Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kevyt-kuorma-auto  (Luettu 19888 kertaa)

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Eikös nuo mene kokonaispainon mukaan, joten tuskin suurtakaan eroa onko 3499kg paku tai 3501kg ka.
Jos on tarkoitus myös kärryä vetää, niin C-kortilla max 750kg. Pikku e-eestä ei apuja.
Tarviaa oikean CE-kortin tai C1E.

Pitikö tääkin nyt möläyttää, tähän saakka onnellisena vetäny kärryä pikku e:llä..tieto lisää tuskaa

 *** Unohda vaan koko juttu. Autollahan sitä kärriä kiskotaan ei kortilla. Pykälä on täysin järjetön . Tosin edellä mainittu selitys ei välttämättä poliisi-setää saa heltymään.

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 689
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Vaikea on keksiä järjellistä käyttöä noille rohjoille.

Kärrynvetäjinä nuo 4-veto pick-upit on omiaan, japseillakin saa kiskoa 3-3,5tn.
Monta kertaa olisi itse ollut jumissa jollain ransportterilla tai muulla etuveto pakulla.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65257
Vs: Kevyt-kuorma-auto
just.  muutaman kerran noita yhistelmiä saanu kiskoa helposta paikasta pois ja sit ei tietty lompsa mukana...

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Onko Iltasanomien toimittaja pistänyt juttuun omiaan vai tarvitaanko omiinkin ajoihin jotain ammattipätevyyksiä jos pakusta tekee kuorma-auton?

"Toisaalta Truckmastersin kuljettajalta vaaditaan C-kortti ja autossa on 80 km/h nopeudenrajoitin. Myös kuorma-auton ammattipätevyysvaatimukset, vakuutuksien hintaerot ja katsastusvaatimukset ovat kuviossa mukana."

https://www.is.fi/autot/art-2000000984328.html   

Juttu on kyllä pari vuotta vanha. Nopeudenrajoittimesta ei järjellä ajatellen niin kovin paljoa haittaa ole koska aika paljon muutenkin rajoitus on enintään 80 km/h. Henkisiä näppylöitä se kyllä aiheuttaisi jonkin verran.

Antidesantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19299
  • Tämän foorumin lukeminen ei tee hyvää älykkyydelle
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Pässikään ala noilla ajamaan 80 lätkä perseessä.  :-X

Kuorma-autoon ei tartte (eikä saa) laittaa 80-lätkää...     8)
"Lähes kaikki Kuntaliiton vuonna 2007 toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistuvat kunnat olivat tukeneet jollain tavalla vesiosuuskuntien toimintaa."

Antidesantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19299
  • Tämän foorumin lukeminen ei tee hyvää älykkyydelle
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Onkohan k-autoksi rekisteröidyssä pakussa henkilöluku rajoitettu.

8 jakkaraa saat laittaa matkustajile kuorma-authon. Jos vain tillaa on...     8)
"Lähes kaikki Kuntaliiton vuonna 2007 toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistuvat kunnat olivat tukeneet jollain tavalla vesiosuuskuntien toimintaa."

TomppaH

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 82
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Pässikään ala noilla ajamaan 80 lätkä perseessä.  :-X

Mä vedän kärryä oikeestaan 90% ajasta mitä tolla ajan ni se on se ja sama. Ja se mitä tuolla saa vetää on vähän toista kun kiinan pikapilla tai edes pakulla. Rangerissa Tai amarokissahan olis julmat vetopainot mutta... Ei oo köyhällä selkä siin herkkuihin varaa.

Rotke Rami olis varmasti pihassa jos siihen menis 2 pyöröpaalia lavalle mutta kun ei mene. Siis niin että ne saa pyörittelyä alas. Joka paikassa (käytännössä ei missään) kun ei ole paalin käsittelykalustoa.

TomppaH

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 82
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Onko Iltasanomien toimittaja pistänyt juttuun omiaan vai tarvitaanko omiinkin ajoihin jotain ammattipätevyyksiä jos pakusta tekee kuorma-auton?

"Toisaalta Truckmastersin kuljettajalta vaaditaan C-kortti ja autossa on 80 km/h nopeudenrajoitin. Myös kuorma-auton ammattipätevyysvaatimukset, vakuutuksien hintaerot ja katsastusvaatimukset ovat kuviossa mukana."

https://www.is.fi/autot/art-2000000984328.html   

Juttu on kyllä pari vuotta vanha. Nopeudenrajoittimesta ei järjellä ajatellen niin kovin paljoa haittaa ole koska aika paljon muutenkin rajoitus on enintään 80 km/h. Henkisiä näppylöitä se kyllä aiheuttaisi jonkin verran.

Pitäis mennä niin että yksityisessä käytössä ei tarvita pätevyyttä. En oo varma miten tulkitaan esmes. Maatilan ajot. Vähän sama sääntö kuin milloin raktorissa tarvitaan riiseliä tankkiin tai verolappu mukaan.

Rockmaple

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 413
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Rotke Rami olis varmasti pihassa jos siihen menis 2 pyöröpaalia lavalle mutta kun ei mene. Siis niin että ne saa pyörittelyä alas. Joka paikassa (käytännössä ei missään) kun ei ole paalin käsittelykalustoa.

Laita rahtilava.

Mulla on myös sellainen visio, että hommaisin pitkälavaisen, pitkähyttisen paripyöräjenkkipickupin ja lyhentäisin hytin sen pituiseksi että pitkä mies sopii mukavasti ajamaan. Saisi ihan siististi sommiteltua noin 2.2 x 3,5 m lavan. Eihän tuollaiselle montaa kertaa vuodessa ole tarvetta, mutta on mulla kolme muutakin harrasteautoa.

Viimeksi muokattu: 29.11.17 - klo:17:42 kirjoittanut Rockmaple

TomppaH

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 82
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Vaikea on keksiä järjellistä käyttöä noille rohjoille.

Jenkeissähän noilla saa vetää vetopöydällä 14000 paunaa vai peräti kiloa? Vetokuulaan saa 7000 paunan vai kilon kärryn laittaa?  Jostain lueskelin noista speksejä mutten muista mistä. Suomi on kyllä melkoinen takapajula kaikkien sääntöjensä suhteen

Mikään pick-up ei ole "järkevä". Umpipaku on monessa hommassa parempi tai sitten joku tasapohjaisella alumiinilavalla varustettu paku tai kuormuri

Mutta varmaankin tarkoitit, että amerikkalainen oikea pick-up olisi järjetön rohjo. Päinvastoin, indokiinalaiset pikkukipot vasta järjettömiä ovatkin kun kyytiin ei sovi edes trukkilava tai rakennuslevy.

Suomessa tietenkin lisäksi moni järkevä toiminta on kiellettyä.


TomppaH

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 82
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Rotke Rami olis varmasti pihassa jos siihen menis 2 pyöröpaalia lavalle mutta kun ei mene. Siis niin että ne saa pyörittelyä alas. Joka paikassa (käytännössä ei missään) kun ei ole paalin käsittelykalustoa.

Laita rahtilava.

Mulla on myös sellainen visio, että hommaisin pitkälavaisen, pitkähyttisen paripyöräjenkkipickupin ja lyhentäisin hytin sen pituiseksi että pitkä mies sopii mukavasti ajamaan. Saisi ihan siististi sommiteltua noin 2.2 x 3,5 m lavan. Eihän tuollaiselle montaa kertaa vuodessa ole tarvetta, mutta on mulla kolme muutakin harrasteautoa.

Kyllähän esim. Silveraadoa saa pitkänä, on vaan yleensä vajaavetonen. Ja on se sitte ruma. Ei toi ransiippikään mikään kaunistus ole mutta sellanen 6 metriä pitkä hökötys missä on metrin pitkä peltikoppi hyttinä.... takapotkuna... Siihen kumautetaan 2.25x540 3aks. Kärri perään ni terve.. jos olis enemmän rahaa ja enemmän peltoa ja enemmän huvitusta harrastella  näitä heinähommia ni ostaisin jonku vanhan puuauton ja ajelisin sillä paalit.

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 689
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Tuo lavakiinnitteinen sähköjarrullinen puoliperävaunu pitäisi olla nykyään sallittu Suomessakin.
http://www.nosturitarvike.fi/peravaunut.php

Rockmaple

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 413
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Rotke Rami olis varmasti pihassa jos siihen menis 2 pyöröpaalia lavalle mutta kun ei mene. Siis niin että ne saa pyörittelyä alas. Joka paikassa (käytännössä ei missään) kun ei ole paalin käsittelykalustoa.

Laita rahtilava.

Mulla on myös sellainen visio, että hommaisin pitkälavaisen, pitkähyttisen paripyöräjenkkipickupin ja lyhentäisin hytin sen pituiseksi että pitkä mies sopii mukavasti ajamaan. Saisi ihan siististi sommiteltua noin 2.2 x 3,5 m lavan. Eihän tuollaiselle montaa kertaa vuodessa ole tarvetta, mutta on mulla kolme muutakin harrasteautoa.

Kyllähän esim. Silveraadoa saa pitkänä, on vaan yleensä vajaavetonen. Ja on se sitte ruma. Ei toi ransiippikään mikään kaunistus ole mutta sellanen 6 metriä pitkä hökötys missä on metrin pitkä peltikoppi hyttinä.... takapotkuna... Siihen kumautetaan 2.25x540 3aks. Kärri perään ni terve.. jos olis enemmän rahaa ja enemmän peltoa ja enemmän huvitusta harrastella  näitä heinähommia ni ostaisin jonku vanhan puuauton ja ajelisin sillä paalit.


Pisin peltilava pick-upissa on 8 jalkaa eli noin 2.5 m kaikilla merkeillä. Ei se vielä oikein riitä (rakennus)puutavaran ajoon. Paripyörällisenkin saa luonnollisesti nelivetoisena. Sitten on tarjolla "chassis cab" ilman lavaa pidemmällä akselivälill ja vieläkin järeämmällä alustalla eli ihan rehellinen nokkamallinen kuorma-auto. Niitä ei Suomessa juuri esiinny.

TomppaH

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 82
Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kahella 128 paalilla ei mene 2,5 metrisessä lavassa perälauta   kiinni. Lastaus onnistuu kun laskee paalin laudan päälle vähän. Mä en oo niin elämääni kyllästynyt että  haluaisin leikkiä.

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Kevyt-kuorma-auto
https://www.driveadvice.com.au/single-post/2017/09/05/Hennessey-VelociRaptor-6%C3%976-Ford-F-150-Raptor

Ihanan pieni pintapaine. Madotkin tykkää 😆

Edit. Pienellä lisärahalla saa 600 hummasena. Kuskikin tykkää 😵

Viimeksi muokattu: 29.11.17 - klo:23:20 kirjoittanut Luteikko

"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"