Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Olipas sattuma  (Luettu 13477 kertaa)

Pōllumees

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 541
Olipas sattuma
Hain eilen illalla puimurin 5 km päästä kotiin kun tänään on tarkoitus mennä viimeiselle lohkolle puimaan aivan toiseen suuntaan. Valot on nyt vanhassa vm 89 Sampomassikassa miten milläkin päällä ja nytkin toinen silmä oli pimeänä.
Jätin valot päälle kun pysähdyin pihaan ja avasin lampun ja hieman kopeloin johtoja ja lamppu alkoi toimimaan . Juuri kun pääsin tuosta puimurin eteen niin sakea savu alkoi nousta hytin oikean sivun alta. Hyppäsin hyttiin sammuttamaan valot ,mutta savun tulo vaan yltyi . Laskeuduin nopeasti alas ja vääsin päävirtakytkimen pois päältä ja sitten savu alkoi hiljalleen hälvetä. 
Pikaisen tarkastelun jälkeen sulakerasialle menevän johtonipun alimmainen virtajohto oli mennyt oikosulkuun johtojen metallikiinnikkeen kanssa . Valojen kytkimet ja johdot sulivat pilalle ja valoille menevä päävirtajohto virtalukolta vaikka tilannetta kesti vain muutaman kymmenen sekunnin ajan .
 Irroitin palaneen virtajohdon liittimen virtalukolta ja väänsin virran päälle ja kokeilin lähteekö käyntiin ja alkaako savu taas nousemaan. Näyttäisi että oikosulku oli juuri noissa kohdissa .Täytyy vielä tarkistaa johtoja päivän valossa tässä nyt ennenkuin lähtee puimaan onko siinä johtonipussa vielä  muita sulaneita tai kuorettomia johtoja .
Onneksi ei tullut tämän pahempaa vahinkoa . Kyllä päävirtakytkin on tarpeellinen puimurissa ja se katsastettu sammutin vaikka sitä ei nyt tarvinnut onneksi käyttää .

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71727
Vs: Olipas sattuma
tuollaiset sattumukset noissa vanhemmissakin koneissa aina pikkasen pysäyttää... ja laittaa taas yhen satepäivän kattelemaan miten net piuhat oikein tuolla värkeissä kulkeekaan...   nuo metalliset johtokiinnittimet aina suututtannu miuta kun ei huomaa kuin tärisevä pelti hinkkaakaan noita eristeitä..

Pōllumees

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 541
Vs: Olipas sattuma
Meni askarteluksi , virtajohto oli sulanut joka liittimen juuresta hytistä aina moottoritilan liittimeen asti.

Köntys

  • Vieras
Vs: Olipas sattuma
Meni askarteluksi , virtajohto oli sulanut joka liittimen juuresta hytistä aina moottoritilan liittimeen asti.

Kyllä siinä virtajohdossa saisi sitten olla "pääsulake" likempänä akkua, josko seuraavalla kerralla ei olekaan noin hyvä tuuri.

Vai olisko se kumminkin ollut parempi, kun olis roihunnut ja saanut vakuutuksesta uuden pelin  :D

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21000
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Olipas sattuma
Joo 77 mallinen Leulanti. Siinä on yksi sulake. Hytin yläpaneelissa sivuvaloja ? varten. Muita sulakkeita ei ole. Paksu johto lähtee starttimoottorilta hyttiin, nippu hieroo heiluvan hytin ja rungon kulman välillä. mm käynnistysavaimelle ja sieltä takaisin solenoidille, käyden vaihdekepin kytkimen kautta,, ja johtoja menee erkkarilla kiedotuissa nipuissa takaisin etupäähän eri kohteisiin. Sieltä lampuilta esim työvaloilta tulee johto takaisin katkaisijalle, josta sitte maihin. Joskus on työvalo alkanut palaa riippumatta katkaisimen asennosta. Hytin maadoituksessa on muutama kuparikarva, ja alkuperäinen asennus liian lyhyt, että nyki poikki sitä.

Sitten se alkoi palaa hytin ja kytkinkopan välistä.Olisiko 400 runtia ajettu. Siihen mennessä oli jo käynnistysmoottori tehnyt tenän 200 h: ssa ja lämmityslaitteen ja valojen kytkimet kytkentänastojen osalta sulaneet. No meni koko johtosarja, ja se oli lähes 1000 mk silloista rahaa. Tein itse ne johdot. On 35 vuotta ollut palamatta.

Viritin tapahtuman jälkeen pari 25A sulaketta siihen nippuun. Melko englantilainen viritys oli se alun perinkin. Fordiin tuli 70- luvun alussa sulakekotelo. Siinä myös jännitteen, kytkimien, kuorman ja siitä lyhyen maadoituksen looginen johdonmukaisuus näkyi asennuksissa. Olen kuullut, että uudemmissa Foordeissa olisi enempi ongelmia sähköissä ?

Austimessa oli siihen aikaan muodissa olleet littanat ryhmäjohdinsarjat, joista halkaistiin eri kohteisiin siivu kirjavaa raitalittua. Päävalotkin jotain 1 neliömillin johdinta. 10 vuoden vanhana kun hiukan taipui niin eristykset varisivat sinne asennuskanaviin. Huh-huh sitäkin romua !

-SS-

Pōllumees

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 541
Vs: Olipas sattuma
Meni askarteluksi , virtajohto oli sulanut joka liittimen juuresta hytistä aina moottoritilan liittimeen asti.

Kyllä siinä virtajohdossa saisi sitten olla "pääsulake" likempänä akkua, josko seuraavalla kerralla ei olekaan noin hyvä tuuri.

Vai olisko se kumminkin ollut parempi, kun olis roihunnut ja saanut vakuutuksesta uuden pelin  :D

Jos uuden saisi niin mikäs siinä vaikka palaa mutta kun saa päivänarvon korvauksen niin se on kumminkin huonompi kuin 1550 tuntia ajetusta.

Se oli kuitenkin päävirtajohto solenoidilta virtalukkoon joka oli myös sulanut osittain . Piti uusia johto kokonaan varotoimena kun kuoret oli joka liittimen kohdalta vähän paljaana. Se Sulake saisi olla siellä moottoritilassa ja laitankin vielä sellaisen sinne. Mikähän amppeerinen olisi sopiva .
Laitan ajovalotkin samalla ledeiksi jotta virtamäärää voi pienentää. Työvalot onkin jo vaihdettu ledilamppuihin .

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Olipas sattuma
Harmin paikka se on jos puiman palamisen vuoksi jää hyvällä kelillä puimatta.parempi se on sitten sadekauden alkaessa käräyttää puima, ja mieluusti sitten kun kaikki on likimain puitu.Asiaan sen verran että nuo  puiman sähköt on vähän kuinka sattuu,ei oikein hyvin laitettu ja ei ihme jos hiuka savua pölähtää.Sulakkeet............ne olis hyvä olla ampeereiltaan pienet ja useimmat eikä yhdn varassa.Tai jotain sinn päin

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Olipas sattuma
 Tiedän parikin tapausta joissa rotat/hiiret ovat jyrsineet puimurin johtosarjoja, joissain merkeissä on maistuvia eristeitä.
  Hiiristä on kyllä oma riesansa, kaverin puimurista söivät istuimen pehmusteet melko uudesta päästä, ja naapurikylässä eräänä syksynä puintia aloitettaessa moottori oli jumissa, kannen poisoton jälkeen selvisi että erääseen pyttyyn olivat tehneet rypsivaraston, senverran ettei masiina päässyt pyörimään..

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1414
Vs: Olipas sattuma
Tän mallisarjan sampoissa ei ole kun tasan yks rele, vilkkurele!!
Ja onnettoman ohutta sähköjohtoa virtajohdot.
Pistä pääsulake 30-50 A siihen startin päähän virtalukolle lähtevään
Johtosarjaan, ja 6 mm2 johtimilla, ja kunnon suojaus johdoille.

Jos hyvän meinaa, releet vähintään työvaloille.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71727
Vs: Olipas sattuma
tartteeko leditkin releet?     itellä meininki laittaa lisävaloja nyykkäriin ja mietin tuota.

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 547
Vs: Olipas sattuma
Ainakin joissakin 2000-sarjalaisissa on jonkinlainen pääsulake moottorin vieressä kohlinkammion päällä.

Pōllumees

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 541
Vs: Olipas sattuma
tartteeko leditkin releet?     itellä meininki laittaa lisävaloja nyykkäriin ja mietin tuota.

Kyllä rele aina parempi on kuin että ottaa lisävaloille  suoraan virtaa niistä alkuperäisistä työvaloista . Mutta rele tarvii ohjausvirran ,maadoituksen ,ehkä oman kytkimenkin ja päävirran releelle josta johto sitten lampulle . Vaatii ainkin enemmän johdotusta .

Minä taidan vaan laittaa LEDit ajovaloiksi ,voi puolittaa helposti watit ja valoteho kasvaa. Tuskin poliisia erityisesti kiinnostaa puimurien valot ,pääasia kunhan on jotain valon näköistä ja vilkut?

mermiina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Olipas sattuma
Tiedän parikin tapausta joissa rotat/hiiret ovat jyrsineet puimurin johtosarjoja, joissain merkeissä on maistuvia eristeitä.
  Hiiristä on kyllä oma riesansa, kaverin puimurista söivät istuimen pehmusteet melko uudesta päästä, ja naapurikylässä eräänä syksynä puintia aloitettaessa moottori oli jumissa, kannen poisoton jälkeen selvisi että erääseen pyttyyn olivat tehneet rypsivaraston, senverran ettei masiina päässyt pyörimään..
Sitä samaa johtoeristettä käytettiin joskus varhemmin myös MMJ johdoissa. Hiiret kuvittelivat eristeen olevan vettä, ja suorastaan himoitsivat sitä.
Onneksi et muuten suihkuttanut jauhesammutinta sinne tyhjäksi. Jauhe pilaa kaikki johtoliitännät ja ruostuttaa myös raudan. Joidenkin tihulaisten hupina on rikkoa työkoneista ikkuna ja suihkuttaa sisään jauhesammuttimen sisältö.
Vaahtosammutin saattaa muuten olla parempi puimuripaloissa kuin jauhesammutin. Esimerkiksi, jos öljyinen pystyseinämä palaa, niin jauhe valuu seinämästä suoraan maahan. Oikeastaan vaahtosammutimen ainoa huono puoli on se, että se jäätyy.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21000
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Olipas sattuma
Claasissa on semmoinen nestesammutin. Pitää tuoda sisälle pakkasyöksi.

-SS-

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7386
  • karkki vai keppana?
Vs: Olipas sattuma
tartteeko leditkin releet?     itellä meininki laittaa lisävaloja nyykkäriin ja mietin tuota.
Ihan samoin sitä virtapiiriä kuormittaa LEDin 10A kuin hehkulampun 10A, jos tarkkoja ollaan ja miksi ei oltaisi? Jos toisaalta LED ottaa vähemmän virtaa sen "korjaus ominaisuudet" ovat heikommat, eli vaatii hyvät kontaktit.
pessimisti ei pety!