Olisit heti sanon et tämä kriisi on sivutoimisten viljan viljelijöiden vika. Kyllä ens vuon varmaan säästellään ja saneerauskasvia kylvetään nornaalia enemmän, uskoisin. Jos ei täältä löydy niin sitä tuodaan. Mikä ihme vimma on syyttää sivutoimista, sunko vaan pitäs viljellä. Sulla kauhee huoli siit apulannasta vaikka luomua harrastat.
Mietis nyt asiaa tarkemmin ennenkuin keuhkoat.
Eihän pelkkiä kasvitiloja ole oikein muita kuin sivutoimisia. Toisilla se sivutoimisuus on isompaa, toisilla pienempää. Päätoimisia kasvitiloja on aika vähän. Jos homma olisi kannattavampaa niin onhan aika moni täälläkin ilmoittanut et haluais olla vain päätoiminen viljanviljelijä..
Elukkatilat enemmän päätoimisia ja niiden viljelyt menee pääosin omiksi rehuiksi. Sit on meitä muutamia jotka viljelee toista ja myy ne pois ja ostaa tilalle toista. Kannattavuuden saa jokainen noissa sitten laskea itse. Mä laskin et kannatti viljellä luomua ja ostaa rehuviljat tarvittaessa.
Mitä siihen viljelyyn nyt sit ens kasvukaudella tulee niin kuten yllä totesin niin kasvinviljelijät jotka siis myyvät satonsa teollisuuteen niin heillä on/oli se mahdollisuus hinnoitella ens syksyn vilja. Huhu kertoo et 80% lannoista on myyty. Loppusta 20% menee varmaan osa herneelle, pavulle tai sit viljalle jolloin lannoitetaan tilakohtaisesti joko kaikki vähemmän tai osa kylvetään lannoittamatta. Tietysti tuohon 20% mahtuu näitä hömppiä eli kesantoja, monimuotoisuuspeltoja yms. Pitää muistaa et näitä on jo ollut aiemminkin.
Jos nyt ajateltaisiin et tuo 20% menisi pois viljalta kokonaisuudessaan joten se 80% lannoitetaan normaalisti. Viime vuonna oliko se sato 3,6 miljardia kilo ja 2021 sato 2,6 miljardia kiloa. 21 katovuoden sato oli siis n. 70% viime vuoden sadosta. Kotimaankäyttö on n. 2,9 miljardia kiloa. Lisäksi on vientiä n. Puol miljardia kiloa. Vienti on tällä hetkellä melko hiljaista korkeasta kotimaan hinnasta johtuen. Tullaanko tuohon puoleen miljardiin pääsemään niin voi olla vaikeaa nykyisellä hintatasolla. Tämä vilja jää kotimaan varastoa kasvattamaan.
Joten yhteenvetona mikäli normaali satovuosi niin yhdessä viime vuoden sadon kanssa ei viljasta ole syksyllä pulaa 80% viljelyalalla. Viljelijät jos olisivat jättäneet lannoitteita enemmän ostamatta niin viljan hinnan nousulle olisi ollut suurempi mahdollisuus.
Olen tätä samaa kirjoittanut tännekin jo monta kertaa mitä mieltä itse tuosta syksyn hinnasta olen. Niitä voi kaivella haku toiminnolla...