Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Koneviestin traktorivertailu  (Luettu 75264 kertaa)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Koneviestin traktorivertailu

 Ja oletettu hyöty suorahammas kurssista?

Jo en minäkään ymmärrä, koska esimerkiksi Ford 7000:ssa
on vinohampaiset rattaaat, mutta ei synkronointia ?
Eli ei suorahampaisuus välttämättä tarkoita muuta
kuin kovempaa naukunaa. Ja voi synkronoidunkin
vaihdelaatikon rakentaa suorahampaisilla rattailla ?

"Suorahampaista" puhuva varmaan ei ole katsonut
vaihdelaatikkoon sisään ?

Meillä on vetävä perävaunu, jossa rattaita siirretään
vaihteelta toiselle. Eikä sakarakytkimiä. Vanha kuorma-auto
50-luvulta. On se kyllä "suorahampainenkin".

-SS-
No näinhän se on, Foordin "viistonnisen" aski on vinohampainen synkronoimaton, Valmetin monet suorahampaisia ja synkronoituja.

Muistikuvan mukaan viistonnisen askissa on sekä suoria että vinoja hampaita. Voin tietysti muistaa väärinkin, taitaa olla likemmäs 50 vuotta aikaa niiden rattaiden näkemisestä ;- )

Ei ole vinoja hampaita. Suorahampainen on. 7000:een tuli vinohampaiset ja
laakereiksi rullalaakerit. Ford 3000-5000 rattaat itse asiassa ovat samat:
ainoastaan vaihdelaatikko on viistonnisessa ninkö ylösalaisin ja siinä
on ylennysvaihde heti aluksi, siksi se nelonen pitää niin kovaa suhinaa.

-SS-
Olis tuollanen yhellä ukolla tyrkyllä 7000 ajettu 5 th. tuntia ,todella siisti alkuperäiskuntoinen,kannattaako sekaantua?Koppi on päin p.... suunniteltu kytkinpoljin on juuri siinä mihin pitäisi jalka laittaa kun menee koppiin ,sitä kuuluisaa Fordin ergonomiaa nääs! ;D

On ruotsalaista ergonomiaa. Pelkässä fordissa avokabiinissa
istuessa siinähän se kytkinpoljin on on, mihin miehenkokoinen
saapas laskeutuu.

Mut ei kannata sekkaantua. Antasit nyt vaan vinkin missä on
tyrkyllä. Mä kyllä hoidan pois, ettei tule vaivoiksi oikeille
ihmisille....

-SS-

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26117
  • vastustan
Vs: Koneviestin traktorivertailu

 Ja oletettu hyöty suorahammas kurssista?

Jo en minäkään ymmärrä, koska esimerkiksi Ford 7000:ssa
on vinohampaiset rattaaat, mutta ei synkronointia ?
Eli ei suorahampaisuus välttämättä tarkoita muuta
kuin kovempaa naukunaa. Ja voi synkronoidunkin
vaihdelaatikon rakentaa suorahampaisilla rattailla ?

"Suorahampaista" puhuva varmaan ei ole katsonut
vaihdelaatikkoon sisään ?

Meillä on vetävä perävaunu, jossa rattaita siirretään
vaihteelta toiselle. Eikä sakarakytkimiä. Vanha kuorma-auto
50-luvulta. On se kyllä "suorahampainenkin".

-SS-

 SASsi lienee ollut käsitteistä tavoilleen tarkka ja taitaa tarkoittaa siirtohammaspyörävaihteistoa, välikaasut ja kaksoispoljennat syytä silloin osata, ihan peffa tuntumalla eikä korvakuulon perusteella.

 ;D ;D
mitäs välii siirteleekö holkkeja vaiko rattaita vaikkei synkronoontia oo :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Koneviestin traktorivertailu

 Ja oletettu hyöty suorahammas kurssista?

Jo en minäkään ymmärrä, koska esimerkiksi Ford 7000:ssa
on vinohampaiset rattaaat, mutta ei synkronointia ?
Eli ei suorahampaisuus välttämättä tarkoita muuta
kuin kovempaa naukunaa. Ja voi synkronoidunkin
vaihdelaatikon rakentaa suorahampaisilla rattailla ?

"Suorahampaista" puhuva varmaan ei ole katsonut
vaihdelaatikkoon sisään ?

Meillä on vetävä perävaunu, jossa rattaita siirretään
vaihteelta toiselle. Eikä sakarakytkimiä. Vanha kuorma-auto
50-luvulta. On se kyllä "suorahampainenkin".

-SS-

 SASsi lienee ollut käsitteistä tavoilleen tarkka ja taitaa tarkoittaa siirtohammaspyörävaihteistoa, välikaasut ja kaksoispoljennat syytä silloin osata, ihan peffa tuntumalla eikä korvakuulon perusteella.
Kyllä ärräpäästä vielä tietäjä tulee. ;D ;D ;D ;D ;D

 Erehtymätöntä ei milloinkaan.
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Koneviestin traktorivertailu

 Ja oletettu hyöty suorahammas kurssista?

Jo en minäkään ymmärrä, koska esimerkiksi Ford 7000:ssa
on vinohampaiset rattaaat, mutta ei synkronointia ?
Eli ei suorahampaisuus välttämättä tarkoita muuta
kuin kovempaa naukunaa. Ja voi synkronoidunkin
vaihdelaatikon rakentaa suorahampaisilla rattailla ?

"Suorahampaista" puhuva varmaan ei ole katsonut
vaihdelaatikkoon sisään ?

Meillä on vetävä perävaunu, jossa rattaita siirretään
vaihteelta toiselle. Eikä sakarakytkimiä. Vanha kuorma-auto
50-luvulta. On se kyllä "suorahampainenkin".

-SS-
No näinhän se on, Foordin "viistonnisen" aski on vinohampainen synkronoimaton, Valmetin monet suorahampaisia ja synkronoituja.

Muistikuvan mukaan viistonnisen askissa on sekä suoria että vinoja hampaita. Voin tietysti muistaa väärinkin, taitaa olla likemmäs 50 vuotta aikaa niiden rattaiden näkemisestä ;- )

Ei ole vinoja hampaita. Suorahampainen on. 7000:een tuli vinohampaiset ja
laakereiksi rullalaakerit. Ford 3000-5000 rattaat itse asiassa ovat samat:
ainoastaan vaihdelaatikko on viistonnisessa ninkö ylösalaisin ja siinä
on ylennysvaihde heti aluksi, siksi se nelonen pitää niin kovaa suhinaa.

-SS-
Olis tuollanen yhellä ukolla tyrkyllä 7000 ajettu 5 th. tuntia ,todella siisti alkuperäiskuntoinen,kannattaako sekaantua?Koppi on päin p.... suunniteltu kytkinpoljin on juuri siinä mihin pitäisi jalka laittaa kun menee koppiin ,sitä kuuluisaa Fordin ergonomiaa nääs! ;D

On ruotsalaista ergonomiaa. Pelkässä fordissa avokabiinissa
istuessa siinähän se kytkinpoljin on on, mihin miehenkokoinen
saapas laskeutuu.

Mut ei kannata sekkaantua. Antasit nyt vaan vinkin missä on
tyrkyllä. Mä kyllä hoidan pois, ettei tule vaivoiksi oikeille
ihmisille....

-SS-
On kyllä harvinainen yksilö,olen sen nähnyn,etupää juuri kunnostettu pallonivelet ja keinuun puslat,ihme homma niissä ei ole nippoja ollenkaan keskikeinun puslissa.Vaihteisto ei ole häävi käytettävyydeltään ,ei ihme että niitä ei juuri maantie rahti hommissa näkynyt,oli vielä hidaskin. :(
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Koneviestin traktorivertailu

 Ja oletettu hyöty suorahammas kurssista?

Jo en minäkään ymmärrä, koska esimerkiksi Ford 7000:ssa
on vinohampaiset rattaaat, mutta ei synkronointia ?
Eli ei suorahampaisuus välttämättä tarkoita muuta
kuin kovempaa naukunaa. Ja voi synkronoidunkin
vaihdelaatikon rakentaa suorahampaisilla rattailla ?

"Suorahampaista" puhuva varmaan ei ole katsonut
vaihdelaatikkoon sisään ?

Meillä on vetävä perävaunu, jossa rattaita siirretään
vaihteelta toiselle. Eikä sakarakytkimiä. Vanha kuorma-auto
50-luvulta. On se kyllä "suorahampainenkin".

-SS-

 SASsi lienee ollut käsitteistä tavoilleen tarkka ja taitaa tarkoittaa siirtohammaspyörävaihteistoa, välikaasut ja kaksoispoljennat syytä silloin osata, ihan peffa tuntumalla eikä korvakuulon perusteella.

 ;D ;D
mitäs välii siirteleekö holkkeja vaiko rattaita vaikkei synkronoontia oo :-\ :-\ :-\ :-\
Holokit vähä kevyempiä kuin kokonaiset rattaat, ei karkaa kepiltä niin helposti.
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Koneviestin traktorivertailu

 Ja oletettu hyöty suorahammas kurssista?

Jo en minäkään ymmärrä, koska esimerkiksi Ford 7000:ssa
on vinohampaiset rattaaat, mutta ei synkronointia ?
Eli ei suorahampaisuus välttämättä tarkoita muuta
kuin kovempaa naukunaa. Ja voi synkronoidunkin
vaihdelaatikon rakentaa suorahampaisilla rattailla ?

"Suorahampaista" puhuva varmaan ei ole katsonut
vaihdelaatikkoon sisään ?

Meillä on vetävä perävaunu, jossa rattaita siirretään
vaihteelta toiselle. Eikä sakarakytkimiä. Vanha kuorma-auto
50-luvulta. On se kyllä "suorahampainenkin".

-SS-

 SASsi lienee ollut käsitteistä tavoilleen tarkka ja taitaa tarkoittaa siirtohammaspyörävaihteistoa, välikaasut ja kaksoispoljennat syytä silloin osata, ihan peffa tuntumalla eikä korvakuulon perusteella.
Kyllä ärräpäästä vielä tietäjä tulee. ;D ;D ;D ;D ;D

 Erehtymätöntä ei milloinkaan.
Räkänokastakin tulee mies,mutta harvoin tyhjännaurajasta ,tämän kun muistat ! ;) ;D ;D ;D ;D

Viimeksi muokattu: 15.02.15 - klo:22:32 kirjoittanut SAS

Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Koneviestin traktorivertailu
Vaihteisto ei ole häävi käytettävyydeltään ,ei ihme että niitä ei juuri maantie rahti hommissa näkynyt,oli vielä hidaskin. :(

https://www.youtube.com/watch?v=vVx9Yzzq5-0

Kyllä se aika liukkaasti toi vaihteisto tuntuu toimivan.
Varsinkin loivissa asfalttiylämäissä, jossa seiskalla pääsi ylös saakka,
uupui samantehoiseksi mainittu leukku alennetulla viitosella,
ja joutui heittämään neloselle, ja puolittajan isolle erikseen.
Silti jäi räpättämään melkoisesti perään.

Kyllä Fordi vähän kierrostettuna lähes leukuille pärjäsi.

7000:lla on vaihteen siirto pikavaihteen massojen takia
hiukan erilasita, paras tapa mielestäni on ollut kepittää
pikavaihteen kilpikonnalla ylös ja alas, ja sitten käyttää pikavaihdetta
maantienopeuksissa, siis H4:llä eli kahdeksannella vaihteella
pelkästään.

-SS-

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Koneviestin traktorivertailu
Vaihteisto ei ole häävi käytettävyydeltään ,ei ihme että niitä ei juuri maantie rahti hommissa näkynyt,oli vielä hidaskin. :(

https://www.youtube.com/watch?v=vVx9Yzzq5-0

Kyllä se aika liukkaasti toi vaihteisto tuntuu toimivan.
Varsinkin loivissa asfalttiylämäissä, jossa seiskalla pääsi ylös saakka,
uupui samantehoiseksi mainittu leukku alennetulla viitosella,
ja joutui heittämään neloselle, ja puolittajan isolle erikseen.
Silti jäi räpättämään melkoisesti perään.

Kyllä Fordi vähän kierrostettuna lähes leukuille pärjäsi.

7000:lla on vaihteen siirto pikavaihteen massojen takia
hiukan erilasita, paras tapa mielestäni on ollut kepittää
pikavaihteen kilpikonnalla ylös ja alas, ja sitten käyttää pikavaihdetta
maantienopeuksissa, siis H4:llä eli kahdeksannella vaihteella
pelkästään.

-SS-
Tuo kertomani 7000 on ilman pikavaihdetta.Oliko nuo fordin pikavaihteet miten kestäviä,se ensimmäinen versio oli aika susi(seledspeed)
vai mikä se oli.Meillä oli se OK 6 se oli 5000 rungolla,siinä vaihteisto toimi ihan kätevästi.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Koneviestin traktorivertailu
Jo vuonna 1959 Ford toi markkinoille Select-o-Speed laatikon.Valametti vasta räpeltää ensimmäisensä kanssa.

Mainitsemasi laatikon suurimmat ongelmat ovat olleet ratin ja penkin välissä oleva hölmö ja köyhä.

Aivan kuten MF:n multipowerissa,esiteltiin 1962.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Koneviestin traktorivertailu
Jo vuonna 1959 Ford toi markkinoille Select-o-Speed laatikon.

Niin tämähän oli kansainvälisen hätäkutsun(SOS) uusi tuleminen....

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Koneviestin traktorivertailu
Eikös se ollut Select-0-Speed?
Mystinen kesälaatumies

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Koneviestin traktorivertailu
Ford Dual Power esiteltiin Ford 8000 se ei ole Selectospeed vaihteisto vaan normi pikavaihdepakka siten että sekä kilpikonna että jänis on kytkinpakalla ratkaistu. Vaihteiston sisäänmenoakselilla se pölkky on. Moottorijarrutus toimii kummallakin vaihteella mutta parkkiin pitää muistaa käsijarru koska paineettomana luistaa.

Kestävyydestä en ole pahaasanaa kuullut. Tekee kyl foordista aika premium ajettavan päisteessä ja mäessä lopsauttaa vaan kilpikonnalle hiukan heilahtaa ja taas vetää sit mäen päällä kahvasta kääntö naukasee hiukan ja vaihtaa pehmeesti isommalle..

Selectospeedin suurin puute on käyttäjälukitus, ettei ihan mitä vaan vaihdetta täydestä vauhdista saisi kytketyksi. Rauhallisella miehellä kestää maailman tappiin ameriikoissa jossa autotkin automaatteja vuosisadan ajan nii ei sos vaihteiston huolto ollut tyhmyyden takia tingitty operaatio vaan joka nyrkkipaja siellä osasi moista vaihdelaatikkoa arvostaa.

-SS-

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Koneviestin traktorivertailu
Ford Dual Power esiteltiin Ford 8000 se ei ole Selectospeed vaihteisto vaan normi pikavaihdepakka siten että sekä kilpikonna että jänis on kytkinpakalla ratkaistu. Vaihteiston sisäänmenoakselilla se pölkky on. Moottorijarrutus toimii kummallakin vaihteella mutta parkkiin pitää muistaa käsijarru koska paineettomana luistaa.

Kestävyydestä en ole pahaasanaa kuullut. Tekee kyl foordista aika premium ajettavan päisteessä ja mäessä lopsauttaa vaan kilpikonnalle hiukan heilahtaa ja taas vetää sit mäen päällä kahvasta kääntö naukasee hiukan ja vaihtaa pehmeesti isommalle..

Selectospeedin suurin puute on käyttäjälukitus, ettei ihan mitä vaan vaihdetta täydestä vauhdista saisi kytketyksi. Rauhallisella miehellä kestää maailman tappiin ameriikoissa jossa autotkin automaatteja vuosisadan ajan nii ei sos vaihteiston huolto ollut tyhmyyden takia tingitty operaatio vaan joka nyrkkipaja siellä osasi moista vaihdelaatikkoa arvostaa.

-SS-

Nii mut niitä loikkareita pitäs olla ainaki neljä... :P

Ite kyl tyydyn yhteen, kylväessä aivan loistava ominaisuus.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Koneviestin traktorivertailu
 Selesto-O-speed vaihteiston pakat oli alimitoitettuja, ja toisaalta pakkikin meni päälle eteenpäin ajettaessa, joten älyttömät kuskit ajoi sen loppuun nopeasti.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Koneviestin traktorivertailu
Selesto-O-speed vaihteiston pakat oli alimitoitettuja, ja toisaalta pakkikin meni päälle eteenpäin ajettaessa, joten älyttömät kuskit ajoi sen loppuun nopeasti.

Olen hiukan eri mieltä tuosta alimitoituksesta, ainakin 5000 kohdalla. SOS -vaihteiston kukin pakka ja levyt ovat samankokoiset kuin voimanottoakselin pakassa. Viistonnisessa on ennen vaihteistoa ylennysvaihde (viistonnisen sos on ylösalaisin  verrattuna 3000 - 4000 versioon, siksi ne venttiilitkin on pohjalla) , joten perän välityskin on tiheämpi, jos suoraan vaihtoi SOS:n pois manuaaliseen vaihdelaatikkoon, ei kulkenut kuin noin kahtakymppiä.

Ennen sos vaihteistoa on 220 mm kuiva ylikuormakytkin. Sanoisin, että räikkä pitäisi olla, kuiva levy ruostuu varmaan kiinni.

Tuo pakki - eteenpäinajo testattiin aikanaan uudistetulla SOS - laatikolla kuormaamalla parilla foortilla jotakin maata näytösluonteisesti, olisko miljoona eteentaakse vaihtoa.

-SS-