Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Raivaussaha terälaipalla  (Luettu 14998 kertaa)

roadman

  • Vieras
Vs: Raivaussaha terälaipalla
Kokemusta moisesta härpäkkeestä ei ole,  mutta raivaustyötä tullu tehtyä koko pienen ikänsä.
Itse näkisin moisen härpäkkeen sopivan varttuneemman taimikon harvennukseen. Varhaiseen taimikon perkauksessa perinteinen on nopeampi ja kätevämpi

http://www.youtube.com/watch?v=FpN5E4SSsIk

JackSparrow

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 343
Vs: Raivaussaha terälaipalla
Kokemusta moisesta härpäkkeestä ei ole,  mutta raivaustyötä tullu tehtyä koko pienen ikänsä.
Itse näkisin moisen härpäkkeen sopivan varttuneemman taimikon harvennukseen. Varhaiseen taimikon perkauksessa perinteinen on nopeampi ja kätevämpi

http://www.youtube.com/watch?v=FpN5E4SSsIk

Olen samaa mieltä.....Varttuneissa taimikoissa pystykarsintakin onnistuu tällä tarvittaessa. Ei varmaan mikään huono laite. Kävin käsiksi Husku liikkeessä mutta kauppoja ei syntynyt vielä ainakaan.... ::)
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Raivaussaha terälaipalla
Kokemusta moisesta härpäkkeestä ei ole,  mutta raivaustyötä tullu tehtyä koko pienen ikänsä.
Itse näkisin moisen härpäkkeen sopivan varttuneemman taimikon harvennukseen. Varhaiseen taimikon perkauksessa perinteinen on nopeampi ja kätevämpi

http://www.youtube.com/watch?v=FpN5E4SSsIk

Olen samaa mieltä.....Varttuneissa taimikoissa pystykarsintakin onnistuu tällä tarvittaessa. Ei varmaan mikään huono laite. Kävin käsiksi Husku liikkeessä mutta kauppoja ei syntynyt vielä ainakaan.... ::)

Raivaus-sahaa valittaessa kattelin tottakai ensiksi Sthilin, huskut ja sitten muut.    45 kuutioinen Dolmar vaan
tuli ostettua.    Hinta oli 590 euroa varusteineen, sisältää siimapään ja kolmioterän suojuksineen.

Raivaussaha taimikonhoidossa taitaa olla vielä lyömätön?  :)
Tuskahiki on köyhän sauna...

meedio

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: Raivaussaha terälaipalla
Kokemusta moisesta härpäkkeestä ei ole,  mutta raivaustyötä tullu tehtyä koko pienen ikänsä.
Itse näkisin moisen härpäkkeen sopivan varttuneemman taimikon harvennukseen. Varhaiseen taimikon perkauksessa perinteinen on nopeampi ja kätevämpi

http://www.youtube.com/watch?v=FpN5E4SSsIk

Olen samaa mieltä.....Varttuneissa taimikoissa pystykarsintakin onnistuu tällä tarvittaessa. Ei varmaan mikään huono laite. Kävin käsiksi Husku liikkeessä mutta kauppoja ei syntynyt vielä ainakaan.... ::)

Olette aivan oikeassa!
Mulla on nyt siis tavan laikkakone ja laippakone, molemmilla päästellään. Laikalla menee hienosti ja kevyesti, mutta jos on isompaa puuta, ja haluaa katkoa runkoja pätkiin tai oksia, niin tuo laippasaha on siihen hommaan hyvä, siksikin, että sillä saa isommankin puun poikki ja samalta puolen, oli puu pystyssä tai vaakasuorassa. Jonkinverran se yläpuolinen kannatin haittaa tiheässä kulkemista, siihen tuppaa tarttumaan kaikenlaista, tosin se myös suojaa kaatuvan puun oksilta. Kovin paljoa sillä ei vielä kokemusta ole ehtinyt kertyä, kun viime talvena sen ostin, ja sitten olinkin sen jälkeen sairaslomalla lopun talvea muista syistä.

Viimeksi muokattu: 07.01.14 - klo:21:17 kirjoittanut meedio

wtf

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 221
Vs: Raivaussaha terälaipalla
Onko kertynyt lisää kokemuksia?

Ei liene raivaussahan kokonaan korvaava kapine, nykyisen loppuun ajetun koneen rinnalle ehkä, kun on huonosti hoidettua varttuneempaa taimikkoa hoidettavana.

Terälaitteen kannatinteline näyttää kovin herkältä kolhuille, onko se sitä?
Kun puu kaatuu telineen päälle, kaatuuko ukko mukana?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Raivaussaha terälaipalla
taitaa olla taas niitä harvojen herkkukaluja ja siitä ei sitten enempää jakseta huudella että joku saisi tietää hankinnasta....   toisaalta tuollaiset innovaatiot saattais olla ihan hyviäkin käytössä tietyissä oloissa mutta ketään ei kiinnosta kertoa.   

alpo10

  • Vieras
Vs: Raivaussaha terälaipalla
pienellä googlaamisella löyty:

"Raivaussaha on esitelty Koneviestin numerossa 7/2011. Numerossa 7/2012 kerromme vuoden aikana kertyneistä käyttökokemuksista."
taannoin 2010 kun sahaa ostin, harkitsin myös tuota. Sahahan ei ole mikään uusi keksintö, eikös tuota ennenkin ole ollut joku vastaava, siis ennen tätä lehdessä esiteltyä mallia? Kyselin kaupoista, eikä löytynyt edes mallia silloin mistään, joten jäi.

Yleensä viidessä vuodessa olisi yleistynyt, jos olisi yleistyäkseen.... ei korvaa ilmeisesti normaalia raivuria. Ainakaan niissä metsissä, missä olen ollut viime viikot, niin ei mahtuis tuolla edes kääntämään ilman ennakkoraivausta :)

Viimeksi muokattu: 20.12.15 - klo:15:55 kirjoittanut alpo10

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Raivaussaha terälaipalla
Yleensä viidessä vuodessa olisi yleistynyt, jos olisi yleistyäkseen.... ei korvaa ilmeisesti normaalia raivuria.

Yleistymistä taitaa haitata hinta ja monipuolisuuden puute. Huskun sivujen mukaan se taisi olla kaikkein kallein. Sitä en katsellut saako siihen millään konstilla siimoja tai muita teriä. Aika moni taitaa käyttää raivaussahaa myös jonkin sortin heinikoiden tai vadelmapusikoiden raivaamisen

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Raivaussaha terälaipalla
Eikös jossain lehdessä ollut tätä huskin ihmeraivuria kokeiltu ja isommalla puustolla puolustaa paikkansa paremmin. Pienemmässä puustossa (siis oikeaa taimikonhoitoa) normaali raivuri tehokkaampi. Kehitetty ruotsissa reikäperkaukseen... Eli ympäröivistä puista katkotaan lähinnä ensin oksia pois jolloin ei innostu niin koivut kasvattamaan vesoja.

wtf

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 221
Vs: Raivaussaha terälaipalla
Ainakaan niissä metsissä, missä olen ollut viime viikot, niin ei mahtuis tuolla edes kääntämään ilman ennakkoraivausta :)

Mulla on tilanne se, etten mahdu raivaussahallakaan kääntymään ilman ennakkoraivausta. Osa puista kuitenkin jo aika paksujakin raivurille. Tuntuisi ketterämmältä tiheikössä, kun ei toi niin sanottu sahavarsi ole kiinteästi missään kiinni. Ostaisin muuten heti, mutta kevennys härveli pään ylä puolella on epäilyttävän näköinen.

https://www.youtube.com/watch?v=A2jLuFJWDc0