En tiedä mikä kone nivalassa on ajellut, enkä tiedä miksikä nämä nelipyöräohjatut vredot lasketaan, mutta runko-ohjattu kone lasketaan joksikin muuksi (vrt dumpperi tai metsäkone) kuin traktori, ja niillä ei saa kuljettaa kuormaa yleisellä tiellä ilman erillislupaa pööllä. Ja todennäköisesti tämä on johtanut myös tähän akselipainojen mittaukseen ja sakotukseen. Muistelen, että koneviestissä oli joitakin vuosia sitten pitkä juttu akselipainoista liittyen traktoriurakointiin ja viimeisenä lauseena oli, että nämä eivät koske maatalousajoa (traktori). Mutta nämä runko-ohjatut vehkeet voi olla oma lukunsa.
Ei kai tuo 48 t kokonaispaino ole mikään ihme sinällään, kun eikös tämä kolme akselinen puoliperävaunu-tyyppinen 27 kuution Challenger paina viitisen kymmentä tonnia lasti päällä. Riippuen tietysti vähän millainen multain perässä on lisäpainona.
En oo tutustunut aiheeseen lain puitteissa, mutta onhan valmetillakin runko-ohjattuja traktoreja. Ja koneenkantajia on kaikennäköisiä pitkin historiaa olemassa.
Mutta jos kyseessä on urakointia, niin silloinhan jonkun paskaa siirretään maksusta paikasta a paikkaan b(elto). Silloin tää pöö-juttu saattaa olla Suomen lakien mukaan ropleema.
Joka tapauksessa laki on mielestäni useiltakin osin paska. Siis Suomen laki yleensä.