Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Urakointi vs itse tehden  (Luettu 22909 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Urakointi vs itse tehden
Noin nelisenkymmenen tuhannen euron edestä ulkoistan navettatöitä. Peltopuolella pyritään menemään +-0 tuloksella eli töitä vaihdellaan naapureiden kanssa mutta käytännössä mitään ei anneta suoraan urakointiin. Lopputulemana että vaihtotyöt menee kokonaisuudessa tasan vaikka eri isäntien välillä hieman vaihtelee eli jollekkin maksetaan ja toisilta hieman saatavia. Meidän tekemät työt käytännössä apulannan levitys, paalaus, käärintä ja karhotus sekä kivien noukkiminen ja talvella lumen kääntäminen. ostopuolella lannan levitys, niitto, ruutaus ja metsätyöt suurimpina.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Urakointi vs itse tehden
Kun ilmainen oma työ on käytetty, joutuu kustannusvertailuhintaan laittaa työkustannukseksi 28-30 euroa tunnille. Näin tekee tietysti myös ne, jotka haluaa kunnon palkan työstään...mutta kun työkustannus on 30 ja polttainekustannus 10, maksaa se ikioma oikiaan aikaan ruikkiva kärry 40 euroa tunnilta ja kärryn pääomakulut päälle. Kaluston takaisinmaksuajan pitää olla 5 vuotta tai alle ainakin mun mielestä. Pääomakulut voi jakaa vaikka kymmenelle, mutta kassaan laskien alle viis vuotta ja työkustannus+löpö pitää urakointihintaan verratessa ensin vähentää. (tuskin ajat paskaa talkoilla viittä vuotta, vaikka uusilla vehkeillä se eka vuosi meneeki siinä huumassa :D )

urakointilasku olisi ollut n.10000€/vuosi per osakas. Vaunu maksoi n.10000€ osakas.
Kai sä huomiot, että sä vertaat nyt pintalevitystä multaukseen. Ainakin sen käsityksen sain tosta aiemmasta viestistä. Jos hommaisit multausvaunun, niin se on paljon kallimpi ja huonossa tapauksessa joutuis vielä traktoria isontamaan. Ja polttoainetta ja aikaa menee myös enempi, samoin huoltokulu nousee, kun monimutkaisempi laite. Muutenkin noissa lietevehkeissä on sellainen ominaispiirre, että aika pyrkii syömään niitä enempi, mitä keskimääräiset ajomäärät.

Kyllä!

Mutta ota huomioon ettei minulla ole tällä hetkellä mahdolista saada sitä multaustukea.

 
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Urakointi vs itse tehden

En ajakkaan. Yleensä kaveri ajaa palkkaa vastaan minun kalustolla lietteen. ;D

Mutta jos laskee että 1000€ vaunuun, 1000€ traktorille, 1000€ palkkaan ja 1000€ korjauksiin vuodessa. Se tekee 4000€ vuodessa ja 10 vuodessa 40000€. Samassa ajassa urakointilasku olisi ollut 100000€. :-[
Poltto-aine unohtui, sitä taitaa palaa lietetalkoissa helposti litra kuutiolle?
Jos joku lupais levitellä mun lannat kymppitonnilla, niin löisin heti kättä päälle  :(

Sulla taitaakin olla sitä lantaa enemmän kuin mulla? Eli kukaan ei levitä sitä 10000€
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Maajullikka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 229
Vs: Urakointi vs itse tehden
Ulkoistettu on monta homma, mutta osa myös alettu uudestaan itse tekemään. Ehkä tärkeimpiä urakoitsijan tekemiä on Lannoitus, karhoitus, paalaus, kalkinlevitys ja kaivurityöt. Keskimäärin noin 25ke noihin mennyt rahaa urakoitijoiden laskuihin, mutta homma pelaa.

Red Bull

  • Vieras
Vs: Urakointi vs itse tehden
Meitillä tuollanen käytettynä hommattu 11 kuution purnukka lietteen ajoon kimppakoneena. Maksoi euron/vuodessa levitettävä kuutio. Tuon kun jakaa kymmenelle vuodelle ja laskee korot tuohon päälle saadaan 11 sentin pääomakustannus kuutiota kohti. Säilytykseen on riittäny pohjolan halli ja ylläpitoon muutama sentti hitsisaumaa ja kasa polttimoita.

Ulkoistettuna on vähäinen kuivalannan levitys, kaivurityöt ja metsätyöt. Ulkopuolelle on tehty kaikenlaista, mutta nyt peltoalaa alkaa olla ihan riittävästi tälle työvoimalle ja koneketjuille. Mielelläni ulkoistaisin myös ruiskutuksen, jonkin kevättyövaiheen ja lietteen ajonkin jos sen multaustuen tosiaan saisi joka lohkolle.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Urakointi vs itse tehden
Meitillä tuollanen käytettynä hommattu 11 kuution purnukka lietteen ajoon kimppakoneena. Maksoi euron/vuodessa levitettävä kuutio. Tuon kun jakaa kymmenelle vuodelle ja laskee korot tuohon päälle saadaan 11 sentin pääomakustannus kuutiota kohti. Säilytykseen on riittäny pohjolan halli ja ylläpitoon muutama sentti hitsisaumaa ja kasa polttimoita.

Ulkoistettuna on vähäinen kuivalannan levitys, kaivurityöt ja metsätyöt. Ulkopuolelle on tehty kaikenlaista, mutta nyt peltoalaa alkaa olla ihan riittävästi tälle työvoimalle ja koneketjuille. Mielelläni ulkoistaisin myös ruiskutuksen, jonkin kevättyövaiheen ja lietteen ajonkin jos sen multaustuen tosiaan saisi joka lohkolle.

paperi tekninen juttu! Mutta onko sitten tuossa kikkailussa järkeä onkin toinen asia? Ajat lähelle todelisuudessa vähintään 60 mottia hehtaarille ja kauas et yhtään. Sitten viljelyohjelmistolla kikkailet lannoiteet pellolle!
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Red Bull

  • Vieras
Vs: Urakointi vs itse tehden
Meitillä tuollanen käytettynä hommattu 11 kuution purnukka lietteen ajoon kimppakoneena. Maksoi euron/vuodessa levitettävä kuutio. Tuon kun jakaa kymmenelle vuodelle ja laskee korot tuohon päälle saadaan 11 sentin pääomakustannus kuutiota kohti. Säilytykseen on riittäny pohjolan halli ja ylläpitoon muutama sentti hitsisaumaa ja kasa polttimoita.

Ulkoistettuna on vähäinen kuivalannan levitys, kaivurityöt ja metsätyöt. Ulkopuolelle on tehty kaikenlaista, mutta nyt peltoalaa alkaa olla ihan riittävästi tälle työvoimalle ja koneketjuille. Mielelläni ulkoistaisin myös ruiskutuksen, jonkin kevättyövaiheen ja lietteen ajonkin jos sen multaustuen tosiaan saisi joka lohkolle.

paperi tekninen juttu! Mutta onko sitten tuossa kikkailussa järkeä onkin toinen asia? Ajat lähelle todelisuudessa vähintään 60 mottia hehtaarille ja kauas et yhtään. Sitten viljelyohjelmistolla kikkailet lannoiteet pellolle!

No raivioille sitä ei saa eikä lyhyille (lue vääränä vuonna) tehdyille vuokrasopimuksille.

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Urakointi vs itse tehden
Kaikki peltotyöt ulkoistettu. Viimevuonna keskimäärin 434€/ha. D-arvot 69-72. Kolme niittoa. Yhtään kuormaa ei ajettu sateella.
Lietteen ajo oli käynnissä jo kun viimeisiä rehukuormia ajettiin kasalle. Keskimääräinen ajomatka pellolle n. 6,3km.

Minkä helvetin takia pitäisi olla omia koneita?  8)
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Urakointi vs itse tehden

Minkä helvetin takia pitäisi olla omia koneita?  8)

Jos ne pojat haluaa poistoja  ;D
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Urakointi vs itse tehden


Minkä helvetin takia pitäisi olla omia koneita?  8)
Koska konehommat on aina ollut sitä parasta, ah. Urakoinnista ei jää kun lasku muistoksi. Mä maksan mieluummin omia, kun lippilakkipoikain vekseleitä  :)
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Urakointi vs itse tehden
Aijai, mikä keli. Pääsispä jo pellolle! :D
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Urakointi vs itse tehden
Aijai, mikä keli. Pääsispä jo pellolle! :D
No, mikä estää? Ei kun saappaat jalkaan ja menoksi. Ainahan sinne voi mennä, mutta ei siellä muuta voi tehdä kuin lapiolla puroja sulamisvesille. :D

Meillä kuivalanta levitetään urakoitsijalla, samaten kaivurihommat tekee urakoitsija. Viime kesänä oli niitto urakoitsijalla ja osa paalauksesta, mutta nyt taitaa kääntyä niitto omana työnä ja paalaus urakoitsijalle.  Mennään vähän tilanteen mukaan. Mietitään tulevaisuutta ja konekantaa pikkuhiljaa, koska uusia virhearvioita yritetään välttää. ::)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Urakointi vs itse tehden
Aijai, mikä keli. Pääsispä jo pellolle! :D
Ei muuta ku työhuippuja tasaamaan uurella paskakärryllä ;D ;D ;D  Kohta pääsee täydennyskylvöille :)
Kyllä!
Mutta ota huomioon ettei minulla ole tällä hetkellä mahdolista saada sitä multaustukea.

jos sen multaustuen tosiaan saisi joka lohkolle.
Herää epäilys, ettei pojat ole seuranneet multauksen vaikutusta satotasoon ja -laatuun, kun vain tuki kelpaa kannusteeksi multaamiseen. Leikkurimultaimet pitää kyllä unohtaa, sellanen vredon multain on nurmen surma.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

mah

  • Vieras
Vs: Urakointi vs itse tehden
Aijai, mikä keli. Pääsispä jo pellolle! :D
Ei muuta ku työhuippuja tasaamaan uurella paskakärryllä ;D ;D ;D  Kohta pääsee täydennyskylvöille :)
Kyllä!
Mutta ota huomioon ettei minulla ole tällä hetkellä mahdolista saada sitä multaustukea.

jos sen multaustuen tosiaan saisi joka lohkolle.
Herää epäilys, ettei pojat ole seuranneet multauksen vaikutusta satotasoon ja -laatuun, kun vain tuki kelpaa kannusteeksi multaamiseen. Leikkurimultaimet pitää kyllä unohtaa, sellanen vredon multain on nurmen surma.
Sama on kokemus itsellänikin. Ainakin kevätlevityksessä leikkurimultain saa ensimmäiselle sadolle aikaiseksi melkoisen exoduksen. Parhaimmillaan ehkä toisen sadon jälkeen, jolloin juuristot vahvoja ja peltokin varmasti kuiva. Keväällä on letku ollut itselllä paras vaihtoehto. :-X

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Urakointi vs itse tehden
Siistii, mullahan toimii sitten hyvin, kun on tuo "huonompi" kotimainen multain, säästyy juuret, sekun ei eroo paljo letkusta, mut tuki tulee!
Voisitko Adam smith suositella hyvää nurmen täydennyskylvökonetta!!
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.