Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Urakointi vs itse tehden  (Luettu 22849 kertaa)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Urakointi vs itse tehden
Kun ilmainen oma työ on käytetty, joutuu kustannusvertailuhintaan laittaa työkustannukseksi 28-30 euroa tunnille. Näin tekee tietysti myös ne, jotka haluaa kunnon palkan työstään...mutta kun työkustannus on 30 ja polttainekustannus 10, maksaa se ikioma oikiaan aikaan ruikkiva kärry 40 euroa tunnilta ja kärryn pääomakulut päälle. Kaluston takaisinmaksuajan pitää olla 5 vuotta tai alle ainakin mun mielestä. Pääomakulut voi jakaa vaikka kymmenelle, mutta kassaan laskien alle viis vuotta ja työkustannus+löpö pitää urakointihintaan verratessa ensin vähentää. (tuskin ajat paskaa talkoilla viittä vuotta, vaikka uusilla vehkeillä se eka vuosi meneeki siinä huumassa :D )

En ajakkaan. Yleensä kaveri ajaa palkkaa vastaan minun kalustolla lietteen. ;D

Mutta jos laskee että 1000€ vaunuun, 1000€ traktorille, 1000€ palkkaan ja 1000€ korjauksiin vuodessa. Se tekee 4000€ vuodessa ja 10 vuodessa 40000€. Samassa ajassa urakointilasku olisi ollut 100000€. :-[
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Urakointi vs itse tehden
Huumaa, tai ei. Mä odotan jo peltotöitä, jotenkin on uutta intoa, kun on asiallinen kalusto. Raha-asiatkin on toistaiseksi kunnossa, ei tommonen vaunun hankinta saa taloa kaataa. :)
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
Vs: Urakointi vs itse tehden
missäpäin ei oo urakoitsioita täälä joka torpassa semoset vehkeet et käy kaikki hommat omilla koneilla ite voisin alkaa urakoimaan ruiskutusta kyntöö puintia mut ei täälä kukaan mitään tartte no kanakeisarit joskus soittelee et käy rykäseen tosin onhan noi mun vehkeet sieltä lapsellisemmasta kokoluokasta mut 200ha menis heittämällä ku istuu siä kopissa eikä valita

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Urakointi vs itse tehden

En ajakkaan. Yleensä kaveri ajaa palkkaa vastaan minun kalustolla lietteen. ;D

Mutta jos laskee että 1000€ vaunuun, 1000€ traktorille, 1000€ palkkaan ja 1000€ korjauksiin vuodessa. Se tekee 4000€ vuodessa ja 10 vuodessa 40000€. Samassa ajassa urakointilasku olisi ollut 100000€. :-[
Poltto-aine unohtui, sitä taitaa palaa lietetalkoissa helposti litra kuutiolle?
Jos joku lupais levitellä mun lannat kymppitonnilla, niin löisin heti kättä päälle  :(

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: Urakointi vs itse tehden
Virtsat levittää urakoitsija Vredolla. Oma imupaine Vepi on totaalisesti puhki ja sillä kestäisikin hommat ikuisuuden. Kuivan tavaran levitän vielä itse kun Ylö pelittää. Eipä se ihan heti tuhoudukaan. Maanmuokkaukseen ja kylvöön on itellä vehkeet eli sekin tehdään itse. Olis hiukan aietta alkaa urakoimaan sitäkin jos kysyntää ilmenee. Porukkaruiskukin löytyy siihen vähään tarpeeseen mitä on.

Säiliksen osalta itse vain urakoin niittomurskausta ja toinen urakoija käy paalainkäärimellä tekemässä minun rehut. Täytyy sanoa että on kyllä ylivoimaisesti mielekkäämpää ja kannattavampaa kuin itse tekeminen.

massikka_mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 300
  • Pitääkö 200 viestin jälkeen kirjoittaa asiaakin?
Vs: Urakointi vs itse tehden
Suurinosa tulee tehtyä itse, tosin yhteistyökuvio on melko laaja joka vähentää konekustannuksia. Rehunteossa polkeminen on ulkoistettu, ja lisäksi urakoitsija käy noin 100-150 paalia paalaamassa rehua vuosittain. Omalla rehunpaalaukseen soveltumattomalla wanhalla welgerillä käydään taasen kylillä aina pienempiä määriä urakoimassa olkien ja kuivienheinien paalausta. Lisäksi ruiskutusta tulee jonkun verran tehtyä muille. Myöskään kaivuria ei löydy joten kaikenlaiset maansiirtohommat tekee muut.

Kuivalannan levityksen voisi myös periaatteessa ulkoistaa mutta tekijöitä ei oikein ole, toisaalta voisi kyllä ostaa vaikka itselle paremman kärrin ja levittää sitten vaikka muillekin €uronkuvat silmissä.. ;D Puinnit on vielä tehty kahdella wanhalla puimurin raadolla mutta jos siltä alkaa näyttämään että omilla ei enää onnistu/ehdi niin homma kyllä sitten ainakin osittain siirtyy urakoitsijan vastuulle.
Power By Perkins

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Urakointi vs itse tehden
Lannanlevitys, kivenpuinti ja viljan kuivaus ulkoistettu. Enemmänkin ulkoistaisin, jos VARMOJA urakoitsijoita olisi tarjolla. Mielestäni urakointilaskut ovat halpoja, tää muistuu aina mieleen, kun noita omia romuja ropaa ja vit....  :'(
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52003
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Urakointi vs itse tehden
Lannanlevitys, kivenpuinti ja viljan kuivaus ulkoistettu.

Eli liikaa lantaa josta seuraa lakoviljaa ja isot kuivauslaskut?


Kaikki pitäs tehdä ite...
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Urakointi vs itse tehden
Kun ilmainen oma työ on käytetty, joutuu kustannusvertailuhintaan laittaa työkustannukseksi 28-30 euroa tunnille. Näin tekee tietysti myös ne, jotka haluaa kunnon palkan työstään...mutta kun työkustannus on 30 ja polttainekustannus 10, maksaa se ikioma oikiaan aikaan ruikkiva kärry 40 euroa tunnilta ja kärryn pääomakulut päälle. Kaluston takaisinmaksuajan pitää olla 5 vuotta tai alle ainakin mun mielestä. Pääomakulut voi jakaa vaikka kymmenelle, mutta kassaan laskien alle viis vuotta ja työkustannus+löpö pitää urakointihintaan verratessa ensin vähentää. (tuskin ajat paskaa talkoilla viittä vuotta, vaikka uusilla vehkeillä se eka vuosi meneeki siinä huumassa :D )

urakointilasku olisi ollut n.10000€/vuosi per osakas. Vaunu maksoi n.10000€ osakas.
Kai sä huomiot, että sä vertaat nyt pintalevitystä multaukseen. Ainakin sen käsityksen sain tosta aiemmasta viestistä. Jos hommaisit multausvaunun, niin se on paljon kallimpi ja huonossa tapauksessa joutuis vielä traktoria isontamaan. Ja polttoainetta ja aikaa menee myös enempi, samoin huoltokulu nousee, kun monimutkaisempi laite. Muutenkin noissa lietevehkeissä on sellainen ominaispiirre, että aika pyrkii syömään niitä enempi, mitä keskimääräiset ajomäärät.

Nautamagneetti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Urakointi vs itse tehden
Säilörehunteko on porukkakoneina ja auman polkeminen on ulkoistettu Volvon 18-tonniselle pyörökuormaajalle. Kaivinkonetta ei ole, vaikka mieli tekisi, joten maansirtohommatkin joutaa muille. Kolmen enemmän tai vähemmän nappiin menneen tilusjärjestelyhankkeen jälkimainingeissa kaivurille olisi kyllä tunteja kaivettavaksi ojanperkuiden ja täydennysojitusten sekä pelloille nostettujen kanto- ja maakasojen merkeissä, jos vain ehtisi koppiin istumaan.

Koneiden käyttömäärissä, kun pystyy kilpailemaan urakoitsijoiden kanssa, niin pakkohan niiden on kannattaa. Nimimerkillä 12 000 kuutiota paskaa viime vuonna 12 kuution lietevaunulla. Satelliittisäiliöt on rakkaus. Jonkun verran urakoin lietteen levitystä, kylvöä ja tuli tuota noukinvaunullakin ajettua 70 kuormallista muille. Urakoinnista jää kyllä huonosti käteen enkä kaikesta hanakasti laskutakaan. Naapurilla kun on joku asiallinen vehje konehallissa, niin voi aina vedota vastapalveluksiin ;)

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Urakointi vs itse tehden
Lainaus
Oletteko tarkkaankin laskeneet onko urakoitsijan käyttö taloudellisesti kannattavaa, vai tuleeko aina itse tehden halvemmaksi? Miten perustelette urakoitsijan käyttöä osassa tilan töissä?

Minulla on käytössä laajahko paletti paitsi koneiden leasing. Vuokraan tietyt koneet, tilaan urakoitsijan, omistan yhteiskoneita tai teen omalla.

Yksittäisen koneen vuokraaminen on kaikista edullisin. Edellyttää että kalusto on vapaa, ja kun on niin on kiire. Nämä on yleensä toimia jotka voidaan tehdä ympäri vuorokauden, esim sonnan levitys, lautasmuokkain.

Urakoitsijaa käytän jos yksittäisen koneen hankinta on liian kallis tai vaatisi liikaa omalta kalustolta, esim pyöröpaalausyhdistelmä. Tähän myös karhotus, tosi edullista, kunhan joku vaan ehtii tulla, mutta jos paalaaja itse tulee menee hommasta pohjat. Menee liikaa aikaa vain mun hommiin ja maksan koko päivän edestä.

Omistan puimurin ja kuivaajan yhdessä. Tämä onnistuu koska oma siilo- ja kärrykapa ei riittäisi kuitenkaan, ja puimuri seisoisi. Lisäksi kaveri on hyvä olla kun puimuri on kotimainen, ruuvaamista riittää. Laskin että kuivaus ja puinti ovat olleet joka vuosi ollut vähemmän kallista hehtaarilta kuin urakoitsijoiden pelkkä puinti, mutta tietysti hitaampaakin. Myydyistä jyvistä ei ole tarjottu lisää jos urakoitsija olisi puinut ne 3x nopeammin. Täytyy tosin myöntää että joskus on jäänyt vähän liikaakin peltoon.

Sitten on omat koneet. Kannattavat jotenkuten koska lasken että maksaisin urakoitsijan kapasiteetista liikaa; oma kone voi olla vaatimattomampi ja käytetty (esim äkeet, aura, niittokone) kuin urakkamiehen 10x kalliimpi. Hänen konekustannuksensa on niin kallis Suomen lyhyellä kasvukaudella että maksan aivan liikaa suhteessa hyötyyn. Esim täppärin 4m kylväkone -> 2x kalliimpi hehtaarilla kuin oma mooseksen aikainen 2,5 m nostolaitekone pikkutraktorilla vietynä. Onhan se hieno, mutta satoa ei tule erotuksen verran lisää.

Sitten on myös toisinpäin olevia; ruiskutan kaiken itse vanhalla ruiskulla mutta antaisin sen homman heti pois jos löytyisi tekijää. Se ei millään kannata, odottaa kelejä, ajaa tankki, tallaa kasvusto, ajaa tiellä tyhjänä, täyttää, taas uudestaan ja öisin. Traktori on huolenaihe, niiden hinnat ja huollot alkavat olla liian kalliit.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52003
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Urakointi vs itse tehden
Lainaus

Sitten on myös toisinpäin olevia; ruiskutan kaiken itse vanhalla ruiskulla mutta antaisin sen homman heti pois jos löytyisi tekijää. Se ei millään kannata, odottaa kelejä, ajaa tankki, tallaa kasvusto, ajaa tiellä tyhjänä, täyttää, taas uudestaan ja öisin.

Mun mielestä juur päin vastoin. Ruuttaurakoitsijasta ei oo ku haittaa. Jos ite joutuu kyttäämään kelejä ni ruuttari tulee sillon ku sille sopii, kelit ehkä vielä huonompia. Ja samanlailla se talloo.

Kaiken muun voi ulkoistaa mut ei ruiskutusta.


Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

antti-x

  • Vieras
Vs: Urakointi vs itse tehden


Sitten on myös toisinpäin olevia; ruiskutan kaiken itse vanhalla ruiskulla mutta antaisin sen homman heti pois jos löytyisi tekijää. Se ei millään kannata, odottaa kelejä, ajaa tankki, tallaa kasvusto, ajaa tiellä tyhjänä, täyttää, taas uudestaan ja öisin.

Mun mielestä juur päin vastoin. Ruuttaurakoitsijasta ei oo ku haittaa. Jos ite joutuu kyttäämään kelejä ni ruuttari tulee sillon ku sille sopii, kelit ehkä vielä huonompia. Ja samanlailla se talloo.

Kaiken muun voi ulkoistaa mut ei ruiskutusta.

Minä luulen että tykäät vaan ruskutuksesta kuin hullu loimaalainen ruiskutuksesta. Ja siksi oli luomuilukin lopetettava  :P

Eikös uusissa hienoissa hinattavissa ruiskuissa ole suuttimet yms. sellaset että ei ole niin keleille herkkä, ja kun on leveä niin tallaa vähemmän. Traktorihan voi olla about saman kokoinen kuitenkin.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52003
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Urakointi vs itse tehden
Tossa niitä kylällä näkee, niitä joilla ei enää omaa ruiskua ole. Kirppa-aikana tänttäröidään kuula punasena ja soitellaan talosta taloon jos joku kerkeis.

Roundupit menee sillä kelillä kun syksyllä sattuu olemaan, tuulee tai sataa. Oli Se lystikästä viime keväänäkin ottaa oma reppu selkään ja lähtee helteen jälkeen sopivassa kosteudessa ehtoolla ajamaan nameja oraille. Ruiskuttomat kiros ja punotti urakoisijaa odotellessa.
Hyvin näky ottavan moddukset kiinni iltapäivän 27-asteen helteessä 25metrin leveydeltä....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Kohta-Sippoolan Kaappoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 623
Vs: Urakointi vs itse tehden

Sitten on myös toisinpäin olevia; ruiskutan kaiken itse vanhalla ruiskulla mutta antaisin sen homman heti pois jos löytyisi tekijää. Se ei millään kannata, odottaa kelejä, ajaa tankki, tallaa kasvusto, ajaa tiellä tyhjänä, täyttää, taas uudestaan ja öisin.

Mun mielestä juur päin vastoin. Ruuttaurakoitsijasta ei oo ku haittaa. Jos ite joutuu kyttäämään kelejä ni ruuttari tulee sillon ku sille sopii, kelit ehkä vielä huonompia. Ja samanlailla se talloo.

Kaiken muun voi ulkoistaa mut ei ruiskutusta.

Kerrankin Skännän kans samaa mieltä!

Laskeskelin joskus, että omalla kalustolla, itse tehden pääsen suunnilleen samaan hehtaarikustannukseen kuin mitä urakoitsija veloittaisi, eli kustannusten kannalta sen voisikin ulkoistaa, mutta itsellä pysyy viljelyyn parempi tuntuma, un sen tekee pääsääntöisesti itse. Toinen minkä aijon tehdä pääasiassa itse on kylvö. Periaatteessa kaiken muun voisin ulkoistaa, jos se muuten vain onnistuisi.

Urakoitsija murskaa pyörtänöt, levittää sonnat, pintalannat, kalkit ja joskus kun en itse ehdi kylvää, kyntää ja ruiskuttaa. Lisäksi siementen kunnostus, osa nostoista ja kuormauksista (kurottajalla tai traktorilla) sekä kaikki kaivinkonetyöt on ulkoistettu. Puimuri, jankkuri ja peltolana on yhteisiä ja muutamana vuonna tein kylvöt vuokratraktorilla.

Viimeksi muokattu: 10.03.14 - klo:03:21 kirjoittanut Kohta-Sippoolan Kaappoo

"Tämä sääntö pätee aina: kaikissa mielipideasioissa vastustajamme ovat järjettömiä." -Mark Twain-