Tarkista jakohihnan kampiakselissa oleva hammaspyörä. Siinä on kiilalukitus joka on mitotettu aivan liian pieneksi. Kiila kuluu pikkuhiljaa ja pääsee pilaamaan uran joka on kampiakselissa. Kun ura on reerassa niin ei ole muuta vaihtoehtoa kun uusia koko akseli. Tulee vastaan siinä 250-350tkm paikkeilla. Tämän siis huomaa vasta kun irrottaa hammaspyörän hihnan vaihtoa varten. Ja eikun paketti takasin hipihiljaa paikoilleen ja kiertoon....
Vähän hankala toki tarkastaa.........
Sekin auttaa jos vaatii myyjää vaihtamaan jakohihnan ennen kaupantekoa, saa sitten päästellä vielä yhden vaihtovälin ja miksei enemänkin.
Edit,
Muuten siis pomminvarma kulkine eikä ruostu. Eikä ole nirso pakkasestakaan starttaamaan jos hehkut ja suuttimet on iskussa.
Ai niin, muistelinkin että jotain sanottavaa olis ollu... Toisaalta eihän se alkava vika mihinkään häviä remmin vaihdolla.
Siinä mielessä häviää että jos se ura on jo päin peräaukkoa niin koko paketin vaihtaminen vaatii uran kunnostuksen, muuten voi vaan laittaa alimman pyörän takasin ja laittaa nettiautoon tai antaa liikkeeseen vaihdossa, vai saako sellasta tehdä...?
Olisiko joku "asennusvika" jos kiila on päässyt hakkaamaan, tuo on esikammio versio käsittääkseni eli kulutus on isompi ja teho 70hv itsellä kesti n.350, sopimus päättyi muuhun syyhyyn. jos huolto ja käyttö asialta niin kestää, +"sinkki käsittely" ei pahimpia ruostumaan, eli ensiautoksi hyvä tukevakori, kuski kiihtyy nopeammin kuin auto
Kai se on vaan ensiasennuslaadusta kiinni.
Hyvä auto ja lähes ruostevapaa, kuten pösöt pääasiassa ovatkin. Nää uuden 07 ja 08-sarjan kulkimet sitten aivan jotain muuta.
Omassa 307:ssa startti kesti 160tkm. Edellinen omistaja olii vaihdatuttanut laturin 120tkm paikkeilla. Sen kuuluisan kytkimen painelaakerin asennelman kanssa vaihdatutin 170tkm kohtiilla, kytkinpaketti itsessään oli lähes uuden veroinen. Tuossa jokunen kuukausi sitten laitettiin puola ja kampuran asentotunnistin, kilometrejä karvan vajaa 185tkm.
Vaikka vikamäärä kuulostaa isolta niin kaikki on teetetty korjaamolla ja remppojen hinnat olleet satasia, kytkinremppa 450e, startti vaihdettuna 200e, ja samassa oli termari. Laturista oli kuitti ostettaessa ja hintana 200e. Puolapaketti ja anturi oli 290e sisältäen tulpat ja bentsiinisuodattimen.
Suhteellisen halpaa korjaamista, nyt odottelen kestääkö takapyörän laakerit sen 200tkm, yleensä eivät, mutta sekin on teetettynä 240e molemmat puolet mukaan lukien. Eli merkkivioista korjattu kaikki paitsi ne pyöränlaakerit.
Verrokkina pidän edelleen BMW:tä vuodelta 2003, 5.5 vuotta ja 7000e pääasiassa puskurin ja tuulilasin väliin sähkövikoina, kilometrejä kertyi huimat 70tkm tuossa ajassa, hävitettäessä niitä oli 212tkm. Jakopää vanoksineen olis pitäny investoida ja venttiilin kummit sekä öljyrenkaat vaihtaa. Taas olis palanu se 6000-8000e lisää...huh...