Täytyypä kirjoitella omiakin näkemyksiä vielä lisää. 3 metrisellä rapidilla oon kylväny 3 vuotta, pääasiassa omia mutta myös rahtia.
Tosiaan koneen kokoa valittaessa kriteereitä on aika perkeleen monta, päiväsaavutukset kun riippuun niin monesta asiasta, parhaina päivinä 30ha valmista, isoja lohkoja, ei lajikkeen vaihtoja ja siemenet sekä apulannat valmiina pellon laidassa. Sitten sattuu myös väliin niitä päiviä jolloin 10ha on tiukassa vaikka tekis töitä sen 16h, aamun aloittaa siemen/lannoitekuorman teolla, käy viemässä sen 30km päähän. Odottelet siellä määrän päässä jonkun hakemaan takaisin, huoltelet vähän kylvökonetta ja köröttelet vajaa 40km/h sinne pellolle koska rapidilla ei uskalla ajaa kovempaa

Siellä veivailet lannoite ja siemenpuolelle kiertokokeet ja sen jälkeen käyt kylvämään pieniä epämääräisiä lohkoja, ei tälläisinä päivinä päiväsaavutuksilla kehuta.
Ja aika suuren eron hehtaarimääriin päivässä tekee kylvettävät lajit/kasvit; 400kg yaralaista ja reilu 300kg huonosti itävää vehnää hehtaarille TAI urakkana lehmämiehelle 100kg salpietaria ja 150kg kauraa hehtaariin, vaikka 30ha pinta-alalla jokainen voi laskea kuinka monta täyttöä enemmän tulee.
Sitä joku taisi kirjoittaa aikaisemmin että urakkapaikkoihin kylvö on hitaampaa heikomman täyttölogistiikan puolesta kuin omien kylväminen, itse oon kokenut asian täysin toisinpäin, ainakin niissä urakkapaikoissa johon minä kylvän toimii täyttölogistiikka paremmin kuin omia kylväessä. Isännät ajaa aina säkit pellon laitaan jos matkaa alkaa olemaan paria kilometriä enemmän ja itse nostavat säkit kyytiin, en ehdi edes kylvötraktorin kopista ulos kun säkki jo roikkuu rapidin yläpuolella

Omia kylväessä kaivat niitä säkkejä aina jostain ahtaasta varaston nurkasta ja pahimmillaan ajelet aina usemman kilometrin täyttämään ja hypit edestakaisin traktorista toiseen. Ja urakkapaikoissa koneeseen jäävän siemenen/lannoitteen tyhjentäminenkin on helpompaa, ajat pressun päälle/hallin lattialle koneen, luukut auki ja lähdet pois. Omia kylväessä joutuu itse siirtämään siintä pressulta ne siemenet vielä poiskin.
Tuollakin rapidilla parhaana keväänä on kylvetty 300ha, jos on vielä niitä syysvehniä syksyksi niin ei se 500ha mikään mahdottomuus olisi tuolla 3m koneellakaan vuodessa. Sitten taas jos haluaa keleistä riippumatta huononakin keväänä homman onnistuvan varmasti ajallaan, niin aikaisemmassa viestissä mainitsemani 4m kone jolle mahdollisesti 2 kuskia ei varmasti ole huono valinta ollenkan.