Ympäristöystävällinen EU halusi suosia dieseleitä bensaautojen kustannuksella, kun hiilidioksidipäästöt vähenevät. Suurten rahallisten ponnistelujen jälkeen Dieselautojen määrä kasvoi. Öljynjalostukselle EU ei kuitenkaan voinut mitään, vaan edelleenkin raakaöljystä syntyy dieseliä ja bensiiniä suhteessa saman verran (luonnonlaki). No mihinkä ylimääräinen bensiini: USA:han halvalla!!!
Sitten nämä nokiloukut:
Asiallisesti toteutettuna pakoputkeen ennen hiukkasloukkua on asennettu erillinen poltin joka polttaa hiukkasloukun puhtaaksi (lähes yhtä varma kuin Tsaarinaikainen junan vessa).
Tyhmästi totutettuna pakotahdin aikana ruutataan polttoainetta sylinteriin. Toimii sekin joskus, mutta yleensä johtaa kuitenkin hiukkasloukun tukkeutumiseen ja uusimiseen. Pahinta on kuitenkin se, että väistämättä pakotahdin aikana ruiskutettua polttoainetta joutuu moottoriöljyn sekaan. Öljyn voitelukyky heikkenee, jolloin varsinkin turboahtimet rikkoutuvat. Veikkaisin, että vähintään puolet turboremonteista johtuu polttoaineesta voiteluöljyssä. (ainakin niistä jotka hajoavat usein ja yllättävän nopeasti)