Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Turkkilainen savotalla, naiset älkää turhaan kuolatko  (Luettu 21385 kertaa)

V. Allan Haakert

  • Vieras
Savon sydänmailla liikkui tuommoinen etupuolisovitteinen Keslan hyrrä 6550:n Hiteckin keulalla. Kauhea viritelmä jo yksinomaan painonjakauman perusteella. Jontikka ja Fergu olisi olleet sopivimmat, vaikka taas ollaan näissä traktorihimmeleissä. Ehkä on parempi unohtaa nämä turkkilaiset ja suomalaiset ja kattella Rottnen suuntaan

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4409
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Jotenkin ehkä ymmärtäisin kaivurimoton, koska siihen ei tarttee käsittääkseni niin paljoa lisätä, että pääsee savottaan, muuna aikana kaivuuta sitten. Mahtaako tuollainen a-sarjalainen kestää sellaista tuntimäärää, että saa maksettua koneen. Tietysti jos ajaa alustan romuksi ja siirtää nosturin sitten seuraavaan. Taka-akseli on ainakin aika kevyttä tekoa, joten on lujilla, kun sivulta puita kurotellaan jatkuvalla syötöllä. Muutenhan tuo vaikutti videolla näppärältä peliltä.

Kaivuri ei tela-alustalla sitten ole oikein mitenkään soveltuva metsään. Toi a sarjalainen menee ketjuin ihan eri malliin kun maasto käy haastavaksi. Hieman enemmän tilaa toki vaatii käännöksissä kuin runko-ohjattuna mikä tulee eteen haamu uralla. Äkkiseltään en ihan osaisi taka-akselia pelätä kovin paljoa koska ajoa on tosi vähän ja painotkaan ei ihan ihmeelliset suhteessa esim paripyöräraktoriin isolla kärryllä tai työkoneella. Samoin eteneminen on tosi hidasta joten kovia iskuja ei tule.

Kyllähän tela-alustainen kaivuri menee metsässä kuin sukkasilleen verrattuna tommoseen 16.9/34 renkaan päällä keikkuviin painoihin. Tuossa traktorimotossa pitäis olla ns. puolitelat taaksepäin ja siellä ylimääräinen akseli niin ei tarvis keulaa painottaa niin paljon ja perä pysyis pinnalla ja vois ehkä päästä jonkin ojankin ylitte..  :-X Muuten kyllä näppärän näköinen peli oli.  ::)


Kyllähän tela-alustainen kaivuri menee metsässä kuin sukkasilleen verrattuna tommoseen 16.9/34 renkaan päällä keikkuviin painoihin. Tuossa traktorimotossa pitäis olla ns. puolitelat taaksepäin ja siellä ylimääräinen akseli niin ei tarvis keulaa painottaa niin paljon ja perä pysyis pinnalla ja vois ehkä päästä jonkin ojankin ylitte..  :-X Muuten kyllä näppärän näköinen peli oli.  ::)

Kilometrin suosaralla juu. Ja ojista ja muista pehmeiköistä menee hyvin. Pitää sitten muistaa että jollain ne olisi ajettava poiskin...

Harkitsin aikoinaan kaivurin valjastamista harvennuskoneeksi, mutta kokeiltuani ajella yhdellä mätästykoneella täällä tyypillisessä kuusikossa ja/tai rinteessä mieli muuttui aika nopeasti :-(
Harvennuskuusikossa vähän kun käänsi niin telojen reunat veti helposti kaikki ylempänä olevat juurenniskat nilalle, ja harvennuksella tekee usein mieli kääntää jonnekin pistolle pois uralta ja välillä seikkailla haamu-uralla. Keväisellä jääkelillä menee samaan suuntaan kuin pulkka. Kivikossa ja kannokossa keikkuu aina jonnekin ja lipsahtelee minne mieli tekee :-(
Hakkuuvarustuksen puominjatkeen 'jalalla' painamalla pystynee kaivukonemaisiin 'kantapääkäännöksiin' mutta helposti silläkin sitten rusikoi jonkun puun juuret tohjoksi kun se tassu painuu maan sisään. Tuota jalkaa ei koneessa ollut - ei edes kauhaa - joten en osaa sen tuomaa apua arvioida.

Syvässä lumessa en päässyt kokeilemaan, epäilen että ei nousisi siitä mistä pyöräkone menee kunnon ketjuilla.

Nykyään taitaa rahalla saada alavaunuun keinuvan telarungon jolla tuon keikkumisen saanee hyvin vähiin. Ja ProSilvalla on näitä erikoiskoneita teloilla sitten. Uskon että ovat toimivia niissä olosuhteissa joihin ne on tarkoitettukin. Runko-ohjaus ja lyhyet telat kääntyvät ketterämmin. Ja nyt mennään jo kaukana isännänlinjasta.

http://www.prosilva.fi/prosilva_gallery/telakoneita/

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Joskus on tullut nähtyä runko-ohjattavasta länkkärin kaivurista tehty moto, sekin on varmaan käytännössä toimivampi erilaisissa maastoissa kuin telakone. Toki tuotakin varmaan "riivaa" huono painojakauma jossa taka-akselille tulee suurin osa painosta. Kaivuri kyllä luultavasti kestää tuon rasituksen paremmin kuin traktorikalusto.
Tuohon oli vaihdettu liikeratapuomi kaivupuomin tilalle, kaivupuomi luultavasti jemmassa kesän urakoita varten.

Tela-alustaisessa koneessa toimisi varmaan jokin yksinkertainen karsiva koura, mahdollisesti sahakatkaisulla. Jotenkin sellainen karumpi puuhailu kuten energiarangan teko olis ehkä sopivinta lisähommaa tuollaiselle koneelle. Oikealla motopäällä hakkuu menee jo hieman hifistelyksi kun muissa ratkaisuissa joutuu tekemään senverran paljon kompromissejä.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Mun mielestäni kaivinkonehomman edellytys on hyvät maastot ja lumiset talvet, muuten suttaa liikaa. Metsäjussi nuo ongelmat jo listasi kattavasti. Muutenhan kaivinkone olisi unelmapeli hyvien hydrauliikkaominaisuuksiensa puolesta.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65712
eikös noihin pyöräkoneisiin ole jo aika hyvät hydejutut tehty?   kattelin tuossa aamukahvilla tuota uusinta konevisetiä jossa juttu noista 90 mettäkoneista... monet kuolaa tuollaisten perään vieläkin.                       on se vaan ollu aika kehittelyä aikanaan...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4409
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Joskus on tullut nähtyä runko-ohjattavasta länkkärin kaivurista tehty moto, sekin on varmaan käytännössä toimivampi erilaisissa maastoissa kuin telakone. Toki tuotakin varmaan "riivaa" huono painojakauma jossa taka-akselille tulee suurin osa painosta. Kaivuri kyllä luultavasti kestää tuon rasituksen paremmin kuin traktorikalusto.
Tuohon oli vaihdettu liikeratapuomi kaivupuomin tilalle, kaivupuomi luultavasti jemmassa kesän urakoita varten.

Tela-alustaisessa koneessa toimisi varmaan jokin yksinkertainen karsiva koura, mahdollisesti sahakatkaisulla. Jotenkin sellainen karumpi puuhailu kuten energiarangan teko olis ehkä sopivinta lisähommaa tuollaiselle koneelle. Oikealla motopäällä hakkuu menee jo hieman hifistelyksi kun muissa ratkaisuissa joutuu tekemään senverran paljon kompromissejä.


Nisulan uudet harvesterit ovat juuri tuollaisia modifioidun Länkkärin päälle tehtyjä. Ainakin aikaisemmin niissä oli jopa etukuormaimen runkoraudat vielä olemassa, aisat puuttuvat.

http://www.nisulaforest.com/fi/tuotteet/nisula-n5

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Mie hommasin energiapuukouran tulee helemikuussa. Jokohan alkas energiapuu kelevata, melkolailla ollut kauppa sille tavaralle nollissa...
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65712
eiköhän ala kelvata taas puu kun kuu olis tätä pariakymmentä eikä nollaa niin kuin viime vuonna...

Peltoman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 35

Red Bull

  • Vieras
Jotenkin ehkä ymmärtäisin kaivurimoton, koska siihen ei tarttee käsittääkseni niin paljoa lisätä, että pääsee savottaan, muuna aikana kaivuuta sitten. Mahtaako tuollainen a-sarjalainen kestää sellaista tuntimäärää, että saa maksettua koneen. Tietysti jos ajaa alustan romuksi ja siirtää nosturin sitten seuraavaan. Taka-akseli on ainakin aika kevyttä tekoa, joten on lujilla, kun sivulta puita kurotellaan jatkuvalla syötöllä. Muutenhan tuo vaikutti videolla näppärältä peliltä.

Kaivuri ei tela-alustalla sitten ole oikein mitenkään soveltuva metsään. Toi a sarjalainen menee ketjuin ihan eri malliin kun maasto käy haastavaksi. Hieman enemmän tilaa toki vaatii käännöksissä kuin runko-ohjattuna mikä tulee eteen haamu uralla. Äkkiseltään en ihan osaisi taka-akselia pelätä kovin paljoa koska ajoa on tosi vähän ja painotkaan ei ihan ihmeelliset suhteessa esim paripyöräraktoriin isolla kärryllä tai työkoneella. Samoin eteneminen on tosi hidasta joten kovia iskuja ei tule.

Kyllähän tela-alustainen kaivuri menee metsässä kuin sukkasilleen verrattuna tommoseen 16.9/34 renkaan päällä keikkuviin painoihin. Tuossa traktorimotossa pitäis olla ns. puolitelat taaksepäin ja siellä ylimääräinen akseli niin ei tarvis keulaa painottaa niin paljon ja perä pysyis pinnalla ja vois ehkä päästä jonkin ojankin ylitte..  :-X Muuten kyllä näppärän näköinen peli oli.  ::)


Kyllähän tela-alustainen kaivuri menee metsässä kuin sukkasilleen verrattuna tommoseen 16.9/34 renkaan päällä keikkuviin painoihin. Tuossa traktorimotossa pitäis olla ns. puolitelat taaksepäin ja siellä ylimääräinen akseli niin ei tarvis keulaa painottaa niin paljon ja perä pysyis pinnalla ja vois ehkä päästä jonkin ojankin ylitte..  :-X Muuten kyllä näppärän näköinen peli oli.  ::)

Kilometrin suosaralla juu. Ja ojista ja muista pehmeiköistä menee hyvin. Pitää sitten muistaa että jollain ne olisi ajettava poiskin...

Harkitsin aikoinaan kaivurin valjastamista harvennuskoneeksi, mutta kokeiltuani ajella yhdellä mätästykoneella täällä tyypillisessä kuusikossa ja/tai rinteessä mieli muuttui aika nopeasti :-(
Harvennuskuusikossa vähän kun käänsi niin telojen reunat veti helposti kaikki ylempänä olevat juurenniskat nilalle, ja harvennuksella tekee usein mieli kääntää jonnekin pistolle pois uralta ja välillä seikkailla haamu-uralla. Keväisellä jääkelillä menee samaan suuntaan kuin pulkka. Kivikossa ja kannokossa keikkuu aina jonnekin ja lipsahtelee minne mieli tekee :-(
Hakkuuvarustuksen puominjatkeen 'jalalla' painamalla pystynee kaivukonemaisiin 'kantapääkäännöksiin' mutta helposti silläkin sitten rusikoi jonkun puun juuret tohjoksi kun se tassu painuu maan sisään. Tuota jalkaa ei koneessa ollut - ei edes kauhaa - joten en osaa sen tuomaa apua arvioida.

Syvässä lumessa en päässyt kokeilemaan, epäilen että ei nousisi siitä mistä pyöräkone menee kunnon ketjuilla.

Nykyään taitaa rahalla saada alavaunuun keinuvan telarungon jolla tuon keikkumisen saanee hyvin vähiin. Ja ProSilvalla on näitä erikoiskoneita teloilla sitten. Uskon että ovat toimivia niissä olosuhteissa joihin ne on tarkoitettukin. Runko-ohjaus ja lyhyet telat kääntyvät ketterämmin. Ja nyt mennään jo kaukana isännänlinjasta.

http://www.prosilva.fi/prosilva_gallery/telakoneita/

Saattaa pitää kertomukset telakaivurista paikkaansa, täällä tosin ei juuri kuusta kasva eikä rinteitä ole ensinkään. Ajo onnistuu ihan traktorikalustollakin kun hakkuukone on kulkenu jälkiä jättämättä ja ne urat on annettu jäätyä pari päivää. Joskus tietysti voi keli yllättää..  :-X

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26183
  • vastustan
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
http://www.kesla.fi/fi/referenssit/traktorin-metsavarusteet/referenssi/article/news/20-000-tuntia-moton-jaljilla/ On siinä muutaman kerran saanu käännellä kuormainta keulatelineeseen..  :D
Löytyykö taksaluettelosta rasti tähänkin lisään? Sentinkin jos olis asettelulta saanu... ;D
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Jotenkin tuntuu oudolta järkätä raktori ammattimaiseen ajoon. Itte ainakin asentaisin paljon mielummin moton vermeet tai sitten yhdistelmä eli eka hakkuu ja sitten ajo.

Ei toi raktori nyt muuten huono ajoon ole mutta hytti on pieni ja sitten on aika paljon enemmän liikuvia osia kuin 6 pyöräisessä ajokoneessa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.