Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Etukuormaajan kauhan leveys  (Luettu 23685 kertaa)

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Etukuormaajan kauhan leveys
yleiskauhana 1,8-2,0 metrinen ehkä kätevin.Soraakin kauhoo 1,8metrisellä sekä lannan kuormaus ja lumihommakin käy.
Tietenkin niitä kauhoja pitäis olla kolme, soran ja maan kuormaukseen 1,2-1,5 metrinen ja lumihommiin 2,5-3,0 metrinen, sekä tuo yleiskauha 1,8-2,0 metrinen.
Leveän kauhan olen monesti kokenut hankalaksi ahtaissa paikoissa.
Trukkipiikit ehdottoman tarpeelliset kaikenmoiseen lavojen ym siirtelyyn.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Etukuormaajan kauhan leveys
Kyllä melkein kaksi kauhaa kannattaa olla. Yksi millä mättää hiekkaa ja maata ja joka on vain vähän varustelevyä leveämpi. Tällä ei saa niin rajuja vääntöjä aisoihin aikaiseksi kuin noilla leveillä. Toiseksi sitten raktorin levyinen jossa on olennaista että varustelevy on siten että kauha kääntyy vaakatasoon eli vettä täytettäessä saa ihan täyteen. Tätä tarvii viljalla, hakkeella ja monella muulla materiaalilla. Tietenkin on jos on aska hommia niin niihin on mukava olla omat kauhat ja talikot. Rukkipiikkejä tarttee usein ja sitten olisi hyvä olla kahden säkin nostin jos joutuu täyttää korkeita kärryjä tai kylvinkoneita. P*iikeillä kun ei ylety roikottaa kovin korkealla.

Mitä tulee varustelevyyn niin ehdottomasti hydraulinen. Se on ainut jolla näkee kun tapit menee paikoilleen. Muut on enemmänkin tuurin ja kuuloaistin varassa. Yksi yleisemmistä viimeaikaisista raktorionnettomuuksista on kuitenkin ollut jollain tavalla etukuormainkauhan ja aisojen ylitys kun työlaite on sukeltanut maihin että kannattaa panostaa asiaan.

Mekaanisissa tulee lukot avattua ennen kuin oikeasti ottaa kauhan pois ja sitten ajelee epämääräisen matkan kunnes tiputtaa kauhan pois. Tähän ei tarvita kuin naapurin soitto että käväse äkkiä meillä niin lähtee kauha irti liikkeelle ja matkalla kauha karkaa. Lisäksi täyttöliikettä tehtäessä jotta varustelevy lukittuu ei tule nähtyä että tapit menee paikoilleen vaan ne voi törmätä kauhan rautoihin tai sitten kauha ei ole paikoillaan ja tapit menee korvakkeiden ohi. Maahan painettaessa kauha voi tuurilla pysyä jos tappi on huulilla mutta sitten kauha karkaa myöhemmin kuitenkin.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Etukuormaajan kauhan leveys

Mitä tulee varustelevyyn niin ehdottomasti hydraulinen. Se on ainut jolla näkee kun tapit menee paikoilleen. Muut on enemmänkin tuurin ja kuuloaistin varassa. Yksi yleisemmistä viimeaikaisista raktorionnettomuuksista on kuitenkin ollut jollain tavalla etukuormainkauhan ja aisojen ylitys kun työlaite on sukeltanut maihin että kannattaa panostaa asiaan.

Mekaanisissa tulee lukot avattua ennen kuin oikeasti ottaa kauhan pois ja sitten ajelee epämääräisen matkan kunnes tiputtaa kauhan pois. Tähän ei tarvita kuin naapurin soitto että käväse äkkiä meillä niin lähtee kauha irti liikkeelle ja matkalla kauha karkaa. Lisäksi täyttöliikettä tehtäessä jotta varustelevy lukittuu ei tule nähtyä että tapit menee paikoilleen vaan ne voi törmätä kauhan rautoihin tai sitten kauha ei ole paikoillaan ja tapit menee korvakkeiden ohi. Maahan painettaessa kauha voi tuurilla pysyä jos tappi on huulilla mutta sitten kauha karkaa myöhemmin kuitenkin.
Kyllä toi stollin mekaaninen kauhanlukitus on sellainen että näkee koska on kauhanlukitus kiinni ja se toimii kunnolla.. Quickessa ei mekaaninen toimi ensimmäistä vuottakaan kunnolla..

[PeX]

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: Etukuormaajan kauhan leveys
Hyviä mielipiteitä on tullut. Paras olisi tietysti että olisi monen levyisiä kauhoja eri tilanteisiin, mutta nyt ensialkuun riittää yksi, joka soveltuu kohtalaisesti moniin hommiin. Kovin leveää ei ainakaan vielä laiteta, kun lumitöitä ei tehdä kuin omiin tarpeisiin, ja nekin ovat hoituneet tähän asti linkoa käyttäen. Traktorin leveys renkaiden ulkolaitaan on 2.15m, joten sopiva kauhan leveys voisi olla siinä 1.6-1.8m paikkeilla.

Tuo mp-liftin kauha näyttää ihan kelpo peliltä? Muutamat kotelovahvikkeetkin näyttää olevan ja hintakaan ei ole aivan älytön. Onko takaseinä tarpeeksi kallistettu (10°) että tavara pysyy kyydissä?

Tulevaisuudessa pitänee hankkia trukkipiikit ja mahdollisesti kivitalikko. Mutta kauha riittää nyt tähän hätään  :)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: Etukuormaajan kauhan leveys
kysyppä hankintana trukkipiikit JA kauha samalla kertaa!   jotki myyjät on aika innokkaita näin laman aikaan tekemään tarjouksen.   ja trukkipiikit takosena.    hitsatut on vähän kohlot.     

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: Etukuormaajan kauhan leveys

Mitä tulee varustelevyyn niin ehdottomasti hydraulinen. Se on ainut jolla näkee kun tapit menee paikoilleen. Muut on enemmänkin tuurin ja kuuloaistin varassa. Yksi yleisemmistä viimeaikaisista raktorionnettomuuksista on kuitenkin ollut jollain tavalla etukuormainkauhan ja aisojen ylitys kun työlaite on sukeltanut maihin että kannattaa panostaa asiaan.

Mekaanisissa tulee lukot avattua ennen kuin oikeasti ottaa kauhan pois ja sitten ajelee epämääräisen matkan kunnes tiputtaa kauhan pois. Tähän ei tarvita kuin naapurin soitto että käväse äkkiä meillä niin lähtee kauha irti liikkeelle ja matkalla kauha karkaa. Lisäksi täyttöliikettä tehtäessä jotta varustelevy lukittuu ei tule nähtyä että tapit menee paikoilleen vaan ne voi törmätä kauhan rautoihin tai sitten kauha ei ole paikoillaan ja tapit menee korvakkeiden ohi. Maahan painettaessa kauha voi tuurilla pysyä jos tappi on huulilla mutta sitten kauha karkaa myöhemmin kuitenkin.
Kyllä toi stollin mekaaninen kauhanlukitus on sellainen että näkee koska on kauhanlukitus kiinni ja se toimii kunnolla.. Quickessa ei mekaaninen toimi ensimmäistä vuottakaan kunnolla..

Miten voi olla noin vaikeaa se kauhan lukitus? 11 vuotta ollut Quicken mekaaninen lukitus, ja toimii edelleen. Ja näkyy myös ohjaamoon.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

paalipoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
Vs: Etukuormaajan kauhan leveys
Voi pojat kun teille on toi kauhalukitus vaikea asia. Vanha kunnon Vila lukitus on kestävä idiootti varma. Irtonaiset 30mm tapit ja lukitus sokilla, varmasti on lukossa jos tapin laittaa kiinni, ei koskaan hajoa mistään..

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Etukuormaajan kauhan leveys
Kaveri teki uuden "HD mallisen" vila varustelevyn hydraulilukituksella. Ei ole senjälkeen ollut ikävä mekaanista lukitusta. Siinä on sylinterinä 2 vanhaa, mutta laadukasta pumppua, ja ei ole päät tippuilleet eikä sylinteri vuotanut. Kun aisat nostaa ylös, näkee koloista suoraan tappiloille että onko kauha oikein lukittu. Monta vuotta on ollut käytössä ja kertaakaan ei ole kauhat vahingossa tippuneet.

Oisko tuossa kauha-asiassakin sama totuus, jos haluat kunnollisen, niin anna pätevän kyläsepän rakentaa sellainen  ;)

Tuommoseksi yleiskauhaksi vois teettää 3-4 mm kulutuslevystä parimetrisen kauhan ja muodon matkisi sopivasta tehdaskauhasta, esim. LKK kauhasta. Vahvikkeet kun laittaa oikeisiin kohtiin, niin tulee kohtuukevyt ja kestävä kauha, joka kestää hieman väännätystäkin.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Etukuormaajan kauhan leveys

Mitä tulee varustelevyyn niin ehdottomasti hydraulinen. Se on ainut jolla näkee kun tapit menee paikoilleen. Muut on enemmänkin tuurin ja kuuloaistin varassa. Yksi yleisemmistä viimeaikaisista raktorionnettomuuksista on kuitenkin ollut jollain tavalla etukuormainkauhan ja aisojen ylitys kun työlaite on sukeltanut maihin että kannattaa panostaa asiaan.

Mekaanisissa tulee lukot avattua ennen kuin oikeasti ottaa kauhan pois ja sitten ajelee epämääräisen matkan kunnes tiputtaa kauhan pois. Tähän ei tarvita kuin naapurin soitto että käväse äkkiä meillä niin lähtee kauha irti liikkeelle ja matkalla kauha karkaa. Lisäksi täyttöliikettä tehtäessä jotta varustelevy lukittuu ei tule nähtyä että tapit menee paikoilleen vaan ne voi törmätä kauhan rautoihin tai sitten kauha ei ole paikoillaan ja tapit menee korvakkeiden ohi. S painettaessa kauha voi tuurilla pysyä jos tappi on huulilla mutta sitten kauha karkaa myöhemmin kuitenkin.
Kyllä toi stollin mekaaninen kauhanlukitus on sellainen että näkee koska on kauhanlukitus kiinni ja se toimii kunnolla.. Quickessa ei mekaaninen toimi ensimmäistä vuottakaan kunnolla..

Miten voi olla noin vaikeaa se kauhan lukitus? 11 vuotta ollut Quicken mekaaninen lukitus, ja toimii edelleen. Ja näkyy myös ohjaamoon.

Sä luulet vaan. Kertaakaan et ole nähnyt kun tapit menee niille tarkoitetuille paikoilleen. Asia ei ole enää sama kun jälkeenpäin kääntelet kauhaa että näkisit miten tapit on olevinaan..
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Monttu Simeon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 556
  • rento meininki
Vs: Etukuormaajan kauhan leveys

Mitä tulee varustelevyyn niin ehdottomasti hydraulinen. Se on ainut jolla näkee kun tapit menee paikoilleen. Muut on enemmänkin tuurin ja kuuloaistin varassa. Yksi yleisemmistä viimeaikaisista raktorionnettomuuksista on kuitenkin ollut jollain tavalla etukuormainkauhan ja aisojen ylitys kun työlaite on sukeltanut maihin että kannattaa panostaa asiaan.

Mekaanisissa tulee lukot avattua ennen kuin oikeasti ottaa kauhan pois ja sitten ajelee epämääräisen matkan kunnes tiputtaa kauhan pois. Tähän ei tarvita kuin naapurin soitto että käväse äkkiä meillä niin lähtee kauha irti liikkeelle ja matkalla kauha karkaa. Lisäksi täyttöliikettä tehtäessä jotta varustelevy lukittuu ei tule nähtyä että tapit menee paikoilleen vaan ne voi törmätä kauhan rautoihin tai sitten kauha ei ole paikoillaan ja tapit menee korvakkeiden ohi. Maahan painettaessa kauha voi tuurilla pysyä jos tappi on huulilla mutta sitten kauha karkaa myöhemmin kuitenkin.
Kyllä toi stollin mekaaninen kauhanlukitus on sellainen että näkee koska on kauhanlukitus kiinni ja se toimii kunnolla.. Quickessa ei mekaaninen toimi ensimmäistä vuottakaan kunnolla..

Miten voi olla noin vaikeaa se kauhan lukitus? 11 vuotta ollut Quicken mekaaninen lukitus, ja toimii edelleen. Ja näkyy myös ohjaamoon.
Minulla omasta mielestä heikko näkö ja kuitenkin näkyy oikeanpuoleinen lukitus esteettömästi, kun kauha on yli metrin maasta, vasenta puolta peittää lukituksen laukaiseva vipu. Kombi-kiinnikkeessä käytettäviin vanhoihin Ålö-3 -varusteisiin maalasin oikeanpuolen lukituksen tienoon kirkkaalla keltaisella, että paremmin näen tähdätä kiinni poimiessa.
Liikenteen 3-D : дарить дураки дорога

[PeX]

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: Etukuormaajan kauhan leveys
kysyppä hankintana trukkipiikit JA kauha samalla kertaa!   jotki myyjät on aika innokkaita näin laman aikaan tekemään tarjouksen.   ja trukkipiikit takosena.    hitsatut on vähän kohlot.     

Hyvä vinkki oksalta. Näin taidan tehdä. Mutta hieman itseäni toistaen, onko mp-liftin kamppeet hyviä? Vai kannattaako suosiolla katsoa muita?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Etukuormaajan kauhan leveys

Mitä tulee varustelevyyn niin ehdottomasti hydraulinen. Se on ainut jolla näkee kun tapit menee paikoilleen. Muut on enemmänkin tuurin ja kuuloaistin varassa. Yksi yleisemmistä viimeaikaisista raktorionnettomuuksista on kuitenkin ollut jollain tavalla etukuormainkauhan ja aisojen ylitys kun työlaite on sukeltanut maihin että kannattaa panostaa asiaan.

Mekaanisissa tulee lukot avattua ennen kuin oikeasti ottaa kauhan pois ja sitten ajelee epämääräisen matkan kunnes tiputtaa kauhan pois. Tähän ei tarvita kuin naapurin soitto että käväse äkkiä meillä niin lähtee kauha irti liikkeelle ja matkalla kauha karkaa. Lisäksi täyttöliikettä tehtäessä jotta varustelevy lukittuu ei tule nähtyä että tapit menee paikoilleen vaan ne voi törmätä kauhan rautoihin tai sitten kauha ei ole paikoillaan ja tapit menee korvakkeiden ohi. Maahan painettaessa kauha voi tuurilla pysyä jos tappi on huulilla mutta sitten kauha karkaa myöhemmin kuitenkin.
Kyllä toi stollin mekaaninen kauhanlukitus on sellainen että näkee koska on kauhanlukitus kiinni ja se toimii kunnolla.. Quickessa ei mekaaninen toimi ensimmäistä vuottakaan kunnolla..

Miten voi olla noin vaikeaa se kauhan lukitus? 11 vuotta ollut Quicken mekaaninen lukitus, ja toimii edelleen. Ja näkyy myös ohjaamoon.
Minulla omasta mielestä heikko näkö ja kuitenkin näkyy oikeanpuoleinen lukitus esteettömästi, kun kauha on yli metrin maasta, vasenta puolta peittää lukituksen laukaiseva vipu. Kombi-kiinnikkeessä käytettäviin vanhoihin Ålö-3 -varusteisiin maalasin oikeanpuolen lukituksen tienoon kirkkaalla keltaisella, että paremmin näen tähdätä kiinni poimiessa.

Joo mutta puhutaan eri asiasta. Samallalillahan noi yläkorvat näkyy oli lukitussysteemi mikä vaan. Ero tulee siinävaiheessa kun alatapit lukitaan niin mekaanisessa tapit on piilossa kun ne loksahtavat kiinni tai jotenkin huonosti paikoilleen. Hydraulisessa taas tapit on aivan silmien edessä kun ne menevät paikoilleen.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Etukuormaajan kauhan leveys
Meillä on 2006 hankittu mp-liftin kuormain ja silloin otettiin mp:n yleiskauha (ehkä 2,2m), trukkipiikit, paalipihti ja suursäkkinostin. Kauha ja nostin (kun vääntää koukun hiukan sivulle) hyvät, paalipihti on ok, parista kohta hitsattu) mutta trukkipiikit (ne mitkä meillä ) huonot. Lisäksi lohimetin n. 2,2 m lumikauha, joka on hyvä, jopa erittäin hyvä meidän tarkoitukseen. Tuolla yleiskauhalla nykyään kauhotaan lähinnä vaan maata tai muuta raskaampaa, koska se on lyhyt, jolloin käännön momentti riittää paremmin. Lohimetin kauhalla kuiviketurve, aumarehu (silocut jäänyt statistin osaan), kuivalanta, lumi yms. Lohimetin kauha on kartiomallinen eli edestä leveämpi, mikä on syytä huomioida ulottuvuuksissa, varsinkin kurvailtaessa sisätiloissa. Alkuun oli hiukan opettelua sen kanssa.

Vemsin kanssa samaa mieltä tuosta hyraulilukituksesta. On kyllä itellä ainakin ehdoton varuste. En ottais kuormainta ilman sitä varustetta. Työlaitteen kun nostaa näkökorkeudelle ja sitten laitta lukot kiinni, niin näkee varmasti, että meneeko  kiinni vai jääkö puolitiehen. Lisäksi ainakin suursäkkinostin on sellainen, että sitä ei voi kallistaa taaksepäin ennen kuin on lukot kiinni, kaatuu muuten päälle. Eikös nämä mekaaniset lukot toimi just silleen, että käännetään kiinnityslevyä "sisäänpäin" automaattikytkennässä.

Toki letkut joutuu tässäkin kytkemään ja traktorista poistumaan, mutta paljon työvälineen vaihtoja, joissa ei ole letkusulkeisia.

[PeX]

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: Etukuormaajan kauhan leveys

Mitä tulee varustelevyyn niin ehdottomasti hydraulinen. Se on ainut jolla näkee kun tapit menee paikoilleen. Muut on enemmänkin tuurin ja kuuloaistin varassa. Yksi yleisemmistä viimeaikaisista raktorionnettomuuksista on kuitenkin ollut jollain tavalla etukuormainkauhan ja aisojen ylitys kun työlaite on sukeltanut maihin että kannattaa panostaa asiaan.

Mekaanisissa tulee lukot avattua ennen kuin oikeasti ottaa kauhan pois ja sitten ajelee epämääräisen matkan kunnes tiputtaa kauhan pois. Tähän ei tarvita kuin naapurin soitto että käväse äkkiä meillä niin lähtee kauha irti liikkeelle ja matkalla kauha karkaa. Lisäksi täyttöliikettä tehtäessä jotta varustelevy lukittuu ei tule nähtyä että tapit menee paikoilleen vaan ne voi törmätä kauhan rautoihin tai sitten kauha ei ole paikoillaan ja tapit menee korvakkeiden ohi. Maahan painettaessa kauha voi tuurilla pysyä jos tappi on huulilla mutta sitten kauha karkaa myöhemmin kuitenkin.
Kyllä toi stollin mekaaninen kauhanlukitus on sellainen että näkee koska on kauhanlukitus kiinni ja se toimii kunnolla.. Quickessa ei mekaaninen toimi ensimmäistä vuottakaan kunnolla..
Nyt varmaan pitää huolestua. Sillä tuo kuormaaja, johon kauha haluttais laittaa on jo 2-vuotias.  :D

Hempo23

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 99
Vs: Etukuormaajan kauhan leveys
Kirjoitan nyt enimmäkseen pyöräkuormaajia käyttäneenä, joten näkemykset voivat olla hieman värittyneitä.

Ensimmäinen asia mitä itse kauhasta katson on, että pohjan ja takaseinän välinen kulma on riittävän ottava, jotta pohjalla on hyvä tasailla mennentullen.

Toisekseen pidän aika tärkeänä, että kauha koukistuu riittävästi ts. huulilevy kun näkyy hyttiin ollaan ja aika lähellä hyvää täyttökulmaa. Kippauskulmasta olen oppinut olemaan jokseenkin välittämättä; jos tavara on kiinni jäädäkseen niin sinne se jämähtää kulmasta huolimatta.

Kauhan leveyttä miettiessä itse kiinnittäisin käyttötarkoitukseen eniten huomiota. Jos tarkoitus kuskata tavaroita, niin kannattaa mielellään ottaa leveä kauha. Jos soran ja paskan mättöä on muutama päivä vuodessa niin luulisi kauhan ja aisojen kestävän leveämpääkin kauhaa kunhan järki on mukana; ajelee kohtisuoraan otettava tavaraa kohden, ei kuormita toispuoleisesti ja muistaa olla ottamatta sitä täyttä mälliä. Paskan mättöön kumminkin kuitenkin jonkinlainen talikko olla parempi kuin normaali kauha minkäänlevyisenä...

Koneen leveyden ollessa 2.15m niin ottaisin kauhat leveyksillä 1500-1600 ja 2200-2400. Kuitenkin kapean kauhan vain, jos sitä raskasta lastausta on riittävästi. Tasaukseen leveämpi kauha on sitten jo huomattavasti parempi.