kukkaan koskaan laskenu tuota kuitupuun hakkuuta niin että laittas omalle työlle edes jonku hinnan, vaikka vain sen normipalkan 13 e/h, traktorille edes sen 20e tunti, siihen sitte kärry ja kuormain ja satunnaiset rikot...mitä jää jäljelle vai joudutaanko mennänkö spekulaatiohin tulevasta paremmasta tukkisaannosta verrattuna motomiehen tekemään ja metsäkaluston maatalouskäyttöön...jotenki tuntuu ettei edes nuffin kalustolla normi tunari pääse lähellekkään kannattavuutta
Koitetaan. Harvennuksella lienee soveliasta käyttää 15€ hankintalisäksi. Päivän savotta 10 mottia
Ajolle kai tarttis laskea se vitonen jonka urakoitsija ottais. Että kolmosta tuo vajaan 2 kuormaa tunnissa tien varteen, vaatii kohtuu hyvän paanan ja lyhyen lenkin. Pitkällä tavaralla piisaa kuorma. Niin siihen meni 50€. Tosin mä joutuisin kyllä opiskeleen läjäämisen uudestaan jos joku vieras ajais
Sen satasen kans pitää sitten vain päättää, istuuko kylmettämäs ittiänsä pöllin pääs vai raapaseeko tuon 10 mottia nurin että ehtii ajaa saman päivän aikana tien varteen
Ja ensin pitää ratkasta vielä se perusongelma, haluaako aamulla lähteä jonkun muun juoksutettavaksi vai omiin hommiin. Tai kääntäen, onko edes mahdollisuutta hakata vuodesta toiseen ja ittelle saa paremman mielen kun työllistyy jotenkin muuten
Yksi huomio mikä jäi käsittelemättä, on sammakkojalkojen vakaus, pitääkö paikkaansa että ovat vakaammat kuin teleskoopit etäältä nostettaessa? Mittakuvistahan se selviäisi, mutta niitä ei valitettavasti ole tarjolla.
Mulla on ollu tuon kokoluokan kuormain kärryssä, enkä kyllä ymmärrä kuinka sen kans voi pärjätä ilman sammakkajalkoja. Varoon joutuu keräillessä, se on tosi, mutta pinolla ei oo mikään ongelma kääntää sitä jalkaa jo valmiiksi alemmas
jos haluaa tehdä nii korkiaa pinoo että 8,5 metrin kuormaaja ei meinaa kauempaa ulettua. 1-jatkoinen on ihan eri juttu, 2-jatkosella pystyy laittaan mettäautotiellä 4 eri pinoon tavaraa ilman raktorin liikuttamista. Ja sammakkajaloillakin jää isompi männyntyvi laittamatta täyteen pituuteen jos kärry on tyhjän puoleinen
Tuos oli pumppu kärrys, vetovarret oli pois niin ei haitannu. Pari kertaa taisin ristikon uusia, sitä vain joskus on pakko pyörittää liian vinoskin. Mutta, joku jo taisi varottaakkin, säiliöltä pitäs saada pumpulle tuleen öljyä myös sillon kun kärry on puikkinuijjaa kummalle puolen tahansa, kannattaa tarkistaa että imu ei oo kummaskaan päädys. Nimittäin tuo on tosi kiikkerä yhdistelmä kun painopiste on korkealla, jatkuvasti pitää vahtia ettei keikkaa. Nykyään on niin pumppu kuin kuormaajakin traktoris ja se on kaikin puolin parempi mun tapaukses