Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kannattaako puun ajo  (Luettu 30983 kertaa)

T170

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 604
Vs: Kannattaako puun ajo


Siinä vaiheessa kun ensiharvennusten korjuukustannus ylittää raaka-aineen hinnan, jää hakkuut tekemättä. Jos taimikon hoidot jää tekemättä, niin eipä tähän taida olla sitten enää paljoa matkaa.... ja tämä kierre taitaa olla jo menossa?
[/quote]

Se tärkein metsätyökone maatilalla on raivaussaha. Lisälsi raivaaminen on hauskaa (sopivalla säällä) ja siitä jää ihan oikeaa tuntipalkkaakin.
uliza Tambovskaja, 12
Gebäude C, Office 53
192007 Sankt - Petersburg
Russia

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Kannattaako puun ajo
Käyttöhistoriaan on perehdyttävä, täytyy olla vähintään sellainen kone, jolla ajettu vain harvennuksia. Sitten merkillä on merkitystä varaosien hinnoittelussa. Näissä on aika paljon pieniä juttuja, jotka täytyy ottaa huomioon. Mulla on aika paljon tuttuja noissa hommissa ja sieltä on otettava apua koneen hankintaan. Itellä tietysti oltava perusnäkemys siitä mitä on hakemassa.

Juu uutta Scorpionia vaan perseenalle näkee!!! Jos harvennella meinaat. No joo kyllä myös Komatsun/valmetin hytistä näki ajelin vähä 911sellä joskus. Oli paljon mukavampi laite kuin timberhäkkyrä. Neon kyllä makuasioita mutta mielestäni mukavampi oli touhuilla kun hytti käänty siinä puomin mukana ja katvetta eiollu sillain kun etunosturisissa. Lokki olis kanssa hurjalaite mutta osat voinee olla hiukan harvinaisempia meillä.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Kannattaako puun ajo
Vaikken olen valmetin/komatsun koneella tai motolla koskaan ajanutkaan, niin minusta se konsepti on kuskin ergonomian ja näkyvyyden kannalta erinomainen. Kai siitä toimivuudesta kertoo sekin, että rakenne on ollut käytössä jo 30 vuotta ja muutkin valmistajat ovat pikkuhiljaa päivitelleet ohjaamoitaan kääntyviksi.

Miinusta komatsulle sitten ainakin varaosien hinnoista. Yksi esimerkki mallikohtaisesta korjaushommasta on kääntölaakerin ja hammaskehän vaihto, sille on hintaa lätkäisty n. 12 000 euroa. Rungon läpi menevien letkujen vaihto oli muistaakseni n. 3-4 k€ tuon remontin yhteydessä. Uusi konepeitto 911:een 12 k€, mutta eihän tuommoista toki kukaan täysjärkinen vanhaan koneeseen osta ja siksi lie tuo hinnoittelu.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Kannattaako puun ajo
Vaikken olen valmetin/komatsun koneella tai motolla koskaan ajanutkaan, niin minusta se konsepti on kuskin ergonomian ja näkyvyyden kannalta erinomainen. Kai siitä toimivuudesta kertoo sekin, että rakenne on ollut käytössä jo 30 vuotta ja muutkin valmistajat ovat pikkuhiljaa päivitelleet ohjaamoitaan kääntyviksi.

Miinusta komatsulle sitten ainakin varaosien hinnoista. Yksi esimerkki mallikohtaisesta korjaushommasta on kääntölaakerin ja hammaskehän vaihto, sille on hintaa lätkäisty n. 12 000 euroa. Rungon läpi menevien letkujen vaihto oli muistaakseni n. 3-4 k€ tuon remontin yhteydessä. Uusi konepeitto 911:een 12 k€, mutta eihän tuommoista toki kukaan täysjärkinen vanhaan koneeseen osta ja siksi lie tuo hinnoittelu.

Tahtoo neet niihin vähän kaikkiin merkkeihin maksaa neet osat aikalailla. Kuitenkin ovat sillain pienehköjä sarjoja mitä valmistettu. Tosin osat on yleensä kyllä ihan peruskomponentteja joten etsimällä löytääkyllä jostain edullisemman palikan.

Juuri tuon remonttien hinnoittelun johdosta kuulutunkin tossa edellä osaamista niihin hommiin. Muutoin siittä motoilusta tulee erittäin kallis harrastus. Joo niin onhanniissä pyörivähyttisissä hiukan läpivientejä ja kääntökehä. Mutta on niitä joissain etunostureissakin. Joo makuasia varmaan millä kukin tykkää meltota. Siinä mielessä se valmetin/komatsun ratkaisu on huonompi että se koppi heiluuenempi.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Major

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
Vs: Kannattaako puun ajo

Tahtoo neet niihin vähän kaikkiin merkkeihin maksaa neet osat aikalailla. Kuitenkin ovat sillain pienehköjä sarjoja mitä valmistettu. Tosin osat on yleensä kyllä ihan peruskomponentteja joten etsimällä löytääkyllä jostain edullisemman palikan.

Juuri tuon remonttien hinnoittelun johdosta kuulutunkin tossa edellä osaamista niihin hommiin. Muutoin siittä motoilusta tulee erittäin kallis harrastus. Joo niin onhanniissä pyörivähyttisissä hiukan läpivientejä ja kääntökehä. Mutta on niitä joissain etunostureissakin. Joo makuasia varmaan millä kukin tykkää meltota. Siinä mielessä se valmetin/komatsun ratkaisu on huonompi että se koppi heiluuenempi.

Kyllä tuo remonttiosaaminen on aika elintärkeää käytettyjen vanhojen koneiden ja varsinkin motojen kanssa. Tai oikeastaan vielä osaamistakin tärkeämpää on kiinnostus siihen tekniikkaan. Jos ei jotain osaa niin sitten kannattaa opetella, näin se ainakin mulla on suurimmaksi osaksi mennyt ja menee edelleen. Ulkopuolinen palvelu on kyllä sitten tosi kallista, vanhassa motossa on niin paljon mahdollisia vikaantuvia kohtia. Ja nehän vikaantuu ennemmin tai myöhemmin. Pajalla mukavampi laitella enempi kuin jokaisen vian takia erikseen metsässä.

Aikoinaan ajelin hakkuukonetta (valmet 911 ja 901) vähän aikaa työksenikin. Pitemmän päälle kiireistä ja vähän yksitoikkoista, enkä omasta mielestä ominaisuuksiltani oo mikään huippukuski, ainakaan m3/työvuoro- mittarilla.

Nyt se on sitten ainakin puoliksi harrastus. Mulla tämä motoharrastus lähti käyntiin hyvinkin radikaaleilla toimenpiteillä. Ensin purin vanhan koneen, tein uuden hydrauliikan (pumput, letkut,venttiilit), nosturiin uudet tapit, puslat, ym. Vain moottori ja voimansiirto jäi ennalleen. Toki projektin rahallisissa kustannuksissa auttoi paljon että kaikki pumppuja, liittimiä ja venttiileitä lukuunottamatta tehtiin itse. Lopputulos hyvä, mukava nyt hommailla metässä ( jos vain sinne ehtii ;)) kun ei vuoda öljyä ja homma toimii. Ja jos tulee vika niin helpompi korjata ja jatkokehitellä se minkä itse on tehnyt. Oli tuossa hommaa,tutkimista ja perehtymistä, mutta vähän harrastusmielellä tein. Ja eipähän ole niitä alkuperäisiä kalliisti hinnoiteltuja merkkiosia enää särkymässä ;)

Tuon alustakoneen valmistus on loppunut jo vuosia sitten, eli ne voimansiirron osat saattavat olla hukassa jos niitä särkyy. No, cnc- työstökeskus ja -sorvi näin aluksi apuun niin eiköpä tuokin hoidu.

Koneharrastus ja/tai -työ on antoisaa (kun ei sitä liian tosissaan ota), ei muuta kun hommaan kiinni jos kiinnostaa. Kannattaa kuitenkin aloittaa verrattain pienillä odotuksilla. Uudet koneet ja osat ovat tosiaan hinnoiteltu nykyisin niin ylös ja taksat niin alas että harrastusta se tahtoo olla joka tapauksessa tuo metsäurakointi :)




kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12218
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kannattaako puun ajo
Ponssen osahinnoittelua on pidetty asiallisena, Valmet/Komatsu tosi kalliina. Yksi vaihtoehto olisi alkaa rakennella traktoripohjaista (ensi)harvennuskonetta. Maastot on pääsääntöisesti niin helppoja, että tälläkin pärjäisin. Miinusta tulisi ainakin siitä, että se on vain ensiharvennuskone. Eikä ole kokemusta traktorivehkeiden kestävyydestä esim. hakkupäiden osalta. Joku Nisula tekee hienoja kamppeita, mutta kuinka hyvin kestää. Sykeharvesteria kattellut youtubessa ja on alkanut väsyttää niin paljon, että todennäköisesti se on livenäkin yhtä pitkäveteistä.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Kannattaako puun ajo
Ponssen osahinnoittelua on pidetty asiallisena, Valmet/Komatsu tosi kalliina. Yksi vaihtoehto olisi alkaa rakennella traktoripohjaista (ensi)harvennuskonetta. Maastot on pääsääntöisesti niin helppoja, että tälläkin pärjäisin. Miinusta tulisi ainakin siitä, että se on vain ensiharvennuskone. Eikä ole kokemusta traktorivehkeiden kestävyydestä esim. hakkupäiden osalta. Joku Nisula tekee hienoja kamppeita, mutta kuinka hyvin kestää. Sykeharvesteria kattellut youtubessa ja on alkanut väsyttää niin paljon, että todennäköisesti se on livenäkin yhtä pitkäveteistä.

juu ei missään tapauksessa raktoripohjaista. Vaikka hallissa seisoo sen aikaa sopiva raktori minkä kerkiää resuta metsässä niin kyllä kaikkia romuja kannattaa pihalleen roudata.

Kuitenkin joku vähän reilumpi käytetty nosturi takasiltaan ja sen päähän killumaan vaikka pikku ketonen niin homma onnistuu ihan omissa mettissä. Sitten saman keksinnön perään kytkee kärryn ja ajaa puut tien varteen josta yhtiö hakee ne ja mittaa samalla. Eihän tällaisessa mitään urakkakoneita saa mutta 30 tonnilla tekee jo ihmeitä koneen kanssa eikä ylläpitokulut ole lähelläkään jotain 20000 tuntia ajettua motoa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

MOI

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Vs: Kannattaako puun ajo
Moro!
Noin 15 v sitten rakensin hankintahakkuita varten traktoripohjaisen "moton". Valmet 805 saparovedolla, keulasäiliöllä/pumpulla ja akselilukolla. Perään Jake tuppisovitteella Granab ja puominpäähän Keto Forst. Metsärenkaisiin vielä ketjut ja suolavedet. Sillä sitten opettelin/harjoittelin hakkuutyötä. Ja kun paremmasta en tiennyt niin menihän se. Kone tuli sitten myytyä pois aikanaan.

Jos valinta päätyy traktoripohjaisen hakkuupelin rakentamiseen, niin kehottaisin valitsemaan peruskoneeksi jonkin hyvän Hitechin ja siihen mahdollisimman ison nosturi. Ja kouraksi vähintään Keto 51 kokoluokan koura. Sillä voi tehdä sitten järeämpiäkin puita. Mutta tänä päivänä varustelemiseen taitaa mennä väkisin n. 30 k€ alv 0%. Onko sitten järkevää, jokainen laskeskelee tahollaan kannattavuuden.

Mutta mikäli mahdollista, kannattaa miettiä peruskoneeksi myös ajokonetta. Sen puomin päähän sitten hakkuupää, Keto, Kesla, ym. Tai sitten se oma harvesteri erikseen ja yrittää ajaa ne puut vaikka traktori/metsäperävaunu yhdistelmällä.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Kannattaako puun ajo
Ajelin naapurille satamottisen motolla tehtyjä hankintapuita tässä pari viikkoa sitten, kun jäi traktoriyhdistelmältä homma kesken. Melkoisen pehmeää ja kuraista homma oli, mutta tuossa näki just traktorin ja metsäkoneen (vanhemmankin) eron etenemiskyvyssä. Hirveää rahan roiskettä työmaa ei itelle ollut, 3,3 € avohakkuulta ja 5,3 € harvennukselta alvi nolla. Hirveä määrä pitäisi puuta ajaa minimi konerikoilla, jos uuden koneen laittaisi. Ei kateeksi käy nuo metsäkonemiestenkään tienestit.