Joo, enää 500€/ha vuokraa plus salaojitus muiden kunnostusten lisäksi. Ei oo vitsi.
[/. Ootko tosissas että 500 euroa/ha ja päälle salaojitus ja muut kunnostuskustannukset, aivan älytön vuokra, oletko laskenut mitä on todellinen vuokrakustannus ha kohti vuodessa, onko mitenkään enää kannattavaa maksaa tollaisia vuokria pellosta
[/quote]
Oon mä laskenut, siksi saa vain ihmetellä mistä muiden laskimien patterit, ei mun oo tarvinut vuokrata peltoa näillä hinnoilla mutta joillakin on niin kova pellon tarve. Salaojitus ok. investointi jos pelto on huonoissa ojissa, muuten se ei tuota yhtään mitään, tukien vuoksi peltoja ei voi näillä nurkin vuokrata. Pitää vain olla uskoa, että saa pitää salaojitetun pellon itsellään seuraavallakin vuokrakaudella, toisinkin on joillakin käynyt. Itsekin olen ojittanut vuokramaat, olleet viljelyssä jo lähes 40 vuotta, joten hölmöä antaa rapistuakaan ja näillä nurkin tapana että vuokraaja huolehtii pellon kunnosta ja maksaa vuokran. Ellei huolehdi, vuokraaja vaihtuu vikkelästi :/
Ongelma on liian paljon vahvoja jatkajia ja vähän tarjolla olevaa peltoa. Positiivinen ongelma ehkä? Kun löytyy kanssaviljelijöitäkin, ettei tartte olla kylän ainoa viljelijä. Ja on ihan kaikilla aitona vaihtoehtona lopettaminen, pelloille löytyy ottajia.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)