Itse vieden tuo 5% ylitys on sitten vielä helpompi tehdä kun jokainen tietää kärrynsä ja ainakin ekan kipin jälkeen tietää mitä niissä on. Toki kaikissa autoissa ei varmaan ole vielä vaakoja eikä ne ihan joka lastauspaikalla näytä tarkasti.
Onko lie "oikea" vaaka joissakin autoissa? Ainakin näillä nurkin autoilijat kattoo painemittarista ja laskee siitä kilot, mitä millekin akselille näyttää. Tarkasti saa kuormat, mutta edellyttää tosiaan tasaista ja suht vaaterissa olevaa lastauspaikkaa. Jos joku akseli on kuivurin sisällä korkeammalla kuin toinen pääty, kysyykin jo autoilijan ammattitaitoa arvioida kuorman paino ko. lukemista. Autoilijoita on moneen lähtöön, osaa ei ilmeisesti kiinnosta mitä kyytiin ottaa, onneksi sattuu olemaan tilausrahdin autoilijat näillä nurkin kiinnostuneita, JOS tarttee täsmätä kuormaa johonkin painoon.
Viime vuonna oli kiva kaurasoppari, viimeinen kuorma sai mennä samalla hinnalla vaikka ylittyisikin. No, traktorilla soppari suht täyteen ja sattuikin rekkakuorma viimeiseksi, ylitys yli 40 tonnia, 100 tonnin sopparissa

Toinen sopimus oli taas sellainen, ettei saanut ylittyä lainkaan, ei ollut toleranssia yli, alle sai jäädä.