Paljonko maksaa sitten mattoruokkijasysteemi. 100 000? Meillä tuollainen systeemi olis ollu aivan liian kallis. Tosin meillä pitää ruokkia kahteen navettaankin joten se oli suljettu pois ihan alkuunsa. Kattoon meni meillä äkkiä laskien noin 7000 € enemmän kuin kapealla ruokintapöydällä olisi ollut. Yhtään traktoria ei ole tarvinnut ostaa lisää ja polttoainetta menee appeen pyörityksessä 1000-1500l/V. Itse en saanut siis mitenkään perusteltua mattoruokkijaa... Mattoruokkija/kiinteä apevaunu on mun mielestä kyllä paras yhdistelmä ns. automaattisesta ruokintasysteemistä. Tosin ei sekään nyt automaattinen ole kun rehua pitää lapata siihen kippoon jollakin. Ja aika monta tilaa tiedän jossa maitoa tulee robotilla varsin mukavasti vaikka eväät onkin leveällä pöydällä...
Mulla nyt ei mitään tarkkaa käsitystä ole hinnasta, mutta se matto itsessään ei ole niin kallis kuin luulis. Ei mee 100k€ koko systeemiin.
Mä en pyörittäis sekoitinta polttoöljyllä, hinattavallahan voi kyllä ruokkia sitä mattoakin, mutta laittaisin siihenkin sähkömoottorin.
Jos et ole ostanut yhtään traktoria lisää, se tarkoittaa että sulla on kiire aikaan aika paljon hommaa trakoreiden irrottelussa ja putsailussa = Merkittävä kustannus jos työvoimasta pitää maksaa. Toi 1000-1500l vuodessa tarkoittaa 3-4l päivässä, ilmeisesti teet isolla vaunulla halkaistuista paaleista rehua pitkäksi aikaa?
Ja kyllä robottilypsykin voi tietenkin toimia leveellä pöydällä harvalla jaolla, mutta kierto on helpompi saada toimimaan useammalla jakokerralla.