Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: razer - 16.11.16 - klo:23:37

Otsikko: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: razer - 16.11.16 - klo:23:37
Nyt pitäs tohon T190 hommata talveks ketjut taakse 20.8-38 renkaalle. Tarkotus siirtää sillä 16t telakonetta ja aurata teitä. Eteen tulee jo kevyt ketjut jotka heitän päälle tarvittaessa. Näistä on tälläkin keskusteltu joka vuosi mutta vanhoista viesteistä ei löytynyt mitään helpotusta oman päätöksen tekoon.

Kestääkö nuo 7mm kevytketjut oikeasti käyttöä vai mureneeko ne alle kuinka nopeasti? Piikkiketju olis tietysti hyvä mutta koneella tulee ajettavaksi n.95% tiellä ni oikein tunnu sopivalta ratkaisulta. Pienemässä 6850 on takana 9mm SCS piikkiketjut joilla alkaa nyt kolmas talvi, niiden laatu on ollut ainaki hyvä.

Yksi vaihtoehto on ollut nuo piikittömät Tapio NK9 ketjut, onko näistä jollain kokemusta? Kiitos jo etukäteen. Eikä sitten kiitos mitään, ei tosimies mitään ketjuja laita- tyylin viestejä. Täällä Savon mäkisissä maastoissa ketjuja kyllä tarvitaan. Nyt tarvis vaan todellisia käyttäjäkokemuksia.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: -SS- - 16.11.16 - klo:23:42
Piikittömät ketjut luistelevat iljanteella ja asfaltilla, ei toiminut minulla.  (Fiskars / tms)
11 mm täyspaksut piikkiketjut tarvitsevat painoa ja täristävät, ja ovat melko painavat raahata päälle ja pois. (OFA Tapio)
7 mm kevytketjut piikeillä toimivat hyvin, mutta repivät asfalttia murusiksi kasoja työnnellessä. (Trygg)

Niistä kraapejäljistä on tosiaan tullut joiltakin  vähän sanomista.

Ei ole ollut mitään ongelmia katkeamisten kanssa. Hyviä ovat olleet kaikki.
Nämä pari viime vuotta on mennyt nastoilla, on niin vähän lunta ollut.

Ja renkaathan ovat nämä maailman liukkaimmat, Michelin BIBX  18.4-34

-SS-
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: vms1 - 16.11.16 - klo:23:50
Ammututa nastat niihin takapyöriin ja miksi ei eteenkin. Sitten pidät ne ketjut mukana etupyörissä. Keväälllä kävelet kauppaan ja hommaat samanlaiset toiset takapyörät vanteineen kesärenkaiksi. pitkällä tähtäimellä näin on paras ja raktori on varustettu talvella pitävillä pyörillä ja on rengastettu käytännössä koko sen eliniän muutenhan kulutat rengaskierroksen noin 6 tuhannessa tunnissa jonka jälkeen on ostettava uudet pyörät. Jos et usko selviävän nastoitetuilla takapyörillä ja ketjutetuilla etupyörillä niin sitten ei tartte miettiä millaiset takapyörien ketjuja tarttee. Sieltä listan rajuimmasta päästä vaan ruksaamaan.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: razer - 17.11.16 - klo:00:01
Vähän alkaa jo mennä *****ilu linjalle. 6850 oli takana nastat, näillä sivuteillä pito käytännössä nolla. Sen jälkeen noilla 9mm piikeillä jo pääsee liikkumaan mutta pomputtaa jo tiellä mukavasti.

Uusia renkaita en ala ostamaan ennen kuin vanhat on loppu. Kesäisin turvesuolla renkaat ei hirveästi kulu, koneella ajettu jo 10t täyteen joten tuskin ehdin näitä renkaitakaan loppuun ajamaan. Nyt joutuu siirtämään kaivinkonetta traktorilla koska myin kuorma-auton pois enkä viiti toista talvea vasten ostaa. Samoin viljakuormia joutuu viemään talven aikana. Tuolla asfaltti teillä vaan piikkiketjut kuluu silmissä ja pompottaa. Sen takia kevytketjuista ja piikittömistä ketjuista kyselen kokemuksia.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: vakka - 17.11.16 - klo:05:31
Ei niilä kevytketjuillakaan huvikseen ajele pitkiä matkoja sulalla asfaltilla eikä kannatakaan raskaan kuorman kanssa.
Ei ole iso homma nakata päälle ja pois kun ovat aina lavetin kyydissä mukana. Ja joskus tulee laitettua vain ravin puolelle jos ei pitkiä jyrkkiä nousuja ole. Sekin auttaa jo kummasti tiellä pysymisessä.
Omat 7 mm Tryggit kestäneet hyvin tuollaisessa käytössä ja pito eri luokkaa kuin nastoilla.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Dr.Who - 17.11.16 - klo:08:07
Oli ketjut mitkä hyvänsä,ei niillä ajomukavuus ole kummoinen, isommissa nopeuksissa tuossa 40 paikkeilla kone alkaa niinkuin leijaamaan että tekee mieli kyllä alentaa nopeutta.Mutta jos pitoa tarvitsee olla niin nastaketjuhan se ainut on,ei niitä kuiteskaan montaa kertaa viitsis päälletalvessa kiskoa.Kevytketjuista ei ole kokemusta,mutta paremmat kuin nastat.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: John Ferguson - 17.11.16 - klo:08:16
Jos on ketjut pakolliset, niin Tryggin kevytketjut. Ehkä jostain rengasliikkeestä irtoaisi halvalla käytetyt vanteet renkaineen, niihin sitten ampuisi nastat. Mutta jos nastat ei pidä, niin turha niitä silloin on ostellakaan.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Oksa - 17.11.16 - klo:08:33
ite tykänny noista trykin kevytketjuista ja toimivat ihan hyvin jopa kiltävällä jäällä... kuluuhan nuokin mutta eipä ole suuri vaiva laitella päälle kun oikein leudoks talven heittää...   ja kevyet heitellä pois jos sulaa asvalttia ajelee...
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Dr.Who - 17.11.16 - klo:08:50
Täälläpäin auramiesten traktoreissa näkyy olevan palapintarenkaat, vaikka onkin mäkistä maastoa.Ne kait on paremmat kuin ripakuvio,ja vissiin nasta sitten lisäksi.Pitkillä asvalttisiirtymillä on ketjun kanssa ikävä kalistella ja päällelaitossa tuhraantuu helposti vartti jopa puolituntia.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: SKN - 17.11.16 - klo:09:26
Palapinta on niin kauan hyvä kun ei ole suojakeli. Ja kasaa tuuppiessa kun kummi pääsee alamäessä kierähtämään tyhjää lumen päällä niin siinä istuu.

Mut haittaako se ketjun pompputunnelma kun on jousitusta akselista hytin kautta jakkaraan?
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Dr.Who - 17.11.16 - klo:09:42
Koneessa kun on painoa palapinta kyllä pitää ja nimenomaan teiden aurauskalustossa näkyvät käyttävän.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: SKN - 17.11.16 - klo:09:45
Koneessa kun on painoa palapinta kyllä pitää ja nimenomaan teiden aurauskalustossa näkyvät käyttävän.

Ei kyl 10000kg riitä, ainakaan mun aurassa.....

Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Mopomies - 17.11.16 - klo:09:46
16 t telakonetta kannattaa siirtää raktorilla.

Teiden auraukseen kuorma-auto.

Valmetti kannattaaa jättää kaupan hyllylle.


Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: mies - 17.11.16 - klo:10:18
Onko traktoriin kehitetty niitä ketjunheittäjiä? Joskus nähnyt kuorma-autossa,mutta onko niissäkään enää?
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: retku - 17.11.16 - klo:10:28
Trygiä suosittelen.  7 mm. Mulla on alliancen palat Nastoilla  fendtin alla. Siltikin liukkaalla kelillä tarvii Etupyörä ketjut.  Ttaktori painaa 13t ja hakkuri enemmän. Hakkurissa Ka paripyörät talvipinnalla.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: nuffieldmaster - 17.11.16 - klo:13:46
Trygg fastrac se eka pyöreänastainen kesti, nää neliönastaiset ei.

Nyt nämä uudemmat ei kestä aa-sarjan valmetin alla kahta aurausreissua kun jo alkavat pätkiytyä ja sitten lähtee traktorista lokasuojat, heijastimet, rappusetkin vääntyi.

En osta enää yhtään fastrakkia, takuuseen tuli uudet -> samanlaiset paskat.

Nyt tuli jotkut vanhat tryggin 10 milliset suht. vähän ajetut käytettynä, ja ei ajomukavuus ole sen huonompi kuin fastrakeilla. Nyt kaksi lenkkiä heitetty ja kertaakaan ei ole tarvinnut ketjuja roplata.

Edessä miulla on tellefsjtalin 5 milliset ja ne on kestäneet edessä 2 talvea jona aikana fastrakkeja on ollut takana saman ajan 2 paria. :-/
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: FMJ - 17.11.16 - klo:14:56
http://agritek.fi/new-holland-trygg-malli?=&url_nimi=trygg-swiss-flexi-traktoriketjut (http://agritek.fi/new-holland-trygg-malli?=&url_nimi=trygg-swiss-flexi-traktoriketjut)

Tollaisetkin on olemassa, kevytketjujen ja nastaketjujen välimuodot...

(http://agritek.fi/files/agritek/trygg/Fthumb8_trygg-swiss-flexi-3.jpg.png)
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: vms1 - 17.11.16 - klo:15:01
Ketjuja valitessa kannattaa aika paljon kattoa niiden kiinnitysjärjestelyä. Ittellä jotkut kevyehköt piikkiketjut jotka muuten hyviä etupyöriin mutta keskiketjut laitetaan jollain ihme koukulla johon hakataan putkisokka ja sivuketjut taas jollain perinteisellä kiinnittimellä joka lukitaan sakkelilla. Laita tollaset sitten nopeasti ja kätevästi kun tarvii työkalupakillisen työkaluja jotta ketjut saa kiinni. Lisäksi ne elämää pienemmät osat kaukana kotoa lumihangessa pimeässä on ihan parhaimpia näprätä paikoilleen. Lisäksi se että niiden kaikkien osien pitää pysyö mukana kun ketjut heiluu joissain telineissä esimerkiksi aurassa matkan ajan.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Oksa - 17.11.16 - klo:16:20
eiks net c-sakkelit voi korvata sillä ohivetolenkillä mitä ofa käyttää?   siis avolenkki jossa päät menee toistensa ohi...   ja sivuketjuilla sitten kirii tarppeks...
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: SKN - 17.11.16 - klo:17:47
Ketjuja valitessa kannattaa aika paljon kattoa niiden kiinnitysjärjestelyä. Ittellä jotkut kevyehköt piikkiketjut jotka muuten hyviä etupyöriin mutta keskiketjut laitetaan jollain ihme koukulla johon hakataan putkisokka ja sivuketjut taas jollain perinteisellä kiinnittimellä joka lukitaan sakkelilla. Laita tollaset sitten nopeasti ja kätevästi kun tarvii työkalupakillisen työkaluja jotta ketjut saa kiinni. Lisäksi ne elämää pienemmät osat kaukana kotoa lumihangessa pimeässä on ihan parhaimpia näprätä paikoilleen. Lisäksi se että niiden kaikkien osien pitää pysyö mukana kun ketjut heiluu joissain telineissä esimerkiksi aurassa matkan ajan.

Ostaa kunnon liomaalaiset ni ei tarvi kärvistellä ja turata.

https://youtu.be/LYldqCux_E0


Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Dr.Who - 17.11.16 - klo:18:45
Mulla on yleensä jonkinlaiset hanskat asennuksessa,hiukan mukavampaa hommaa ketjujen päälle laitto.Ja sit ketjulenkki jossa päissä koukut,ei tarvi narujen kans turata.Mut meneehän se noinkin.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Oksa - 17.11.16 - klo:18:53
ja ian pitää olla kaksi!!!
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Moerkoe - 17.11.16 - klo:18:59
Kesäisin turvesuolla renkaat ei hirveästi kulu, koneella ajettu jo 10t täyteen joten tuskin ehdin näitä renkaitakaan loppuun ajamaan. Nyt joutuu siirtämään kaivinkonetta traktorilla koska myin kuorma-auton pois enkä viiti toista talvea vasten ostaa. Samoin viljakuormia joutuu viemään talven aikana. Tuolla asfaltti teillä vaan piikkiketjut kuluu silmissä ja pompottaa. Sen takia kevytketjuista ja piikittömistä ketjuista kyselen kokemuksia.

Onhan tuossa pohtimista. Jos on talvella paljon aurausta niin ketjut lienee puolipakko laittaa. Silloin kannattaisi miettiä kaivinkoneen siirron ja viljakuormien viemisen ulkoistamista, olethan urakoitsija vissiin joten tiedät - kaikkea ei vaan aina kannata tehdä itse, etenkään jos se haittaa muita hommia.

Jos nastoilla pärjää talven niin ne eivät varmaan kesällä haittaa nevallakaan, silloin reipas nastoitus lienee hyvä vaihtoehto.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: vms1 - 17.11.16 - klo:19:02
Ketjuja valitessa kannattaa aika paljon kattoa niiden kiinnitysjärjestelyä. Ittellä jotkut kevyehköt piikkiketjut jotka muuten hyviä etupyöriin mutta keskiketjut laitetaan jollain ihme koukulla johon hakataan putkisokka ja sivuketjut taas jollain perinteisellä kiinnittimellä joka lukitaan sakkelilla. Laita tollaset sitten nopeasti ja kätevästi kun tarvii työkalupakillisen työkaluja jotta ketjut saa kiinni. Lisäksi ne elämää pienemmät osat kaukana kotoa lumihangessa pimeässä on ihan parhaimpia näprätä paikoilleen. Lisäksi se että niiden kaikkien osien pitää pysyö mukana kun ketjut heiluu joissain telineissä esimerkiksi aurassa matkan ajan.

Ostaa kunnon liomaalaiset ni ei tarvi kärvistellä ja turata.

https://youtu.be/LYldqCux_E0

Eks tuo ole aika vaarallista laittaa toi raktori menemään yksikseen kun itte seisoo ketjun päällä ja naputtelee vasaralla.

Itte halaisin nähdä kun tukin laittaa noi päälle täydessä varustuksessa olevaan raktoriin jossain bussipysäkillä.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: razer - 17.11.16 - klo:19:16
Voi olla että kaivinkoneen siirrot loppuvat tai vähenevät ennen kuin ketjuja tosissaan tarvitsee. Eiköhän nuo laikutus hommat lopu kohta puoliin. Eikä täällä päin hirveästi ole innokkaita siirtäjiä. Kesällä piti pari kertaa ottaa kuorma-auto siirtämään ja laskut oli aika lailla 200-250 siirto alv 0. Näitä 3-5 viikossa ni jää voitot aika ohuiks.

Viljakuormat vien itse 25km päähän. Eikä täällä oikein ole niillekkään viejiä. Rekka ei tule kysymykseen koska myyn suoraan tilalle jonne menee 2 viikon välein reilu 13m3 kerrallaan. Muuten voisin viljat viedä 6850:llä, mutta se taitaa olla metsäkärryn edessä koko talven. Ja ennen kuin tähän joku ehdottaa että ajata puut muilla, kukaan ei täällä lähde ajamaan reilua 200 m3 hankintapuita jotka ovat levällään 10 eri kuviolla. Ja kun ne itse sahalla tekee niin sitä myöten aina ajaa pois.

Tiedän kyllä selviäväni kevytketjuilla, mutta niiden kestävyys epäilyttää. Mutta eikö kellään ole noista piikittömistä Tapio ketjuista kokemusta? Toinen vaihtoehto on että hommaan samanlaiset SCS 9mm piikkiketjut kuin toisessakin. Niillä nyt ajettu kahden talven aikan joku 300-350 tuntia josta noin 200 metsässä. Vain maalit kulunut pois, eivät ole yhtään venyneet eivätkä katkeilleet.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Toivo Tonta - 17.11.16 - klo:19:30
Ketjuja valitessa kannattaa aika paljon kattoa niiden kiinnitysjärjestelyä. Ittellä jotkut kevyehköt piikkiketjut jotka muuten hyviä etupyöriin mutta keskiketjut laitetaan jollain ihme koukulla johon hakataan putkisokka ja sivuketjut taas jollain perinteisellä kiinnittimellä joka lukitaan sakkelilla. Laita tollaset sitten nopeasti ja kätevästi kun tarvii työkalupakillisen työkaluja jotta ketjut saa kiinni. Lisäksi ne elämää pienemmät osat kaukana kotoa lumihangessa pimeässä on ihan parhaimpia näprätä paikoilleen. Lisäksi se että niiden kaikkien osien pitää pysyö mukana kun ketjut heiluu joissain telineissä esimerkiksi aurassa matkan ajan.

Ostaa kunnon liomaalaiset ni ei tarvi kärvistellä ja turata.

https://youtu.be/LYldqCux_E0
Naiselta käy tämäkin homma paremmin.
https://www.youtube.com/watch?v=OSpxFOfim_E
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: jupe - 18.11.16 - klo:08:37
tapio nk9 itselle hommasin tuollaiset t sarjalaiseen taakse kun talvella siirrän lietettä reilun 20 m3 kärryllä. matkaa on noin 5 km suuntaansa. hyvin toimii kun laittaa renkaisiin riittävästi painetta. alussa oli vain joku 0.7 niin tahtoi sivulenkkien sakkelit välillä katketa. loppui kun nosti rengaspaineita. Minulla on 42 rengas niin joutuu pitää liian tiukalla ketjuja ettei ota lokasuojiin. mutta jos 38 niin varmaan oimii hyvin.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Oksa - 18.11.16 - klo:14:03
juuri tuo että kevytketjut tiukalla katkoo niitä... itellä fiudessa nuo ollu jo montako talvea liekään... ja heittämällä paikalleen... siis reilu pussi alla ja hyvin on kestänny ja noilla sit ajetaan metässäkin"!    net ei ole oikeastaan mistään kohin kulunu katki pisteeseen asti vaan tasaisesti kuluneet..     mutta kun tuo 30 tuumanen takanen sopii niin hyvin tuolla aukossa pyörimään löysän ketjunkin kanssa...    nyyssä sitten huomaa net niskan päältä kulumat kun joutuu olemaan paljon tiukemmalla...   kivoja nuo piuhat ja muovilokari!
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Oksa - 18.11.16 - klo:14:07
käyttääkö kukaan noita ruuvattavia  bg nastoja?    ite ostin sarjan noita 1800 sarjaa ja nyt pitäs laitella takasiin lisäks... ei kehtaa näille kaljuille vielä ketjui laitella...  viime talvena pääsin pitkälle auran työnnässä noilla mutta kun taakse tuli linko niin meno loppui rinteisiin...   etusissa kyllä auttaa vesijäällä kivasti ohjaukseen moiset..  hiekottaissa.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: -SS- - 18.11.16 - klo:14:17
käyttääkö kukaan noita ruuvattavia  bg nastoja?    ite ostin sarjan noita 1800 sarjaa ja nyt pitäs laitella takasiin lisäks... ei kehtaa näille kaljuille vielä ketjui laitella...  viime talvena pääsin pitkälle auran työnnässä noilla mutta kun taakse tuli linko niin meno loppui rinteisiin...   etusissa kyllä auttaa vesijäällä kivasti ohjaukseen moiset..  hiekottaissa.

Bestgripit pysyvät paremmin kuin perinteiset työkonenastat. 6 mm raskaat työkonenastat asetettiin kumiliikkeessä niin syvälle, etä olivat aluksi rivan tasalla ja nyt ne ovat tulleet ulos ja osa on muljahtanut kuopastaan pois ja merkittävä osa on katkennut, että on vain sileä metallinysä nähtävissä. Yksikään Bestgrip ei ole katkennut, irronnut tai kulunut. En ole ruuvanut pois kesäksi.

Äärimmäisen kuivan maan kyntö näyttää tekevän hallaa nastoille.

-SS-
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Oksa - 18.11.16 - klo:14:19
ja kun tuo nyy on niiin kevyt niin nuo gbt ainakin tekee jäähän selviä naarmuja joten;   kait net on hintansa väärtei..!                    180 kpl 120 euroa!
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: razer - 28.11.16 - klo:16:21
Kun sopivien ketjujen toimitusajat venyvät tällä hetkellä täällä päin useiksi viikoiksi ja tiellä pitäis päästä liikkumaan, niin tuli ruuvattua bestgrip nastoja takasiin 3-4 nastaa per hokki. Huomenna näkee miten auttavat kun pitää kaivinkonetta käydä siirtämässä reilu 27 km. Jos toimivat ni haettava lisää ja ruuvattava myös etusiin. Elämme jänniä aikoja.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Oksa - 28.11.16 - klo:16:32
millasia ruuvattavia ostit?     itellä olis laitettava nuo 1800; set takasiin...  kun vaan kerkiiss...    4,5 milliä ulkonema kait..
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: razer - 28.11.16 - klo:16:58
Taitaa olla just noita 1800:sia jos en ihan väärin muista
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: MKR - 28.11.16 - klo:17:30
Ei kannata laittaa sitten liian pitkiä nastoja suuremmille akselimassoille ainakaan. Itsellä nuo BG:n 1900:t takana, edessä on toimineet 1800:t ihan hyvin. Ja esim. kaivurilavettia ja maansiirtokärryä on vedetty aika paljon. Ei noilla Michelinin renkailla tahdo päästä minnekään jos on vähänkin kuurassa maa, nastoilla pärjää jo ihan eri lailla.

Ketjujakin kyllä saa lyhyemmälläkin toimitusajalla kuin muutamassa viikossa, kun vain malttais ostaa. IKH:lta pari viikkoa sitten kysyin niin olisi ollut valinnan varaa 6 ketjumallista minkä mallin ottaa ja kaikkia oli hyllyssä. 16.9-28/20.8-38 kysyin.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: SKN - 28.11.16 - klo:17:31
Kun sopivien ketjujen toimitusajat venyvät tällä hetkellä täällä päin useiksi viikoiksi ja tiellä pitäis päästä liikkumaan, niin tuli ruuvattua bestgrip nastoja takasiin 3-4 nastaa per hokki. Huomenna näkee miten auttavat kun pitää kaivinkonetta käydä siirtämässä reilu 27 km. Jos toimivat ni haettava lisää ja ruuvattava myös etusiin. Elämme jänniä aikoja.

Mistä sää nitä kahleita kyselit?

Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: razer - 28.11.16 - klo:17:38
Kaikilta mitkä OFA:n Tapio NK9 mallia myy. Muuta mallia en viiti ees ajatella. Alle 9mm ainevahvuudella en takapyöriin ota. Tilattu ketjut kuitenkin on tulee sit millon tulee.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: SKN - 28.11.16 - klo:19:46
Kaikilta mitkä OFA:n Tapio NK9 mallia myy. Muuta mallia en viiti ees ajatella. Alle 9mm ainevahvuudella en takapyöriin ota. Tilattu ketjut kuitenkin on tulee sit millon tulee.

Soitikko suoraan pajalle?

Mistä sää sähkötät agroon?
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: razer - 04.12.16 - klo:00:08
Pitää ihan nostaa käsi pystyyn virheen merkiks. Tuli kaivinkonetta siirrettyä 50 km nastoilla ja yllättävän hyvin onnistui. Nelivetoa ei tarvinnut kuin viimeisellä kilometrillä. Taitaa nastat toimia sitä paremmin mitä painavampi kone. Nyt tuli ruuvattua myös eturenkaisiin kun oli pari läheltä piti tilannetta viimesellä auralenkillä.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: razer - 13.01.17 - klo:18:31
Kyllä ketjujen tilaus tuli peruttua, ei niille käyttöä tällä hetkellä löydy. Viljakuormat kohta viety tältä talvelta, kaivinkone vielä käytävä hakemassa kotia ja sen jälkeen toivottavasti tulee paljon lunta. Auratessa en ainakaan ketjuista saa mitään irti. Ja tulevana kautena kaivinkonetta siirretään taas kuorma-autolla.

Ajettu nyt noin 700 km tieajoa eikä yhtään nastaa ole lähtenyt irti. Joten kyllä nuo ruuvattavat nastatkin asiansa ajavat.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: kylmis - 13.01.17 - klo:20:09
Mukava kun poikkesit kertomaan. Se on aina kiva kuulla käyttökokemuksia tehtyjen ratkaisujen jälijiltä.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: klapikasa - 14.01.17 - klo:09:19
Puuhastelin  ketjut päälle eilen. On se vaan niin paljon mukavempaa aurata, eilen kun li suojalunta jään päällä. Mettään menossa, on se siinäkin hyvä nolla keleillä
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: vms1 - 14.01.17 - klo:10:26
Niin kun tossa viestiketjun alussa totesin niin kyllä nykyraktori vähän tietenkin käytöstä riippuen vaatisi kaksi pyöräsatsia joista toiset olisi nastoitetut. Sitten keväällä menisi paripyörinä mutta muuten olisi eri renkaat kesällä ja talvella. Ketjut sitten vaan varalla. Toki ihan metsäajoos sitten kunnon ketjut mutta siis jos kone on yleiskäytössä ja varsinkin liikutaan pitkiä matkoja tiellä. Hirveen hyvät laitteet toki vaatii kun ruvetaan "työkseen" vaihtamaan noita pyöriä samoin kuin henkilöautolla.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: bdr-529 - 14.01.17 - klo:10:44
Niin kun tossa viestiketjun alussa totesin niin kyllä nykyraktori vähän tietenkin käytöstä riippuen vaatisi kaksi pyöräsatsia joista toiset olisi nastoitetut. Sitten keväällä menisi paripyörinä mutta muuten olisi eri renkaat kesällä ja talvella. Ketjut sitten vaan varalla. Toki ihan metsäajoos sitten kunnon ketjut mutta siis jos kone on yleiskäytössä ja varsinkin liikutaan pitkiä matkoja tiellä. Hirveen hyvät laitteet toki vaatii kun ruvetaan "työkseen" vaihtamaan noita pyöriä samoin kuin henkilöautolla.

 Mulla on ollu nastat alla kesät talvet eikä pahaa sanottavaa. Ketjut on yleensä ottanu kesäksi pois.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: razer - 14.01.17 - klo:17:09
Tarpeet on jokaisella niin erilaisia. Metsään tietysti ketjut, ei nastoista ole siellä mitään hyötyä. Samoin jos liikuttaan auraamattomilla teillä tai umpihangessa niin siellä nastat on hyödyttömät. Mutta muuten riittävät hyvin. Meilläkin 6850 Valtrassa jolla liikutaan metsässä on ketjut takana, ilman ei pääse mihinkään.

Pari nastaa ruuvasin kokeeksi irti eikä hokista edes huomaa missä kohdassa nasta on ollut. Joten näillä ajoilla en ala toista sarjaa renkaita turhaan ostamaan. Tulevaisuudessa tieajoa kuitenkin vain murto-osa tunneista niin renkaat ei kulu nimeksikään. Tunteja koneessa nyt n.10000 joten kone lähtee vaihtoon ennen kuin renkaat on sileät. Talvella ei ole muutenkaan tarkoitus kuljettaa kuin viljakuormia 13m3 kärryllä 30 km päähän.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Oksa - 14.01.17 - klo:19:01
itellä tuossa mettämallissa kevytketjut takasissa ja sillä olen pärjänny ihan ilosesti savon vaihtelevilla mailla ja ei ole kuormaa tarvinna keslasta vajuutella lumisenakaan talvena...
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: kkk - 15.01.17 - klo:10:58
Joskus kuullu, että ruuvattavat nastat porautuu syvempään,  varsinkin huonoissa renkaissa. Liekö tuo urbaanilegendaa?
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: +200 - 15.01.17 - klo:11:20
Joskus kuullu, että ruuvattavat nastat porautuu syvempään,  varsinkin huonoissa renkaissa. Liekö tuo urbaanilegendaa?
Nois gaattoreis on samanlaiset renkaat molemmis ,toises ruuvvattavat ja toises ammutut nastat.
Ruuvvatuis huomattavasti parempi pito ja ammutut puolta halvemmat.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: antti-x - 15.01.17 - klo:11:29
Niin kun tossa viestiketjun alussa totesin niin kyllä nykyraktori vähän tietenkin käytöstä riippuen vaatisi kaksi pyöräsatsia joista toiset olisi nastoitetut. Sitten keväällä menisi paripyörinä mutta muuten olisi eri renkaat kesällä ja talvella. Ketjut sitten vaan varalla. Toki ihan metsäajoos sitten kunnon ketjut mutta siis jos kone on yleiskäytössä ja varsinkin liikutaan pitkiä matkoja tiellä. Hirveen hyvät laitteet toki vaatii kun ruvetaan "työkseen" vaihtamaan noita pyöriä samoin kuin henkilöautolla.

Meillä on molempiin auraustraktoreihin talveksi nastoitetut palarenkaat ja kesäksi sitten leveämmät hokkirenkaat. Kätevää kun ei tarvitse peltorenkaita valitessa olllenkaan miettiä talvipitoa. Ja toistaiseksi renkaat on vaihdettu 4km päässä olevassa rengasliikkeessä jossa toinen sarja on (ilmaiseksi) varastossa. Ja kyllä isot ammuttavat nastat paljon parempia ovat kuin suurimmat (siis silti paljon kunnon työkonenastoja pienemmät) ruuvattavat, ja vähän halvempiakin.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Pesä - 21.10.20 - klo:11:12
Mikäs se olis hyvä yleisketju 5tn/120hp traktoriin kevyehköön kivisten mutta tasaisten metsien ajoon, kun asfalttisiirtymiäkin on? Pitääkö olla 11mm vai meneekö joku kevyempi, esim 9mm? Pitääkö olla nastat vai menetteleekö esim Tapio NK9?
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 21.10.20 - klo:12:28
Raktorissa on varmaan se etenemiskyky metsässä aika tärkeä. OFAlla olis se Matti, missä on tiheämmässä ketjuja kuin Tapiossa. Rengasta suojaa vähän paremmin.

Asfaltista ei Suomessa kannata välittää. Niin paskaa se nykyään on. Tapio menee kyllä kepeästi tielläkin kuvionsa puolesta. Agritekillä olis Tryggejä, joissa onkin sitten enemmän vaihtoehtoja.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Viljelijä evp - 22.10.20 - klo:16:17
asvaltista sen verran haittaa että ketjut kuluu siinä kyllä nopsaan.Kovin pit
kiä ajoja en suorittelisi.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Oksa - 22.10.20 - klo:19:16
nastat kans kuluu aika nopsaan, varsinkin märällä asvaltilla.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: Paalimies - 22.10.20 - klo:20:37
Onhan ne ketjut ikävät asfaltilla ja jos kuormaa niin löpön kulutus lisääntyy melkoisesti ja eikä meno ole niin tasaista kun ilman. Aikanaan kun noita metsäteitä aurasin vielä niin tuli talven aikana useita 100 kilometrin päivä ajoja maantiellä kun oli pieniä aukaisuja paljon. Mutta työtähän se on ja mettäfirmat maksoi, oli järkeä tai ei siinä hommassa.
Otsikko: Vs: Ketjujen vaikea valinta
Kirjoitti: -SS- - 22.10.20 - klo:21:36
Niin kun tossa viestiketjun alussa totesin niin kyllä nykyraktori vähän tietenkin käytöstä riippuen vaatisi kaksi pyöräsatsia joista toiset olisi nastoitetut. Sitten keväällä menisi paripyörinä mutta muuten olisi eri renkaat kesällä ja talvella. Ketjut sitten vaan varalla. Toki ihan metsäajoos sitten kunnon ketjut mutta siis jos kone on yleiskäytössä ja varsinkin liikutaan pitkiä matkoja tiellä. Hirveen hyvät laitteet toki vaatii kun ruvetaan "työkseen" vaihtamaan noita pyöriä samoin kuin henkilöautolla.

Meillä on molempiin auraustraktoreihin talveksi nastoitetut palarenkaat ja kesäksi sitten leveämmät hokkirenkaat. Kätevää kun ei tarvitse peltorenkaita valitessa olllenkaan miettiä talvipitoa. Ja toistaiseksi renkaat on vaihdettu 4km päässä olevassa rengasliikkeessä jossa toinen sarja on (ilmaiseksi) varastossa. Ja kyllä isot ammuttavat nastat paljon parempia ovat kuin suurimmat (siis silti paljon kunnon työkonenastoja pienemmät) ruuvattavat, ja vähän halvempiakin.

Ihmeen hyvin nuo bestgripit ovat kestäneet verrattuna oikeisiin nastakoneella istutettuihin työkonenastoihin, samoissa renkaissa, samalla kohtaa pykälää. "Oikeat nastat" ovat jo vuoden ajon jälkeen löysät reikiinsä, ja katkenneitakin alkaa olla.  Kun nastat laitetaan kunnolla paikalleen, ne ovat aluksi aika vähän ulkona, jolloin tuntuu, ettei oikein ole pitoa. Renkaan kuluessa ovat enemmän ja enemmän ulkona, sitten muljahtavat kuopastaan tai katkeavat.

Toki kolmessa vuorossa kun ammattilaiset yötä päivää asfaltilla talviajoa kovaa vauhtia, niin renkaitakin varmaan tarvitaan kerta vuoteen, niin sama nastoitettuna ostaa.

-SS-