Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe viljan hinta  (Luettu 1528100 kertaa)

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: viljan hinta
Olikos kukaan eilen kuulolla a-rehun viljelijä illassa? Oliko siellä mitään kuultavaa?

Itse piti netin välityksellä osallistua mut oli muuta kiirettä niin jäi väliin..
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Filosofi

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Niin, mikä se on sadon 2025 kiinnitysosuus nyt tällä hetkellä? Joko on paljon tehty soppareita ja millä hintaa? Vai vieläkö odotellaan...?
Ei kai tuota kukaan viljelijä tiedä, kunhan arvailee. Itselle ei ole tullut yhtään viljelijää vastaan joka olisi sanonut kiinnittäneensä jotakin. Viime talvena oli useita kauran kiinnittäjiä.

Kyllä täällä tietoa on.

Ja muistaakseni sulla oli vuosi aikaa varma tieto siitä, että kaikki viljat oli jo tähän vuodenaikaan myytynä. Ja ihan puppua oli, vieläkin on satoa 2023 myymättä.

Sitä paitsi tämä olikin tarkoitettu vähän "galluptyyppiseksi" kysymykseksi, sattumalta kun täällä sattuu vaikuttamaan tätä kiinnityksiin enemmänkin perehtynyttä porukkaa. Ja -SS- jo ystävälisesti vastasikin.
Aina ei voi onnistua.

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Niin, mikä se on sadon 2025 kiinnitysosuus nyt tällä hetkellä? Joko on paljon tehty soppareita ja millä hintaa? Vai vieläkö odotellaan...?
Ei kai tuota kukaan viljelijä tiedä, kunhan arvailee. Itselle ei ole tullut yhtään viljelijää vastaan joka olisi sanonut kiinnittäneensä jotakin. Viime talvena oli useita kauran kiinnittäjiä.

Kyllä täällä tietoa on.

Ja muistaakseni sulla oli vuosi aikaa varma tieto siitä, että kaikki viljat oli jo tähän vuodenaikaan myytynä. Ja ihan puppua oli, vieläkin on satoa 2023 myymättä.

Sitä paitsi tämä olikin tarkoitettu vähän "galluptyyppiseksi" kysymykseksi, sattumalta kun täällä sattuu vaikuttamaan tätä kiinnityksiin enemmänkin perehtynyttä porukkaa. Ja -SS- jo ystävälisesti vastasikin.

Jaahas. No kauran osalta homma oli vuosi sitten selvä. Ohraa ei ollut kukaan kiinnittänyt mitä omia kontakteja on.
Mut jos haluat asian niin ymmärtää et mulla oli varma tieto niin ei siinä mitään.

Ja kuten sanoin niin mitä jutellut niin kukaan ei ole kiinnitellyt mitään. Enemmän ollut puhetta et mahtavatko edes kylvää mitään.. apulantojakin paljon tilaamatta..

kärmeskytö

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Olikos kukaan eilen kuulolla a-rehun viljelijä illassa? Oliko siellä mitään kuultavaa?

Itse piti netin välityksellä osallistua mut oli muuta kiirettä niin jäi väliin..

Mä olin etäyhteydellä lähes koko ajan. Joku yleisöstä kyseli tuosta varmuusvaraston pienentämisestä ja markkinahäiriöistä. Vastaus oli että jos avataan niin tarjousten perusteella tulee leipäviljaa myyntiin. Lähitulevaisuudessa lanseeraavat perhetilan viljanviljelytila brändin johon saa hakea ja ne saavat sitten hiilitaselaskelmat,auditoinnit ja talouslaskelmat ym. Luken edustaja puhui doneista ja niiden välttämisestä. Joku paikalla ollut keskisuomalainen viljelijä sanoi viljelevänsä vielä Puhti kauraa eikä sitä vaivaa donit koskaan. Viime kesänä kuului olleen juuri pahinta aluetta.

Aivan asiallinen tilaisuus. Vahva hoputus toki oli sopimusviljelyyn....se on sitten oma valinta mitä kukin tekee.

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford

Kiitos kysymästä, mutta se, mitä utelet, on tietenkin yllättävän monen viljelijän mielessä, mutta sitä ei täällä tunnusteta, vaan ollaan vaan cool, ettei vaikuta meikäläiseen, minun viljat tullaan hakemaan, niin että kolmen viljaliikkeen meklarit nytkin painivat meikäläisen kuivurin pihalla, että kuka pääsisi lastaamaan.  Nyt jos varsinaisesti miettii tuota etukäteisten kauppasopimusten tekemistä, niin se vaikuttaa villin viljan viljelijöihin vasta sitten, kun sopimukseton vilja jää ehdottomaan vähemmistöön. Vaikka suuret tilat ja merkittävä osa viljamassasta olisikin jo menossa vuosittain aikaisin kiinni, jää sinne se sirpaleinen pienviljelijöiden joukko, jolla on edelleen jonkinlainen markkinaosuus tuotannossa.

Lisäksi kiinnitykset ylittävä tuotanto on myös villiä viljaa.

Villin viljan ostajien hintakäyttäytymistä olisi ensin seurattava muutama vuosi, ennen kuin siitä voidaan tehdä päätelmiä: oma mielikuva asiaan on se, että heikohkon viljavuoden jälkeen seuraava kevättalvi on villin viljan tarjoajalle edullista aikaa: Nyt tälläkin hetkellä näemme Koskenkorvan tarjoavan yli kahtasataa ohrasta, kauraakin meni juuri 230-240 €/tonni, ei onnistunut helmikuussa 2024 kaikille saada kauraa noinkaan korkealla hinnalla kiinni. Leipävehnäkaupoista tihkuu tietoja 230 €/tn hinnoista kippaukseen. Siinäkin kevättalven -24 tehtyihin sopimuksiin +20 € ero !

Lienee niin, että kun myllyt näkevät varastojensa tyhjenevän ja tietävät sopimusviljojen kippausten loppuneen, aletaan keskenään kisaamaan villeistä viljaeristä ?

Mutta karu on villin viljelijän kohtalo, jos sato on hyvä ja paikalliset hinnat romahtavat. Tällöin viljaliikkeet joutuvat pitkämään heikossa markkinassa kiinni lupaamistaan hinnoista, eli kompensointia on haettava villin viljan tarjoajilta. Tämä voisi näkyä kahdella tavalla, ei saa kippauksia, tai sitten hinta laskee alle sataseen nopeaan tahtiin. Näissä tapauksissa perinteinen hinnaltaan ja määrältään lukitsematon ns. "laatuviljasopimus" tai "viljely- ja markkinointisopimus" ei ole minkään arvoinen. Kirjallinen kauppasopimus on ainoa, joka sitouttaa viljan ostajankin viljaerään.

-SS-

kylmis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Virolaista kiitos!
Pari viikkoa sitten kyselin Hankkijalta tarjouksia ensi syksyksi. Ei sieltä mitään sen kummempaa olisi saanut, mitä on netissäkin esillä. Ennen joulua oli Bernerin joulukahvit ja siellä sai kaurasta 210e ensi syksylle. Se on kovin, mitä minulla on tiedossa. Raisio antaa tällä hetkellä kauralle 207e. Siinä on sopimustarjoukset tällä hetkellä, mutta tänään on Hankkijan viljelijäilta eturiviläisille, olen ollut kaksi päivää syömättä, että jaksan vetää tuhdin lounaan iltapuhteiksi Hankkijan piikkiin. Voin koittaa kysyä olisiko mitään tarjousta antaa. Pahaa pelkään, että HVK voi olla pahempi rasti kuin kuvitellaan. Viljaa on.

Tein eilen viimeiset vapaiden jyvien kaupat. Kysyin viljakuskilta, että tekisikö puolestani kaupat Kossulle, mutta ei onnistunut. Oli kuulemma jo tarjonnut muiden viljoja ja sanottiin, että siilot on täysi. Ihmetteli minne jyvät saadaan meneen, kun hänen asiakkaistaan suurin osa hautoo jyviä ja odottaa jotain, mutta mitä. Siinä tuli jo pieni paniikin poikanen, mutta käännyin sitten erään kauppaliikkeen puoleen, johon minulla on jonkinlaiset suhteet. Saatiin ohra meneen 215e/t. Ihmettelen, että miksi Anora nosti ohran hintaa, kun sitä on kerran varasto täynnä ja maakunnissakin vielä vaikka kuinka paljon. Tein samalla kauroista kaupat satamaan. Sain 209e/t, mikä nyt meni vähän turhan halvalla, olisi kannattanut myydä aikaisemmin, mutta en viitsi jäädä odottamaan. Kauraakin löytyy ihmisiltä. Oli se hinta nyt siedettävä.

Sopimusviljely on kaikkien ostajien kiikarissa ja on siinä puolensa. Olen viime vuodet pitänyt sopimuksia sillä nojalla, että pääosalle on varma ostaja tiedossa. Ns. liikasato, jos sitä on tullut, menee sitten sinne minne saadaan meneen. Usein on niin, että kun on jonnekkin kolme kuormaa sopimuksilla, saa neljännenkin sitten kauppasuhteiden perusteella sinne häviämään. Kukin tekee kuinka parhaaksi näkee, mutta itsekin olen alkanut pelätä reilua ylituotantotilannetta, mikä syntyy sateisen kesän jälkeen, kun ammattitaidottomienkin jyvät itävät oikeaan aikaan ja hyvää satoa ei voi välttää. Sitten ollaan ihan jumissa. Sellainenkin tilanne tulee vielä ennemmin tai myöhemmin.

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
tänään on Hankkijan viljelijäilta eturiviläisille
Eli tämä eturiviin pääsy on pitkä ja moniportainen kilvoittelu. Ensin kuppeja ja reppua tulee, mutta ei näy sähköposteissa eikä tekstareissa mitään, sitten pitää jotakin erikoista harjoittaa seuraavalle portaalle päästäkseen. Niellä ?

olen alkanut pelätä reilua ylituotantotilannetta, mikä syntyy sateisen kesän jälkeen, kun ammattitaidottomienkin jyvät itävät oikeaan aikaan ja hyvää satoa ei voi välttää. Sitten ollaan ihan jumissa. Sellainenkin tilanne tulee vielä ennemmin tai myöhemmin.

Tuo on kyllä uskottava hypoteesi, että jos kasvukaudella sataa yli 100 mm, ammattitaito kohenee viljelijällä.

-SS-

Last Man Standing

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Meikä näemmä luetaan eturiviläiseksi vaikka asiointi on Hankkijalla kuivunut kasaan :)

>    tänään on Hankkijan viljelijäilta eturiviläisille

Eli tämä eturiviin pääsy on pitkä ja moniportainen kilvoittelu. Ensin kuppeja ja reppua tulee, mutta ei näy sähköposteissa eikä tekstareissa mitään, sitten pitää jotakin erikoista harjoittaa seuraavalle portaalle päästäkseen. Niellä ?

>Kasvuohjelma asiakastilaisuudet talvella 2025
Tervetuloa talven 2025 asiakastapahtumiin seuraaville paikkakunnille.

• Lapua 22.1.2025
• Tampere 29.1.2025
• Porvoo 6.2.2025
• Kouvola 13.2.2025

Rakkine

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Moon oikees, soot vääräs.
Viljat myyty Hankkijalle jo monena vuonna peräkkäin ja lannoitteetkin sieltä ostettu viimeisen 10 vuoden aikana lähes joka vuosi, silti ei tuu sieltä kutsuja minkäänlaisiin tilaisuuksiin.

Filosofi

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Viljat myyty Hankkijalle jo monena vuonna peräkkäin ja lannoitteetkin sieltä ostettu viimeisen 10 vuoden aikana lähes joka vuosi, silti ei tuu sieltä kutsuja minkäänlaisiin tilaisuuksiin.

Ostapa uusi claasi ja kerro peltoalasi kymmenellä, niin johan alkaa kutsuja sateleen.
Aina ei voi onnistua.

kärmeskytö

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:

Ostapa uusi claasi ja kerro peltoalasi kymmenellä, niin johan alkaa kutsuja sateleen.

Taitaa olla kutsut kiinni lähinnä kaupan edustajan aktiivisuudesta.

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
mutta ootteko huomannu kuin vähän apupaskoja ostellaan?   just tänään myyjä kyseli miulta meinaanko ostella.. ja kerroin et ehä miä nuita tartte...    valitteli et on kauppa aikas hiljasta..  ja kyseli siementarvetta...

Joozeppi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Itse olen ollut aktiivinen kiinnittämään jos tarjolla on jotain järkevää, mutta vielä en ole sellaiseen törmännyt eikä tulevan kauden viljoista ole yhtään mitään lappusta. Sama koskee koko meitin viljelijäporukkaa ja väitän enempi vähempi kaikkia. Jos syysviljat talvehtivat niin sitten varmaan tulee jotain sopimuksia tehtyä alkusyksylle. Kylvöpäätökset ja alat alkaa kyllä olla tehtynä, että sen puoleen jotain sopimuksia voisi tehdä. Tuskin kovin isoa määrää täysin irtolaiseksi jätän muutakuin hinnan puolesta. Jurttia vähän lisään alkuperäisestä kun de minimis nousi 50k kattoon niin saan sittenkin kuljetustuen seuraavaankin satoon. Mulla on syysrapsiakin mut ei semmosista mitään voi tehdä ennen kevättä.

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
mutta ootteko huomannu kuin vähän apupaskoja ostellaan?   just tänään myyjä kyseli miulta meinaanko ostella.. ja kerroin et ehä miä nuita tartte...    valitteli et on kauppa aikas hiljasta..  ja kyseli siementarvetta...
No mun sanomiset nyt väännetään miten halutaan mut ekan kerran mulle on sanottu ettei ole ostanut apulantoja ja ei ole oikeastaan rahaa millä ostaa. Eikä myöskään tiedä et kylvääkö mitään keväällä. Ovatpa jotkut kyselleet et miten nurmen viljely oikein onnistuu kun näin luomuilijana siitä on ehkä napsun enemmän käsitystä kuin viljan viljelijänä.

Se mikä tässä itseä ihmetyttää on se et ei 22 kesällä ja 23 keväällä pahemmin kukaan pohtinut näitä. Hernettä moni suunnitteli lisäävän. Itse kyseenalaistin et onko riskin otto kannattavaa. Joillekin riski kannatti niille toisille jotka osti 22 loppuvuodesta ne kalliit lannat ja saivat 23 huonon sadon niin niillä taitaa se seinä olla edessä. Välttämättä ei ees auttanut et ostit 22 kesällä ne halvimmat lannat. Sato kun jäi huonoksi niin se jäi siinä ei auttanut mikään.

Nooh nyt se taitaa parhaimmillakin olla seinä edessä. Jos on riskipelaaja kuten muutama vuosi sitten niin ei kiinnitä mitään ja odottaa syksyä. Voi olla et hinnat ovat kovin erilaiset jos kylvöalat jää alas ja kasvukausikin hieman epäsuotuisa.

ijasja2

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Normaalimäärä kauppaa tehtynä vuoden vaihteessa, näin omalla alueella kauppiaiden puheiden perusteella. Sillä erotuksella, että heinäkuussa tuli kauppaa normaalimäärä ihan hetkessä ja sen jälkeen onkin ollut hipihiljaista. Viime aikojen maakaasun hinnan nousu ja apulannan nousu perässä ehkä hiukan piristi kauppaa jos oli jaettua kauppaa. Ne jotka ostaneet aina keväällä, heillä voi olla se seinä edessä? Kaurat ei kelpaa minnekään, ja sillä kaurasadolla piti maksaa viime vuoden lannat jne. Tulevaisuuden ennustaminen on niin hirveä hankalaa, niin parempi ku tekee niinkuin itse parhaaksi näkee ja kokee. Sekä yrittää mennä vastavirtaan, sillä pärjää useimmin paremmin kuin sopulina  :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)