Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kohlinlaakerien vaihto sampo 2065  (Luettu 13018 kertaa)

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Kohlinlaakerien vaihto sampo 2065
Klappia n. 2mm kun nostaa kohlimia takaa. Takalaakerit on helppo vaihtaa, mutta miten hitossa saa etupään laakerit vaihdettua? Pitääkö seulakoteloon laittaa vaneri, ja mennä selälleen sen päälle, vai miten. Olisi mukava jos vain ne vastaisi, jotka on homman oikeesti tehneet.

kolapoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 610
Vs: Kohlinlaakerien vaihto sampo 2065
pikkusampois viettopinta pois ja koneen alta saa ne vaidettua.

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Kohlinlaakerien vaihto sampo 2065
Ei onnistu tässä, vaikka viettopinta lähtee kaistoina. Puhallin on just siinä kohtaa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65909
Vs: Kohlinlaakerien vaihto sampo 2065
eikös se lepona noitten vaihto suju?   kaiketi ei niin hirveen usein pääse makoilemaan jos kunnon laakerit laittaa.   kato millaset hankit tilalle.   laatueroja kait aika paljon.... kertovat kylillä.

savmikko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Kohlinlaakerien vaihto sampo 2065
Vaihdoin omaan kun se tuli meille, samalla kertaa vaihdoin myös seulaston kummipuslat niin otin koko laatikon ulos niin oli enemmän tilaa. Selällään siellä alla varman tuli oltua... Sen muistan että olisi kannattanut ottaa kolhimien pohjat ulos, en uskaltanut ryhtyä repimään kun ei ole ikinä varmaan olleet pois paikaltaan. Ne kolhin "laakereiden" mutterit oli hankala saada jengalle siellä kapeassa raossa, jos olisi ollet pohjat pois niin monta kiroomista olisi jäänyt pois, tämä oli ainoo tuska koko talkoossa, ei ole paha rasti. Tietysti vähän piti pyöritellä ja paikkoja trimmata etteivät jääneet toisiaan hankaamaan ja että pyöri kevyesti ilman tiukkoja kohtia. Yhden laakerin kerrallaan vaihdoin että ei mennyt pakka kovin sekaisin.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7117
  • karkki vai keppana?
Vs: Kohlinlaakerien vaihto sampo 2065
Klappia n. 2mm kun nostaa kohlimia takaa. Takalaakerit on helppo vaihtaa, mutta miten hitossa saa etupään laakerit vaihdettua? Pitääkö seulakoteloon laittaa vaneri, ja mennä selälleen sen päälle, vai miten. Olisi mukava jos vain ne vastaisi, jotka on homman oikeesti tehneet.
Mielenkiinnosta, paljonko tunteja? 2mm laakerissa, vai kohlimen päässä?
pessimisti ei pety!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65909
Vs: Kohlinlaakerien vaihto sampo 2065
turha tarkkuus on ammatillista kypsymättömyyttä!                  ei vaari tollasesta klapista ole moksiskaan.  ei aiheuta edes ääntä.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7117
  • karkki vai keppana?
Vs: Kohlinlaakerien vaihto sampo 2065
turha tarkkuus on ammatillista kypsymättömyyttä!                  ei vaari tollasesta klapista ole moksiskaan.  ei aiheuta edes ääntä.
Ei varmasti aiheuta, vaikka ei olis laakeritakaan, kun ei kytke puimakonetta ;D
pessimisti ei pety!

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Kohlinlaakerien vaihto sampo 2065
turha tarkkuus on ammatillista kypsymättömyyttä!                  ei vaari tollasesta klapista ole moksiskaan.  ei aiheuta edes ääntä.

  Paremmin pysyvät puhtaina kohlimet kun terävästi kolauttelee...
  Onks Samppon laakerit tehty haavasta vai lepästä, ei mulla ollut häiritsevää klappia Mercatorissa vielä 2000 tunninkaan jälkeen, ja siinä olis ollut sellasia peltivälilevyjä joita poisottamalla olisi saanut tiukattua jos olisi tarvetta nähnyt olevan.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kohlinlaakerien vaihto sampo 2065
turha tarkkuus on ammatillista kypsymättömyyttä!                  ei vaari tollasesta klapista ole moksiskaan.  ei aiheuta edes ääntä.

  Paremmin pysyvät puhtaina kohlimet kun terävästi kolauttelee...
  Onks Samppon laakerit tehty haavasta vai lepästä, ei mulla ollut häiritsevää klappia Mercatorissa vielä 2000 tunninkaan jälkeen, ja siinä olis ollut sellasia peltivälilevyjä joita poisottamalla olisi saanut tiukattua jos olisi tarvetta nähnyt olevan.

Eiku katajaista. ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

härski 77

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 209
Vs: Kohlinlaakerien vaihto sampo 2065
Klappia n. 2mm kun nostaa kohlimia takaa. Takalaakerit on helppo vaihtaa, mutta miten hitossa saa etupään laakerit vaihdettua? Pitääkö seulakoteloon laittaa vaneri, ja mennä selälleen sen päälle, vai miten. Olisi mukava jos vain ne vastaisi, jotka on homman oikeesti tehneet.
tere. muutaman kerran homman tehneenä vois sano että vetäva akseli kannattaa vaihtaa reilussa 2000tunnissa kun kuluu soikeaksi  paljo tunnit????             

 pikku välyksistä ei tarvi välittää kun uusissakin pientä väljää ja pitää hiukan ollakin,, itse vaihto ei ole vaikeaa seulat pois ja sisälle kyllä sinne meikäkin pääsee vaikka ruoto on jäykkä ja painoa kahden edestä. vetävän akselin päässä oleva siiva kiinni kierteella ja kartiolla ja vaatii lämmitystä auetakseen.
kysy lisää jos neuvoa tarviit  meillä piti irrottaa alkukaudesta kohlimet kokonaan puhdistusta varten kun täynnä vihnettä ja ei muuten saanu puhtaaksi..
jd6920s jd6920jd6820 nu4dm db990 fh130sr2065*2 v860 tj1270b yms romua...

sorjone

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1437
  • Karjala takaisin.
Vs: Kohlinlaakerien vaihto sampo 2065
Klappia n. 2mm kun nostaa kohlimia takaa. Takalaakerit on helppo vaihtaa, mutta miten hitossa saa etupään laakerit vaihdettua? Pitääkö seulakoteloon laittaa vaneri, ja mennä selälleen sen päälle, vai miten. Olisi mukava jos vain ne vastaisi, jotka on homman oikeesti tehneet.
tere. muutaman kerran homman tehneenä vois sano että vetäva akseli kannattaa vaihtaa reilussa 2000tunnissa kun kuluu soikeaksi  paljo tunnit????             

 pikku välyksistä ei tarvi välittää kun uusissakin pientä väljää ja pitää hiukan ollakin,, itse vaihto ei ole vaikeaa seulat pois ja sisälle kyllä sinne meikäkin pääsee vaikka ruoto on jäykkä ja painoa kahden edestä. vetävän akselin päässä oleva siiva kiinni kierteella ja kartiolla ja vaatii lämmitystä auetakseen.
kysy lisää jos neuvoa tarviit  meillä piti irrottaa alkukaudesta kohlimet kokonaan puhdistusta varten kun täynnä vihnettä ja ei muuten saanu puhtaaksi..
  jumiko sultakin pohjat kii?   :-[
FIXIT

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Kohlinlaakerien vaihto sampo 2065
Tunteja on 700, eli ei hirmuisesti. Siivaa ei käsittääkseni tarvitse irroittaa kun laakerit vaihtaa. Remmi kyllä otetaan pois, jotta voi käsin pyöritellä, ja varmistaa, et liikkuu vapaasti. Ensi viikolla ruvetaan vaihtotöihin ja tehdään peti seulakoteloon. Laakeripuusta voku kyseli. käsittääkseni Sampon Laakerit on öljyttyä koivua. Siis tuo klappi on laakerissa, eli kun nostaa niin nousee laakerin kohdalta tuon pari milliä ja kohlinta pystyy hiukan myös kallistamaan, vaikka eivät vielä toisiinsa tapaa ihan.

Viimeksi muokattu: 17.09.14 - klo:23:17 kirjoittanut Hevi

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7117
  • karkki vai keppana?
Vs: Kohlinlaakerien vaihto sampo 2065
Tunteja on 700, eli ei hirmuisesti. Siivaa ei käsittääkseni tarvitse irroittaa kun laakerit vaihtaa. Remmi kyllä otetaan pois, jotta voi käsin pyöritellä, ja varmistaa, et liikkuu vapaasti. Ensi viikolla ruvetaan vaihtotöihin ja tehdään peti seulakoteloon. Laakeripuusta voku kyseli. käsittääkseni Sampon Laakerit on öljyttyä koivua.
Ei voi olla kuluneet! En ole välyksiä kyllä edes kokeilut ja tunteja tuplat :o
pessimisti ei pety!

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Kohlinlaakerien vaihto sampo 2065
Taitaa riippua laakeripuun laadusta. yhden  Sampomiehen kanssa juttelin, ja oli vaihtanut jo kahdesti ja 1600 tuntia takana. Olen tullut hiukan varovaiseksi, kun aikoinaan Jontikassa tuli kosketus kahden kohlimen kesken ja jouduin Laukkaselta ostamaan käytetyn kohlimen vääntyneen tilalle. Kannattaa kyllä hiukan nostella ja kokeilla kohlimia, sillä laakerivaihto on suht halpa verrattuna mahd tuhojen kustannuksiin. On tietysti makuasia millaisia välyksiä hyväksyy, mutta kyllä kohlinakselikin kestää paremmin jos liike ei ole hakkaava.

Viimeksi muokattu: 17.09.14 - klo:23:33 kirjoittanut Hevi