Miun pellot ryöstettiin! Keväällä juttelin vanhan isännän kanssa pellon laidalla vuokrista ja se sanoi "älä hätäile myöhemmin sitten". Puintiaikaan koitin jatkaa sopimusta ja isäntä heilautti vaan kättään ja sanoi "älä huoli katsotaan sitä sitten myöhemmin". Nyt salakavala vävypoika on päässyt ottamaan ohjat ja vanha isäntä on sivuutettu. Piti oikein lukea kahteen kertaan lehdestä kun omista pelloista oli tarjotaan vuokralle ilmoitus. Sanoivat toki ystävällisesti että olen edelleen tervetuloa tarjoamaan. Tarjosinkin ennätyssumman mutta jäin silti kolmanneksi.
Nyt olenkin 22 ha köyhempi ja lohkot mitä lähti oli parhaasta päästä vaikka oli luvattu suullinen jatko niin kauan kun vanha isäntä on elossa.
On tää homo laji kun yhtäkkiä aletaan pienviljelijää sortamaan. Lehdessä jeesustellaan että pitäisi saada nuoria allalle. Sitten kun olet alalla niin et saa peltoa mistään sen vertaa että pärjäisit pelkästään kasvinviljelyllä.
Sinähän tässä voittaja olet, kun sun ennätystarjouksesta huolimatta jäit tarjouskilpailussa kolmanneksi. Mä jätän pikkuhiljaa kaikki ylihintaiset vuokramaat pois. Ei tää niin mukavaa hommaa ole, että viljelisin viljaa jollain satasen-kahden katteilla.
Ostomaasta olen edelleen valmis maksamaan suht reilusti. Oma (ja pankin) on aina omaa. Ei tarvi nuolla vuokraisäntien p*rseitä ja olla aina valmiina tien aurauksiin, polttopuutalkoisiin, pihapuiden kaatoihin ym. lisähommiin, joita yritetään kiristää vuokrasopimuksen jatkamisen uhalla.