Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maatalousauto?  (Luettu 31486 kertaa)

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Maatalousauto?
Onko kokemuksia land cruiserista, uudemmasta tai vanhemmasta maatalousajossa?
On kokemusta, olen tykännyt (en oo kyl muita koskaan harkinnutkaan). Mutta sellaiset, jotka soveltuvat, ovat liian vanhoja. Ja vanhoista lahoaa kori. Ja joidenkin mielestä onhan ne "ihan kamalia ajaakin".
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Maatalousauto?
Onko kokemuksia land cruiserista, uudemmasta tai vanhemmasta maatalousajossa?
On kokemusta, olen tykännyt (en oo kyl muita koskaan harkinnutkaan). Mutta sellaiset, jotka soveltuvat, ovat liian vanhoja. Ja vanhoista lahoaa kori. Ja joidenkin mielestä onhan ne "ihan kamalia ajaakin".

Taannoin oli pieni landcruiser-kuume. Kuume loppui kun selasin kilometreiltä, hinnaltaan ja iältään sopivia. Ei ollut sellaista. Budjettiin sopivilla oli ajettu vähintäänkin 350 tuhatta kilometriä. Ehkä hyvä auto. Vaihdokkien hinnat vaan tosi korkealla. Siis meikäläiselle, ei ehkä muille.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Maatalousauto?
Onko kokemuksia land cruiserista, uudemmasta tai vanhemmasta maatalousajossa?
On kokemusta, olen tykännyt (en oo kyl muita koskaan harkinnutkaan). Mutta sellaiset, jotka soveltuvat, ovat liian vanhoja. Ja vanhoista lahoaa kori. Ja joidenkin mielestä onhan ne "ihan kamalia ajaakin".

Taannoin oli pieni landcruiser-kuume. Kuume loppui kun selasin kilometreiltä, hinnaltaan ja iältään sopivia. Ei ollut sellaista. Budjettiin sopivilla oli ajettu vähintäänkin 350 tuhatta kilometriä. Ehkä hyvä auto. Vaihdokkien hinnat vaan tosi korkealla. Siis meikäläiselle, ei ehkä muille.
HDJ80 on uusin, joka mulla on ollut. Oli myös kallein ostohinnaltaan. Tuli 13 vuotta vanhana ja
411 tkm ajettuna v. 2003. Oli pakko myydä kuusi vuotta myöhemmin, ei pystyny pitämään (oli henkilöauto).
Lähtiessä oli 639 tkm ja seuraavakin ajoi siihen noin satatuhatta ennen kuin kyllästyi johonkin ja
myi sen Afrikkaan (jumalauta!).

Kilometrit on siis suhteellinen käsite. Mut jo toi HDJ80 oli liian "hieno",
puhumattakaan näistä uudemmista rimpuloista, joissa ei edes oo kuutosen konetta.

Nyt on HJ60 pakettiauto vm. -83 ja on tarpeeksi karu - ei tarvi joka ripsausta murehtia.
420 tkm nyt mittarissa, mutta ollu pari vuotta katsastamatta kolarin jälkeen niin se
haittaa vähän muuta käyttöä kuin kotinurkissa ajelua. Hyvä juttu noissa vanhoissa
HJ ja BJ härveleissä on kolmen hengen etupenkki, vaikka onhan se keskipaikka aika kapea.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Maatalousauto?
Onko kokemuksia land cruiserista, uudemmasta tai vanhemmasta maatalousajossa?
On kokemusta, olen tykännyt (en oo kyl muita koskaan harkinnutkaan). Mutta sellaiset, jotka soveltuvat, ovat liian vanhoja. Ja vanhoista lahoaa kori. Ja joidenkin mielestä onhan ne "ihan kamalia ajaakin".

Taannoin oli pieni landcruiser-kuume. Kuume loppui kun selasin kilometreiltä, hinnaltaan ja iältään sopivia. Ei ollut sellaista. Budjettiin sopivilla oli ajettu vähintäänkin 350 tuhatta kilometriä. Ehkä hyvä auto. Vaihdokkien hinnat vaan tosi korkealla. Siis meikäläiselle, ei ehkä muille.

Juu nuo land cruiserit on pitäneet hyvin hintansa kertoo varmaan jostakin. Ei silti itselle ainakaan saa mitään jee fiiliksiä ostaa yli kymmenen vuotta vanhaa ja yli 300tkm rullattua cruiseria joten se ei ole oikein vaihtoehto.

d-max?   eiks siinä ole iso hytti ja kantavuutta?     en ole paljon nähny käytettynä.

Ei eroa hiluksista ym. indokiinalaisista mitenkään.

Mikä niissä on vikana? Olen itse ainakin pitänyt tuon suunnan autoja parempilaatuisina kuin näitä eurooppalaisia. Ovat tietysti vähän sellaisia, miten sen nyt sanoisi, tyylittömiä. Mutta jos toimivat eikä tarvitse korjaamolla jatkuvasti vierailla niin tykkään niistä silti enemmän.

Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Maatalousauto?
Meneekös se nyt näin?
Jos ostan henkilöautoksi rekisteröidyn auton niin, jos maatalousajoa on alle puolet niin teen käytetään kilometrikorvaus systeemiä. 2017 korvaus taisi olla 0,41e kilometriltä. Jos taas maatalousajoa yli puolet niin vähennys tehdään kirjanpidossa, mutta alveja ei voi vähentää. Ja jos pelkästään maatalousajoa niin alvit voi vähentää?

Kahdessa ekassa tapauksessa varmaan tarvitsee pitää ajopäiväkirjaa, mutta entäs viimeisessä vaiheessa? Laskeskelen tässä vain miten kannattaisi tehdä tuollaisessa tapauksessa, jos auto on henkilöautoksi rekisteröity. Äkkiseltään vaikuttaa ainakin siltä, että joko kilometrikorvaukset tai sitten kokonaan maatalouskalustoon. Verottajaltahan sen "oikean" näkemyksen tietysti saa, mutta olenko oikeilla jäljillä?
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maatalousauto?
Meneekös se nyt näin?
Jos ostan henkilöautoksi rekisteröidyn auton niin, jos maatalousajoa on alle puolet niin teen käytetään kilometrikorvaus systeemiä. 2017 korvaus taisi olla 0,41e kilometriltä. Jos taas maatalousajoa yli puolet niin vähennys tehdään kirjanpidossa, mutta alveja ei voi vähentää. Ja jos pelkästään maatalousajoa niin alvit voi vähentää?

Kahdessa ekassa tapauksessa varmaan tarvitsee pitää ajopäiväkirjaa, mutta entäs viimeisessä vaiheessa? Laskeskelen tässä vain miten kannattaisi tehdä tuollaisessa tapauksessa, jos auto on henkilöautoksi rekisteröity. Äkkiseltään vaikuttaa ainakin siltä, että joko kilometrikorvaukset tai sitten kokonaan maatalouskalustoon. Verottajaltahan sen "oikean" näkemyksen tietysti saa, mutta olenko oikeilla jäljillä?

5 henkilön pakua et kovin herkästi saa maatalouden kalustoon. Puhutaan kaksi käyttö autosta. Ajopäiväkirja pitää olla käytännössä tämän auton kohdalla aina. Normi max 3 hengen paku tai kevyt kuorma-auto menee heittämällä kalustoon.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Maatalousauto?
Lainaus
2017 korvaus taisi olla 0,41e kilometriltä. Jos taas maatalousajoa yli puolet niin vähennys tehdään kirjanpidossa, mutta alveja ei voi vähentää. Ja jos pelkästään maatalousajoa niin alvit voi vähentää?

Pakettiauton saa jo tyypiltään (kuski + 1-2 vieressä) alvin piiriin, mutta henkilöautoa ei tahdo saada millään maatalouden autoksi. Ei ole kokemusta, mutta oletan että asiasta pitää sopia ennakkopäätöksen mukaan.

Mutta tuo alv jää vaivaamaan: on aika ääliömäinen sääntö tuosta käyttöasteen määräämästä alv:sta vaihtoautossa. En ole nähnyt sitä sovellettavan käytettyjen autojen mainoksissa. Piti oikein kaivaa se oranssi kirja jossa on esimerkin kautta selitetty, miten edellisen omistajan käyttöaste vaikuttaa seuraavan omistajan mahdollisuuteen alv-vähennykseen. Eihän se voi olla niin käytännössä, kun maataloudessa käyttöaste voi vaihdella 50-100% välillä? Mitä tuolla oikein tarkoitetaan? Kyllähän auton ostohinnassa pitäisi alv:n joko olla tai ei, vuosittaisessa kirjanpidossa sitten voisi alv-vähennys joustaa ajosuoriteosuuden mukaan.

Ainakin oma tavoite on ollut että auto on joko 100 tai 0% maatalouden käytössä. Viime vuodet ollut alle 50%, eli km-korvaus kirjan mukaan.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maatalousauto?
Lainaus
2017 korvaus taisi olla 0,41e kilometriltä. Jos taas maatalousajoa yli puolet niin vähennys tehdään kirjanpidossa, mutta alveja ei voi vähentää. Ja jos pelkästään maatalousajoa niin alvit voi vähentää?

Pakettiauton saa jo tyypiltään (kuski + 1-2 vieressä) alvin piiriin, mutta henkilöautoa ei tahdo saada millään maatalouden autoksi. Ei ole kokemusta, mutta oletan että asiasta pitää sopia ennakkopäätöksen mukaan.

Mutta tuo alv jää vaivaamaan: on aika ääliömäinen sääntö tuosta käyttöasteen määräämästä alv:sta vaihtoautossa. En ole nähnyt sitä sovellettavan käytettyjen autojen mainoksissa. Piti oikein kaivaa se oranssi kirja jossa on esimerkin kautta selitetty, miten edellisen omistajan käyttöaste vaikuttaa seuraavan omistajan mahdollisuuteen alv-vähennykseen. Eihän se voi olla niin käytännössä, kun maataloudessa käyttöaste voi vaihdella 50-100% välillä? Mitä tuolla oikein tarkoitetaan? Kyllähän auton ostohinnassa pitäisi alv:n joko olla tai ei, vuosittaisessa kirjanpidossa sitten voisi alv-vähennys joustaa ajosuoriteosuuden mukaan.

Ainakin oma tavoite on ollut että auto on joko 100 tai 0% maatalouden käytössä. Viime vuodet ollut alle 50%, eli km-korvaus kirjan mukaan.

Tää oli yksi syy miksi ostin kevyt kuorma-auton. Se on joko kalustossa tai ei. Vaihtoehtoe ei ole. Kulut menee kyselemättä verotukseen. eikä tarvitse pitää ajopäiväkirjaa. Tarpeeksi jos maatalouden ajoa on autolla, niin verottaja voi siirtää sen kalustoon. Siinä kun on 1000€ riemu ja se siirtyy kalustoon ilman alv vähennystä, niin ei varmaan naurata.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Maatalousauto?
Meneekös se nyt näin?
Jos ostan henkilöautoksi rekisteröidyn auton niin, jos maatalousajoa on alle puolet niin teen käytetään kilometrikorvaus systeemiä. 2017 korvaus taisi olla 0,41e kilometriltä. Jos taas maatalousajoa yli puolet niin vähennys tehdään kirjanpidossa, mutta alveja ei voi vähentää. Ja jos pelkästään maatalousajoa niin alvit voi vähentää?

Kahdessa ekassa tapauksessa varmaan tarvitsee pitää ajopäiväkirjaa, mutta entäs viimeisessä vaiheessa? Laskeskelen tässä vain miten kannattaisi tehdä tuollaisessa tapauksessa, jos auto on henkilöautoksi rekisteröity. Äkkiseltään vaikuttaa ainakin siltä, että joko kilometrikorvaukset tai sitten kokonaan maatalouskalustoon. Verottajaltahan sen "oikean" näkemyksen tietysti saa, mutta olenko oikeilla jäljillä?

Just näin.
Ja jos henkilöauto on 100% maatalouden ajoissa ja vähennät alvin pitää ajopäiväkirjan olla 100% pitävä. Ei sitä ajopäiväkirjaa tarvi muulloin kuin mahdollisessa verotarkastuksessa.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Maatalousauto?
Meneekös se nyt näin?
Jos ostan henkilöautoksi rekisteröidyn auton niin, jos maatalousajoa on alle puolet niin teen käytetään kilometrikorvaus systeemiä. 2017 korvaus taisi olla 0,41e kilometriltä. Jos taas maatalousajoa yli puolet niin vähennys tehdään kirjanpidossa, mutta alveja ei voi vähentää. Ja jos pelkästään maatalousajoa niin alvit voi vähentää?

Kahdessa ekassa tapauksessa varmaan tarvitsee pitää ajopäiväkirjaa, mutta entäs viimeisessä vaiheessa? Laskeskelen tässä vain miten kannattaisi tehdä tuollaisessa tapauksessa, jos auto on henkilöautoksi rekisteröity. Äkkiseltään vaikuttaa ainakin siltä, että joko kilometrikorvaukset tai sitten kokonaan maatalouskalustoon. Verottajaltahan sen "oikean" näkemyksen tietysti saa, mutta olenko oikeilla jäljillä?
Mulla vanha henkilö-volvo siirtyi aikanaan maatalousajoneuvoksi, joten en tiedä miten se ostohetkellä käyttäytyy. En ajanut viime vuonna yksityisajoa lainkaan, joten nyt pitäisi saada polttoaineesta ja muista kuluista alvit pois. Pidin ajopäiväkirjaa, koska en tiedä kuinka sen muuten osoittaisin. Ajopäiväkirja pitää sitten täsmätä just kohdilleen, ettei ole niitä puuttuvia ajoja eli yksityisajoja (eri kuskit merkkailee vähän miten sattuu). Lisäksi ajopäiväkirjalla saa kätevästi jaottelun maatalouden ja mahdollisen metsätalouden kesken.

Alle puolet jos ajelet yksityisautolla maatalousajoa, niin sitten ajopäiväkirjalla kilometrivähennys, metsäajoista vain noin puolet pienempi vähennys.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maatalousauto?
Meneekös se nyt näin?
Jos ostan henkilöautoksi rekisteröidyn auton niin, jos maatalousajoa on alle puolet niin teen käytetään kilometrikorvaus systeemiä. 2017 korvaus taisi olla 0,41e kilometriltä. Jos taas maatalousajoa yli puolet niin vähennys tehdään kirjanpidossa, mutta alveja ei voi vähentää. Ja jos pelkästään maatalousajoa niin alvit voi vähentää?

Kahdessa ekassa tapauksessa varmaan tarvitsee pitää ajopäiväkirjaa, mutta entäs viimeisessä vaiheessa? Laskeskelen tässä vain miten kannattaisi tehdä tuollaisessa tapauksessa, jos auto on henkilöautoksi rekisteröity. Äkkiseltään vaikuttaa ainakin siltä, että joko kilometrikorvaukset tai sitten kokonaan maatalouskalustoon. Verottajaltahan sen "oikean" näkemyksen tietysti saa, mutta olenko oikeilla jäljillä?
Mulla vanha henkilö-volvo siirtyi aikanaan maatalousajoneuvoksi, joten en tiedä miten se ostohetkellä käyttäytyy. En ajanut viime vuonna yksityisajoa lainkaan, joten nyt pitäisi saada polttoaineesta ja muista kuluista alvit pois. Pidin ajopäiväkirjaa, koska en tiedä kuinka sen muuten osoittaisin. Ajopäiväkirja pitää sitten täsmätä just kohdilleen, ettei ole niitä puuttuvia ajoja eli yksityisajoja (eri kuskit merkkailee vähän miten sattuu). Lisäksi ajopäiväkirjalla saa kätevästi jaottelun maatalouden ja mahdollisen metsätalouden kesken.

Alle puolet jos ajelet yksityisautolla maatalousajoa, niin sitten ajopäiväkirjalla kilometrivähennys, metsäajoista vain noin puolet pienempi vähennys.

Se Volvo melkein kannatraisi myydä purkuun. 10000km kun tulee ajoa maatalouteen, niin kilometreinä saisit 4100€ vähentää. Nyt saat vain kunnossapidon, polttoaineen, vakuutukset ynm. kulut. Tuleeko kuiteilla nuin paljon?
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Rockmaple

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 413
Vs: Maatalousauto?



d-max?   eiks siinä ole iso hytti ja kantavuutta?     en ole paljon nähny käytettynä.

Ei eroa hiluksista ym. indokiinalaisista mitenkään.


Mikä niissä on vikana? Olen itse ainakin pitänyt tuon suunnan autoja parempilaatuisina kuin näitä eurooppalaisia. Ovat tietysti vähän sellaisia, miten sen nyt sanoisi, tyylittömiä. Mutta jos toimivat eikä tarvitse korjaamolla jatkuvasti vierailla niin tykkään niistä silti enemmän.

Lähinnä tarkoitin, että amerikkalaisiin verrattun onnettoman pieniä kopperoita. Lavalle ei mahdu mitään isompaa, kuten esim. trukkilava tai cyprokkilevy. Meillä oli pari Isuzua silloin kun niitä edellisen kerran tuotiin -80 ja -90 luvuilla. Seitsemän vuotta oli ensimmäinen, sitä piti jo hiekkpuhaltaa ja paikata siinä iässä vaikka oli uutena käytetty ruostesuojauksessa. Tämä ei tietenkään välttämättä todista mitään nykyisten mallien ruostumisesta, mutta olen kuullut että kolmen vuoden ikäisenä on näitä uudempia vaihdettu pois, kun alkoi alusta muuttua ruskeaksi.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Maatalousauto?

Lähinnä tarkoitin, että amerikkalaisiin verrattun onnettoman pieniä kopperoita. Lavalle ei mahdu mitään isompaa, kuten esim. trukkilava tai cyprokkilevy. Meillä oli pari Isuzua silloin kun niitä edellisen kerran tuotiin -80 ja -90 luvuilla. Seitsemän vuotta oli ensimmäinen, sitä piti jo hiekkpuhaltaa ja paikata siinä iässä vaikka oli uutena käytetty ruostesuojauksessa. Tämä ei tietenkään välttämättä todista mitään nykyisten mallien ruostumisesta, mutta olen kuullut että kolmen vuoden ikäisenä on näitä uudempia vaihdettu pois, kun alkoi alusta muuttua ruskeaksi.
Juu eihän noissa kokoa ole. Ja itsekin kun en mikään ihan pätkä ole niin eipä noissa tarvii miettiä muuta kuin, että penkki takaasentoon ja sitten katsoo, että mahtuuko ajamaan. Jenkit ovat siinä mielessä mukavia, että tilaa on. Tuosta ruostumisesta olen kyllä sitä mieltä, että on enemmän ja vähemmän tuurista kiinni. Lähipiirissä noita jenkkejä on ollut ja kyllä niistäkin on ruosteita jouduttu korjailemaan. Ompa tälläkin hetkellä yksi odottamassa rungon vaihtoa, kun edellinen mätäni alta.

5 henkilön pakua et kovin herkästi saa maatalouden kalustoon. Puhutaan kaksi käyttö autosta. Ajopäiväkirja pitää olla käytännössä tämän auton kohdalla aina. Normi max 3 hengen paku tai kevyt kuorma-auto menee heittämällä kalustoon.
Miksi ei saisi? Olisi aika outoa jos ei kelpaa. Ainakin meillä kun lähdetään sivutilalle töihin niin saattaa kolme ihmistä mennä kuskin lisäksi. Muutoin pitäisi sitten ajella parilla eri autolla. Ymmärrän että verottajalla voi olla nihkeä kanta, koska epäilee autolla ajettavan myös yksityistalouden ajoja. Mutta hyväksyykö verottaja sitten sen, että 3 hengen paku on maatalouskalustossa ja lisäksi yksityistalouden autosta tehdään kilometrivähennyksiä, koska kaikki työntekijät ei mahdu samaan kyytiin? Entäs sitten nämä pitkäkoppiset 5 paikkaiset pickupit henkilöautoja käsittääkseni? Kevyt KA on siinä mielessä selvä, mutta niinkuin sanoin järkevillä kilometreillä sopu hintaisia ei ole tarjolla. Verottajaltahan sen varmistuksen tietysti saa.

Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Maatalousauto?

Tää oli yksi syy miksi ostin kevyt kuorma-auton. Se on joko kalustossa tai ei. Vaihtoehtoe ei ole. Kulut menee kyselemättä verotukseen. eikä tarvitse pitää ajopäiväkirjaa. Tarpeeksi jos maatalouden ajoa on autolla, niin verottaja voi siirtää sen kalustoon. Siinä kun on 1000€ riemu ja se siirtyy kalustoon ilman alv vähennystä, niin ei varmaan naurata.
Kevyt KA:sta ei tarvitse pitää ajopäiväkirjaa? Entäs jos tolla ajelee yksityistalouden ajoja? Verottaja tämän porsaanreiän kyllä varmasti jossain vaiheessa tilkitsee...
Tuo on juuri ihan perseestä jos noin menee, että kilometrejä tulee enemmän maatalouden puolelta niin siirtyykin kalustoon. Sen takia pitäisi varmasti olla aina enemmän yksityistalouden ajoa tai sitten kokonaan kalustossa alusta asti.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maatalousauto?

Lähinnä tarkoitin, että amerikkalaisiin verrattun onnettoman pieniä kopperoita. Lavalle ei mahdu mitään isompaa, kuten esim. trukkilava tai cyprokkilevy. Meillä oli pari Isuzua silloin kun niitä edellisen kerran tuotiin -80 ja -90 luvuilla. Seitsemän vuotta oli ensimmäinen, sitä piti jo hiekkpuhaltaa ja paikata siinä iässä vaikka oli uutena käytetty ruostesuojauksessa. Tämä ei tietenkään välttämättä todista mitään nykyisten mallien ruostumisesta, mutta olen kuullut että kolmen vuoden ikäisenä on näitä uudempia vaihdettu pois, kun alkoi alusta muuttua ruskeaksi.
Juu eihän noissa kokoa ole. Ja itsekin kun en mikään ihan pätkä ole niin eipä noissa tarvii miettiä muuta kuin, että penkki takaasentoon ja sitten katsoo, että mahtuuko ajamaan. Jenkit ovat siinä mielessä mukavia, että tilaa on. Tuosta ruostumisesta olen kyllä sitä mieltä, että on enemmän ja vähemmän tuurista kiinni. Lähipiirissä noita jenkkejä on ollut ja kyllä niistäkin on ruosteita jouduttu korjailemaan. Ompa tälläkin hetkellä yksi odottamassa rungon vaihtoa, kun edellinen mätäni alta.

5 henkilön pakua et kovin herkästi saa maatalouden kalustoon. Puhutaan kaksi käyttö autosta. Ajopäiväkirja pitää olla käytännössä tämän auton kohdalla aina. Normi max 3 hengen paku tai kevyt kuorma-auto menee heittämällä kalustoon.
Miksi ei saisi? Olisi aika outoa jos ei kelpaa. Ainakin meillä kun lähdetään sivutilalle töihin niin saattaa kolme ihmistä mennä kuskin lisäksi. Muutoin pitäisi sitten ajella parilla eri autolla. Ymmärrän että verottajalla voi olla nihkeä kanta, koska epäilee autolla ajettavan myös yksityistalouden ajoja. Mutta hyväksyykö verottaja sitten sen, että 3 hengen paku on maatalouskalustossa ja lisäksi yksityistalouden autosta tehdään kilometrivähennyksiä, koska kaikki työntekijät ei mahdu samaan kyytiin? Entäs sitten nämä pitkäkoppiset 5 paikkaiset pickupit henkilöautoja käsittääkseni? Kevyt KA on siinä mielessä selvä, mutta niinkuin sanoin järkevillä kilometreillä sopu hintaisia ei ole tarjolla. Verottajaltahan sen varmistuksen tietysti saa.

Perusteluilla tarpeilla saa käyttää yksityistalouden autoa maatalouskäytössä. Eikös se ole jo peruste että 4 henkeä menee paikasta toiseen ja pick-uppiin ei mahdu kuin 2-3 henkeä. Minkä se verottaja mahtaa jos tavaraakin pitäisi kuljettaa. Työntekiähän voi vähentää myös oman auton kilometrit jos ajo kohdistuu sivutoimi pisteeseen. Tällä perusteella lomittajat vähentää kilometrit.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!