vitosella meinasin vuoden alusta nostaa taksan 55€ plus alv mutta polttoaineen hinnanlaskun takia pidän samassa viidessäkympissä plus alv nyt ainakin alkuvuoden.
Tuohan on jo kipurajolla noin pienelle koneelle vanhakin taksa. 
Tarkoitin siis liian korkea taksa.
Ja toisella palstalla minut haukuttiin helvetin kalliiksi.
Ai SAS onkin kaikenlisäksi vielä laskutaidoton hinnanpolkija...
Miksi alentuneen polttoaineen hinta ei vaikuta taksoihin,vuosi sitten urakoijat vaativat polttoaineen hinnan nousun takia korotuksia ,miksi nyt ei tulla alaspäin niin kuin muussa liikenteessä(kuormaautot esim.)?
No tuota on naapurin kuorma-autoilijakin ihmetellyt että miten jonkulla on varaa pudottaa.. Sen verran korotuspaineita ylöspäin olis hinnoissa jo ennestään..
Voi kuule poitsu sitä ei kysytäkkään autoilijalta jos on sopimus niin taksa seuraa koko ajan polttoaineen hintaa näin esim. Vapon ajoissa. 
Mutta tyhjän saa kotonakin.. Siis miksi suostua sellaiseen hinnoitteluun..
Se on tuolla vapailla markkinoilla vähän erilaista meno verrattuna
maatalouden tukiautomaattitalouteen,mutta muutoksen tuulet väristävät jo meidänkin nurkkia ja on pakko sopeutua markkinoiden kujeisiin myös urakointi puolella.Maidon hinnan kova pudotus ja polttoaineen hinnan raju lasku PITÄÄ näkyä ensi kesän urakointihintojen voimakkaassa laskussa,näin se vaan menee.Nyt vaan neuvottelemaan hinnoista hopi hopi !
Eli sinä haluat siis ottaa kaiken paskan vastaan ja pikkuhiljaa lopettaa kaiken maatalouden toiminnan ja sen ympärillä pyörivän urakoinnin.. Ei taida olla varaa kenenkään laskea hintoja.. Ja maidonhintaan ennemmin pitää saada enemminkin korotusta tavalla tai toisella! Keskity oikeisiin asioihin ja koita sinäkin kampanjoida ihmisille että tuottajahintoja pitää nostaa äläkä ulise että kaikkien pitää pudottaa hintojaan sen takia että kauppa saisi katteensa pidettyä kovana
Ajappas joskus vaikka Kokkolan suunnalla niin näet että kyllä maatalous on kannattanut tähän mennessä ainakin suurilla tiloilla aika hyvin.On se kumma että urakointi hinnat on kiveen hakattu,varmasti joudutaan niitä pudottamaan tilanne on nyt sellainen vaikka kuinka itkisit.
Suomen maatalous on kulta aikansa elänyt siihen vaan pitää sopeutua,
niin karulta kuin se kuulostaakin. 
Veikeetä tekstiä... Nyt taasen väität että suuret tilat ovat kannattaneet paremmin, ja muutama kuukaus sitten väitit (mistä on dokumentit arkistossa) että suuri tila ei ole tehokkaampi kuin pieni tila (taloudellisella tehokkuudella mitattuna)... Vastaatko kerrankin vaikeeseen kysymykseen (joihin toistuvasti olet jättänyt vastaamatta) et miksi väität (taas) kahta asiaa mitkä eivät voi pitää paikkaansa yhtä aikaa???
Ja toisekseen, jos ja kun ollaan vapaassa kilpailussa et sinä eikä kukaan muukaan määrää urakoitsijan hintatasoa, vaan markkinat määrää; Jos ei ole sopimusta ja kumpikin osapuoli on hyväksyy esim. hinnan nostamisen 2% tulevalle vuodelle on käypä hinta se... Olen urakoitsija sekä urakointipalveluita käyttävä tila ja olen huomannut, että taitava ja kauaskantoisen näkemyksen omaava urakointipalveluiden käyttäjä ei edes kannata ehtiä hetkellistä halvinta hintaa, vaan hyvää hintalaatusuhdetta sekä ennen kaikkea laatua, mikä äärimmäisen harvoin tapahtuu kaikista halvimmalla taksalla niin että urakoitsija pitää kaluston ja kuljettajien iskukyvystä huolta pitkällä jänteellä... Pitkäjänteinen urakointipalveluiden käyttö tuo tilalle tehokkuutta, koska urakoitsija joka on toiminut tilan pelloilla esim yli 20vuotta tuntee ne ja osaa säätää koneet optimaalisesti.
No jos tilaaja on niin varoissaan tai tietämätön että polttoaineen hinnalla on suuri vaikutus taksoihin,niin sopikaa keksenään mitä lystäätte,
eihän siihen muilla ole nokan kopauttamista.
Halusin vain tuoda julki sen että kannattaa nyt sen urakoitsijan kanssa neuvotella kun kustannusrakenne on muuttunut oleellisesti edullisemmaksi kuin viime kesänä,siitähän tässä on kyse.
Jos pääsette sopuun siitä ettei se vaikuta mitään vaikka polttoaine on edullista ja viime kesänä se oli kallista ja taksat nousi niin orait.

Suurille kannattaville tiloille ei kannatta veronmaksajan rahaa pumpata
siitähän se vääristymä tulee. Onko myös urakointi pöhöttynyt juuri näiden suurten tilojen tukien takia sitä sopii myös miettiä.