Kai sitä voi sitten ajaa pikku tuiskeessa sen 200metriä autollakin??
Ei voi
Aivan. Miks pitäs kakkagodzillalla sitten saada ajaa??
Tietyissä tilanteissa voisi ajaa, missä ei vaaraa muille ja tiet kestää. Pienemmälläkin, 35 tonnin lietekoneella tiet ja sillat huutaa hoosiannaa. Pitää olla pikitiellekin hyvät liittymät eikä saa oikaista yhtään, alkaa kummasti liittymän kohdalta painumaan mikäli päivä rallataan em. kuormilla. Vähän kun kone heilahtaa, akseleita vähän, kuormitus liittymän syrjässä melkoinen.
Ennen taivasteltiin yli 10 kuution lietekärryjä, sittemin yli 15 motin ja nykyään raja ajettavissa ja vähintään 20-25 motin säiliöissä. Toissa kesänä liikkuin näillä nurkilla kone tuolta moommalan nurkilta, se oli oikeasti liian iso kaikkien mielestä
Mä ajatin keväällä "keveällä" ajettavalla kalustolla kun oma aika oli kortilla. Isä meinas ettei kasva mitään lietekaivon lähellä, kasvoi saman kuin muuallakin kun hietaharjannetta. Mutta peltotienpätkällä huomas vaikutuksen, vaikka kaivo levitettävällä pellolla ja vain pieni osa kuormista pellon takanurkalle. Oiskohan ko. koneella kahdella akselilla painoa yhteensä noin 32 tonnia
Sängelle levitys multaimella ja kyntö perään, rapakkokohdissa nousi kyntäessä vielä jääkameja vaikka pellon pinnassa ei näkynyt kunnolla edes ruusun jälkiä. Ihanteellisen kevään hyvä suoritus, huonommissa olosuhteissa jäljet näkynee monta vuotta.
Ajatan jatkossakin tilanteen mukaan. Siirtoajot aina rekalla, talvella. Ei kärsi tiet, ei oo poliiseilla huomauttamista ja kaikki tykkää
Yo. Nivalan tilanteessa lienee ollut lyhyt siirtomatka, ettei kannata välikonttiin erikseen siirtää. Loppuu ne maksajat hyvin äkkiä ja siirtyminen pienempään/omaan kalustoon, mikäli hinnat karkaa liian ylös "turhan" työn vuoksi.