Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe viljan hinta  (Luettu 1291447 kertaa)

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: viljan hinta
Nyt mä alan ymmärtämään miksi joillain tahoilla ollaan niin kovasti kiinnittämässä hintoja. Olen ilmeisesti päässyt eturiviin kun oikein soitettiin ja kyseltiin olisiko myytävää. No ei ollut kun tuli jo myytyä. Seuraavaksi kysyttiin et jos kiinnittäisin ensi syksyn satoa. Sanoin et en ole kiinnityksiä tehnyt kun pitäisi se tavarakin vielä saada eikä ole vielä edes kylvetty. Mulle todettiin ettei tarvitse, ei ole toimituspakkoa. Hinnan ja määrän voi silti lyödä kiinni.

Nyt ymmärrän.

Aika märkä päiväuni, mutta jos olikin totisinta totta, niin mikäköhän kauppaliike oli kysymyksessä?
Herra Hankkija?  ::)
Väärä vastaus.
Mut jätetään nyt sen enempää avaamatta.
Mutta mikäli hankkija tarjonnut sinulle tuollaista niin voitaisiin vaikka yv:nä vaihtaa ajatuksia.  ;)

Tämä oli itselle ainakin täysi yllätys. Olen pitänyt että jos määrä ja hinta lyödään kiinni niin määrästä saa sen 10% joustaa, mutta se on toimitettava. Ja taka vuonna kolleegalle kävi niin et jäi kaura määrä vajaaksi niin joutui sitten seuraavana vuonna paikkaamaan puuttuvan määrän. Sanoi ettei ollut mukava myydä syksyllä 160€ sopparia täyteen kun muuten maksettiin jo kaiketi yli 200€ hintoja..  ::)
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

kärmeskytö

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
^
Kuulostaa aivan A-rehulta tuo joka ja101 soitteli  ;D . Niillä on väljemmät ehdot kiinnitettäessä ja toimitettaessa.Sakkoja ei tule jälestäpäin.

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
^
Kuulostaa aivan A-rehulta tuo joka ja101 soitteli  ;D . Niillä on väljemmät ehdot kiinnitettäessä ja toimitettaessa.Sakkoja ei tule jälestäpäin.
Toinen väärin.
Koska firmoja on niin vähän niin enää en kommentoi.  :-X

Agronautti

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
^
Ainakaan vehnää A ei ota kuin sopimuksilta :'(

Rakkine

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Moon oikees, soot vääräs.
, mutta itsekin olen alkanut pelätä reilua ylituotantotilannetta, mikä syntyy sateisen kesän jälkeen, kun ammattitaidottomienkin jyvät itävät oikeaan aikaan ja hyvää satoa ei voi välttää. Sitten ollaan ihan jumissa. Sellainenkin tilanne tulee vielä ennemmin tai myöhemmin.

Aika ylimielinen lohkaisu taas.
Mitkähän on ne kikat, millä ammattitaitoiset viljelijät saa hyviä satoja myös vähäsateisinakin kesinä?
No ymmärrän, eihän niitä voi eturiviläiset ammattitaitoiset viljelijät paljastaa kaikelle kansalle, meille ammattitaidottomille,  tai muuten syntyy ylituotantoa  viljoista myös kuivina kesinä.

Viimeksi muokattu: 30.01.25 - klo:20:15 kirjoittanut Rakkine

Pasi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Nyt mä alan ymmärtämään miksi joillain tahoilla ollaan niin kovasti kiinnittämässä hintoja. Olen ilmeisesti päässyt eturiviin kun oikein soitettiin ja kyseltiin olisiko myytävää. No ei ollut kun tuli jo myytyä. Seuraavaksi kysyttiin et jos kiinnittäisin ensi syksyn satoa. Sanoin et en ole kiinnityksiä tehnyt kun pitäisi se tavarakin vielä saada eikä ole vielä edes kylvetty. Mulle todettiin ettei tarvitse, ei ole toimituspakkoa. Hinnan ja määrän voi silti lyödä kiinni.

Nyt ymmärrän.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin sinä luomuilet. Siinä tapauksessa en yhtään ihmettele että soitellaan olisiko viljaa myytäväksi. Varsinkin jos aikaisempina vuosina on myynyt elintarvikelaadun täyttävää tavaraa.

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso

Nyt ymmärrän.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin sinä luomuilet. Siinä tapauksessa en yhtään ihmettele että soitellaan olisiko viljaa myytäväksi. Varsinkin jos aikaisempina vuosina on myynyt elintarvikelaadun täyttävää tavaraa.
Joo luomuilen.
Mut soittaja ei tätä tiennyt tai oli ainakin ostamassa tavista. Puhelun edetessä tai kun hinnan kuulin niin annoin tarkentavan vastauksen. Vähän se into taisi vastapuolella lopahtaa. Mut mulle oli tullut jo riittävä informaatio.  ;D

Rakkine

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Nyt ymmärrän.

Ihmettelen ja101:n aktiivista osallistumista viljanhinta-keskusteluun, kun  hän on kuitenkin luomuviljantuottaja, ja sen markkinnatilanne eroaa kuitenkin tavisviljan markkinatilanteista merkittävästi.

Filosofi

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
^
Toinen väärin.
Koska firmoja on niin vähän niin enää en kommentoi.  :-X

Jotenkin en yllättynyt niin yhtään..  ::)
Aina ei voi onnistua.

Filosofi

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
, mutta itsekin olen alkanut pelätä reilua ylituotantotilannetta, mikä syntyy sateisen kesän jälkeen, kun ammattitaidottomienkin jyvät itävät oikeaan aikaan ja hyvää satoa ei voi välttää. Sitten ollaan ihan jumissa. Sellainenkin tilanne tulee vielä ennemmin tai myöhemmin.

Aika ylimielinen lohkaisu taas.
Mitkähän on ne kikat, millä ammattitaitoiset viljelijät saa hyviä satoja myös vähäsateisinakin kesinä?
No ymmärrän, eihän niitä voi eturiviläiset ammattitaitoiset viljelijät paljastaa kaikelle kansalle, meille ammattitaidottomille,  tai muuten syntyy ylituotantoa  viljoista myös kuivina kesinä.

Jotenkin musta tuntuu, että kylmiksen alkuperäinen juttu taisi olla aika itseironinen, vaikka eturiviläinen onkin.
Aina ei voi onnistua.

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso

Nyt ymmärrän.

Ihmettelen ja101:n aktiivista osallistumista viljanhinta-keskusteluun, kun  hän on kuitenkin luomuviljantuottaja, ja sen markkinnatilanne eroaa kuitenkin tavisviljan markkinatilanteista merkittävästi.
Olen tuosta kyl eri mieltä. Luomuviljan markkinatilanne on yllättävän samanlainen kuin taviksen. Ainoastaan volyymissä on merkittävä ero. Kysyntä luomussa on heikkoa niinkuin taviksenkin. Toki nyt molemmissa hieman piristymistä. Luomun hinta oli vain hieman korkeampi kuin taviksen, joissain lajeissa on nyt hieman kaulaa tullut. Lisäksi ostan tavis viljaa elukoille niin sitäkin puolta markkinasta tulee seurattua.

Rakkine

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Nyt ymmärrän.

Olen tuosta kyl eri mieltä. Luomuviljan markkinatilanne on yllättävän samanlainen kuin taviksen. Ainoastaan volyymissä on merkittävä ero. Kysyntä luomussa on heikkoa niinkuin taviksenkin. Toki nyt molemmissa hieman piristymistä. Luomun hinta oli vain hieman korkeampi kuin taviksen, joissain lajeissa on nyt hieman kaulaa tullut. Lisäksi ostan tavis viljaa elukoille niin sitäkin puolta markkinasta tulee seurattua.

Ok.

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Sopimukset lienevät suurilla aika samanlaiset. Sellainen sopimus, että kauppa sitoutuu ottamaan viljan vastaan, ja maksamaankin tietyn hinnan, sitomatta viljelijää yhtään mihinkään,  on kyllä aivan kilpailukykyinen. Poikkeavat sopimuskäytännöt lienevät mahdollisia paikallisilla myymälöillä, tai jopa esimerkiksi yksityisillä Lantmännen-kauppiailla, jotka vastaavat sitten omalla sanallaan siitä, että kauppa on pätevä, ainakin liikkeen puolelta. Tähän ei kuitenkaan sovi aivan täysin tuudittautua, se myymälänhoitaja / omamyyjä-viljakauppias saattaa olla puintiaikaan mennessä saanut potkut tai kauppias häipännyt kokonaan.

En ihmettele, että nimiä tai paikkakuntaa ei kerrota, kolmen miljardin kilon viljakauppaa ei yksittäinen paikalliskauppa noin vaan ehkä kerkiä hoitamaan. Koska sinnehän me kaikki tullaan sopimus tekemään.

-SS-

Joozeppi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Täällähän aletaan kiinnityssysteemeihin heräillä, ei se olekaan niin vaikea ja pakkoja täynnä. Kolme vuotta liian myöhään mut parempi kunnei milloinkaan.

Luomussa suurin ongelma on, ettei syysvehnälle ole markkinaa elintarvikeviljana. Se on siis joko luomurehua tai tavisleipää. Leipurit ostavat sitä vain kun on aivan pakko. Kaikki rupuvehnä kelpaa ennen kunhan vaan on keväällä kylvettyä.

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Täällähän aletaan kiinnityssysteemeihin heräillä, ei se olekaan niin vaikea ja pakkoja täynnä. Kolme vuotta liian myöhään mut parempi kunnei milloinkaan.

Luomussa suurin ongelma on, ettei syysvehnälle ole markkinaa elintarvikeviljana. Se on siis joko luomurehua tai tavisleipää. Leipurit ostavat sitä vain kun on aivan pakko. Kaikki rupuvehnä kelpaa ennen kunhan vaan on keväällä kylvettyä.
Nooh mä olen omiin kauppoihin ollut ihan tyytyväinen, mut ne onkin niitä luomukauppoja...

Niinkuin kirjoitin niin pääsin kaiketi samaan eturiviin missä olet jo ollut, kun minultakin alettiin noilla ehdoilla kyselemään kiinnitystä. En siis ihmettele enää yhtään intoa tehdä 100% kiinnityksiä sadosta. Niinkuin mainitsit niin tämä ollut tavis viljelijälle hyvä diili nyt muutaman vuoden...