Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Aimo Jortikka - 29.11.17 - klo:08:36

Otsikko: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Aimo Jortikka - 29.11.17 - klo:08:36

 *** Hieman kiinnostaisi laittaa joku kunnon F-250 tai vaikka sitten nykyään mainostettuna kyseiseen ajoneuvoluokkaan ihan vaan Ranger. Kovasti paljon säästäisi vuotuisissa veroissa verraten henkilöautoon. Vaan onkohan liikennevakuutukset sitten oleellisesti karkeammat ?
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Paalari - 29.11.17 - klo:08:46
Eikös nuo mene kokonaispainon mukaan, joten tuskin suurtakaan eroa onko 3499kg paku tai 3501kg ka.
Jos on tarkoitus myös kärryä vetää, niin C-kortilla max 750kg. Pikku e-eestä ei apuja.
Tarviaa oikean CE-kortin tai C1E.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: eevertti - 29.11.17 - klo:09:39
Itsekin suunnittelin ensin kevytkuormuria mutta tajusin sitten että kärryn veto vaatiikin "rekkakortin". Joten 4-veto lavis tuli taloon.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Paalari - 29.11.17 - klo:09:44
Itellä oli aikanaan letukan pick-uppi. Ajoin tuon C1E kortin C-een jatkoksi.
Silloin ei ollut kuin kirjalliset ja ajokoe.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: TomppaH - 29.11.17 - klo:09:55

 *** Hieman kiinnostaisi laittaa joku kunnon F-250 tai vaikka sitten nykyään mainostettuna kyseiseen ajoneuvoluokkaan ihan vaan Ranger. Kovasti paljon säästäisi vuotuisissa veroissa verraten henkilöautoon. Vaan onkohan liikennevakuutukset sitten oleellisesti karkeammat ?

Ei oo pikapista faktaa mutta kktransit vero 78€ vakuutus 590€ vuosi pop-vakuutuksesta.
Ww golf farmari 1.9tdi vero 540€ vakuutus 290€.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Rockmaple - 29.11.17 - klo:10:03
Vakuutukset pikkupaku (Connect) 199€, kuorma-auto pick-up 227€ samassa yhtiössä samoilla bonuksilla ym. alennuksilla.

Vero pakulla 267€, pick-upilla 85€.

Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: TomppaH - 29.11.17 - klo:10:08
Saako udella yhtiötä? Alko juurikin kiinnostaa josko ransiipista kilpailuttaa.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Last Man Standing - 29.11.17 - klo:10:08
Vaikea on keksiä järjellistä käyttöä noille rohjoille.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: montöör - 29.11.17 - klo:10:19
Onkohan k-autoksi rekisteröidyssä pakussa henkilöluku rajoitettu.
Katsastusmaksu syö veroetua vähän.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: TomppaH - 29.11.17 - klo:10:33
Tuo mun on 7 paikka en, tavaratilassa sellanen taitettava putkapenkki. Muutaman kympin on katsastus kalliimpi.

Itellä oli harkinnassa myös (jenkki) pikappi, mutta kun lähinnä Tartti heinän kuskaukseen niin tuolla kulkee yks paali enemmän kerralla kontissa ja kärryssa sitten 1-5 paalia lisää tarpeen mukaan. Toki tietyillä keleillä tyhjänä ajelu lavettikärryn kanssa on välillä vähintäänkin mielenkiintoista. Kuorma-auto oli vetokyvyn takia lähes ainoa vaihtoehto.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Utopiaa - 29.11.17 - klo:11:47
Pässikään ala noilla ajamaan 80 lätkä perseessä.  :-X
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Rockmaple - 29.11.17 - klo:14:28
Vaikea on keksiä järjellistä käyttöä noille rohjoille.

Mikään pick-up ei ole "järkevä". Umpipaku on monessa hommassa parempi tai sitten joku tasapohjaisella alumiinilavalla varustettu paku tai kuormuri

Mutta varmaankin tarkoitit, että amerikkalainen oikea pick-up olisi järjetön rohjo. Päinvastoin, indokiinalaiset pikkukipot vasta järjettömiä ovatkin kun kyytiin ei sovi edes trukkilava tai rakennuslevy.

Suomessa tietenkin lisäksi moni järkevä toiminta on kiellettyä.

(https://cdnmedia.endeavorsuite.com/images/ThumbGenerator/Thumb.aspx?img=%2F%2Fcdnmedia.endeavorsuite.com%2Fimages%2Forganizations%2Fdbfa2fd5-3efb-4a98-addb-3427ee4515a8%2Fcustomcatalogs%2FBwise%2FTHDB24-23.jpg&mw=700&mh=460&f=1&fz=1)
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Aimo Jortikka - 29.11.17 - klo:15:25

 *** Jaa..a. Kyllä se laittaa puntaroimaan. Jotenkin vaan sylettää se tonni vuodessa maksaa näitä veromaksuja nykyisestä maasturista. Siinä säästämisessä olisi jopa sitä järkeä. Se mitä järkee on ajella esim. F-250 , niin on asia erikseen. Kokeilemalla tahtoo se järki häipyä taka-alalle ja tunne astuu kuvioihin. Tuo jo esille tullut asia , että h-a tai pakuksi rekisteröidyllä saa pikku eellä vetää mikä autolle sallitaan, mutta kevyt kuorkkina ei , on kyllä varsinainen lainsäädännön kukkanen. Vai onko joku sille järkevän perustelun kuullut ?!
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: mies - 29.11.17 - klo:15:36

 *** Jaa..a. Kyllä se laittaa puntaroimaan. Jotenkin vaan sylettää se tonni vuodessa maksaa näitä veromaksuja nykyisestä maasturista. Siinä säästämisessä olisi jopa sitä järkeä. Se mitä järkee on ajella esim. F-250 , niin on asia erikseen. Kokeilemalla tahtoo se järki häipyä taka-alalle ja tunne astuu kuvioihin. Tuo jo esille tullut asia , että h-a tai pakuksi rekisteröidyllä saa pikku eellä vetää mikä autolle sallitaan, mutta kevyt kuorkkina ei , on kyllä varsinainen lainsäädännön kukkanen. Vai onko joku sille järkevän perustelun kuullut ?!

Aivan oikeiin: ei järjellä vaan tunteella
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: karvankasvattaja - 29.11.17 - klo:16:07
Eikös nuo mene kokonaispainon mukaan, joten tuskin suurtakaan eroa onko 3499kg paku tai 3501kg ka.
Jos on tarkoitus myös kärryä vetää, niin C-kortilla max 750kg. Pikku e-eestä ei apuja.
Tarviaa oikean CE-kortin tai C1E.

Pitikö tääkin nyt möläyttää, tähän saakka onnellisena vetäny kärryä pikku e:llä..tieto lisää tuskaa
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Aimo Jortikka - 29.11.17 - klo:16:28
Eikös nuo mene kokonaispainon mukaan, joten tuskin suurtakaan eroa onko 3499kg paku tai 3501kg ka.
Jos on tarkoitus myös kärryä vetää, niin C-kortilla max 750kg. Pikku e-eestä ei apuja.
Tarviaa oikean CE-kortin tai C1E.

Pitikö tääkin nyt möläyttää, tähän saakka onnellisena vetäny kärryä pikku e:llä..tieto lisää tuskaa

 *** Unohda vaan koko juttu. Autollahan sitä kärriä kiskotaan ei kortilla. Pykälä on täysin järjetön . Tosin edellä mainittu selitys ei välttämättä poliisi-setää saa heltymään.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Paalari - 29.11.17 - klo:16:40
Vaikea on keksiä järjellistä käyttöä noille rohjoille.

Kärrynvetäjinä nuo 4-veto pick-upit on omiaan, japseillakin saa kiskoa 3-3,5tn.
Monta kertaa olisi itse ollut jumissa jollain ransportterilla tai muulla etuveto pakulla.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Oksa - 29.11.17 - klo:16:58
just.  muutaman kerran noita yhistelmiä saanu kiskoa helposta paikasta pois ja sit ei tietty lompsa mukana...
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Pasi - 29.11.17 - klo:17:04
Onko Iltasanomien toimittaja pistänyt juttuun omiaan vai tarvitaanko omiinkin ajoihin jotain ammattipätevyyksiä jos pakusta tekee kuorma-auton?

"Toisaalta Truckmastersin kuljettajalta vaaditaan C-kortti ja autossa on 80 km/h nopeudenrajoitin. Myös kuorma-auton ammattipätevyysvaatimukset, vakuutuksien hintaerot ja katsastusvaatimukset ovat kuviossa mukana."

https://www.is.fi/autot/art-2000000984328.html   

Juttu on kyllä pari vuotta vanha. Nopeudenrajoittimesta ei järjellä ajatellen niin kovin paljoa haittaa ole koska aika paljon muutenkin rajoitus on enintään 80 km/h. Henkisiä näppylöitä se kyllä aiheuttaisi jonkin verran.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Antidesantti - 29.11.17 - klo:17:29
Pässikään ala noilla ajamaan 80 lätkä perseessä.  :-X

Kuorma-autoon ei tartte (eikä saa) laittaa 80-lätkää...     8)
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Antidesantti - 29.11.17 - klo:17:31
Onkohan k-autoksi rekisteröidyssä pakussa henkilöluku rajoitettu.

8 jakkaraa saat laittaa matkustajile kuorma-authon. Jos vain tillaa on...     8)
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: TomppaH - 29.11.17 - klo:17:31
Pässikään ala noilla ajamaan 80 lätkä perseessä.  :-X

Mä vedän kärryä oikeestaan 90% ajasta mitä tolla ajan ni se on se ja sama. Ja se mitä tuolla saa vetää on vähän toista kun kiinan pikapilla tai edes pakulla. Rangerissa Tai amarokissahan olis julmat vetopainot mutta... Ei oo köyhällä selkä siin herkkuihin varaa.

Rotke Rami olis varmasti pihassa jos siihen menis 2 pyöröpaalia lavalle mutta kun ei mene. Siis niin että ne saa pyörittelyä alas. Joka paikassa (käytännössä ei missään) kun ei ole paalin käsittelykalustoa.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: TomppaH - 29.11.17 - klo:17:37
Onko Iltasanomien toimittaja pistänyt juttuun omiaan vai tarvitaanko omiinkin ajoihin jotain ammattipätevyyksiä jos pakusta tekee kuorma-auton?

"Toisaalta Truckmastersin kuljettajalta vaaditaan C-kortti ja autossa on 80 km/h nopeudenrajoitin. Myös kuorma-auton ammattipätevyysvaatimukset, vakuutuksien hintaerot ja katsastusvaatimukset ovat kuviossa mukana."

https://www.is.fi/autot/art-2000000984328.html   

Juttu on kyllä pari vuotta vanha. Nopeudenrajoittimesta ei järjellä ajatellen niin kovin paljoa haittaa ole koska aika paljon muutenkin rajoitus on enintään 80 km/h. Henkisiä näppylöitä se kyllä aiheuttaisi jonkin verran.

Pitäis mennä niin että yksityisessä käytössä ei tarvita pätevyyttä. En oo varma miten tulkitaan esmes. Maatilan ajot. Vähän sama sääntö kuin milloin raktorissa tarvitaan riiseliä tankkiin tai verolappu mukaan.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Rockmaple - 29.11.17 - klo:17:39
Rotke Rami olis varmasti pihassa jos siihen menis 2 pyöröpaalia lavalle mutta kun ei mene. Siis niin että ne saa pyörittelyä alas. Joka paikassa (käytännössä ei missään) kun ei ole paalin käsittelykalustoa.

Laita rahtilava.

Mulla on myös sellainen visio, että hommaisin pitkälavaisen, pitkähyttisen paripyöräjenkkipickupin ja lyhentäisin hytin sen pituiseksi että pitkä mies sopii mukavasti ajamaan. Saisi ihan siististi sommiteltua noin 2.2 x 3,5 m lavan. Eihän tuollaiselle montaa kertaa vuodessa ole tarvetta, mutta on mulla kolme muutakin harrasteautoa.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: TomppaH - 29.11.17 - klo:17:42
Vaikea on keksiä järjellistä käyttöä noille rohjoille.

Jenkeissähän noilla saa vetää vetopöydällä 14000 paunaa vai peräti kiloa? Vetokuulaan saa 7000 paunan vai kilon kärryn laittaa?  Jostain lueskelin noista speksejä mutten muista mistä. Suomi on kyllä melkoinen takapajula kaikkien sääntöjensä suhteen

Mikään pick-up ei ole "järkevä". Umpipaku on monessa hommassa parempi tai sitten joku tasapohjaisella alumiinilavalla varustettu paku tai kuormuri

Mutta varmaankin tarkoitit, että amerikkalainen oikea pick-up olisi järjetön rohjo. Päinvastoin, indokiinalaiset pikkukipot vasta järjettömiä ovatkin kun kyytiin ei sovi edes trukkilava tai rakennuslevy.

Suomessa tietenkin lisäksi moni järkevä toiminta on kiellettyä.

(https://cdnmedia.endeavorsuite.com/images/ThumbGenerator/Thumb.aspx?img=%2F%2Fcdnmedia.endeavorsuite.com%2Fimages%2Forganizations%2Fdbfa2fd5-3efb-4a98-addb-3427ee4515a8%2Fcustomcatalogs%2FBwise%2FTHDB24-23.jpg&mw=700&mh=460&f=1&fz=1)
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: TomppaH - 29.11.17 - klo:17:52
Rotke Rami olis varmasti pihassa jos siihen menis 2 pyöröpaalia lavalle mutta kun ei mene. Siis niin että ne saa pyörittelyä alas. Joka paikassa (käytännössä ei missään) kun ei ole paalin käsittelykalustoa.

Laita rahtilava.

Mulla on myös sellainen visio, että hommaisin pitkälavaisen, pitkähyttisen paripyöräjenkkipickupin ja lyhentäisin hytin sen pituiseksi että pitkä mies sopii mukavasti ajamaan. Saisi ihan siististi sommiteltua noin 2.2 x 3,5 m lavan. Eihän tuollaiselle montaa kertaa vuodessa ole tarvetta, mutta on mulla kolme muutakin harrasteautoa.

Kyllähän esim. Silveraadoa saa pitkänä, on vaan yleensä vajaavetonen. Ja on se sitte ruma. Ei toi ransiippikään mikään kaunistus ole mutta sellanen 6 metriä pitkä hökötys missä on metrin pitkä peltikoppi hyttinä.... takapotkuna... Siihen kumautetaan 2.25x540 3aks. Kärri perään ni terve.. jos olis enemmän rahaa ja enemmän peltoa ja enemmän huvitusta harrastella  näitä heinähommia ni ostaisin jonku vanhan puuauton ja ajelisin sillä paalit.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Paalari - 29.11.17 - klo:17:57
Tuo lavakiinnitteinen sähköjarrullinen puoliperävaunu pitäisi olla nykyään sallittu Suomessakin.
http://www.nosturitarvike.fi/peravaunut.php
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Rockmaple - 29.11.17 - klo:18:21
Rotke Rami olis varmasti pihassa jos siihen menis 2 pyöröpaalia lavalle mutta kun ei mene. Siis niin että ne saa pyörittelyä alas. Joka paikassa (käytännössä ei missään) kun ei ole paalin käsittelykalustoa.

Laita rahtilava.

Mulla on myös sellainen visio, että hommaisin pitkälavaisen, pitkähyttisen paripyöräjenkkipickupin ja lyhentäisin hytin sen pituiseksi että pitkä mies sopii mukavasti ajamaan. Saisi ihan siististi sommiteltua noin 2.2 x 3,5 m lavan. Eihän tuollaiselle montaa kertaa vuodessa ole tarvetta, mutta on mulla kolme muutakin harrasteautoa.

Kyllähän esim. Silveraadoa saa pitkänä, on vaan yleensä vajaavetonen. Ja on se sitte ruma. Ei toi ransiippikään mikään kaunistus ole mutta sellanen 6 metriä pitkä hökötys missä on metrin pitkä peltikoppi hyttinä.... takapotkuna... Siihen kumautetaan 2.25x540 3aks. Kärri perään ni terve.. jos olis enemmän rahaa ja enemmän peltoa ja enemmän huvitusta harrastella  näitä heinähommia ni ostaisin jonku vanhan puuauton ja ajelisin sillä paalit.


Pisin peltilava pick-upissa on 8 jalkaa eli noin 2.5 m kaikilla merkeillä. Ei se vielä oikein riitä (rakennus)puutavaran ajoon. Paripyörällisenkin saa luonnollisesti nelivetoisena. Sitten on tarjolla "chassis cab" ilman lavaa pidemmällä akselivälill ja vieläkin järeämmällä alustalla eli ihan rehellinen nokkamallinen kuorma-auto. Niitä ei Suomessa juuri esiinny.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: TomppaH - 29.11.17 - klo:21:27
Kahella 128 paalilla ei mene 2,5 metrisessä lavassa perälauta   kiinni. Lastaus onnistuu kun laskee paalin laudan päälle vähän. Mä en oo niin elämääni kyllästynyt että  haluaisin leikkiä.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Luteikko - 29.11.17 - klo:23:17
https://www.driveadvice.com.au/single-post/2017/09/05/Hennessey-VelociRaptor-6%C3%976-Ford-F-150-Raptor

Ihanan pieni pintapaine. Madotkin tykkää 😆

Edit. Pienellä lisärahalla saa 600 hummasena. Kuskikin tykkää 😵
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: kantola - 30.11.17 - klo:08:07
https://en.wikipedia.org/wiki/Truck_classification
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Terminator II - 30.11.17 - klo:17:54
Onko Iltasanomien toimittaja pistänyt juttuun omiaan vai tarvitaanko omiinkin ajoihin jotain ammattipätevyyksiä jos pakusta tekee kuorma-auton?

"Toisaalta Truckmastersin kuljettajalta vaaditaan C-kortti ja autossa on 80 km/h nopeudenrajoitin. Myös kuorma-auton ammattipätevyysvaatimukset, vakuutuksien hintaerot ja katsastusvaatimukset ovat kuviossa mukana."

https://www.is.fi/autot/art-2000000984328.html   

Juttu on kyllä pari vuotta vanha. Nopeudenrajoittimesta ei järjellä ajatellen niin kovin paljoa haittaa ole koska aika paljon muutenkin rajoitus on enintään 80 km/h. Henkisiä näppylöitä se kyllä aiheuttaisi jonkin verran.

Kyllä omissa ajoissa, myös oman maatilan ajossa saa ajaa ilman ammattipätevyyttä. Saahan oikealla lavetillakin siirtää omaa konetta ja kaivaa ilman mitään lupia. Sitten kun kuski kaivaa tarvitaan liikenne lupa ja ammattipätevyydet. Itse laskeskelin tuon Diesel henkilöauton n.800€ vero ja Bensa ramin kohdalla aikanaan autoverolaskurilla 25 litran kulutuksella Ramin tulevan 1500€ vuodessa verojen osalta kalliimaksi. Ajomaarä oli kumallakin 30000km vuodessa.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: eevertti - 30.11.17 - klo:18:04
Jotakuinkin näin vastasi pikku E:n tutkinnon vastaanottajakin mutta sanoi samalla että aika tulkinnan varainen juttu ja varoitteli että saattaa riippua poliisista miten asian tulkitsee. Ite kuskaan laviksella ja kärrillä mm. polttopuita asiakkaille enkä oo ammattipätevyyttä hankkinu.

Joku tossa aiemmin sanoi että autollahan sitä kärriä vedetään eikä kortilla, mutta mitäs kun ensimmäisen kerran oot ollu tossa kylillä poliisin haavissa kärryllä ilman e:tä niin seuraavan kerran kun tulevat vastaan niin todennäköisestihän ne tarkistaa että jokos se e on sinne korttiin hankittu.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Terminator II - 30.11.17 - klo:19:31
Jotakuinkin näin vastasi pikku E:n tutkinnon vastaanottajakin mutta sanoi samalla että aika tulkinnan varainen juttu ja varoitteli että saattaa riippua poliisista miten asian tulkitsee. Ite kuskaan laviksella ja kärrillä mm. polttopuita asiakkaille enkä oo ammattipätevyyttä hankkinu.

Joku tossa aiemmin sanoi että autollahan sitä kärriä vedetään eikä kortilla, mutta mitäs kun ensimmäisen kerran oot ollu tossa kylillä poliisin haavissa kärryllä ilman e:tä niin seuraavan kerran kun tulevat vastaan niin todennäköisestihän ne tarkistaa että jokos se e on sinne korttiin hankittu.

Tohon tarviit ammattipätevyyden ja liikenneluvan. Olet myynyt tuotteen asiakkaale ja suoritat kuljetuksen. Sinun pitäisi itse ostaa ne puut ja ajaa kotiisi, niin silloin et tarvii.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: SKN - 30.11.17 - klo:20:25
Kevyt-Jee.

https://youtu.be/ApYbIz-F2A0
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Rockmaple - 30.11.17 - klo:20:42
Itse laskeskelin tuon Diesel henkilöauton n.800€ vero ja Bensa ramin kohdalla aikanaan autoverolaskurilla 25 litran kulutuksella Ramin tulevan 1500€ vuodessa verojen osalta kalliimaksi. Ajomaarä oli kumallakin 30000km vuodessa.

En ihan ymmärrä mitä tarkoitat verojen osalta, kun bensa-Ramista ei mene mitään veroa. Siis jos otsikon mukaisesti on kysymys kuorma-autosta.

Jos laskelmassa on mukana polttoainekulut, niin metsässä on laskelma silti. 25 l/100km kulutuksella bensat maksaa 30 000 km:n matkalle n. 11000€. Dieselhenkilöauto 7l/100 km kulutuksella n. 3000€ + mainitsemasi 800€:n vero.

Edit: Kulutuksista puheenollen, kaverilla oli Chevy 8.1 litran Vortec-isolohkolla, se kulutti n. 30 l/100km. Vaihtoi sen 5.7 Hemi-Ramiin niin kulutus väheni alle puoleen ja potkua on selvästi enemmän. Autokin on toki muutaman sata kg kevyempi.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Cutana - 01.12.17 - klo:07:28
Itse laskeskelin tuon Diesel henkilöauton n.800€ vero ja Bensa ramin kohdalla aikanaan autoverolaskurilla 25 litran kulutuksella Ramin tulevan 1500€ vuodessa verojen osalta kalliimaksi. Ajomaarä oli kumallakin 30000km vuodessa.

En ihan ymmärrä mitä tarkoitat verojen osalta, kun bensa-Ramista ei mene mitään veroa. Siis jos otsikon mukaisesti on kysymys kuorma-autosta.

Jos laskelmassa on mukana polttoainekulut, niin metsässä on laskelma silti. 25 l/100km kulutuksella bensat maksaa 30 000 km:n matkalle n. 11000€. Dieselhenkilöauto 7l/100 km kulutuksella n. 3000€ + mainitsemasi 800€:n vero.

Edit: Kulutuksista puheenollen, kaverilla oli Chevy 8.1 litran Vortec-isolohkolla, se kulutti n. 30 l/100km. Vaihtoi sen 5.7 Hemi-Ramiin niin kulutus väheni alle puoleen ja potkua on selvästi enemmän. Autokin on toki muutaman sata kg kevyempi.

Verotuksessa palautuvien taalojen mukaan ottaminen tasoittaa tuota summaa paljon.
Henkilöauton ajopäiväkirja taas tasoittaa toisinpäin. Laskekoon lopullisen viisaammat.
Onko kevytka eri säännöillä ku esim traktorikuljetus? Eli omia tuotteita esim polttopuita saa kuljettaa asiakkaalle?
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: eevertti - 01.12.17 - klo:09:21
Jotakuinkin näin vastasi pikku E:n tutkinnon vastaanottajakin mutta sanoi samalla että aika tulkinnan varainen juttu ja varoitteli että saattaa riippua poliisista miten asian tulkitsee. Ite kuskaan laviksella ja kärrillä mm. polttopuita asiakkaille enkä oo ammattipätevyyttä hankkinu.

Joku tossa aiemmin sanoi että autollahan sitä kärriä vedetään eikä kortilla, mutta mitäs kun ensimmäisen kerran oot ollu tossa kylillä poliisin haavissa kärryllä ilman e:tä niin seuraavan kerran kun tulevat vastaan niin todennäköisestihän ne tarkistaa että jokos se e on sinne korttiin hankittu.

Tohon tarviit ammattipätevyyden ja liikenneluvan. Olet myynyt tuotteen asiakkaale ja suoritat kuljetuksen. Sinun pitäisi itse ostaa ne puut ja ajaa kotiisi, niin silloin et tarvii.

Tulkinta tuokin  :)

No mitenkäs jo vien viljaa tuohon läheiselle välittäjän varastolle tai vaikka suoraan satamaan?  ::)

Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Terminator II - 01.12.17 - klo:09:24
Itse laskeskelin tuon Diesel henkilöauton n.800€ vero ja Bensa ramin kohdalla aikanaan autoverolaskurilla 25 litran kulutuksella Ramin tulevan 1500€ vuodessa verojen osalta kalliimaksi. Ajomaarä oli kumallakin 30000km vuodessa.

En ihan ymmärrä mitä tarkoitat verojen osalta, kun bensa-Ramista ei mene mitään veroa. Siis jos otsikon mukaisesti on kysymys kuorma-autosta.

Jos laskelmassa on mukana polttoainekulut, niin metsässä on laskelma silti. 25 l/100km kulutuksella bensat maksaa 30 000 km:n matkalle n. 11000€. Dieselhenkilöauto 7l/100 km kulutuksella n. 3000€ + mainitsemasi 800€:n vero.

Edit: Kulutuksista puheenollen, kaverilla oli Chevy 8.1 litran Vortec-isolohkolla, se kulutti n. 30 l/100km. Vaihtoi sen 5.7 Hemi-Ramiin niin kulutus väheni alle puoleen ja potkua on selvästi enemmän. Autokin on toki muutaman sata kg kevyempi.

Siis se sisälti kaikki verot tuolle ajomatkalle kulutuksen mukaan. laskin sen trafin laskurilla mikä huomioi myös polttoaineverot. Henkilöauton kulutuksen otin trafin tiedoista ja ramin kulutuksen vetäsin hatusta 25 litraan mikä on Ramin mittarin lukeman yli ajosta riippuen 3-10 litraan riippuen kelistä, renkaista ja matkasta.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Terminator II - 01.12.17 - klo:09:27
Jotakuinkin näin vastasi pikku E:n tutkinnon vastaanottajakin mutta sanoi samalla että aika tulkinnan varainen juttu ja varoitteli että saattaa riippua poliisista miten asian tulkitsee. Ite kuskaan laviksella ja kärrillä mm. polttopuita asiakkaille enkä oo ammattipätevyyttä hankkinu.

Joku tossa aiemmin sanoi että autollahan sitä kärriä vedetään eikä kortilla, mutta mitäs kun ensimmäisen kerran oot ollu tossa kylillä poliisin haavissa kärryllä ilman e:tä niin seuraavan kerran kun tulevat vastaan niin todennäköisestihän ne tarkistaa että jokos se e on sinne korttiin hankittu.

Tohon tarviit ammattipätevyyden ja liikenneluvan. Olet myynyt tuotteen asiakkaale ja suoritat kuljetuksen. Sinun pitäisi itse ostaa ne puut ja ajaa kotiisi, niin silloin et tarvii.

Tulkinta tuokin  :)

No mitenkäs jo vien viljaa tuohon läheiselle välittäjän varastolle tai vaikka suoraan satamaan?  ::)

Periaatteessa sen hintahan on toimitettuna. Eli sinä omistat sen kuorman siihen asti kun kippaat. Poltopuut jos viet torille ja myyt siellä, niin silloin saat kuljettaa niitä kun ne on sinun. Myynin jälkeen alkaa tulla se ongelma. Viljahan punnitaan vasta sitten kun olet vastaanottajan suppiloon kipannut ja vastaanottaja on punninnut.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: eevertti - 01.12.17 - klo:09:39
Nimen omaan toimitettuna myyn puutkin. Kuitissa lukee aina toimitettuna. En ota kuljetuksesta erillistä maksua.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Rockmaple - 01.12.17 - klo:10:58
Itse laskeskelin tuon Diesel henkilöauton n.800€ vero ja Bensa ramin kohdalla aikanaan autoverolaskurilla 25 litran kulutuksella Ramin tulevan 1500€ vuodessa verojen osalta kalliimaksi. Ajomaarä oli kumallakin 30000km vuodessa.

En ihan ymmärrä mitä tarkoitat verojen osalta, kun bensa-Ramista ei mene mitään veroa. Siis jos otsikon mukaisesti on kysymys kuorma-autosta.

Jos laskelmassa on mukana polttoainekulut, niin metsässä on laskelma silti. 25 l/100km kulutuksella bensat maksaa 30 000 km:n matkalle n. 11000€. Dieselhenkilöauto 7l/100 km kulutuksella n. 3000€ + mainitsemasi 800€:n vero.

Edit: Kulutuksista puheenollen, kaverilla oli Chevy 8.1 litran Vortec-isolohkolla, se kulutti n. 30 l/100km. Vaihtoi sen 5.7 Hemi-Ramiin niin kulutus väheni alle puoleen ja potkua on selvästi enemmän. Autokin on toki muutaman sata kg kevyempi.

Siis se sisälti kaikki verot tuolle ajomatkalle kulutuksen mukaan. laskin sen trafin laskurilla mikä huomioi myös polttoaineverot. Henkilöauton kulutuksen otin trafin tiedoista ja ramin kulutuksen vetäsin hatusta 25 litraan mikä on Ramin mittarin lukeman yli ajosta riippuen 3-10 litraan riippuen kelistä, renkaista ja matkasta.

??

Kun noista esimerkkini polttoainekuluista ottaa pois yhden kolmasosan, niin jäljelle jää pottoaineverojen osuus. Eli bensa-Ramille noin 7300€ ja dieselhenkilöautolle 2000€ + 800 = 2800. LIsäksi dieselpolttoaineessa on vähemmän veroa kuin bensassa. Ei täsmää edelleenkään.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Terminator II - 01.12.17 - klo:11:46
Itse laskeskelin tuon Diesel henkilöauton n.800€ vero ja Bensa ramin kohdalla aikanaan autoverolaskurilla 25 litran kulutuksella Ramin tulevan 1500€ vuodessa verojen osalta kalliimaksi. Ajomaarä oli kumallakin 30000km vuodessa.

En ihan ymmärrä mitä tarkoitat verojen osalta, kun bensa-Ramista ei mene mitään veroa. Siis jos otsikon mukaisesti on kysymys kuorma-autosta.

Jos laskelmassa on mukana polttoainekulut, niin metsässä on laskelma silti. 25 l/100km kulutuksella bensat maksaa 30 000 km:n matkalle n. 11000€. Dieselhenkilöauto 7l/100 km kulutuksella n. 3000€ + mainitsemasi 800€:n vero.

Edit: Kulutuksista puheenollen, kaverilla oli Chevy 8.1 litran Vortec-isolohkolla, se kulutti n. 30 l/100km. Vaihtoi sen 5.7 Hemi-Ramiin niin kulutus väheni alle puoleen ja potkua on selvästi enemmän. Autokin on toki muutaman sata kg kevyempi.

Siis se sisälti kaikki verot tuolle ajomatkalle kulutuksen mukaan. laskin sen trafin laskurilla mikä huomioi myös polttoaineverot. Henkilöauton kulutuksen otin trafin tiedoista ja ramin kulutuksen vetäsin hatusta 25 litraan mikä on Ramin mittarin lukeman yli ajosta riippuen 3-10 litraan riippuen kelistä, renkaista ja matkasta.

??

Kun noista esimerkkini polttoainekuluista ottaa pois yhden kolmasosan, niin jäljelle jää pottoaineverojen osuus. Eli bensa-Ramille noin 7300€ ja dieselhenkilöautolle 2000€ + 800 = 2800. LIsäksi dieselpolttoaineessa on vähemmän veroa kuin bensassa. Ei täsmää edelleenkään.

Energia verot on senttimääräisiä, ei prosenttimääräisiä. Tuo 1500€ oli laskettu silloin kun autoverokeskustelu oli kuumimmillaan ja se laskettiin trafin laskurilla. Veron prosntuaalinen määrä polttoaineesta riippuu melko paljon öljyn hinnasta. Tuossa sinun verolaskelmassa vaikuttaa myös se mitä bensa laatua käytät hinnan perusteena. Käsittääkseni 95E10 ja 98 vero on sama vaikka tolpahinta eri.

Trafin laskuri käytti muistaakseni 8.1 litran keskikulutusta dieselille.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Rockmaple - 01.12.17 - klo:12:09
Energia verot on senttimääräisiä, ei prosenttimääräisiä. Tuo 1500€ oli laskettu silloin kun autoverokeskustelu oli kuumimmillaan ja se laskettiin trafin laskurilla. Veron prosntuaalinen määrä polttoaineesta riippuu melko paljon öljyn hinnasta.

Mutta tuo 2/3 veroa polttoaineen hinnassa on riittävä tarkkuus osoittamaan laskelmanne paikkaansapitämättömäksi.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Terminator II - 01.12.17 - klo:12:39
Energia verot on senttimääräisiä, ei prosenttimääräisiä. Tuo 1500€ oli laskettu silloin kun autoverokeskustelu oli kuumimmillaan ja se laskettiin trafin laskurilla. Veron prosntuaalinen määrä polttoaineesta riippuu melko paljon öljyn hinnasta.

Mutta tuo 2/3 veroa polttoaineen hinnassa on riittävä tarkkuus osoittamaan laskelmanne paikkaansapitämättömäksi.

Plus tuo ero kulutuksessa diesel henkilöauton kohdalla. Yli 10%. Auto missä on 800€ dieselvero ei mene kuin puhdasta matkaa alle 7 litran 100km. Puhutaan kuitenkin oikeasta 5 hengen perheautosta eikä 2.0 KIA CEEDISTÄ!
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Varjo79 - 01.12.17 - klo:18:01
Onko Iltasanomien toimittaja pistänyt juttuun omiaan vai tarvitaanko omiinkin ajoihin jotain ammattipätevyyksiä jos pakusta tekee kuorma-auton?

"Toisaalta Truckmastersin kuljettajalta vaaditaan C-kortti ja autossa on 80 km/h nopeudenrajoitin. Myös kuorma-auton ammattipätevyysvaatimukset, vakuutuksien hintaerot ja katsastusvaatimukset ovat kuviossa mukana."

https://www.is.fi/autot/art-2000000984328.html   

Juttu on kyllä pari vuotta vanha. Nopeudenrajoittimesta ei järjellä ajatellen niin kovin paljoa haittaa ole koska aika paljon muutenkin rajoitus on enintään 80 km/h. Henkisiä näppylöitä se kyllä aiheuttaisi jonkin verran.

Kyllä omissa ajoissa, myös oman maatilan ajossa saa ajaa ilman ammattipätevyyttä. Saahan oikealla lavetillakin siirtää omaa konetta ja kaivaa ilman mitään lupia. Sitten kun kuski kaivaa tarvitaan liikenne lupa ja ammattipätevyydet. Itse laskeskelin tuon Diesel henkilöauton n.800€ vero ja Bensa ramin kohdalla aikanaan autoverolaskurilla 25 litran kulutuksella Ramin tulevan 1500€ vuodessa verojen osalta kalliimaksi. Ajomaarä oli kumallakin 30000km vuodessa.

No kaivaa eisaailman lupia tai kaikenmaailman kortteja ainakaan kaupuntis
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Terminator II - 01.12.17 - klo:18:39
Onko Iltasanomien toimittaja pistänyt juttuun omiaan vai tarvitaanko omiinkin ajoihin jotain ammattipätevyyksiä jos pakusta tekee kuorma-auton?

"Toisaalta Truckmastersin kuljettajalta vaaditaan C-kortti ja autossa on 80 km/h nopeudenrajoitin. Myös kuorma-auton ammattipätevyysvaatimukset, vakuutuksien hintaerot ja katsastusvaatimukset ovat kuviossa mukana."

https://www.is.fi/autot/art-2000000984328.html   

Juttu on kyllä pari vuotta vanha. Nopeudenrajoittimesta ei järjellä ajatellen niin kovin paljoa haittaa ole koska aika paljon muutenkin rajoitus on enintään 80 km/h. Henkisiä näppylöitä se kyllä aiheuttaisi jonkin verran.

Kyllä omissa ajoissa, myös oman maatilan ajossa saa ajaa ilman ammattipätevyyttä. Saahan oikealla lavetillakin siirtää omaa konetta ja kaivaa ilman mitään lupia. Sitten kun kuski kaivaa tarvitaan liikenne lupa ja ammattipätevyydet. Itse laskeskelin tuon Diesel henkilöauton n.800€ vero ja Bensa ramin kohdalla aikanaan autoverolaskurilla 25 litran kulutuksella Ramin tulevan 1500€ vuodessa verojen osalta kalliimaksi. Ajomaarä oli kumallakin 30000km vuodessa.

No kaivaa eisaailman lupia tai kaikenmaailman kortteja ainakaan kaupuntis

No sen vaatii tilaaja, ei laki.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Varjo79 - 02.12.17 - klo:18:31
Niin no tiedä sitte kukavaatii mutta tieturva työturva  tulityö vesityö ja monella teollisuus alueella viel omat turvallisuus passinsa. Eli ei ainakaa mulla olis asiaa työmaille ilman noita.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Terminator II - 03.12.17 - klo:08:06
Niin no tiedä sitte kukavaatii mutta tieturva työturva  tulityö vesityö ja monella teollisuus alueella viel omat turvallisuus passinsa. Eli ei ainakaa mulla olis asiaa työmaille ilman noita.

Ei nämä tule laista, vaan joko tilaajan tai vakuutusyhtiön vaatimuksista. Puuttuu enää se  MAALAISJÄRKI kortti. Mulle työturvakouluttaja sanoi että ei ikinä palkaa ketään suoraan, aina firman kautta joka hommaan.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Oksa - 03.12.17 - klo:08:56
kuinkahan paljon nuokin turvat lisää tuottavuuytta tahi jopa työn sujumista?   kun kattelee nuita auraajia niin tuloo mieleen että liekö paikalla kun kortteja jaettu?
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Varjo79 - 03.12.17 - klo:09:04
Niin no tiedä sitte kukavaatii mutta tieturva työturva  tulityö vesityö ja monella teollisuus alueella viel omat turvallisuus passinsa. Eli ei ainakaa mulla olis asiaa työmaille ilman noita.

Ei nämä tule laista, vaan joko tilaajan tai vakuutusyhtiön vaatimuksista. Puuttuu enää se  MAALAISJÄRKI kortti. Mulle työturvakouluttaja sanoi että ei ikinä palkaa ketään suoraan, aina firman kautta joka hommaan.

Joo voi olla mutta ei ole asiaa ilman noita.
Ja käynkin erään firman riveissä nois ryömais. Ei kannata niin raskasta vakuutusturvaa omille koneille/firmalle. Mitä tuola yleensä vaaditaan.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Terminator II - 03.12.17 - klo:12:26
Niin no tiedä sitte kukavaatii mutta tieturva työturva  tulityö vesityö ja monella teollisuus alueella viel omat turvallisuus passinsa. Eli ei ainakaa mulla olis asiaa työmaille ilman noita.

Ei nämä tule laista, vaan joko tilaajan tai vakuutusyhtiön vaatimuksista. Puuttuu enää se  MAALAISJÄRKI kortti. Mulle työturvakouluttaja sanoi että ei ikinä palkaa ketään suoraan, aina firman kautta joka hommaan.

Joo voi olla mutta ei ole asiaa ilman noita.
Ja käynkin erään firman riveissä nois ryömais. Ei kannata niin raskasta vakuutusturvaa omille koneille/firmalle. Mitä tuola yleensä vaaditaan.

No se kato jossai nDestian töissä kivasti siirtää Destialle urakoita kun laitetaan kaikenmaailman vaatimuksia. Ite sitten tehdään 70 luvun kalustolla.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Varjo79 - 03.12.17 - klo:14:34
No joo tuo lafka on sellanen keskisuuri kait täälläpäin. Joka tekee monille tahoille noita maanrak hommia laidasta laitaan. Mää käyn yleensä ns ryskä kuskina. Mutta en jatkuvasti vaan sillonku on rammeri kautta kiven mullaus ja isompia maamassojen möyrimisiä. Minäkun en sovellu mihenkään hifistely hommiin😏😂
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: Terminator II - 05.12.17 - klo:13:51
No joo tuo lafka on sellanen keskisuuri kait täälläpäin. Joka tekee monille tahoille noita maanrak hommia laidasta laitaan. Mää käyn yleensä ns ryskä kuskina. Mutta en jatkuvasti vaan sillonku on rammeri kautta kiven mullaus ja isompia maamassojen möyrimisiä. Minäkun en sovellu mihenkään hifistely hommiin😏😂

Hifistely hommis käy nää kurssikeskuksen oppilaat hyvin kun lapiolla voi korjata kauhan virheet. aattele ny itekkin mikä homma kun 2 kuution kauhalla jurskaisee vahingossa kauhan verran liian syvään. saa pikkusen santaa lapiolla nakata tilalle. Nää ammattikuskit kannattaa pitää näissä oikeissa hommissa. Sen verta kova liksa niillä on ettei nyt kannata lapioon antaa nojata.
Otsikko: Vs: Kevyt-kuorma-auto
Kirjoitti: marjaleena112 - 06.12.17 - klo:01:03
Niin se vaan menee..