrien kanssa. eli paljon kilometrejä yksityistalouden autolla, niin verottaja kyselee herkästi perusteita niille.

Tuohon Bensa diesel vastakkainasetteluun että Bensan auton hankinta hinta on huomattavasti edulisempi kuin Dieselin. Ainut että suosittelen 98E ajamaan, niin päästöt pysyy paremmin kurissa. Se korjaamisen halvemmuus tosin perustuu oletukseen kun perus kone on jostain 60 luvulta.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Maatalousauto?
Lainaus
Eli tässä tapauksessa verottaja katsoi, että ei maksa vaivaa pitää ajopäiväkirjaa vaan ajojen katsottiin tasoittuvan.

Tämä riittäisi hyvin minulle. Ei tarvisi sitten joka metriä kytätä tai perustella.

kulta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: Maatalousauto?
>>Lasken itse nuo uudemmat (T5 ja T6) portterit ja vitot samaan kategoriaan BMW henkilöautojen kanssa. Eli ostettava uutena ja takuunalaisena.

Nimenomaan noin.Tai parempi jos ei osta ollenkaan.
Mul on uutena 2004 ostettu T5 1,9 Transporteri. Ajettu 190 000. Ei tuossa suurempia vikoja oo ollu. Jarrut laitettu kahdesti ja iskarit kerran. Yksi suurempi mystinen vika oli, kun vetoakseli katesi. Ruostetta on jonkinverran tullut pintaan.

Minulla vm.2003 T5 ja ajettu n.200tuhatta.toinen om.Oven alareunat ruostuu etulokarin takaanta,tyyppivika.
Rempattu webasto,jarrut kerran,kytkin(stefa vuoti öljyt kytkimeen),tuulilasi,takaoven lasi.siinä suurimmat.
Erinäisistä syistä käytössä vm12 ford transit.ei niin jämäkän oloinen kuin volkkari,mutta hyvä ajaa kuitenkin.
Ruostunut jo enemmän kuin volkkari,ajettu 140tuhatta.

Siis jos nyt pitäisi valinta tehdä edellämainittujen autojen välillä..en kyllä tiedä kumman ottaisin.ehkä volkkarin kuitenkin.siis ehkä.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Maatalousauto?


No mä laitan tuon KEVYT KA:n verotukseen ja en pidä yktisyistalouden autosta ajopaivakirjaa enkä nyt vähentele sen kilometrejä verotuksessa. Eli juuri tuolla systeemillä että ne kyllä tasaa toisensa.

Olen viisastellut että jos verottaja rupeaa tästä kitisemään, niin mulla on kohta kaikki autot kalustossa ajopäiväkirjalla. Sehän ei ole kuin omantunnon kysymys miten ajot kirjataan. "Jos lähdet alkoon ja muistat että piti hakea rehusäkki samalla. Ajo ei mene verotukseen. Taas jos lähdet hakemaan rehusäkkiä ja muistatkin että piti käydä alkossa, niin ajo menee verotukseen." Ahneeksai ei pidä ruveta että vähentää jonkun 20000km yksityistalouden auton ajoja verotuksessa ja on KEVYT KA kalustossa. Tohon en ota kantaa saako ajaa vai ei, mutta eipä ole kukaan käskenyt pitää ajopäiväkirjaa. Ainut että kilometri/mailimäärä pitää ilmoittaa veroilmoituksessa. Että sen verran seurataan kaluston ajoa, eli käry kyllä käy jos KEVYT KA:han tulee joku 30000km ja siihen yksityistalouden raattoon ei yhtään. Periaate kait on että yksityistaloudessa pitää olla sellainen auto että sillä voi OIKEASTI suorittaa ne yksityistalouden ajot. Eli rupeaa tulemaan kyselyitä jos on 1000€ raato yksityistaloudessa ja 50k€ laviska maatalouden piikissä varsinkin jos se on joku 5 hengen.

Bensalla veroa ei makseta kuin ajamisesta. Tekniikka on halvempaa.

No mulla ei ole piirturia eikä nopeuden rajoitinta. Nopeuden rajoitin on tullut pakoliseksi 2001 alusta ja silloinkin on ollut siirtymäaika vuoteen 2005 asti. Listan siirtymäajalta saa katsastuskonttorilta mihin autoon nopeuden rajoittimen tarvii.

https://www.trafi.fi/tieliikenne/ammattiliikenne/digitaalinen_piirturikortti

Tuomoisen tiedon löysin että vuoden 2006 jälkeen olisi tavaraliikenteessä pakollinen digitaalinen piirturikortti vuoden 2006 jälkeen rekisteröidyiltä yli 3,5 tonnin autoilta. OLETTAISIN että sekin koskee vain kuorma-auto yrittäjiä/kuljetusliikeitä ja heidän kalustoaan millä ammatikseen ajetaan toisten tuotteita paikasta A paikkaan B. Omia tavaraoita ja omaan käyttöön tulevaa tavaraa saa taas siirtää ilman korttia. Kuten oman kaivinkoneen jolla itse kaivaa 30 minuuttia autolta laskemisen jälkeen ja sen jälkeen kuski. Taas jos kuski kaivaa heti, niin pitää olla kortti.

Eli ei minusta mikaan laki vaadi maatalouden ajoissa pitämään piirturissa korttia.

Olen samaa mieltä, että kirjaamisen voi tehdä niin monella tavalla. Eniten tuossa huokuttaa se, että jos ajopäiväkirjaa ei tarvitse pitää niin on paljon simppelimpää. Jotenkin vain ei omaan järkeen mahdu miksei tätä asiaa ole voitu henkilöautopakunkin kohdalla tehdä samalla tavalla. Olisi valinnan varaa hieman enemmän.

Lainaus
Eli tässä tapauksessa verottaja katsoi, että ei maksa vaivaa pitää ajopäiväkirjaa vaan ajojen katsottiin tasoittuvan.

Tämä riittäisi hyvin minulle. Ei tarvisi sitten joka metriä kytätä tai perustella.

Niin varmasti riittäisi monelle muullekkin. Mutta kai se ajatus siinä on se, että verottaja katsoo ettei niitä maatalouden kilometrejä voi tulla niin paljon. Ainakin meillä kun ei olla tilan ulkopuolella töissä niin lähes joka kerta kun johonkin lähdetään niin samalla haetaan jotain maatalouden tavaraa eli äkkiä olisi yksityistalouden auto kalustossa...
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...