Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kuivalantavaunu puolasta magnum  (Luettu 43540 kertaa)

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Kuivalantavaunu puolasta magnum
Jaa että semmosta.. mikä se virma ny sitte on kunei kaikki oo veispuukis.. tai on muttei osaa itte käyttää saati kiinnosta..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Vs: Kuivalantavaunu puolasta magnum
Vaakakela levityslautasilla sopii linnunlannoille, kun niitä yleensä ajetaan ohuelti. Pystykelat paremmat naudan ja sianlannalle, erityisesti olkipitoiselle. Olkilannassa repijäkela ottaa sairaasti voimaa ja noissa levitysleveys on turhan suuri. Joko joutuu ajamaan levitetyssä paskassa tai kuorma tyhjenee 50 m ja joutuu ajamaan täydellä kuormalla lohkon perille asti.
Mystinen kesälaatumies

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Kuivalantavaunu puolasta magnum
Pääsääntöisesti nuo ex itäblokin koneet on kaukaakierrettäviä.Rautaa käytetään reilusti,mutta vääräspaikas.
Erot alkaa tuleen kun kone on puolesvälis käyttöikää.Ostaes voi valita ostaako kalliimmalla hyvän,vai halvemmalla lähesyhtähyvän johon joutuu tehdä remonttia enemmän.
Ja tämä koskee lähes kaikkia koneita.....

Setzerin Briani

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 79
  • Ihan Kujalla
Vs: Kuivalantavaunu puolasta magnum
Pääsääntöisesti nuo ex itäblokin koneet on kaukaakierrettäviä.Rautaa käytetään reilusti,mutta vääräspaikas.
Erot alkaa tuleen kun kone on puolesvälis käyttöikää.Ostaes voi valita ostaako kalliimmalla hyvän,vai halvemmalla lähesyhtähyvän johon joutuu tehdä remonttia enemmän.
Ja tämä koskee lähes kaikkia koneita.....

Nyt on isä pelotellu poikansa pilalle. Kekkkonen on haudattu, Zetori länsitraktori ja euro valtakunnan valuuttana. Tuo sun heittos on yhtä paljon aikaansa seuraavan konemiehen prenikkaa möläyttäjälleen tuova kuin että automaattivaihteistoista autoa epävarmana laitteena kannattaapi välttää. Kouluttamattomattomien korrpiseutujen asukkaiden jorinoita kaikki tyynni.

Tuo on aikanaan pitänyt paikkansa monessakin itäblokin tavarassa. Robusti, edullinen, mutta intohimon puute suunnittelussa ja valmistuksessa on näkynyt toiminnassa ja ennen kaikkea kestävyydessä. Markkinatalouteen siirtyminen viimeisen reilun kahden vuosikymmenen myötä on kuitenkin tuoneet aivan uutta kulmaa noiden maiden teollisuustuotantoon. Kun saat ja voit tienata itsellesi, kannattaa lahjakkaiden, nuorten ja kunnianhimoisten aloittaa puhtaalta pöydältä länsimaisin standardein. Mutta itäblokin kustannustasolla.  EU:n laajenemisen myötä  iso osa vanhaa alikehittynyttä itäblokkia on nykyisin erittäin vireitä "uusia" talouksia, joilla on korkea koulutus, ammattiosaaminen ja tavoitteet, mutta toistaiseksi alhainen kustannustaso vanhaan länteen verrattuna. Mitä olen alaa seurannut päasiassa englannin- ja saksankielisistä ammattijulkaisuista esimerkiksi juuri puolalaisen maatalouskoentuotannon taso on kehittynyt jättiharppauksin. Siinä kun perinteinen länsimainen valmistaja on pakotettu kustannusjahdissaan ohentamaan materiaaleja, vähentämään Hardox-tyyppisiä osia ja halventamaan vaihteistoja, pystyy puolalainen halvemman työvoiman ja tuotantoinvestointien turvin halutessaan käyttämään laatumateriaaleja ja -komponentteja. Tämä on ihan vuosisatojen aikana toistuvaa teollisen tuotannon ja kansantalouden reagointia muuttuvassa toimintaympäristössä. Kannattaa seurata aikaansa eikä hokea sitä mitä taatavainaa Maastulista koneasioita luki Vennamon Veikon vaalivoittoja hurratessaan.

Moni länsivalmistaja käyttää itäblokkia alihankkijanaan tai on siirtänyt osan maatalouskonetuotannostaan sinne. Esimerkiksi Joskinin yksi tehdas on Puolassa eikä mikään ihan pieni pumppu olekaan
http://www.joskin.com/?page=logistique

Ilmakuva tehtaasta
https://www.google.fi/maps/place/Gorzowska+62,+64-980+Trzcianka,+Puola/@53.0506632,16.4337334,525m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x4701568d7d55b637:0xba4b0d483f333d59!6m1!1e1

Viimeksi muokattu: 27.01.16 - klo:13:43 kirjoittanut Setzerin Briani

I like a good pompadour.
Brian Setzer

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Kuivalantavaunu puolasta magnum
Pääsääntöisesti nuo ex itäblokin koneet on kaukaakierrettäviä.Rautaa käytetään reilusti,mutta vääräspaikas.
Erot alkaa tuleen kun kone on puolesvälis käyttöikää.Ostaes voi valita ostaako kalliimmalla hyvän,vai halvemmalla lähesyhtähyvän johon joutuu tehdä remonttia enemmän.
Ja tämä koskee lähes kaikkia koneita.....
Mm. Tempon vaunussa käyttöiän puoliväli oli ensimmäisen levityskauden loppu.  ;D

Setzerin Briani

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 79
  • Ihan Kujalla
Vs: Kuivalantavaunu puolasta magnum
Mm. Tempon vaunussa käyttöiän puoliväli oli ensimmäisen levityskauden loppu.  ;D

Tällähän on oikein agroshitin suurten humoristien kokoontumisajot  alullaan 8)  Noh, onhan mulla 14 Tempokin nuorna miesnä ollut. Ja siksipä pärjään kotitarvepajahommissa vieläkin  ;D

Tosiasia Temposta kuitenkin on, että koneen luonteen ymmärrtäen käytettynä ja high maintenance -tarpeen tosissaan ottavalla isännällä aivan hintansa arvoinen laite levittää karjan lantaa. Useimmitenhan kuvio on se, että hölmöillään koneet rikki huonon oman työnjohdon ja ajanhallinnan seurauksena. Tälläkin palstalla on paljon nimerkkejä, joilla postauksia 5000+. Ottaen huomioon foorumin iän, herää kysymys olisiko kannattanut sekin aika esimerkiksi opiskella kieliä ja tutkia ulkomaisia ammattijulkaisuja. Suomeksi luetettuna asia on useimmiten vanha uutinen. Jos ei ole kyse suomalaisesta värkistä. Ja kun kerran tästä yhteisöstä avautumaan alan, niin vuosia varjoista keskustelua seuratessani katsoin tyrmistyneenä sitä joukkopsykoosia ja foorumityhmyyden tiivistymää, joka vipukirvesmiestä ympäröi. Ukko keksi, kehitti tai/ja lainasi idean tähän aikaan sopivaan tuotteeseen, avasi markkinat ja keräsi miljoonien rahoituksen. Täällä tukijussilauma keskittyi täyttämään serverin asiantuntemattomalla ja myötähapeää suomalaisesta viljelijästä nostavalla kommentoinnilla kyseisestä värkistä. Ei oo vielä suomalaisen maaseudun todellinen uusjako ja agribisnes ukot alkanut jos tuollaseen jöötin suoltamiseen on aikaa.

Viimeksi muokattu: 27.01.16 - klo:13:10 kirjoittanut Setzerin Briani

I like a good pompadour.
Brian Setzer

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Kuivalantavaunu puolasta magnum
Mm. Tempon vaunussa käyttöiän puoliväli oli ensimmäisen levityskauden loppu.  ;D

Tällähän on oikein agroshitin suurten humoristien kokoontumisajot  alullaan 8)  Noh, onhan mulla 14 Tempokin nuorna miesnä ollut. Ja siksipä pärjään kotitarvepajahommissa vieläkin  ;D

Tosiasia Temposta kuitenkin on, että koneen luonteen ymmärrtäen käytettynä ja high maintenance -tarpeen tosissaan ottavalla isännällä aivan hintansa arvoinen laite levittää karjan lantaa. Useimmitenhan kuvio on se, että hölmöillään koneet rikki huonon oman työnjohdon ja ajanhallinnan seurauksena. Tälläkin palstalla on paljon nimerkkejä, joilla postauksia 5000+. Ottaen huomioon foorumin iän, herää kysymys olisiko kannattanut sekin aika esimerkiksi opiskella kieliä ja tutkia ulkomaisia ammattijulkaisuja. Suomeksi luetettuna asia on useimmiten vanha uutinen. Jos ei ole kyse suomalaisesta värkistä. Ja kun kerran tästä yhteisöstä avautumaan alan, niin vuosia varjoista keskustelua seuratessani katsoin tyrmistyneenä sitä joukkopsykoosia ja foorumityhmyyden tiivistymää, joka vipukirvesmiestä ympäröi. Ukko keksi, kehitti tai/ja lainasi idean tähän aikaan sopivaan tuotteeseen, avasi markkinat ja keräsi miljoonien rahoituksen. Täällä tukijussilauma keskittyi täyttämään serverin asiantuntemattomalla ja myötähapeää suomalaisesta viljelijästä nostavalla kommentoinnilla kyseisestä värkistä. Ei oo vielä suomalaisen maaseudun todellinen uusjako ja agribisnes ukot alkanut jos tuollaseen jöötin suoltamiseen on aikaa.

Ihan ystävällisenä neuvona, että asiakkaan aliarvioiminen ei koskaan ole hyvää mainosta. Sen on täällä jo muutama kaupparatsu huomannut. ;D
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Setzerin Briani

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 79
  • Ihan Kujalla
Vs: Kuivalantavaunu puolasta magnum
Ihan ystävällisenä neuvona, että asiakkaan aliarvioiminen ei koskaan ole hyvää mainosta. Sen on täällä jo muutama kaupparatsu huomannut. ;D

Joo, onhan se totuuden nimissä myönnettävä, ettei vipukirvesmiehenkään keskustelukulttuuri kuittaamisia kerjäämättä jättänyt. Silti viis viiva viistoistatuhatta viestiä plus niiden sivussa seuraamiseen mennyt aika on valtava resurssi. Ei kokonaan menetetty suinkaan, sillä löytäähän täältä päällä olevaan konepulmaan tai -vikaankin neuvon usein jos haku vaan kohdalleen osuu.
I like a good pompadour.
Brian Setzer

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Kuivalantavaunu puolasta magnum
Mm. Tempon vaunussa käyttöiän puoliväli oli ensimmäisen levityskauden loppu.  ;D

Tällähän on oikein agroshitin suurten humoristien kokoontumisajot  alullaan 8)  Noh, onhan mulla 14 Tempokin nuorna miesnä ollut. Ja siksipä pärjään kotitarvepajahommissa vieläkin  ;D

Tosiasia Temposta kuitenkin on, että koneen luonteen ymmärrtäen käytettynä ja high maintenance -tarpeen tosissaan ottavalla isännällä aivan hintansa arvoinen laite levittää karjan lantaa. Useimmitenhan kuvio on se, että hölmöillään koneet rikki huonon oman työnjohdon ja ajanhallinnan seurauksena. Tälläkin palstalla on paljon nimerkkejä, joilla postauksia 5000+. Ottaen huomioon foorumin iän, herää kysymys olisiko kannattanut sekin aika esimerkiksi opiskella kieliä ja tutkia ulkomaisia ammattijulkaisuja. Suomeksi luetettuna asia on useimmiten vanha uutinen. Jos ei ole kyse suomalaisesta värkistä. Ja kun kerran tästä yhteisöstä avautumaan alan, niin vuosia varjoista keskustelua seuratessani katsoin tyrmistyneenä sitä joukkopsykoosia ja foorumityhmyyden tiivistymää, joka vipukirvesmiestä ympäröi. Ukko keksi, kehitti tai/ja lainasi idean tähän aikaan sopivaan tuotteeseen, avasi markkinat ja keräsi miljoonien rahoituksen. Täällä tukijussilauma keskittyi täyttämään serverin asiantuntemattomalla ja myötähapeää suomalaisesta viljelijästä nostavalla kommentoinnilla kyseisestä värkistä. Ei oo vielä suomalaisen maaseudun todellinen uusjako ja agribisnes ukot alkanut jos tuollaseen jöötin suoltamiseen on aikaa.
Tempo vaan vaati toimiakseen naurettavan suuren määrän huoltoa. Uutena hinta oli hyvästi alle 20k€, että tuskin voi kovin paljoa odottaakkaan. Fliegl taas on kestänyt kimppakoneena useampia vuosia pelkillä rasvauksilla, öljynvaihdoilla ja puhdistuksilla. Levitysmäärätkin on Flieglillä huomattavasti suuremmat ja kehtaa levittää sängellekin ekan rehunteon jälkeen jos tilanne niin vaatii.

Varmasti on Fliegliä paljon parempiakin vaunuja, äkkiseltään tulee mieleen Samson, Tebbe ja Joskin, varmaan myös Jeantil.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Kuivalantavaunu puolasta magnum
Pääsääntöisesti nuo ex itäblokin koneet on kaukaakierrettäviä.Rautaa käytetään reilusti,mutta vääräspaikas.
Erot alkaa tuleen kun kone on puolesvälis käyttöikää.Ostaes voi valita ostaako kalliimmalla hyvän,vai halvemmalla lähesyhtähyvän johon joutuu tehdä remonttia enemmän.
Ja tämä koskee lähes kaikkia koneita.....

Nyt on isä pelotellu poikansa pilalle. Kekkkonen on haudattu, Zetori länsitraktori ja euro valtakunnan valuuttana. Tuo sun heittos on yhtä paljon aikaansa seuraavan konemiehen prenikkaa möläyttäjälleen tuova kuin että automaattivaihteistoista autoa epävarmana laitteena kannattaapi välttää. Kouluttamattomattomien korrpiseutujen asukkaiden jorinoita kaikki tyynni.

Tuo on aikanaan pitänyt paikkansa monessakin itäblokin tavarassa. Robusti, edullinen, mutta intohimon puute suunnittelussa ja valmistuksessa on näkynyt toiminnassa ja ennen kaikkea kestävyydessä. Markkinatalouteen siirtyminen viimeisen reilun kahden vuosikymmenen myötä on kuitenkin tuoneet aivan uutta kulmaa noiden maiden teollisuustuotantoon. Kun saat ja voit tienata itsellesi, kannattaa lahjakkaiden, nuorten ja kunnianhimoisten aloittaa puhtaalta pöydältä länsimaisin standardein. Mutta itäblokin kustannustasolla.  EU:n laajenemisen myötä  iso osa vanhaa alikehittynyttä itäblokkia on nykyisin erittäin vireitä "uusia" talouksia, joilla on korkea koulutus, ammattiosaaminen ja tavoitteet, mutta toistaiseksi alhainen kustannustaso vanhaan länteen verrattuna. Mitä olen alaa seurannut päasiassa englannin- ja saksankielisistä ammattijulkaisuista esimerkiksi juuri puolalaisen maatalouskoentuotannon taso on kehittynyt jättiharppauksin. Siinä kun perinteinen länsimainen valmistaja on pakotettu kustannusjahdissaan ohentamaan materiaaleja, vähentämään Hardox-tyyppisiä osia ja halventamaan vaihteistoja, pystyy puolalainen halvemman työvoiman ja tuotantoinvestointien turvin halutessaan käyttämään laatumateriaaleja ja -komponentteja. Tämä on ihan vuosisatojen aikana toistuvaa teollisen tuotannon ja kansantalouden reagointia muuttuvassa toimintaympäristössä. Kannattaa seurata aikaansa eikä hokea sitä mitä taatavainaa Maastulista koneasioita luki Vennamon Veikon vaalivoittoja hurratessaan.

Moni länsivalmistaja käyttää itäblokkia alihankkijanaan tai on siirtänyt osan maatalouskonetuotannostaan sinne. Esimerkiksi Joskinin yksi tehdas on Puolassa eikä mikään ihan pieni pumppu olekaan
http://www.joskin.com/?page=logistique

Ilmakuva tehtaasta
https://www.google.fi/maps/place/Gorzowska+62,+64-980+Trzcianka,+Puola/@53.0506632,16.4337334,525m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x4701568d7d55b637:0xba4b0d483f333d59!6m1!1e1
Isällä aikoinaan noita Ursuksia,setoreita ja tempoja oli.Ja on niitä mullakin ollu.
Mutta vielä tänäkin päivänä nois on se järjettömyyden leima.Koneet on painavia ja huonosti suunniteltuja.Pienille aloille ehkä aiva toimivia,mutta kun ajomäärät isonee,on parempi kattella laatukoneita.Joita on oikeasti ennen valmistusta suunniteltu...

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Kuivalantavaunu puolasta magnum
Lainaus
Magnum paskavaununa viittaisi tänne http://dafagro.pl/
Lainaus
Koneet on painavia ja huonosti suunniteltuja

Suunnittelun laatua voi tutkia esim tukijalan toteutuksesta. SolidWorks olisi varmaan voinut näyttää etukäteen osuuko nostettu tukijalka VUO-suojaan  ;D

Käytäntö näyttää kestääkö alimitoitettu kiinnike kuorman painoa, jos lastaa vetotraktorilla, voihan se niin tehdä kun liian pieni rautajalka painuu maahan ja aisa kantaa osan...
http://dafagro.pl/en/strona-glowna/produkty/rozrzutniki/

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Kuivalantavaunu puolasta magnum
Se noissa paskarattaissa on itsellä tullut eteen/esteeksi että pikkutraktori pikkuisella etukuormaajalla saa kyllä tuon tarvittavan nosto-ja kippauskorkeuden aikaiseksi, mut sitten tuosta renkaan kohdalta aisojen lyhyys estää sen täyttämisen. Eli vaunua ei saa täyteen.

Että miten tämä tässä kärryssä sitten on, jos sen varustaa noilla tosi leveillä kumeilla? Saako perään mitään ja kasvaako koukkupaino ihan järkyttävästi.

Mut eihän noita ole tietysti tarkoitettu tällaisten puutarhatraktorien kanssa käytettäviksi  ;D Mut tuli vaan mieleen, jotta tähänkin kannattaa ostajien kiinnittää huomiota. Tai jos lupaa urakkamiehelle, että lastaa itse vaunuun... mää en siis Joskiniin ylety kuormaamaan renkaiden kohdalle tolla akan pikku-Deerellä ja se oli kyl noloa se  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

MFV8

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 410
Vs: Kuivalantavaunu
Tarkempi tekninen vertailu sitten paljastaa mm. polakin omapaino tonnin suurempi J 5140 vs M 6100. Osa painosta menee polakin merkittävästi suuremmille renkaille J 30,5 R32 vs M 580/70 R38, mutta riittää siitä tonista puolalaiseen vielä rautaakin todella paljon tukevammin.

Mistäs lähtien 580/70-38 on ollut suurempi kuin 30.5-32? Ittellä molempia alla ja 580 on ehkä aavistuksen korkeampi mutta leveydes jää jo reilusti, lähemmäs 200 mm kapeampi.

Ja mielestäni vaunun pieni omapaino on suuri etu, varsinkin kun ainakaan Jeantilin kohdalla se ei tarkoita heikompaa rakennetta. Kahdesta maamiesseuran Jeantilista kokemusta joista ensimmäinen oli jo varsin elämää nähnyt loppuaikoina.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Kuivalantavaunu
Levitysjäljessä ja kestävyydessä peittoaa mennen tullen Bergmannin ainakin omien kokemusten perusteella, nurmilevitystä tehtiin jo ennen kuin siitä yleisesti puhuttiin. Porukan 15-12 vaihtui juuri 18-14 malliin ja väliraha oli ehkä juuri karvan päälle 50 senttiä per levitetty kuutio, samaan malliin olis ollu ehkä vähän päälle 40 senttiä alvillista rahaa  :) Hyvityshinta 8 vuotiaasta vaihtokamppeesta verollisena ylitti ton sun myyntivaltin verottoman.
Paljonkos sä muuten olisit hyvittäny, eli millä välirahalla olis lohjennu toi sun vaunu?

Kova väite, mutta jos kerran suomalainen mies näin sanoo. Saksalainen, yksi maailman arvostetuimmista maatalouskoneiden testaamiseen erikoituneista järjestöistä, ei saanut levitystarkkuudesta samansuuntaisia kokemuksia ja levitysleveys tietysti eri tyyppisillä levityskoneistoilla onkin täysin eri planeetoilta. Pystykelavaunu on varmasti hyvä ja riittävä levitin suuren osaan rankkaa karjanlannan levitystyötä, jossa riittävän tasainen levitys ja ehdoton luotettavuus ovat täärkeitä. Omassa 3140 Bergmannissa ei ole mitään muuta moitittavaa kuin arkuus kiville, joka aiheuttaa heittosiipien pulttien katkeilua. Katkeamaan ne onkin tarkoitettu suojatakseen vaihteistoa, mutta aikaa jokainen pultin vaihto ottaa ja se on työstä pois. Tehontarve suhteessa levittävään kuormaan on myös julma vaakakelahakkureista johtuen. Tietysti sillä levittää sitten myös kaikkea sellaista kevyttä ja hienojauheista, joihin ei DLG saanut Jentille edes tulosta mitattuta kun fransmanni ei yltänyt edes annetun asteikon alalaitaan. Omasta tarpeesta se on kiinni: jos levittää pääasiassa karjanlantaa ja nurmeenlevitys ei ole must, antaa pystykela varmasti vastinetta rahalle siinä miten ravinteet siirtyvät naudan hännän alta kasvien juurien löydettäviksi.

Miksi mä olisin sun Jentillistä mitään hyvittänyt? Omasta Bergmannista on alustavat kaupat puhuttunaa maakuntaan jos pystykelaiseen päätän siirtyä. En diggaile mitään ranskalaista pl. punaviini, vähäkarvaiset ranskattaret, SM Sitikka & Luc Besonin leffat. Sen verran sun heittämästä arvoituksesta yllä kiinnostuin, että päättelemällä, laskemala ja arvaamalla koitan pähkinää ratkaista. Lonkalta heitän, että teidän porukka on levittänyt 15-12 Jentillillä kahdeksassa vuodessa 5000-6000 mottia per vuosi. Tuliko tontille?

Tärkeä edit: Unohdin kokonaan Palmer shampanjan! Sekin tulee Ranskasta.



En levitä kanan lantaa ja 15-12 liikkui sujuvasti +150 heppaisella neloskoneisella Valtralla kaikissa olosuhteissa kaikenlaisella lannalla 18-14 ei ole vielä ajettu kuormaakaan. 8 vuoden aikana 2 kertaa lyhennetty pohjaketjua ja muutama pultti vaihdettu repijäteriin, useita päänkokoisia kiviä menny läpi.. Levitysmäärä pienempi, porukalla vajaa 250 emoa ja vain satunnaista rahtihommaa.
Käytetyn kaupassa väliraha ratkaisee, kuten tulet huomaamaan, pikkurahalla kun pääsee aina uuteen vaunuun, niin siinä ei jonkun polanskin halpa hinta paljon auta, jos kohta alkaa olla takapiha vaunuja pullollaan  ;)

Levittääkö oikeasti moni kuivalantaa nurmelle? Eli onko se saatanan hieno silppu ja levitystarkkuus niin tärkeää kuin joistain kuulostaa. Itsellä jeantill ja aina vaan kynnettävään tai mustaan maahan levitys. Tärkeintä itselle se luotettavuus ja siinä jeantill on ollut hyvä.

Sepäs juurikin se! Kuten yllä kirjoitin kyllä se käyttötarkoitus ja vaadittavat ominaisuudet levitinvaunuksi valittavan tekniikan ja tyypin määrittävät. Pystykela ronskiin levitystoimintaan raskailla materiaaleilla ja kapeammalla työleveydellä. Vaakakela+heittolautaset kun materiaalit vaihtelevat jakoisuuden ja painon mukaan laajalti, kun ehdoton levituksen hienous on tärkeää ja suurella työleveydellä on arvoa. Vaakakelainen tarkkuuslevitin on vaativissa olosuhteissa täysin lyömätön, mutta vaatii kauheasti tehoa toimiakseen koko rekisterissään hyvin. Siksipä onkin outoa, että Bergmannin TSW täsmälevitinten 90-luvulla Suomessa alkaneen menestyksen jälkeen Jentilliä koitettiin peesissä myydä tarkkuuslevittimenä ja luettiin DLG:n testejä niin kuin se parhaiten tupailtoihin passasi. Jos pystykela-Jentilliä ja Bergmannia pitäsi verrata, pitää verrata M-sarjan Bergmanniin, joita  ei Suomeen ole myyty. Hyvin on kuitenkin vuosia jatkunut tehokas paasaaminen onnistunut faktat ja fiktiot levitinmarkkinoilla sotkemaan kuten tästäkin ketjusta on luettavissa.
[/quote]


Levitysleveys ei saa olla liian suuri kuten Make kertoo, menee levitys vaikeaksi, kun sellaisia nelion kokoisia lappuja täytyy sinne pellolle pruutata. Ittellä myös vieläkin sarkaojapeltoja ja noloa vetää kahta sarkaa kerralla  :-[
Kynnettäviin ei muuten saa tarpeeksi mahtumaan tolla pystykelallakaan kuin ajamalla 540 perällä  ;)

Tarkempi tekninen vertailu sitten paljastaa mm. polakin omapaino tonnin suurempi J 5140 vs M 6100. Osa painosta menee polakin merkittävästi suuremmille renkaille J 30,5 R32 vs M 580/70 R38, mutta riittää siitä tonista puolalaiseen vielä rautaakin todella paljon tukevammin.

Mistäs lähtien 580/70-38 on ollut suurempi kuin 30.5-32? Ittellä molempia alla ja 580 on ehkä aavistuksen korkeampi mutta leveydes jää jo reilusti, lähemmäs 200 mm kapeampi.

Ja mielestäni vaunun pieni omapaino on suuri etu, varsinkin kun ainakaan Jeantilin kohdalla se ei tarkoita heikompaa rakennetta. Kahdesta maamiesseuran Jeantilista kokemusta joista ensimmäinen oli jo varsin elämää nähnyt loppuaikoina.
Tätä rengasleveyttä mäkin ihmettelin..





Ihan ystävällisenä neuvona, että asiakkaan aliarvioiminen ei koskaan ole hyvää mainosta. Sen on täällä jo muutama kaupparatsu huomannut. ;D


Ihan juuri näin, vaikka mullakin +5000 viestiä ja sitten se juttu  että kilpailevan tuotteen haukkuminen ei yleensä paranna sitä omaa tuotetta  ;D
Ps mullakin yx temppuvaunu, tosin nykyään ilman pystykeloja on tuolla hallin perällä ruostumassa ja paljon silläkin lantaa levitettiin ja paljon remppaakin tehtiin, kun ei osattu ammattisaiteilta osaamista etsiä, no 7500 oli vaan hankintahintakin..

Viimeksi muokattu: 28.01.16 - klo:01:45 kirjoittanut Paalinpyörittäjä

Setzerin Briani

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 79
  • Ihan Kujalla
Vs: Kuivalantavaunu
Suunnittelun laatua voi tutkia esim tukijalan toteutuksesta. SolidWorks olisi varmaan voinut näyttää etukäteen osuuko nostettu tukijalka VUO-suojaan  ;D

Nyt on tietoo tarkemmin. Tarjous tuli ja sama näyttää ilmestyneen Fb maatalouskoneiden myyntiryhmään.
-hydraulinen käsikäyttöinen seisontajalka
.

Ymmärtääkseni hydraulinen jalka on vakiovaruste. Ainakaan en sellaista erikseen pyytänyt. Kuvassa johon viittaat näkyy veivi. Ei ole ensimmäinen kerta kun jollakin on netissä vanhoja kuvia.




Käytetyn kaupassa väliraha ratkaisee, kuten tulet huomaamaan, pikkurahalla kun pääsee aina uuteen vaunuun, niin siinä ei jonkun polanskin halpa hinta paljon auta,

No shit Sherlock! Juurikin tuota välirahaharhaa tarkoitin näillä fläskiä lasitaloihin maksaneila, vaihtokoneloukutetuilla Härmän pojilla. Ollaan ikuisesti verenimijöiden kuristusotteessa ja maksellaan konerahoituksia toistensa päälle ja peräjälkeen. Loputtomiin & vapaaehtoisesti. Siksi mä näitä vaunuja tongin, koska oma suunnitelma on laittaa omaan käyttöön nykyisin liian hyvä (harmaatuonti)-Bergmanni kiertoon, käyttää välitonnit niihin karvattomiin ja kupliviin ranskalaisiin ja valita ennakkoluulottomasti mutta huolella jokin moderni, edullinen ja kestävä itävaunu. Jos mä Bergmannin uskalsin _ihan kaikkien_ varoitteluista huolimatta takavuosina ostaa niksmannilta, miksen uskaltaisi yksinkertaisempaa ja halpaa nyt ostaa polakilta?

Rengasmoka menee kyllä mun huolimattomuuden piikkiin. 30.5-32 renkaalla pääsee varmasti Jussi taivaaseen jos on muuten elänyt siivosti ja vähällä ryypiskelyllä. Näyttikin olleen seuraleikkien aiheena moiset donitsit täällä jo taannoin karkeloissa. Mä en ole osannut arvostaa, mutta lupaan parantaa tapani.
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=58122.30

Viimeksi muokattu: 28.01.16 - klo:02:32 kirjoittanut Setzerin Briani

I like a good pompadour.
Brian Setzer