Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Olipas sattuma  (Luettu 11861 kertaa)

Köntys

  • Vieras
Vs: Olipas sattuma

Pōllumees

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 541
Vs: Olipas sattuma

Olikohan sähköjohdot tässäkin Sampoksessa kuluneet puhki?

http://www.ilkka.fi/uutiset/poliisiuutiset/puimuri-roihahti-palamaan-isossakyrössä-katso-lukijan-kuvat-1.2120636

Mulla on napsahtanut startatessa solenoidin päähän tuleva akkukaapeli poikki kun pärkinssi lähti käyntiin. Oli pimeää kun haettiin puimuria kotiin ja kun moottori käynnistyi niin kaikki virrat pimeni hetkeksi . Ei voinut lähteä ajamaan ja sammutin koneen ja käänsin päävirtakytkimen päältä. Seuraavana päivänä vikaa selvittämään ja se pääkaapelin liitin oli poikki . Onneksi ei ollut ottanut runkoon kiinni vaan oli hitsaantunut pultin päähän löyhästi kiinni. Huh huh  Jos olisi ollut puimassa tuota ei olisi ehkä huomannut heti.

100-90

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Olipas sattuma

Olikohan sähköjohdot tässäkin Sampoksessa kuluneet puhki?

http://www.ilkka.fi/uutiset/poliisiuutiset/puimuri-roihahti-palamaan-isossakyrössä-katso-lukijan-kuvat-1.2120636

Eikös tuollainen sampo olisi joutanut tonnikalapurkkien raaka-aineeksi jo 20v sitten?

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7116
  • karkki vai keppana?
Vs: Olipas sattuma

Olikohan sähköjohdot tässäkin Sampoksessa kuluneet puhki?

http://www.ilkka.fi/uutiset/poliisiuutiset/puimuri-roihahti-palamaan-isossakyrössä-katso-lukijan-kuvat-1.2120636

Eikös tuollainen sampo olisi joutanut tonnikalapurkkien raaka-aineeksi jo 20v sitten?
Pelti oli vielä liian paksua.
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4414
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Olipas sattuma
Olisiko ns Midi Sulake sulakepesineen sopiva systeemi moottoritilaan kun ei ole kokemusta tämmöisestä ?


Muutenhan tuollainen näyttää ihan asialliselta ja tukevalta - mutta mieleen tulee etsiä sellainen sijoituspaikka joka on pölytiivis. Tuo oma kotelo ei välttämättä pysy sisältä pölyttömänä, ja kun sulake joskus toimii, se voi sytyttää ympärillään olevan töhnän :-/

Paras olisi tiivisteellä oleva erillinen kotelo. Puimurin moottoritila on aika ikävä paikka, kuuma, pölyinen ja usein hieman öljyhuuruinenkin.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8451
Vs: Olipas sattuma
Tuollainen ANL-sulakkeenpidin piltemasta.







Yleensäkin venesähköpuolella on kaikenlaista roinaa, jotka ovat eristetty jollakin tavalla ulkoilmasta.

Esim. https://www.bluesea.com/


Noille midi-sulakepitimille kannattaa katsella suojapönttöjä ihan isojen poikien sähköpuolelta. Eli verkkosähkörojuista.

Tai sitten jos haluaa parhaan, niin tekee itse vaikka raudasta.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

mermiina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Olipas sattuma
Melkein aina syttyminen johtuu huonosta liitoksesta, joka kuumenee. Siihen sulake ei auta mitään. Liitokset pitäisi tehdä sellaiseen paikkaan, missä ne kuumetessaan eivät aiheuta paloa. Akun, pääkytkimen ja startin johdoissa kulkee käynnistäessä suuri virta, joka vastaa puikkohitsausta. Jäähdyttimen edessä oleva olkituppo syttyy uskomattoman helposti kipinästä, joka lentää akun navasta tai päävirtakytkimen liitoksista.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4414
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Olipas sattuma
Sanoisin että fifty-fifty.

Puolet johtuu noista huonon liitoksen ylimenovastuksen kuumenemisista, ja toinen puoli sitten hinkkaantuneiden johtojen oikosuluista maahan tai toisiinsa.
Itsestään liiterissä tai yöllä syttyneet ovat näitä jälkimmäisiä.

Työssä ilmenevät palon alut taas ovat kumpaa vaan, tai sitten perinteisiä öljy- tai polttoainevuotoja kuumiin osiin, pölyn tai muuhun töhkän kertymistä johonkin turbon tai pakosarjan päälle jne.

Sulake ei tosiaan auta noihin huonoihin liitoksiin kun niissä virta ei välttämättä saavuta edes normaalia mutta teho vaan syntyy väärässä paikassa ja vielä lämmöksi. Usein tuollainen kontaktivika kyllä oireilee jotenkin näkyvästi jo paljon aikaisemmin (esim valot välkkyvät ja himmenevät, jokin toiminta pätkii jne) ja tällöin pitäisi kuskin jo alkaa selvittää syyllistä oireeseen, ennen taudin pahenemista.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65866
Vs: Olipas sattuma
joskus katellu noita vaihtotraktoreita että ei niiden puhistukseen ole paljon käyttty aikaa tiloilla....  on sen verta paljon ja vanhaa töhkää joka paikassa... ihme että ei tuon enempää noita paloja ole..