Onko ryhmäläisillä tietoa siemen viljelyn hinnoista, ja tuottanisen tuskasta?
On. Kahdeksas kausi menossa. Ei hukkakauraa, jääntivilja edellisiltä vuosilta pitäisi hanskata jotenkin. Kyntö hyvä menetelmä, suorakylvö vähemmän hyvä. Yleensä joku puhdistava kasvi ennen viljakasvia on hyvä. Toisinsanoen palkokasvi tai nurmikasvit eri muodoissa. Ite olen käyttänyt härkäpapua ja hernettä esikasvina, koska valikoivilla aineilla niistä saa torjuttua jääntiviljan melko luotettavasti. Tämän jälkeen yleensä kauraa pari vuotta ja sen jälkeen kevätvehnää, koska kevätvehnässä valikoivat kasvinsuojeluaineet tappavat kauraa. Suoranaisen hukkakauravalmisteen käyttö on kielletty, mutta valikoivat aineet ovat sallittuja. Jääntiviljalla tekee haittaa laatuvähennysten muodossa. Yleensä siemenlisä viljoilla on 36-46e/t ja vieraista viljalajeista rokotetaan maksimissaan 6e. Mitä uudempi lajike, jolla on eniten kysyntää, sitä parempi siemenlisä ja toisinpäin. Varsinaisen raakaerän arvostus on sitten ostajakohtainen asia. Edistyksellisimmät pakkaajat maksavat hintakauden keskiarvon mukaan ja se kerrotaan vielä pienellä lisäkertoimella. Keskiarvon seuraamiseen käytetään oman pakkaajan osalta leipäviljan hinnoittelua.
Jos siemenviljelyyn haluaa lähteä mukaan, kannattaa haastatella kaikki alan toimijat, koska hinnoittelussa on todennäköisesti eroja käytännöissä ja sieltä pitää etsiä itselle sopivin ratkaisu. Minut on aikanaan pakkaaja värvännyt mukaan, koska oli kuullut, minun olevan pätevä ja tarkka kaveri. Sillä tiellä sitten ollaan. Siemenviljelyä bisneksenä en kehu, enkä moiti. Minulle se on sopinut, koska ei ole tarvinnut välittää kevätvehnän sakoista tai valkuaisesta, riittää, kun on itävyyttä ja laatu muuten sellaista, että siitä voi siemenviljaa tehdä. Näiden kahdeksan vuoden aikana minulta on hylätty yksi siemenerä ja se oli viime syksyn jälkimmäinen vehnänpuintierä, joka ei kestänyt 13 päivän sateita vaan itävyys jäi 70:een. Muuten on ollut ok. Viljan perushinta on kestänyt vertailun markkinahintoihin, enkä ole kokenut, että kyseisestä erästä olisin saanut muualle myymällä paremman hinnan. Kustannuksia lisää sertisiemenen käyttö, mutta se on myös helpottanut omia touhuja, kun valmiit säkit ovat varastossa, eikä ole tarvinnut tossia kunnostaa koko alalle. Kuivurin ja puimurin yleinen siistiminen ja puhtaana pito on sitten se työläin juttu. Jo ennen siemenviljelyä, minulla oli tapana lajikkeen vaihdon yhteydessä harjailla peräkärryt puhtaaksi, samoin kaatosuppilon ympäristöt ym. Samoin puimuria tuli puhdistettua enemmän. Käytännöt ei ole ratkaisevasti muuttuneet siemenviljelyn myötä. Aina voisi pystyä ja pitäisi pystyä parempaan suoritukseen, mutta aika usein olen saanut täydet hyvitykset siementavaran puhtaudesta, joten katson, että en ihan pahasti ole epäonnistunut kaluston ylläpidossa. Jonkinlainen miinus on tietysti viljaerän haku just silloin, kun pakkaaja sitä tarvitsee. Yleensä varoitellaan 1-2 viikkoa aikaisemmin ja lopullinen hakuajankohta voi aktivoitua nopeasti. Tässä on varmaan eroja siitä riippuen minkälaista siilokapasiteettia vastaanottaja hallitsee.
Tässä nyt jotain nopeasti heitettynä.