Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ketjujen vaikea valinta  (Luettu 22043 kertaa)

razer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 47
Ketjujen vaikea valinta
Nyt pitäs tohon T190 hommata talveks ketjut taakse 20.8-38 renkaalle. Tarkotus siirtää sillä 16t telakonetta ja aurata teitä. Eteen tulee jo kevyt ketjut jotka heitän päälle tarvittaessa. Näistä on tälläkin keskusteltu joka vuosi mutta vanhoista viesteistä ei löytynyt mitään helpotusta oman päätöksen tekoon.

Kestääkö nuo 7mm kevytketjut oikeasti käyttöä vai mureneeko ne alle kuinka nopeasti? Piikkiketju olis tietysti hyvä mutta koneella tulee ajettavaksi n.95% tiellä ni oikein tunnu sopivalta ratkaisulta. Pienemässä 6850 on takana 9mm SCS piikkiketjut joilla alkaa nyt kolmas talvi, niiden laatu on ollut ainaki hyvä.

Yksi vaihtoehto on ollut nuo piikittömät Tapio NK9 ketjut, onko näistä jollain kokemusta? Kiitos jo etukäteen. Eikä sitten kiitos mitään, ei tosimies mitään ketjuja laita- tyylin viestejä. Täällä Savon mäkisissä maastoissa ketjuja kyllä tarvitaan. Nyt tarvis vaan todellisia käyttäjäkokemuksia.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19871
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Ketjujen vaikea valinta
Piikittömät ketjut luistelevat iljanteella ja asfaltilla, ei toiminut minulla.  (Fiskars / tms)
11 mm täyspaksut piikkiketjut tarvitsevat painoa ja täristävät, ja ovat melko painavat raahata päälle ja pois. (OFA Tapio)
7 mm kevytketjut piikeillä toimivat hyvin, mutta repivät asfalttia murusiksi kasoja työnnellessä. (Trygg)

Niistä kraapejäljistä on tosiaan tullut joiltakin  vähän sanomista.

Ei ole ollut mitään ongelmia katkeamisten kanssa. Hyviä ovat olleet kaikki.
Nämä pari viime vuotta on mennyt nastoilla, on niin vähän lunta ollut.

Ja renkaathan ovat nämä maailman liukkaimmat, Michelin BIBX  18.4-34

-SS-

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Ketjujen vaikea valinta
Ammututa nastat niihin takapyöriin ja miksi ei eteenkin. Sitten pidät ne ketjut mukana etupyörissä. Keväälllä kävelet kauppaan ja hommaat samanlaiset toiset takapyörät vanteineen kesärenkaiksi. pitkällä tähtäimellä näin on paras ja raktori on varustettu talvella pitävillä pyörillä ja on rengastettu käytännössä koko sen eliniän muutenhan kulutat rengaskierroksen noin 6 tuhannessa tunnissa jonka jälkeen on ostettava uudet pyörät. Jos et usko selviävän nastoitetuilla takapyörillä ja ketjutetuilla etupyörillä niin sitten ei tartte miettiä millaiset takapyörien ketjuja tarttee. Sieltä listan rajuimmasta päästä vaan ruksaamaan.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

razer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 47
Vs: Ketjujen vaikea valinta
Vähän alkaa jo mennä *****ilu linjalle. 6850 oli takana nastat, näillä sivuteillä pito käytännössä nolla. Sen jälkeen noilla 9mm piikeillä jo pääsee liikkumaan mutta pomputtaa jo tiellä mukavasti.

Uusia renkaita en ala ostamaan ennen kuin vanhat on loppu. Kesäisin turvesuolla renkaat ei hirveästi kulu, koneella ajettu jo 10t täyteen joten tuskin ehdin näitä renkaitakaan loppuun ajamaan. Nyt joutuu siirtämään kaivinkonetta traktorilla koska myin kuorma-auton pois enkä viiti toista talvea vasten ostaa. Samoin viljakuormia joutuu viemään talven aikana. Tuolla asfaltti teillä vaan piikkiketjut kuluu silmissä ja pompottaa. Sen takia kevytketjuista ja piikittömistä ketjuista kyselen kokemuksia.

vakka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Ketjujen vaikea valinta
Ei niilä kevytketjuillakaan huvikseen ajele pitkiä matkoja sulalla asfaltilla eikä kannatakaan raskaan kuorman kanssa.
Ei ole iso homma nakata päälle ja pois kun ovat aina lavetin kyydissä mukana. Ja joskus tulee laitettua vain ravin puolelle jos ei pitkiä jyrkkiä nousuja ole. Sekin auttaa jo kummasti tiellä pysymisessä.
Omat 7 mm Tryggit kestäneet hyvin tuollaisessa käytössä ja pito eri luokkaa kuin nastoilla.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Ketjujen vaikea valinta
Oli ketjut mitkä hyvänsä,ei niillä ajomukavuus ole kummoinen, isommissa nopeuksissa tuossa 40 paikkeilla kone alkaa niinkuin leijaamaan että tekee mieli kyllä alentaa nopeutta.Mutta jos pitoa tarvitsee olla niin nastaketjuhan se ainut on,ei niitä kuiteskaan montaa kertaa viitsis päälletalvessa kiskoa.Kevytketjuista ei ole kokemusta,mutta paremmat kuin nastat.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Ketjujen vaikea valinta
Jos on ketjut pakolliset, niin Tryggin kevytketjut. Ehkä jostain rengasliikkeestä irtoaisi halvalla käytetyt vanteet renkaineen, niihin sitten ampuisi nastat. Mutta jos nastat ei pidä, niin turha niitä silloin on ostellakaan.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Ketjujen vaikea valinta
ite tykänny noista trykin kevytketjuista ja toimivat ihan hyvin jopa kiltävällä jäällä... kuluuhan nuokin mutta eipä ole suuri vaiva laitella päälle kun oikein leudoks talven heittää...   ja kevyet heitellä pois jos sulaa asvalttia ajelee...

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Ketjujen vaikea valinta
Täälläpäin auramiesten traktoreissa näkyy olevan palapintarenkaat, vaikka onkin mäkistä maastoa.Ne kait on paremmat kuin ripakuvio,ja vissiin nasta sitten lisäksi.Pitkillä asvalttisiirtymillä on ketjun kanssa ikävä kalistella ja päällelaitossa tuhraantuu helposti vartti jopa puolituntia.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Ketjujen vaikea valinta
Palapinta on niin kauan hyvä kun ei ole suojakeli. Ja kasaa tuuppiessa kun kummi pääsee alamäessä kierähtämään tyhjää lumen päällä niin siinä istuu.

Mut haittaako se ketjun pompputunnelma kun on jousitusta akselista hytin kautta jakkaraan?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Ketjujen vaikea valinta
Koneessa kun on painoa palapinta kyllä pitää ja nimenomaan teiden aurauskalustossa näkyvät käyttävän.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Ketjujen vaikea valinta
Koneessa kun on painoa palapinta kyllä pitää ja nimenomaan teiden aurauskalustossa näkyvät käyttävän.

Ei kyl 10000kg riitä, ainakaan mun aurassa.....

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8308
Vs: Ketjujen vaikea valinta
16 t telakonetta kannattaa siirtää raktorilla.

Teiden auraukseen kuorma-auto.

Valmetti kannattaaa jättää kaupan hyllylle.


On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: Ketjujen vaikea valinta
Onko traktoriin kehitetty niitä ketjunheittäjiä? Joskus nähnyt kuorma-autossa,mutta onko niissäkään enää?

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Ketjujen vaikea valinta
Trygiä suosittelen.  7 mm. Mulla on alliancen palat Nastoilla  fendtin alla. Siltikin liukkaalla kelillä tarvii Etupyörä ketjut.  Ttaktori painaa 13t ja hakkuri enemmän. Hakkurissa Ka paripyörät talvipinnalla.