Ongelman perimmäinen syy on raha. Niin kuin tuossa keskustelussa mainittiinkin, niin kunnon osia saa, jos haluaa. Joutuu vaan maksamaan hiukan enempi. Insinöörit harmittelee firmasta riippumatta sitä, että laatuosia olisi tarjolla, mutta ekonomi laskee, että jos tehdään kymmenen tuhatta traktoria vuodessa ja joka koneesta säästetään tonni, se tekee 10 miljoonaa lisää voittoa bruttona. Sitten aletaan odotella takuuvaatimuksia ja lopulta katsotaa paljonko tuosta 10 miljoonasta jää nettovoittoa. Maineelle tai sen menetykselle ei voida/osata/haluta laskea arvoa. Sillekään ei lasketa arvoa, paljonko asiakas kärsii.
Mä joskus edellisessä elämässä ehdotin kotimaisen merkin tuotekehityksessä, että saisi ostaa laadun lisävarusteena eli vaikka viiden tonnin lisähintaan. Silloin traktori tehtäisiin paremmista osista. Ei saanut kannatusta, mut melkein ristiinnaulittiin, ainakin ajatusten tasolla. Olisi saanut asiakas päättää, onko hän halukas maksamaan. Jotenkin kuvittelisin, että aika moni maksaisi vaikkapa tuon viisi tonnia ekstraa, jos sillä saisi vaikkapa käytännössä 10000 melko huoletonta ajotuntia. Itse ainakin maksaisin.
Eilen säihkähdin, että alkaako vanhemmasta koneesta startti mennä, kun ei jaksanut käynnistyä. Uudemmasta kun meni startti viime talvena alle 15 000 h kohdalla. Apuvirralla kuitenkin kone käynnistyi, joten voi olla, että akkujen vaihdolla selviää. Olisihan se sääli ja tuhlausta jo 19 000 h kohdalla vaihtaa startti.