Isoissa koneissa isot massat ja liike-energiat. Maa ottaa vastaan kaiken tämän.
Jos nyt menisi vaikka kynnöspellolle parikyttonnisella kaivurilla ja ajaisi poikittain kyntösuuntaan nähden. Kone ei juuri erikoista jälkeä tee, mutta sitäkin tasaisempaa. Tämä tasaisuus luodaan sillä tavalla, että maa antaa periksi tavalla tai toisella eri paikoista telan alla eri lailla.
Jos siinä on joku kivikin ajouralla, niin sen painuessa maan sisään ei puhuta enää mistään pikku pikku voimista. Sillä ei toisin sanoen ole vaihto ehtoa. Jos kivi kantaa jostain syystä koneen painon luoden kiikkulautaefektin ajon aikana, niin alla saa olla aika kovaa tavaraa.
Kuitenkaan maan pinnalla ei näytä pahalta, kun ei se uppoa sinne nyt näköjään. Että hyvin menee.
Akselikoneilla tilanne on sama.
Alhainen rengaspaine toimii lähinnä iskunvaimentajana. Konetta ei saa lentämään, vaikka kuinka pudottaisi paineita renkaissa.
Silti koneen massa ja sen seurauksena maata kohti vaikuttava potentiaali- sekä liike-energia ovat sen verran isot, että joku jossain maaperässä joutuu antamaan aina periksi.
Varsinkin nyt C-alueen viljelijä tai tissinkoittaja voisi nyt kokeilla seuraavaa. Ajat ensin testiajon polkupyörällä, joka uppoaa peltoon syvemmälle kuin tuhattonninen lieteterrahirviö isoine renkaineen.
Menet makaamaan maahan. Käsken rengin (yhden niistä tuhansista, joita on tissinkoittajalla varaa pitää) ajaa ylitsesi sillä tsygällä.
Laitat havainnot muistiin johonkin lapulle. (älä tule tänne heti kirjoittamaan)
Sitten sama homma sillä lietesuurpyöräjoka-akselieriurassakulkee -härvelillä, joka ei edelleenkään uppoa yhtä syvälle, kuin polkupyörä, vaikka on täysi paskakuorma. Ja huomioitavaa vielä se, että siinä fillarissa on suuremmat rengaspaineet.
Eli eikun renki puikkoihin ja menet itse sinne maahan makaamaan.
Tämän jälkeen voit tehdä yhteenvedon havainnoista ja NYT sitten voit kirjoittaa tulokset tänne.
Ja koska usein erikoiset tapahtumat vaativat todistajia, niin ota myös mukaan joku kolleega ja yhdessä olette sillä maassa makaamassa.
Voitte sitten täällä agrossa kilvan kehua tutkimustuloksia.
Kokeilkaa ja sitten vasta puhutte pintapaineista.
On vain yksi oikea F-1 moottori.
Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.