Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Viissiipinen Kverneland  (Luettu 29701 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Viissiipinen Kverneland
Nostovoima varmaan riittää.Kuormaajaan saa kauhan ja kauhaan hiekkaa, sepeliä tai jotain.
Puukot toimii nurmella. Esiaurat toimii nurmella. Ja molemmat toimivat sängellä. Eiköhän muovisiivetkin toimi savella.

Nonni, just ku mää kirjotin jotain sotkemisesta ni sää ehdotat vielä kauhaa jossa on sepeliä....

Ei pojat einoin....
tasapainossa kulkeminen vähentää tiivistymää, ilmeisesti traktori 5-siipisen kanssa on päisteessä melkein kaikki paino takapyörillä. Jos vähän keventää takapyöriä, niin pieni paino edessä ei pahenna tilannetta...näin siis päisteessä. Vedettäessä samoin kaksi luistavaa pyörää sotkee enemmän kuin neljä pitävää pyörää. Etupainon pitäisi olla mahdollisimman pieni ja mahdollisimman pitkän varren päässä, ettei kokonaispaino nouse liikaa...jota ilmeisesti skn pelkää.
Joskus on tullut asiaa mietittyä, kun päisteet sotkettu jyrsinkylvösysteemillä :)

Tiivistyy se maa kuitenkin vaikka paino olis miten jaettu.

Tiivistymän syvyys vaan muuttuu.

Nää tonnirenkaiset möröt joissa perässä tulee 20tonnia painoa kolmella akselilla metrin leveydellä, kokonaispaino 40tonnia. Vastaa lautasmuokkaimella raiskattua peltoa, huomattavasti syvemmältä.

Mutta onneksi on salaojaurakoitsijoita, jankkureita, muokkauskasveja ja Suomen keskisato.....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

alpo10

  • Vieras
Vs: Viissiipinen Kverneland
Nostovoima varmaan riittää.Kuormaajaan saa kauhan ja kauhaan hiekkaa, sepeliä tai jotain.
Puukot toimii nurmella. Esiaurat toimii nurmella. Ja molemmat toimivat sängellä. Eiköhän muovisiivetkin toimi savella.

Nonni, just ku mää kirjotin jotain sotkemisesta ni sää ehdotat vielä kauhaa jossa on sepeliä....

Ei pojat einoin....
tasapainossa kulkeminen vähentää tiivistymää, ilmeisesti traktori 5-siipisen kanssa on päisteessä melkein kaikki paino takapyörillä. Jos vähän keventää takapyöriä, niin pieni paino edessä ei pahenna tilannetta...näin siis päisteessä. Vedettäessä samoin kaksi luistavaa pyörää sotkee enemmän kuin neljä pitävää pyörää. Etupainon pitäisi olla mahdollisimman pieni ja mahdollisimman pitkän varren päässä, ettei kokonaispaino nouse liikaa...jota ilmeisesti skn pelkää.
Joskus on tullut asiaa mietittyä, kun päisteet sotkettu jyrsinkylvösysteemillä :)

Tiivistyy se maa kuitenkin vaikka paino olis miten jaettu.

Tiivistymän syvyys vaan muuttuu.

Nää tonnirenkaiset möröt joissa perässä tulee 20tonnia painoa kolmella akselilla metrin leveydellä, kokonaispaino 40tonnia. Vastaa lautasmuokkaimella raiskattua peltoa, huomattavasti syvemmältä.

Mutta onneksi on salaojaurakoitsijoita, jankkureita, muokkauskasveja ja Suomen keskisato.....
viides aura takana on mielipidekysymys....mutta miksei ottaisi, jos vielä olis sellainen se viides, jonka voi ottaa huonolla kelillä pois?

Se miten paino jakautuu ei ole mielipidekysymys, vaan perustuu fysiikkaan. Lisäpaino eturenkaissa esim nestetäyttönä lisää etuakselin painoa, muttei vähennä taka-akselilta painoa, kuten kuorma etukuormaajassa. Äkkiä tuon ajaa vaakalle ja kokeilee millä painoilla kulkee päisteessä tasapainossa rengaspinta-alaan nähden. Vedossa onkin jo hankalampaa, samoin ajo-ominaisuudet etukuormalla, mut näin

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Viissiipinen Kverneland
Nostovoima varmaan riittää.Kuormaajaan saa kauhan ja kauhaan hiekkaa, sepeliä tai jotain.
Puukot toimii nurmella. Esiaurat toimii nurmella. Ja molemmat toimivat sängellä. Eiköhän muovisiivetkin toimi savella.

Nonni, just ku mää kirjotin jotain sotkemisesta ni sää ehdotat vielä kauhaa jossa on sepeliä....

Ei pojat einoin....
tasapainossa kulkeminen vähentää tiivistymää, ilmeisesti traktori 5-siipisen kanssa on päisteessä melkein kaikki paino takapyörillä. Jos vähän keventää takapyöriä, niin pieni paino edessä ei pahenna tilannetta...näin siis päisteessä. Vedettäessä samoin kaksi luistavaa pyörää sotkee enemmän kuin neljä pitävää pyörää. Etupainon pitäisi olla mahdollisimman pieni ja mahdollisimman pitkän varren päässä, ettei kokonaispaino nouse liikaa...jota ilmeisesti skn pelkää.
Joskus on tullut asiaa mietittyä, kun päisteet sotkettu jyrsinkylvösysteemillä :)

Tiivistyy se maa kuitenkin vaikka paino olis miten jaettu.

Tiivistymän syvyys vaan muuttuu.

Nää tonnirenkaiset möröt joissa perässä tulee 20tonnia painoa kolmella akselilla metrin leveydellä, kokonaispaino 40tonnia. Vastaa lautasmuokkaimella raiskattua peltoa, huomattavasti syvemmältä.

Mutta onneksi on salaojaurakoitsijoita, jankkureita, muokkauskasveja ja Suomen keskisato.....
viides aura takana on mielipidekysymys....mutta miksei ottaisi, jos vielä olis sellainen se viides, jonka voi ottaa huonolla kelillä pois?

Se miten paino jakautuu ei ole mielipidekysymys, vaan perustuu fysiikkaan. Lisäpaino eturenkaissa esim nestetäyttönä lisää etuakselin painoa, muttei vähennä taka-akselilta painoa, kuten kuorma etukuormaajassa. Äkkiä tuon ajaa vaakalle ja kokeilee millä painoilla kulkee päisteessä tasapainossa rengaspinta-alaan nähden. Vedossa onkin jo hankalampaa, samoin ajo-ominaisuudet etukuormalla, mut näin

Nimenomaan, ei auta vaikka miten sitä painoa jakaa kun se paino ei siitä muuksi muutu.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Viissiipinen Kverneland

Se miten paino jakautuu ei ole mielipidekysymys, vaan perustuu fysiikkaan. Lisäpaino eturenkaissa esim nestetäyttönä lisää etuakselin painoa, muttei vähennä taka-akselilta painoa, kuten kuorma etukuormaajassa. Äkkiä tuon ajaa vaakalle ja kokeilee millä painoilla kulkee päisteessä tasapainossa rengaspinta-alaan nähden. Vedossa onkin jo hankalampaa, samoin ajo-ominaisuudet etukuormalla, mut näin

Tässä on Lopullinen Totuus.

Tilanne muuttuu kun vastapaino on vaikka kuormaajan kauhassa, etuakselin etupuolella. Silloin se oikeasti vähentää taka-akselin kuormitusta, toki vipuvarsi samalla lisää etuakselin kuormaa  enemmän kuin mitä sitä tavaraa kauhassa on.

Luulisin kuitenkin että on tiivistymisen kannalta parempi jos painot jakautuvat etu/taka vaikka 4000/4000 kuin 500/6500, vaikka jälkimmäinen onkin kokonaisuudessaan 1000 kg kevyempi.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Viissiipinen Kverneland

Se miten paino jakautuu ei ole mielipidekysymys, vaan perustuu fysiikkaan. Lisäpaino eturenkaissa esim nestetäyttönä lisää etuakselin painoa, muttei vähennä taka-akselilta painoa, kuten kuorma etukuormaajassa. Äkkiä tuon ajaa vaakalle ja kokeilee millä painoilla kulkee päisteessä tasapainossa rengaspinta-alaan nähden. Vedossa onkin jo hankalampaa, samoin ajo-ominaisuudet etukuormalla, mut näin

Tässä on Lopullinen Totuus.

Tilanne muuttuu kun vastapaino on vaikka kuormaajan kauhassa, etuakselin etupuolella. Silloin se oikeasti vähentää taka-akselin kuormitusta, toki vipuvarsi samalla lisää etuakselin kuormaa  enemmän kuin mitä sitä tavaraa kauhassa on.

Luulisin kuitenkin että on tiivistymisen kannalta parempi jos painot jakautuvat etu/taka vaikka 4000/4000 kuin 500/6500, vaikka jälkimmäinen onkin kokonaisuudessaan 1000 kg kevyempi.

Mikä voimassa voitetaan, se matkassa menetetään.....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Viissiipinen Kverneland
Painonjakautumisen kannalta  puolihinattava, on ehdottoman hyvä. Jos vain osaa ajaa sillä.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3136
Vs: Viissiipinen Kverneland
Täältä kans ääni puoli hinattavalle. On kyllä niin suuri ero, ja mahtuu ne aika pieniin lohkohin.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8365
Vs: Viissiipinen Kverneland
Jostainsyystä ne puolihinattavat on täälläpäin vaihdettu aika äkkiä takaisin nostolaitemalleihin.
Naapuri kyntää 6850 Valtralla 5-muovisiipisillä EG Variomateilla. Etukuormaajaa ei oo, mutta puntteja on parissa rivissä. Kiinteälevyiset olisvat kylläkin aikalailla Variomatteja kevyemmät.
Mystinen kesälaatumies

Pete

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: Viissiipinen Kverneland
Itellä N 141 etukuormaajalla(55 kuikka) ja kvernen 5 siipiset variomaatit(11-20 tuumaa) kiekoilla, kuorimilla ja siivenjatkeilla. Muutama lisälehti on jousipakkoihin laitettu, koska piukkoja saviakin löytyy. Keula pysyy alhaalla ilman kauhaa, mutta käytännössä sorakauha ja vähän hiekkaa painona niin on vakaampi tiellä ajella. Olen tykänny.Nelisiipiset oli aikanaan etsinnässä, mutta noi löytyi Huittisista sopivasti niin tuli hommattua. Variomaatit ehdottomasti kannattaa hankkia. Huonoissa olosuhteissa aloitusten teko helpompaa, kun voi viilunleveyttä kaventaa ja vastaavasti hyvissä oloissa tai multamaalla leveys vaikka tappiin ja jälkeä syntyy kunnon lohkoilla toista hehtaaria tunnissa. Saa traktorin tehot hyödynnettyä. Myös mutkien oikominen helppoa.
 

noloo_itte

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 290
Vs: Viissiipinen Kverneland
4 riittää .

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Viissiipinen Kverneland
Itellä N 141 etukuormaajalla(55 kuikka) ja kvernen 5 siipiset variomaatit(11-20 tuumaa) kiekoilla, kuorimilla ja siivenjatkeilla. Muutama lisälehti on jousipakkoihin laitettu, koska piukkoja saviakin löytyy. Keula pysyy alhaalla ilman kauhaa, mutta käytännössä sorakauha ja vähän hiekkaa painona niin on vakaampi tiellä ajella. Olen tykänny.Nelisiipiset oli aikanaan etsinnässä, mutta noi löytyi Huittisista sopivasti niin tuli hommattua. Variomaatit ehdottomasti kannattaa hankkia. Huonoissa olosuhteissa aloitusten teko helpompaa, kun voi viilunleveyttä kaventaa ja vastaavasti hyvissä oloissa tai multamaalla leveys vaikka tappiin ja jälkeä syntyy kunnon lohkoilla toista hehtaaria tunnissa. Saa traktorin tehot hyödynnettyä. Myös mutkien oikominen helppoa.
 
Yksi kiekkopari painaa vajaan 30kg. Jos laittaisi puukot tilalle, niin paino putoisi yli 100kg. Viimeisessäkään parissa ei välttämättä tarvitse olla kiekkoja. Ne on vähän sellainen visuaalinen juttu.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Viissiipinen Kverneland
Jostainsyystä ne puolihinattavat on täälläpäin vaihdettu aika äkkiä takaisin nostolaitemalleihin.
Naapuri kyntää 6850 Valtralla 5-muovisiipisillä EG Variomateilla. Etukuormaajaa ei oo, mutta puntteja on parissa rivissä. Kiinteälevyiset olisvat kylläkin aikalailla Variomatteja kevyemmät.
Onko muita kiinteälevyisiä enää saatavana kuin 150:nen perusmalli. En tiedä onko se kääntöpään ympäristö siinä kovin vakuuttava kestävyytensä puolesta. Mielestäni siinä saisi olla enemmän rautaa.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: Viissiipinen Kverneland
Taitaa olla 4- siipiset passelit, Kwernen es 85 4- siipiset kuorimilla,
Teräsiivillä ja kiekoilla, veturina N 163 versu, kuikan 56 kuormaajalla,
480-28 / 600-38 renkain , tarvii vielä kuormaajassa kivitalikon, (hyödyllinen
Kampe muuten kynnöllä)
Jus sopiva yhdistelmä, 5- siipiset menis kyllä jo liian painaviksi,
Ainakin rengastus pitäis olla isompi>> 650/38
Riippuen tietysti maalajeista , jos hiekkamaata , käypi vaatimattomampi rengastus

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2009
Vs: Viissiipinen Kverneland
Meillä on naapurin kans 5 siipiset kvernet. Vetureina kutosen nyykkäreitä, mulla tsa135. Muovisiivet. Silti kaikki puntit nokalla mitä mahtuu. Ajele vännilään ni laitetaan perään.

wtf

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 221
Vs: Viissiipinen Kverneland
Taitaa olla 4- siipiset passelit, Kwernen es 85 4- siipiset kuorimilla,
Teräsiivillä ja kiekoilla, veturina N 163 versu, kuikan 56 kuormaajalla,
480-28 / 600-38 renkain , tarvii vielä kuormaajassa kivitalikon, (hyödyllinen
Kampe muuten kynnöllä)
Jus sopiva yhdistelmä, 5- siipiset menis kyllä jo liian painaviksi,
Ainakin rengastus pitäis olla isompi>> 650/38
Riippuen tietysti maalajeista , jos hiekkamaata , käypi vaatimattomampi rengastus

141 vakio Valtralla,q55 ja 4-siipisellä on ajettu yhdellä syksyllä (aidossa) savimaassa. Sillä kokemuksella väittäisin että 5-siipinen aura ei n14x koneella liiku, jos savea kynnetään. Sekä teho että paino loppuvat kesken. Toisekseen maantiellä kyseinen 5-s yhdistelmä on hengenvaarallinen, eikä pelkästään kevyen keulansa vuoksi.

Toista syksyä ei ko. traktorilla huvittanut revitellä.