Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: [PeX] - 28.03.15 - klo:21:56
-
Hei
Pitäis tiesti jonkinlainen yleiskauha hommata ku tuo etukuormaajallinen kone tuli hankittua. Mitään erityistä käyttötarkotusta kauhalle ei ole, mutta olis se kauha varmaan hyvä olla ku nuo aisatki koneen keulilla keikkuvat. 1.8m leveää oon miettyny, mitä mielipiteitä? Hinta/laatu suhteeltaan hyviä valmistajia? Mitään erityisen jämerää ei varmaan tartte quicke 36:n voimille. :)
-
Jos joskus lunta pusket, niin ainakin traktorin levyinen. Leveitä kauhoja saa pienelläkin tilavuudella.
-
http://www.mp-lift.fi/kauhat-ja-terat-256.html
Tuosta valkkaat sopivan ja sitten katsot mitä maksaa toimitettuna:
http://www.mp-lift.fi/hinnasto-279.html
2,2m yleiskauhan pistäisin jos ei ole tiedossa että käytetään lähinnä soran lastaukseen tms. Varovasti sillä isollakin voi vähän soraa käsitellä ja kun lähinnä roskia tai romua tai jotain ruohonleikkuria/puutarhajyrsintä kuitenkin sillä kauhalla kuljettaa niin pienen kanssa tulee vaan paha mieli.
-
mutta riippuu tietysti koneen koosta mutta noilla leveillä kauhoilla tulee liian helposti ahnehdittua liikoja ja sitten se keikkaus on niiin lähellä. varsinkin aloittaessa. ite kyllä pitäisin normaalitraktoriin tuota 1.8-9 levyista yleiskauhaa ihan pätevänä. ja noita uukuniemen kauhoja kanssa pidän hyvin, kestävät jopa hieman kovempaakin käyttöä. eikä niin hinnan kiroissa. ja talikko on kanssa yksi hyvä laite kuormaajassa, koossa maltillinen. ja sit trukkihaarukka. niillä pärjää jo hiton pitkälle.
-
Hydraulinen kauhanlukitus on kanssa oltava jos on yksikin kauha. säästää askeleita eikä koskaan oo turhaa tai väärää kauhaa mukana.
-
mitä mielipiteitä?
Katso että takaseinä on riittävän kalteva jotta sen saa kipattua vaakaan, helpottaa hakkeen ja jyvien lastaamisen. Paino on toinen asia, ettei rasita turhaan etuakselia.
Quickeen voi hyvin laittaa Quicken kauhat; kevyet, suht kestävät ja oikeilla kulmilla. Tarjouksia saa sekä valmetilta että arkimarketista joten voi ainakin kahdelta kysyä. Tosin H-kauha ei ole omiaan kivisen maan lastaamiseen, on takaseinä aika äkkiä lommoilla.
EDIT: vielä mitoista, että jos se ei tule viljan, hakkeen tai lumen kuormaukseen niin n 150-160 olisi sopiva leveys; suht ketterä kääntää ahtaassa paikassa, kevyempi, halvempi, riittävän tilava - kärryn lastaamisessa on kuitenkin vain yhden lisäkauhan ero. Tärkein etu noin kapeassa on että näkee ajolinjat etupyörien välistä, mitä ei tee 1,8m:llä. Lumikauhaksi sitten eri, traktori+20cm.
Hydraulinen kauhanlukitus on kanssa oltava jos on yksikin kauha
Onhan se kätevä, mutta ei Quickessä tarvitse kuin kerran vetää lukitusvivusta irrottaessa kauhan, uusi kauhahan lukittuu itsestään. Jos toinen kauha on heti vieressä, niin avaa lukon ennenkuin starttaa, niin ei tarvitse poistua hytistä lainkaan.
-
Hydraulinen kauhanlukitus on kanssa oltava jos on yksikin kauha. säästää askeleita eikä koskaan oo turhaa tai väärää kauhaa mukana.
No joo se kuikken kauhanlukitus on kyllä varsin paska ompa se sitten hydraulinen tai mekaaninen..
-
Vähintään traktorin levyinen!
Itsellä on traktoriin 1,6m, 2,2m, ja 2,6m kauhat ja kurottajaan 2m ja 2,9m.
-
olikohan muuten joskus aiemmin pikkasen puhetta noista hydelukituksista? ite en luota niihin niin paljon että suosittelisin. jokunen kauha puonnu kun ei olekaan lukossa vaikka piti... ja noi mekaaniset ei niiiin hirveesti sitä liikuntaa tartte ettei niillä pärjäis. ei niitä kauhoja ja muita välineitä niiin usein vaiheta että ei kykenis sitä käyvä kiinnittämässä. kun koneen kopista nykyään sentäs aika helppo luistella.
-
Hydraulinen kauhanlukitus on kanssa oltava jos on yksikin kauha. säästää askeleita eikä koskaan oo turhaa tai väärää kauhaa mukana.
No joo se kuikken kauhanlukitus on kyllä varsin paska ompa se sitten hydraulinen tai mekaaninen..
Mikäs siinä.. Omasta mielestä pelaa kyl hyvin. Ainut tietenkin jos sylinterin vuotaminen heti 10h jälkeen haittaa :D
Deeren oman kuormaimen paineakku laukasu viritys on karmee
-
olikohan muuten joskus aiemmin pikkasen puhetta noista hydelukituksista? ite en luota niihin niin paljon että suosittelisin. jokunen kauha puonnu kun ei olekaan lukossa vaikka piti... ja noi mekaaniset ei niiiin hirveesti sitä liikuntaa tartte ettei niillä pärjäis. ei niitä kauhoja ja muita välineitä niiin usein vaiheta että ei kykenis sitä käyvä kiinnittämässä. kun koneen kopista nykyään sentäs aika helppo luistella.
Mulla ei oo tainnu kertaakaa tippua kauha tai mikään muukaan jontikasta, kun siinä on hydraulinen lukitus, mutta mekaanisista lukoista olen kyllä onnistunut laitteita tiputtamaan.
Ismessäkin kyllä on hydraulisessa lukitusessa omat ongelmansa: Sylinteri vuotaa aina ja tapit tahtovat pyöriä irti vaikka kuinka laittaisi kierrelukitetta.
-
Onkos noissa traktoreiden hydrauli lukituksissa merkkivaloja? Itsellä ei ole kokemusta kuin Länkkäristä ja siinä palaa kojetaulussa lamppu jos kauhanlukitus on auki.
-
Hydraulinen kauhanlukitus on kanssa oltava jos on yksikin kauha. säästää askeleita eikä koskaan oo turhaa tai väärää kauhaa mukana.
No joo se kuikken kauhanlukitus on kyllä varsin paska ompa se sitten hydraulinen tai mekaaninen..
Mikäs siinä.. Omasta mielestä pelaa kyl hyvin. Ainut tietenkin jos sylinterin vuotaminen heti 10h jälkeen haittaa :D
Deeren oman kuormaimen paineakku laukasu viritys on karmee
Tapit liikkuu itekseen ja lukitustappien lukitus piti tehdä ite uudestaan.. No se mekaaninen nyt vaan on saakelin huono toimimaan ja pitää aukaista sieltä välistä..
-
quikan mekaanisesta lukosta lähti aikanaa niistä tapeista lukitustangon pultit pyörimään auki ja toinen kerkes putoamaan irti. Se tosin huomattin kun se tappia liikutteleva tanko tipahti uuteen asentoonsa. Tienpäällä jos kauha olis ollu alaalla niin ei tuota olis huomannut. Toisella puolellakin pyöri samainen pultti sormin. Vaihettiin siihen pitemmät pultit ja vielä mutteri toiselle puolelle varmistukseks. Kuulemma tuommosta ei voi käydä kun niissä pulteissa on lukite.
Valtussa kanssa kuikan kuormain mekaanisella lukolla, mut siitä pitäs kai hankkiutua eroon. Pirullinen kapistus kun sitä ei saa lukkoonkaan automaattisesti. Ei oo kerta eikä kaks kun on tullu napattua kauha nokalle ja tuuminu et sit kun meen tonne pihalle ja tuun kopista ulos niin laitan kiinni, niin ja kerran se on sit jo unohtunu käydä kääntämässä. Paska laitos.
-
Hydraulinen kauhanlukitus on kanssa oltava jos on yksikin kauha. säästää askeleita eikä koskaan oo turhaa tai väärää kauhaa mukana.
No joo se kuikken kauhanlukitus on kyllä varsin paska ompa se sitten hydraulinen tai mekaaninen..
Tein itte ja sain just niin hyvän kun sattui tulemaan ja oli tarkoituskin.
-
yleiskauhana 1,8-2,0 metrinen ehkä kätevin.Soraakin kauhoo 1,8metrisellä sekä lannan kuormaus ja lumihommakin käy.
Tietenkin niitä kauhoja pitäis olla kolme, soran ja maan kuormaukseen 1,2-1,5 metrinen ja lumihommiin 2,5-3,0 metrinen, sekä tuo yleiskauha 1,8-2,0 metrinen.
Leveän kauhan olen monesti kokenut hankalaksi ahtaissa paikoissa.
Trukkipiikit ehdottoman tarpeelliset kaikenmoiseen lavojen ym siirtelyyn.
-
Kyllä melkein kaksi kauhaa kannattaa olla. Yksi millä mättää hiekkaa ja maata ja joka on vain vähän varustelevyä leveämpi. Tällä ei saa niin rajuja vääntöjä aisoihin aikaiseksi kuin noilla leveillä. Toiseksi sitten raktorin levyinen jossa on olennaista että varustelevy on siten että kauha kääntyy vaakatasoon eli vettä täytettäessä saa ihan täyteen. Tätä tarvii viljalla, hakkeella ja monella muulla materiaalilla. Tietenkin on jos on aska hommia niin niihin on mukava olla omat kauhat ja talikot. Rukkipiikkejä tarttee usein ja sitten olisi hyvä olla kahden säkin nostin jos joutuu täyttää korkeita kärryjä tai kylvinkoneita. P*iikeillä kun ei ylety roikottaa kovin korkealla.
Mitä tulee varustelevyyn niin ehdottomasti hydraulinen. Se on ainut jolla näkee kun tapit menee paikoilleen. Muut on enemmänkin tuurin ja kuuloaistin varassa. Yksi yleisemmistä viimeaikaisista raktorionnettomuuksista on kuitenkin ollut jollain tavalla etukuormainkauhan ja aisojen ylitys kun työlaite on sukeltanut maihin että kannattaa panostaa asiaan.
Mekaanisissa tulee lukot avattua ennen kuin oikeasti ottaa kauhan pois ja sitten ajelee epämääräisen matkan kunnes tiputtaa kauhan pois. Tähän ei tarvita kuin naapurin soitto että käväse äkkiä meillä niin lähtee kauha irti liikkeelle ja matkalla kauha karkaa. Lisäksi täyttöliikettä tehtäessä jotta varustelevy lukittuu ei tule nähtyä että tapit menee paikoilleen vaan ne voi törmätä kauhan rautoihin tai sitten kauha ei ole paikoillaan ja tapit menee korvakkeiden ohi. Maahan painettaessa kauha voi tuurilla pysyä jos tappi on huulilla mutta sitten kauha karkaa myöhemmin kuitenkin.
-
Mitä tulee varustelevyyn niin ehdottomasti hydraulinen. Se on ainut jolla näkee kun tapit menee paikoilleen. Muut on enemmänkin tuurin ja kuuloaistin varassa. Yksi yleisemmistä viimeaikaisista raktorionnettomuuksista on kuitenkin ollut jollain tavalla etukuormainkauhan ja aisojen ylitys kun työlaite on sukeltanut maihin että kannattaa panostaa asiaan.
Mekaanisissa tulee lukot avattua ennen kuin oikeasti ottaa kauhan pois ja sitten ajelee epämääräisen matkan kunnes tiputtaa kauhan pois. Tähän ei tarvita kuin naapurin soitto että käväse äkkiä meillä niin lähtee kauha irti liikkeelle ja matkalla kauha karkaa. Lisäksi täyttöliikettä tehtäessä jotta varustelevy lukittuu ei tule nähtyä että tapit menee paikoilleen vaan ne voi törmätä kauhan rautoihin tai sitten kauha ei ole paikoillaan ja tapit menee korvakkeiden ohi. Maahan painettaessa kauha voi tuurilla pysyä jos tappi on huulilla mutta sitten kauha karkaa myöhemmin kuitenkin.
Kyllä toi stollin mekaaninen kauhanlukitus on sellainen että näkee koska on kauhanlukitus kiinni ja se toimii kunnolla.. Quickessa ei mekaaninen toimi ensimmäistä vuottakaan kunnolla..
-
Hyviä mielipiteitä on tullut. Paras olisi tietysti että olisi monen levyisiä kauhoja eri tilanteisiin, mutta nyt ensialkuun riittää yksi, joka soveltuu kohtalaisesti moniin hommiin. Kovin leveää ei ainakaan vielä laiteta, kun lumitöitä ei tehdä kuin omiin tarpeisiin, ja nekin ovat hoituneet tähän asti linkoa käyttäen. Traktorin leveys renkaiden ulkolaitaan on 2.15m, joten sopiva kauhan leveys voisi olla siinä 1.6-1.8m paikkeilla.
Tuo mp-liftin kauha näyttää ihan kelpo peliltä? Muutamat kotelovahvikkeetkin näyttää olevan ja hintakaan ei ole aivan älytön. Onko takaseinä tarpeeksi kallistettu (10°) että tavara pysyy kyydissä?
Tulevaisuudessa pitänee hankkia trukkipiikit ja mahdollisesti kivitalikko. Mutta kauha riittää nyt tähän hätään :)
-
kysyppä hankintana trukkipiikit JA kauha samalla kertaa! jotki myyjät on aika innokkaita näin laman aikaan tekemään tarjouksen. ja trukkipiikit takosena. hitsatut on vähän kohlot.
-
Mitä tulee varustelevyyn niin ehdottomasti hydraulinen. Se on ainut jolla näkee kun tapit menee paikoilleen. Muut on enemmänkin tuurin ja kuuloaistin varassa. Yksi yleisemmistä viimeaikaisista raktorionnettomuuksista on kuitenkin ollut jollain tavalla etukuormainkauhan ja aisojen ylitys kun työlaite on sukeltanut maihin että kannattaa panostaa asiaan.
Mekaanisissa tulee lukot avattua ennen kuin oikeasti ottaa kauhan pois ja sitten ajelee epämääräisen matkan kunnes tiputtaa kauhan pois. Tähän ei tarvita kuin naapurin soitto että käväse äkkiä meillä niin lähtee kauha irti liikkeelle ja matkalla kauha karkaa. Lisäksi täyttöliikettä tehtäessä jotta varustelevy lukittuu ei tule nähtyä että tapit menee paikoilleen vaan ne voi törmätä kauhan rautoihin tai sitten kauha ei ole paikoillaan ja tapit menee korvakkeiden ohi. Maahan painettaessa kauha voi tuurilla pysyä jos tappi on huulilla mutta sitten kauha karkaa myöhemmin kuitenkin.
Kyllä toi stollin mekaaninen kauhanlukitus on sellainen että näkee koska on kauhanlukitus kiinni ja se toimii kunnolla.. Quickessa ei mekaaninen toimi ensimmäistä vuottakaan kunnolla..
Miten voi olla noin vaikeaa se kauhan lukitus? 11 vuotta ollut Quicken mekaaninen lukitus, ja toimii edelleen. Ja näkyy myös ohjaamoon.
-
Voi pojat kun teille on toi kauhalukitus vaikea asia. Vanha kunnon Vila lukitus on kestävä idiootti varma. Irtonaiset 30mm tapit ja lukitus sokilla, varmasti on lukossa jos tapin laittaa kiinni, ei koskaan hajoa mistään..
-
Kaveri teki uuden "HD mallisen" vila varustelevyn hydraulilukituksella. Ei ole senjälkeen ollut ikävä mekaanista lukitusta. Siinä on sylinterinä 2 vanhaa, mutta laadukasta pumppua, ja ei ole päät tippuilleet eikä sylinteri vuotanut. Kun aisat nostaa ylös, näkee koloista suoraan tappiloille että onko kauha oikein lukittu. Monta vuotta on ollut käytössä ja kertaakaan ei ole kauhat vahingossa tippuneet.
Oisko tuossa kauha-asiassakin sama totuus, jos haluat kunnollisen, niin anna pätevän kyläsepän rakentaa sellainen ;)
Tuommoseksi yleiskauhaksi vois teettää 3-4 mm kulutuslevystä parimetrisen kauhan ja muodon matkisi sopivasta tehdaskauhasta, esim. LKK kauhasta. Vahvikkeet kun laittaa oikeisiin kohtiin, niin tulee kohtuukevyt ja kestävä kauha, joka kestää hieman väännätystäkin.
-
Mitä tulee varustelevyyn niin ehdottomasti hydraulinen. Se on ainut jolla näkee kun tapit menee paikoilleen. Muut on enemmänkin tuurin ja kuuloaistin varassa. Yksi yleisemmistä viimeaikaisista raktorionnettomuuksista on kuitenkin ollut jollain tavalla etukuormainkauhan ja aisojen ylitys kun työlaite on sukeltanut maihin että kannattaa panostaa asiaan.
Mekaanisissa tulee lukot avattua ennen kuin oikeasti ottaa kauhan pois ja sitten ajelee epämääräisen matkan kunnes tiputtaa kauhan pois. Tähän ei tarvita kuin naapurin soitto että käväse äkkiä meillä niin lähtee kauha irti liikkeelle ja matkalla kauha karkaa. Lisäksi täyttöliikettä tehtäessä jotta varustelevy lukittuu ei tule nähtyä että tapit menee paikoilleen vaan ne voi törmätä kauhan rautoihin tai sitten kauha ei ole paikoillaan ja tapit menee korvakkeiden ohi. S painettaessa kauha voi tuurilla pysyä jos tappi on huulilla mutta sitten kauha karkaa myöhemmin kuitenkin.
Kyllä toi stollin mekaaninen kauhanlukitus on sellainen että näkee koska on kauhanlukitus kiinni ja se toimii kunnolla.. Quickessa ei mekaaninen toimi ensimmäistä vuottakaan kunnolla..
Miten voi olla noin vaikeaa se kauhan lukitus? 11 vuotta ollut Quicken mekaaninen lukitus, ja toimii edelleen. Ja näkyy myös ohjaamoon.
Sä luulet vaan. Kertaakaan et ole nähnyt kun tapit menee niille tarkoitetuille paikoilleen. Asia ei ole enää sama kun jälkeenpäin kääntelet kauhaa että näkisit miten tapit on olevinaan..
-
Mitä tulee varustelevyyn niin ehdottomasti hydraulinen. Se on ainut jolla näkee kun tapit menee paikoilleen. Muut on enemmänkin tuurin ja kuuloaistin varassa. Yksi yleisemmistä viimeaikaisista raktorionnettomuuksista on kuitenkin ollut jollain tavalla etukuormainkauhan ja aisojen ylitys kun työlaite on sukeltanut maihin että kannattaa panostaa asiaan.
Mekaanisissa tulee lukot avattua ennen kuin oikeasti ottaa kauhan pois ja sitten ajelee epämääräisen matkan kunnes tiputtaa kauhan pois. Tähän ei tarvita kuin naapurin soitto että käväse äkkiä meillä niin lähtee kauha irti liikkeelle ja matkalla kauha karkaa. Lisäksi täyttöliikettä tehtäessä jotta varustelevy lukittuu ei tule nähtyä että tapit menee paikoilleen vaan ne voi törmätä kauhan rautoihin tai sitten kauha ei ole paikoillaan ja tapit menee korvakkeiden ohi. Maahan painettaessa kauha voi tuurilla pysyä jos tappi on huulilla mutta sitten kauha karkaa myöhemmin kuitenkin.
Kyllä toi stollin mekaaninen kauhanlukitus on sellainen että näkee koska on kauhanlukitus kiinni ja se toimii kunnolla.. Quickessa ei mekaaninen toimi ensimmäistä vuottakaan kunnolla..
Miten voi olla noin vaikeaa se kauhan lukitus? 11 vuotta ollut Quicken mekaaninen lukitus, ja toimii edelleen. Ja näkyy myös ohjaamoon.
Minulla omasta mielestä heikko näkö ja kuitenkin näkyy oikeanpuoleinen lukitus esteettömästi, kun kauha on yli metrin maasta, vasenta puolta peittää lukituksen laukaiseva vipu. Kombi-kiinnikkeessä käytettäviin vanhoihin Ålö-3 -varusteisiin maalasin oikeanpuolen lukituksen tienoon kirkkaalla keltaisella, että paremmin näen tähdätä kiinni poimiessa.
-
kysyppä hankintana trukkipiikit JA kauha samalla kertaa! jotki myyjät on aika innokkaita näin laman aikaan tekemään tarjouksen. ja trukkipiikit takosena. hitsatut on vähän kohlot.
Hyvä vinkki oksalta. Näin taidan tehdä. Mutta hieman itseäni toistaen, onko mp-liftin kamppeet hyviä? Vai kannattaako suosiolla katsoa muita?
-
Mitä tulee varustelevyyn niin ehdottomasti hydraulinen. Se on ainut jolla näkee kun tapit menee paikoilleen. Muut on enemmänkin tuurin ja kuuloaistin varassa. Yksi yleisemmistä viimeaikaisista raktorionnettomuuksista on kuitenkin ollut jollain tavalla etukuormainkauhan ja aisojen ylitys kun työlaite on sukeltanut maihin että kannattaa panostaa asiaan.
Mekaanisissa tulee lukot avattua ennen kuin oikeasti ottaa kauhan pois ja sitten ajelee epämääräisen matkan kunnes tiputtaa kauhan pois. Tähän ei tarvita kuin naapurin soitto että käväse äkkiä meillä niin lähtee kauha irti liikkeelle ja matkalla kauha karkaa. Lisäksi täyttöliikettä tehtäessä jotta varustelevy lukittuu ei tule nähtyä että tapit menee paikoilleen vaan ne voi törmätä kauhan rautoihin tai sitten kauha ei ole paikoillaan ja tapit menee korvakkeiden ohi. Maahan painettaessa kauha voi tuurilla pysyä jos tappi on huulilla mutta sitten kauha karkaa myöhemmin kuitenkin.
Kyllä toi stollin mekaaninen kauhanlukitus on sellainen että näkee koska on kauhanlukitus kiinni ja se toimii kunnolla.. Quickessa ei mekaaninen toimi ensimmäistä vuottakaan kunnolla..
Miten voi olla noin vaikeaa se kauhan lukitus? 11 vuotta ollut Quicken mekaaninen lukitus, ja toimii edelleen. Ja näkyy myös ohjaamoon.
Minulla omasta mielestä heikko näkö ja kuitenkin näkyy oikeanpuoleinen lukitus esteettömästi, kun kauha on yli metrin maasta, vasenta puolta peittää lukituksen laukaiseva vipu. Kombi-kiinnikkeessä käytettäviin vanhoihin Ålö-3 -varusteisiin maalasin oikeanpuolen lukituksen tienoon kirkkaalla keltaisella, että paremmin näen tähdätä kiinni poimiessa.
Joo mutta puhutaan eri asiasta. Samallalillahan noi yläkorvat näkyy oli lukitussysteemi mikä vaan. Ero tulee siinävaiheessa kun alatapit lukitaan niin mekaanisessa tapit on piilossa kun ne loksahtavat kiinni tai jotenkin huonosti paikoilleen. Hydraulisessa taas tapit on aivan silmien edessä kun ne menevät paikoilleen.
-
Meillä on 2006 hankittu mp-liftin kuormain ja silloin otettiin mp:n yleiskauha (ehkä 2,2m), trukkipiikit, paalipihti ja suursäkkinostin. Kauha ja nostin (kun vääntää koukun hiukan sivulle) hyvät, paalipihti on ok, parista kohta hitsattu) mutta trukkipiikit (ne mitkä meillä ) huonot. Lisäksi lohimetin n. 2,2 m lumikauha, joka on hyvä, jopa erittäin hyvä meidän tarkoitukseen. Tuolla yleiskauhalla nykyään kauhotaan lähinnä vaan maata tai muuta raskaampaa, koska se on lyhyt, jolloin käännön momentti riittää paremmin. Lohimetin kauhalla kuiviketurve, aumarehu (silocut jäänyt statistin osaan), kuivalanta, lumi yms. Lohimetin kauha on kartiomallinen eli edestä leveämpi, mikä on syytä huomioida ulottuvuuksissa, varsinkin kurvailtaessa sisätiloissa. Alkuun oli hiukan opettelua sen kanssa.
Vemsin kanssa samaa mieltä tuosta hyraulilukituksesta. On kyllä itellä ainakin ehdoton varuste. En ottais kuormainta ilman sitä varustetta. Työlaitteen kun nostaa näkökorkeudelle ja sitten laitta lukot kiinni, niin näkee varmasti, että meneeko kiinni vai jääkö puolitiehen. Lisäksi ainakin suursäkkinostin on sellainen, että sitä ei voi kallistaa taaksepäin ennen kuin on lukot kiinni, kaatuu muuten päälle. Eikös nämä mekaaniset lukot toimi just silleen, että käännetään kiinnityslevyä "sisäänpäin" automaattikytkennässä.
Toki letkut joutuu tässäkin kytkemään ja traktorista poistumaan, mutta paljon työvälineen vaihtoja, joissa ei ole letkusulkeisia.
-
Mitä tulee varustelevyyn niin ehdottomasti hydraulinen. Se on ainut jolla näkee kun tapit menee paikoilleen. Muut on enemmänkin tuurin ja kuuloaistin varassa. Yksi yleisemmistä viimeaikaisista raktorionnettomuuksista on kuitenkin ollut jollain tavalla etukuormainkauhan ja aisojen ylitys kun työlaite on sukeltanut maihin että kannattaa panostaa asiaan.
Mekaanisissa tulee lukot avattua ennen kuin oikeasti ottaa kauhan pois ja sitten ajelee epämääräisen matkan kunnes tiputtaa kauhan pois. Tähän ei tarvita kuin naapurin soitto että käväse äkkiä meillä niin lähtee kauha irti liikkeelle ja matkalla kauha karkaa. Lisäksi täyttöliikettä tehtäessä jotta varustelevy lukittuu ei tule nähtyä että tapit menee paikoilleen vaan ne voi törmätä kauhan rautoihin tai sitten kauha ei ole paikoillaan ja tapit menee korvakkeiden ohi. Maahan painettaessa kauha voi tuurilla pysyä jos tappi on huulilla mutta sitten kauha karkaa myöhemmin kuitenkin.
Kyllä toi stollin mekaaninen kauhanlukitus on sellainen että näkee koska on kauhanlukitus kiinni ja se toimii kunnolla.. Quickessa ei mekaaninen toimi ensimmäistä vuottakaan kunnolla..
Nyt varmaan pitää huolestua. Sillä tuo kuormaaja, johon kauha haluttais laittaa on jo 2-vuotias. :D
-
Kirjoitan nyt enimmäkseen pyöräkuormaajia käyttäneenä, joten näkemykset voivat olla hieman värittyneitä.
Ensimmäinen asia mitä itse kauhasta katson on, että pohjan ja takaseinän välinen kulma on riittävän ottava, jotta pohjalla on hyvä tasailla mennentullen.
Toisekseen pidän aika tärkeänä, että kauha koukistuu riittävästi ts. huulilevy kun näkyy hyttiin ollaan ja aika lähellä hyvää täyttökulmaa. Kippauskulmasta olen oppinut olemaan jokseenkin välittämättä; jos tavara on kiinni jäädäkseen niin sinne se jämähtää kulmasta huolimatta.
Kauhan leveyttä miettiessä itse kiinnittäisin käyttötarkoitukseen eniten huomiota. Jos tarkoitus kuskata tavaroita, niin kannattaa mielellään ottaa leveä kauha. Jos soran ja paskan mättöä on muutama päivä vuodessa niin luulisi kauhan ja aisojen kestävän leveämpääkin kauhaa kunhan järki on mukana; ajelee kohtisuoraan otettava tavaraa kohden, ei kuormita toispuoleisesti ja muistaa olla ottamatta sitä täyttä mälliä. Paskan mättöön kumminkin kuitenkin jonkinlainen talikko olla parempi kuin normaali kauha minkäänlevyisenä...
Koneen leveyden ollessa 2.15m niin ottaisin kauhat leveyksillä 1500-1600 ja 2200-2400. Kuitenkin kapean kauhan vain, jos sitä raskasta lastausta on riittävästi. Tasaukseen leveämpi kauha on sitten jo huomattavasti parempi.
-
Mä varoisin kyllä sen liian leveän kauhan hankkimista ja pitäisin "lumikauhan" leveytenä maksimissaan raktorin leveyttä. Tämä siksi että se kauha tekee muutenkin raktorin kömpelöksi ja sitten kun on leveämpi kauha niin se ei mahdu ovista sisään ja joutuu aina varomaan että ei kauhankulma nappaa jotain mukana. Tämä siis yleiskauhasta eikä sillä ole mitään tekemistä lumen siirron kanssa. Niitä vaan joskus kutsutaan sillai.
Paljon tietenkin riippuu mitä tekee mutta hyvin harvoin maatalousraktorilla oikeasti mitään kauhalla tekee vaan enimmäkseen se on mukana ja siihen lastailee mitä ihmeellisempiä asioita eli harvoin sillä mitään hiekantasauksia ym tulee tehtyä.
Se on totta että hyvin harvoin itsellänikään tulee vastaan tilannetta että kauha ei tyhjennä riittävästi mutta hyvin usein että se ei täyttöasennossa tarpeeksi.
-
Tuolla näyttäis olevan pari edullista käytettyä.
http://www.tomaskjellman.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=17&Itemid=38&lang=fi
-
Mitä tulee varustelevyyn niin ehdottomasti hydraulinen. Se on ainut jolla näkee kun tapit menee paikoilleen. Muut on enemmänkin tuurin ja kuuloaistin varassa. Yksi yleisemmistä viimeaikaisista raktorionnettomuuksista on kuitenkin ollut jollain tavalla etukuormainkauhan ja aisojen ylitys kun työlaite on sukeltanut maihin että kannattaa panostaa asiaan.
Mekaanisissa tulee lukot avattua ennen kuin oikeasti ottaa kauhan pois ja sitten ajelee epämääräisen matkan kunnes tiputtaa kauhan pois. Tähän ei tarvita kuin naapurin soitto että käväse äkkiä meillä niin lähtee kauha irti liikkeelle ja matkalla kauha karkaa. Lisäksi täyttöliikettä tehtäessä jotta varustelevy lukittuu ei tule nähtyä että tapit menee paikoilleen vaan ne voi törmätä kauhan rautoihin tai sitten kauha ei ole paikoillaan ja tapit menee korvakkeiden ohi. Maahan painettaessa kauha voi tuurilla pysyä jos tappi on huulilla mutta sitten kauha karkaa myöhemmin kuitenkin.
Kyllä toi stollin mekaaninen kauhanlukitus on sellainen että näkee koska on kauhanlukitus kiinni ja se toimii kunnolla.. Quickessa ei mekaaninen toimi ensimmäistä vuottakaan kunnolla..
Ei oo koskaan risannu noi quicken mekaaniset lukitukset, hyvin menny 11 vuotta.
-
ite melkein kironnu noita triman lukitusta kun pultit purkautuu omia iakoja... naftit. mutta kyllä en kehtais sitoa yhtä hydelohkoa johonkin lukitukseen joka jättää kauhan huulelle. ei se nyt voi olla niiiin vaikeeta käydä avaamassa ja lukittemassa värkkiä kun ei sitä niiiiiin montaa kertaa tartte vaihtaa päivässä...
-
Mitä tulee varustelevyyn niin ehdottomasti hydraulinen. Se on ainut jolla näkee kun tapit menee paikoilleen. Muut on enemmänkin tuurin ja kuuloaistin varassa. Yksi yleisemmistä viimeaikaisista raktorionnettomuuksista on kuitenkin ollut jollain tavalla etukuormainkauhan ja aisojen ylitys kun työlaite on sukeltanut maihin että kannattaa panostaa asiaan.
Mekaanisissa tulee lukot avattua ennen kuin oikeasti ottaa kauhan pois ja sitten ajelee epämääräisen matkan kunnes tiputtaa kauhan pois. Tähän ei tarvita kuin naapurin soitto että käväse äkkiä meillä niin lähtee kauha irti liikkeelle ja matkalla kauha karkaa. Lisäksi täyttöliikettä tehtäessä jotta varustelevy lukittuu ei tule nähtyä että tapit menee paikoilleen vaan ne voi törmätä kauhan rautoihin tai sitten kauha ei ole paikoillaan ja tapit menee korvakkeiden ohi. S painettaessa kauha voi tuurilla pysyä jos tappi on huulilla mutta sitten kauha karkaa myöhemmin kuitenkin.
Kyllä toi stollin mekaaninen kauhanlukitus on sellainen että näkee koska on kauhanlukitus kiinni ja se toimii kunnolla.. Quickessa ei mekaaninen toimi ensimmäistä vuottakaan kunnolla..
Miten voi olla noin vaikeaa se kauhan lukitus? 11 vuotta ollut Quicken mekaaninen lukitus, ja toimii edelleen. Ja näkyy myös ohjaamoon.
Sä luulet vaan. Kertaakaan et ole nähnyt kun tapit menee niille tarkoitetuille paikoilleen. Asia ei ole enää sama kun jälkeenpäin kääntelet kauhaa että näkisit miten tapit on olevinaan..
Siis mitä sä ny horiset, kuikessa näkee tasan tarkkaan onko kauhan tapit paikoillaan vai ei, mekaanisessa versiossa. Kauhan paikoilleen, kääntö, nosto ylöspäin ja vähän kallistaa-> näkee hytistä onko tapit lukittuneet vai ei. Yleensä käännän kauhan alhaalla että vipu aukeaa lukituksesta, ylöspäin ja kauhan kallistus ja ravistus, tapit menee paikoilleen katsoessa. Yhden ainoan kerran on kauha lähtenyt irti, rehutalikko jäi kuorman päälle ilman vahinkoja. Tähänkin syy kuskissa, unohtui lukita kauhaa, ja tähän ei auta mikään muu kuin jokin "turha" summeri. Varustelevy ja kuormaaja 17 vuotta ja noin 10 000 tuntia takana, väljää on mutta vielä pelaa.
Viime viikolla tuli Ismen kuormaaja ja siinä hydelukitus. Ihan selvästi näkee meneekö kiinni vai ei, sekä sylinterinvarret näkyy hyttiin että lukitustapit. Trukkipiikeissä ei sovitteet ihan kohdallaan ja heti testatessa huomasi ettei toinen puoli lukitu vaikka mitä tekee...
-
ite melkein kironnu noita triman lukitusta kun pultit purkautuu omia iakoja... naftit. mutta kyllä en kehtais sitoa yhtä hydelohkoa johonkin lukitukseen joka jättää kauhan huulelle. ei se nyt voi olla niiiin vaikeeta käydä avaamassa ja lukittemassa värkkiä kun ei sitä niiiiiin montaa kertaa tartte vaihtaa päivässä...
Eihän se sido hydelohkoja, yks sähkölohko vain lisää kuormaajaan, yhtäaikaa nappeja pohjaan kahvasta ja vivulla kiinni . Traktorin omaan hydrauliikkaan kauhan lukitusta ei saa koskaan laittaa, on todella vaarallinen kun arvotaan (muu kuin isäntä, ehkä isäntäkin vahingossa) mistä lohkosta kippi nousee!
-
Vanhemman Kuikan lukitustapit ovat kummallista ainetta. Viimeksi kun tosissaan väännettiin niin tappikin hiukan vääntyi, lieneekö ollut ei-ihan pohjassa.
Yritin sitä kylmänä alasimella oikaista niin totesin että onhan tosi kovaa tavaraa. Ja poikkihan se sitten helähtikin. Taipuma oli ehkä reilu 5 astetta että aika vähäisestä katkesi. Euro-sovitteen tapit ovat muuten aika hentoiset yleensäkin.
Alkuperäiseen kysymykseen... mulla on ollut 15 vuotta yleiskauhana Lemmetyn 180 cm. Käytetty kaikkeen mahdollliseen, etupäässä kuormattu maata ja soraa, välillä väännetty kohtuullisella yrityksellä kiviä ja kantojakin vaikka ei tietenkään pitäisi. Traksa painaa kuormaajan kanssa ehken 5,5 t.
Hienosti on kestänyt, hiukan on pohja kuprulla mutta huulilevy suora. (kerran juntattiin aitapaaluja soralastissa olevalla kauhalla...)
Olisi saanut olla hitusen leveämpikin, 220, nyt on typerästi etupyöriä kapempi.
-
Kiitos kaikille mielipiteensä antaneelle. Kauhaksi tuli tilattua Quicke 185H. Kauha näytti malliltaan hyvältä ja hintakin oli kohtuullinen. Silläkait sitä nyt on pärjättävä :)
-
Viime viikolla tuli Ismen kuormaaja ja siinä hydelukitus. Ihan selvästi näkee meneekö kiinni vai ei, sekä sylinterinvarret näkyy hyttiin että lukitustapit. Trukkipiikeissä ei sovitteet ihan kohdallaan ja heti testatessa huomasi ettei toinen puoli lukitu vaikka mitä tekee...
Tästä voi jopa lukea rivien välistä että jontikka lähti vaihtoon? Punavanteinen? ;)
-
Viime viikolla tuli Ismen kuormaaja ja siinä hydelukitus. Ihan selvästi näkee meneekö kiinni vai ei, sekä sylinterinvarret näkyy hyttiin että lukitustapit. Trukkipiikeissä ei sovitteet ihan kohdallaan ja heti testatessa huomasi ettei toinen puoli lukitu vaikka mitä tekee...
Tästä voi jopa lukea rivien välistä että jontikka lähti vaihtoon? Punavanteinen? ;)
Ei...... Deutsiin kuormaaja, jontikka oli käytössä viimeksi vajaa puolituntia sitten :) Näppärämpi kuivaajalla kun tarttee kuormaaja ellei trukilla voi jotain tehdä, Deutsiin joutuu kiipeämään ja se myrkkyä tuossa säkitys hommassa. Jontikka on liipasimella kokoajan, tai sitten jää ja kaveriksi joku vanha vastaava kuuspyttynen tms.
6910 etujouosituksella, 50 perällä ja riittävillä varusteilla vähän ajettuna ja edullisesti. Ostaisin heti ja jättäisin pienemmänkin itselle, ainakin koeajalle jos tuntuu vielä tarpeelliselta :)
-
Viime viikolla tuli Ismen kuormaaja ja siinä hydelukitus. Ihan selvästi näkee meneekö kiinni vai ei, sekä sylinterinvarret näkyy hyttiin että lukitustapit. Trukkipiikeissä ei sovitteet ihan kohdallaan ja heti testatessa huomasi ettei toinen puoli lukitu vaikka mitä tekee...
Tästä voi jopa lukea rivien välistä että jontikka lähti vaihtoon? Punavanteinen? ;)
Ei...... Deutsiin kuormaaja, jontikka oli käytössä viimeksi vajaa puolituntia sitten :) Näppärämpi kuivaajalla kun tarttee kuormaaja ellei trukilla voi jotain tehdä, Deutsiin joutuu kiipeämään ja se myrkkyä tuossa säkitys hommassa. Jontikka on liipasimella kokoajan, tai sitten jää ja kaveriksi joku vanha vastaava kuuspyttynen tms.
6910 etujouosituksella, 50 perällä ja riittävillä varusteilla vähän ajettuna ja edullisesti. Ostaisin heti ja jättäisin pienemmänkin itselle, ainakin koeajalle jos tuntuu vielä tarpeelliselta :)
Justiinsa. Tulee deutsistaki vähä monikäyttösempi.
Ulkomailta kattelet, mää kävin paikallisella jobbarilla katteleen oli justiin tullu koneita kuorma tanskasta tjsp. Käsittämättömän hienokuntosia koneita, niinku se vanha voorti. Ikää 20v, tunteja 12000 ja sisältä siistimpi ku moni 2010lukunen suomikone. Vähä maalit päivettyny muttei ollu sisustaa revitty eikä peltejä kolhittu.
-
ite kanssa noita vaihokonerivejä katelleena ihmetelly että mitä nää soomipojat oikein tuolla traktoreilla harrastaa? ei pahemmin ehjää verhoilua tahi paskatonta löydy ja pellit kuin peirutin käyneet. en yhtään ihmettele että ei suomesta viedä muualle noita koneita kun kunto on tuo... kaveri osti priteistä nyyn ja sillä ajettu yli kympin mutta ei niin siistiä täältä ainakaan löydy...
-
ite kanssa noita vaihokonerivejä katelleena ihmetelly että mitä nää soomipojat oikein tuolla traktoreilla harrastaa? ei pahemmin ehjää verhoilua tahi paskatonta löydy ja pellit kuin peirutin käyneet. en yhtään ihmettele että ei suomesta viedä muualle noita koneita kun kunto on tuo... kaveri osti priteistä nyyn ja sillä ajettu yli kympin mutta ei niin siistiä täältä ainakaan löydy...
Olen vahvasti eri mieltä..
-
ite kanssa noita vaihokonerivejä katelleena ihmetelly että mitä nää soomipojat oikein tuolla traktoreilla harrastaa? ei pahemmin ehjää verhoilua tahi paskatonta löydy ja pellit kuin peirutin käyneet. en yhtään ihmettele että ei suomesta viedä muualle noita koneita kun kunto on tuo... kaveri osti priteistä nyyn ja sillä ajettu yli kympin mutta ei niin siistiä täältä ainakaan löydy...
Olen vahvasti eri mieltä..
Senkus olet. Toki ulkomailtaki löytyy niitä joille raktoriin pitää purkaa kaikki agressiot. Mutta nämä mitä tuo paikallinen jobbari tänne raahaa on ainaki pääsääntöisesti ollu käsittämättömän siistikuntoisia tunteihin nähden.
-
ite kanssa noita vaihokonerivejä katelleena ihmetelly että mitä nää soomipojat oikein tuolla traktoreilla harrastaa? ei pahemmin ehjää verhoilua tahi paskatonta löydy ja pellit kuin peirutin käyneet. en yhtään ihmettele että ei suomesta viedä muualle noita koneita kun kunto on tuo... kaveri osti priteistä nyyn ja sillä ajettu yli kympin mutta ei niin siistiä täältä ainakaan löydy...
Olen vahvasti eri mieltä..
Senkus olet. Toki ulkomailtaki löytyy niitä joille raktoriin pitää purkaa kaikki agressiot. Mutta nämä mitä tuo paikallinen jobbari tänne raahaa on ainaki pääsääntöisesti ollu käsittämättömän siistikuntoisia tunteihin nähden.
Huono bisnes olis tuoda huonokuntoisia koneita tänne myytäväksi..
-
mutta mitä näitä länsisiperian vaihtokoneita katellu, noin niin ku huvin vuoksi, en vaihtaaksein niin kaikissa kyllä näkyy käytön jälki mielestäni liikaa noihin tunteihin nähden. ite jo vuosikymmen sitten löysin tuon fiuden yhen isännän jäljiltä tosi hyvin pidettynä ja vähillä tunneilla mutta kyllä täällä on ollu sellasiakin esillä että tuntuu että joku vammainen on ollut kuskina... ei ehjää paikkaa ja vain puolen kymmentä vuotta vanha!!!!
-
Taitaa olla ulkomaan elävissä enempi sääntö kuin poikkeus se, että ne fiksataan myyntikuntoon, ainakin päällisin puolin. Suomessa taitaa olla vähempi tuota kauneushoitoa ennen riviin laittoa.
Sen mitä vajaa parikymmentä vuotta sitten olin Englannissa "pienellä" diilerillä töissä, niin tuli nähtyä sielläkin monenlaista koneen raiskaajaa. Paras ehkä oli kun palkkakuski ajeli kurottajalla rakennustyömaalla vielä, kun etunavasta oli jo turskanu viimeinenkin öljypisara ulos. Meille ei jäänyt muuta hommaa, kuin vaihtaa koko napa uuteen.
Toisaalta sitten yksi isäntä esitteli tohkeissaa oman "little babynsa" eli 946 Fordinsa (Versatile). Kohtelu oli sen mukaista. Kunnon kyytiä pellolla, mutta muuten hyvää huolenpitoa...