• Tavallinen aihe

Aihe Kevyt-kuorma-auto  (Luettu 14047 kertaa)

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1521
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Kevyt-kuorma-auto

 *** Hieman kiinnostaisi laittaa joku kunnon F-250 tai vaikka sitten nykyään mainostettuna kyseiseen ajoneuvoluokkaan ihan vaan Ranger. Kovasti paljon säästäisi vuotuisissa veroissa verraten henkilöautoon. Vaan onkohan liikennevakuutukset sitten oleellisesti karkeammat ?

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 601
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Eikös nuo mene kokonaispainon mukaan, joten tuskin suurtakaan eroa onko 3499kg paku tai 3501kg ka.
Jos on tarkoitus myös kärryä vetää, niin C-kortilla max 750kg. Pikku e-eestä ei apuja.
Tarviaa oikean CE-kortin tai C1E.

eevertti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Itsekin suunnittelin ensin kevytkuormuria mutta tajusin sitten että kärryn veto vaatiikin "rekkakortin". Joten 4-veto lavis tuli taloon.

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 601
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Itellä oli aikanaan letukan pick-uppi. Ajoin tuon C1E kortin C-een jatkoksi.
Silloin ei ollut kuin kirjalliset ja ajokoe.

TomppaH

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 81
Vs: Kevyt-kuorma-auto

 *** Hieman kiinnostaisi laittaa joku kunnon F-250 tai vaikka sitten nykyään mainostettuna kyseiseen ajoneuvoluokkaan ihan vaan Ranger. Kovasti paljon säästäisi vuotuisissa veroissa verraten henkilöautoon. Vaan onkohan liikennevakuutukset sitten oleellisesti karkeammat ?

Ei oo pikapista faktaa mutta kktransit vero 78€ vakuutus 590€ vuosi pop-vakuutuksesta.
Ww golf farmari 1.9tdi vero 540€ vakuutus 290€.

Rockmaple

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 413
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Vakuutukset pikkupaku (Connect) 199€, kuorma-auto pick-up 227€ samassa yhtiössä samoilla bonuksilla ym. alennuksilla.

Vero pakulla 267€, pick-upilla 85€.

TomppaH

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 81
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Saako udella yhtiötä? Alko juurikin kiinnostaa josko ransiipista kilpailuttaa.

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2714
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Vaikea on keksiä järjellistä käyttöä noille rohjoille.

montöör

  • Vieras
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Onkohan k-autoksi rekisteröidyssä pakussa henkilöluku rajoitettu.
Katsastusmaksu syö veroetua vähän.

TomppaH

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 81
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Tuo mun on 7 paikka en, tavaratilassa sellanen taitettava putkapenkki. Muutaman kympin on katsastus kalliimpi.

Itellä oli harkinnassa myös (jenkki) pikappi, mutta kun lähinnä Tartti heinän kuskaukseen niin tuolla kulkee yks paali enemmän kerralla kontissa ja kärryssa sitten 1-5 paalia lisää tarpeen mukaan. Toki tietyillä keleillä tyhjänä ajelu lavettikärryn kanssa on välillä vähintäänkin mielenkiintoista. Kuorma-auto oli vetokyvyn takia lähes ainoa vaihtoehto.

Utopiaa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 189
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Pässikään ala noilla ajamaan 80 lätkä perseessä.  :-X

Rockmaple

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 413
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Vaikea on keksiä järjellistä käyttöä noille rohjoille.

Mikään pick-up ei ole "järkevä". Umpipaku on monessa hommassa parempi tai sitten joku tasapohjaisella alumiinilavalla varustettu paku tai kuormuri

Mutta varmaankin tarkoitit, että amerikkalainen oikea pick-up olisi järjetön rohjo. Päinvastoin, indokiinalaiset pikkukipot vasta järjettömiä ovatkin kun kyytiin ei sovi edes trukkilava tai rakennuslevy.

Suomessa tietenkin lisäksi moni järkevä toiminta on kiellettyä.

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1521
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Kevyt-kuorma-auto

 *** Jaa..a. Kyllä se laittaa puntaroimaan. Jotenkin vaan sylettää se tonni vuodessa maksaa näitä veromaksuja nykyisestä maasturista. Siinä säästämisessä olisi jopa sitä järkeä. Se mitä järkee on ajella esim. F-250 , niin on asia erikseen. Kokeilemalla tahtoo se järki häipyä taka-alalle ja tunne astuu kuvioihin. Tuo jo esille tullut asia , että h-a tai pakuksi rekisteröidyllä saa pikku eellä vetää mikä autolle sallitaan, mutta kevyt kuorkkina ei , on kyllä varsinainen lainsäädännön kukkanen. Vai onko joku sille järkevän perustelun kuullut ?!

mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1175
Vs: Kevyt-kuorma-auto

 *** Jaa..a. Kyllä se laittaa puntaroimaan. Jotenkin vaan sylettää se tonni vuodessa maksaa näitä veromaksuja nykyisestä maasturista. Siinä säästämisessä olisi jopa sitä järkeä. Se mitä järkee on ajella esim. F-250 , niin on asia erikseen. Kokeilemalla tahtoo se järki häipyä taka-alalle ja tunne astuu kuvioihin. Tuo jo esille tullut asia , että h-a tai pakuksi rekisteröidyllä saa pikku eellä vetää mikä autolle sallitaan, mutta kevyt kuorkkina ei , on kyllä varsinainen lainsäädännön kukkanen. Vai onko joku sille järkevän perustelun kuullut ?!

Aivan oikeiin: ei järjellä vaan tunteella

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 560
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Eikös nuo mene kokonaispainon mukaan, joten tuskin suurtakaan eroa onko 3499kg paku tai 3501kg ka.
Jos on tarkoitus myös kärryä vetää, niin C-kortilla max 750kg. Pikku e-eestä ei apuja.
Tarviaa oikean CE-kortin tai C1E.

Pitikö tääkin nyt möläyttää, tähän saakka onnellisena vetäny kärryä pikku e:llä..tieto lisää tuskaa