Nyt muutama vuosi laskeviin hintoihin niin kiinnittäminen ollut kannattavaa. Sama vaikka kiinnittää 100% tai ylikin, sopimuksen täyttäminen on kohtuu helppoa kyliltä kaiketi.
En tiedä sitten, sirkkelöidäänkö vain meikäläistä näköelimiin sitten. Mutta vaikka hinnoissa on ollut alavirettä, niin 2023 ja 2024 saamieni sopimusten hinnat jäävät useita euroja alhaisemmiksi kuin esimerkiksi Tavastian ostotarjoukset nyt kevättalveksi. Pikkurahaa tuollaiset "tappiot" niille joilla paalua on. Minulle köyhällekin viljan nopea liike pois tuolta lahoamassa olevalta kuivurilta on se tärkeämpi homma varmistaa.
Olihan tuo viljavälittäjiltä tyhmää antautua opportunistien ahneudelle, kun silloin muutama vuosi sitten tekivät 400:n kiinnityksiä vain muutaman kuukauden piikin hermostuttamina.
Samoin muutama tuttu eläintila olisi nyt sitten kovin kiinnostunut ohrasta, että rahaakin voidaan maksaa. Sori, mutta meni sopimuksen mukana menojaan.
-SS-
Niin en tiedä tai oikeammin muista miten ne meni. Kauraa tuossa lähinnä mietin. Lähinnä ajattelin et kai ne hinnat korkeampia ovat olleet kun henkseleitä on hyvistä soppareista paukuteltu.
Mut voi siis olla et käteishinnat olleet korkeampi talvella. Nyt kai ainakaan kaura vielä 250€ kiinnityksillä peittoaa nykyhinnat. Ja matkaakin vielä on.
Kuten jo aiemmin olen kirjoitellut niin jotta kiinnityksissä olisi järkeä tulisi sato pystyä tuottamaan kohtuu varmuudella. Riippumatta kasvukausista. Omat satotasot heilui taviksessa ja nyt luomussa vielä enemmän. Itse ainakin koen kiinnittämisen edellisenä talvena kohtuu riskialttiiksi.
Parempi tapa itselle varastoida viljaa ylivuotisiksi ja myydä (tai kiinnitellä) niistä sitten jos tarpeelliseksi kokee.
Joku tuolla aiemmin kirjoitteli et puintien aikana tavaran liikkuminen on vaikeaa. Näistä olen välillä kuullut että näin olisi mut tuntuvat vuosittain aina vaihtuvan se taho jolla vaikeutta. Olisiko sitten jatkokaupat onnistuttu ryssimään tai kiinnityshinnat eivät olekkaan ostajalle edulliset.
Itse yrittänyt markkinoida tätä et mikäli kuivurille tarvii tilaa niin mä voisin ohria ostella kun ne melkein puidaan aina eka. Jotkut tähän ovat tarttuneet mut toiset eivät ole oikein ymmärtäneet kai. Sit seuraavassa lauseessa valitellaan kun ei autoa saa tulemaan ja ei pääse puimaan kun kaikki paikat täynnä..

Ei voi kun ihmetellä. Kai se on sitä et ei haluta mulle myydä..
Nyt viime aikoina tietysti ohra ala pienentynyt niin ei tuotakaan ongelmaa ole. Ja eihän se nyt ihme ole, ei se ohra ole viime aikoina kannattava kasvi ollut..