Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Urakointi vs itse tehden  (Luettu 22901 kertaa)

Henttu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Urakointi vs itse tehden
Maatilat taitavat tänä päivänä käyttää melko paljon urakoitsijoita tekemään osan tilan töistä, vai käytättekö? Löytyykö paljon tiloja jotka tekevät kaiken itse?

Oletteko tarkkaankin laskeneet onko urakoitsijan käyttö taloudellisesti kannattavaa, vai tuleeko aina itse tehden halvemmaksi?

Miten perustelette urakoitsijan käyttöä osassa tilan töissä?

Kiinnostunut olen aiheesta yleisesti, itselläni pistää hiukan tuo lietteen levitys mietityttämään... Tosi pienellä viimeisiään vetelevällä kärryllä ajetaan kesäisin viikkokausia, urakoitsija tekisi todennäköisesti vähintään puolet nopeammin... Suuri lasku vaan pelottaa, vaikka tuleehan kuluja tietysti itse ajaessakin, mutta ne jotenkin hukkuu kaikkien muiden kulujen sekaan...

Tpoint

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 105
Vs: Urakointi vs itse tehden
Lietteen levityksessä on melkein hyvä käyttää urakoitsijaa. Vaunut nykypäivänä kalliita ja urakoitsijat vielä sen sijoittaa maahan, jolloin lietteestä saa paremman hyödyn. Jos on lietteen multaustuki niin sillä hinnalla saa suurin piirtein kuitattua lietteen urakointi laskun. Tosin enää ei taida saada tehtyä lietteen multaamiseen tukisopimuksia.. :/

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Urakointi vs itse tehden
Tilakohtaisia asioita. Investointiin multainvaunu pumppukuormaimella, 67 000 alv0. Urakointiin meni noin 15 000€/ v. Ajo voidaan tehdä sopivasti kelien ja tilanteen mukaan, ei tartte odotella. Yksi kausi levitetty nyt itse, eikä ole ainakaan vielä kaduttanut. Niin ja tuskin tuo viiden vuoden käytön jälkeen vielä puhki on.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

mah

  • Vieras
Vs: Urakointi vs itse tehden
Toki vähän senkin mukaan, mitä itse ehtii järkevästi tekemään. Suuremmissa yksiköissä tulee helposti ajan puute murheeksi, pienemmissä yksiköissä taas kaikkea ei itse kannata omistaa. Ei kyllä kannata isommissakaan...Meillä esimerkiksi on rehunteossa silppurointi, tamppaus ja osin niitto ovat ainoat puhtaasti urakoitsijalta ostetut toimenpiteet. Muut kohteet tehdään vaihtotöinä. Itsellä on pari traktoria ja rehuvaunu tähän ketjuun. Lietteen ajossa urakoitsijan apua on käytetty noin kolmannekseen, eli etäisimmille pelloille.  :-X

mah

  • Vieras
Vs: Urakointi vs itse tehden
Tilakohtaisia asioita. Investointiin multainvaunu pumppukuormaimella, 67 000 alv0. Urakointiin meni noin 15 000€/ v. Ajo voidaan tehdä sopivasti kelien ja tilanteen mukaan, ei tartte odotella. Yksi kausi levitetty nyt itse, eikä ole ainakaan vielä kaduttanut. Niin ja tuskin tuo viiden vuoden käytön jälkeen vielä puhki on.
Ja jo kymmenessä vuodessa on maksanut itsensä takaisinkin... :-X

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Urakointi vs itse tehden
Laitettiin kerralla tehokas, kun on tuota muuta askarettakin. Ja mitään ei saa jos ei jostain aloita. Tämä asia laitettiin sitten kerralla kuntoon.

Karjatilan tärkeimmät asiat

1. Rehuomavaraisuus karkearehuissa
2. Paska liikkuu silloin kun sen pitää liikkua
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

antti-x

  • Vieras
Vs: Urakointi vs itse tehden
15 tonnia kuulostaa aika suolaiselta alv. 0 hinnalta 80 lehmän lietteistä...

Mutta joka tapauksessa, urakoinnin käyttö on tapauskohtaista. Rehut tehdään pääosin vanhoilla vehkeillä itse, sen sijaan oma kylvökone myytiin. Omalla puimurilla käyttöarvoa on enemmän kuin myyntiarvoa, joten puinnit tehdään itse. Ruskutukset voisi ostaa urakointina jos joku naapuri ehtii sen hoitaa.

Pelkästään laskin edellä ei myöskään asiaa kannata lähestyä, vaan myös siltä kannalta missä itse on hyvä, ja mitä itse tykkää tehdä. Jos vihaa ruiskuttamista niin edes halpa reppuruisku ei ehkä ole 100 hehtaarille tarpeen. Ja toisaalta jos rehuntekopäivät ovat niitä kesän parhaita, niin ei niistä kannata luopua vain jonkun agrian laskelman takia.

Viimeksi muokattu: 09.03.14 - klo:16:09 kirjoittanut antti-x

Lokinpaska

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 117
Vs: Urakointi vs itse tehden
Täällä tehdään lähes kaikki hommat ite. Tulee ainakin oikeaan aikaan. Rehu että liete koneet porukka käytössä. Kaikki on tottakai tilakohtaisia juttuja. Ainakin täällä päin ei ole tarjotaa urakoinnissa.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Urakointi vs itse tehden
Lietteen ja kuivalannan saa levittää joku muu kuin minä... Ei saa hommaa sujumaan omalla kalustolla riittävän hyvin hommia. Ei ole mitään järkeä investoida isoa traktoria ja vaunua tämän hetkiseen tarpeeseen. Omalla imupainevaunulla ajellaan lähipelloille kynnökselle lietettä mitä ehditään ja vähäinen virtsa samoin nurmille. Kuivalanta ajettu pattereihin ja niissä ei kauaa mene kun urakoitsija on ne peltoon ajanut.

Adami on ainakin vielä karhottanut heinät ja oljet paalainta varten :) Täällä päin on onneksi paskahommiin ja rehuntekoon saatavilla urakointipalveluja ihan kohtuullisesti.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Urakointi vs itse tehden
Kaikki tehdään itse, koska urakoitsijoita ei ole.

Lietteen ja myrkkyjen levityksen voisi ulkoistaa saman tien jos vaan voisi.
Lietteet levitetään nykyään lainavaunulla kun oma on jo niin puhki että puolet valuu matkalle :'( No, onhan tuo lainavaunu sentään jo 6 kuutioinen ettei ihan terveisiä tarvi ajella 8)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Urakointi vs itse tehden
No meillä päin lietteen levitys maksaa multaimella 2.75€/kuutio 1,5 km ajettuna alv 0%. jos multaustuen olisi saanut niin olisi ehkä kannatanut ajattaa urakoitsialla kun paperilla olisi ajattanut 20-30 mottia hehtaarille että kaikille 115 hehtaarille olisi saanut multaustuen.

Ostettiin porukan uusi 14 motin palmu ja jatketaan pintaan levittämistä.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Urakointi vs itse tehden
Kun ilmainen oma työ on käytetty, joutuu kustannusvertailuhintaan laittaa työkustannukseksi 28-30 euroa tunnille. Näin tekee tietysti myös ne, jotka haluaa kunnon palkan työstään...mutta kun työkustannus on 30 ja polttainekustannus 10, maksaa se ikioma oikiaan aikaan ruikkiva kärry 40 euroa tunnilta ja kärryn pääomakulut päälle. Kaluston takaisinmaksuajan pitää olla 5 vuotta tai alle ainakin mun mielestä. Pääomakulut voi jakaa vaikka kymmenelle, mutta kassaan laskien alle viis vuotta ja työkustannus+löpö pitää urakointihintaan verratessa ensin vähentää. (tuskin ajat paskaa talkoilla viittä vuotta, vaikka uusilla vehkeillä se eka vuosi meneeki siinä huumassa :D )
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Urakointi vs itse tehden
Kun ilmainen oma työ on käytetty, joutuu kustannusvertailuhintaan laittaa työkustannukseksi 28-30 euroa tunnille. Näin tekee tietysti myös ne, jotka haluaa kunnon palkan työstään...mutta kun työkustannus on 30 ja polttainekustannus 10, maksaa se ikioma oikiaan aikaan ruikkiva kärry 40 euroa tunnilta ja kärryn pääomakulut päälle. Kaluston takaisinmaksuajan pitää olla 5 vuotta tai alle ainakin mun mielestä. Pääomakulut voi jakaa vaikka kymmenelle, mutta kassaan laskien alle viis vuotta ja työkustannus+löpö pitää urakointihintaan verratessa ensin vähentää. (tuskin ajat paskaa talkoilla viittä vuotta, vaikka uusilla vehkeillä se eka vuosi meneeki siinä huumassa :D )

urakointilasku olisi ollut n.10000€/vuosi per osakas. Vaunu maksoi n.10000€ osakas.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

mah

  • Vieras
Vs: Urakointi vs itse tehden
Ruiskutus on meillä ulkoistettu myös. Uuden karheaa eri mallista ruiskua löytyy kylältä joka lähtöön. Ja itsellä on kesäyönä muutakin tekemistä...(Nukkuminen... :-X) Ei ole ollut ehoa ja hänen kalvosulkeisia ikävä. :'( Ja hehtaarihintakin on 15 euroa, joten itse puljaamalla ei saa edes säästöjä. Samoin puintipuuha on myös ulkoistettu, voi itse keskittyä jyvien murskaamiseen. Lisäksi jos puimuri hajoaa, voin lähteä vaikka kahville, ei tarvitse kaahata enää agrimarkettiin...Lisää mielihyvää saan, kun käyn kysymässä monellako sadalla tarvittiin osia, sehän on aina selvää säästöä. Viime vuonnakin tuli ainakin 7 ilmaista hehtaaria. Omalla logiikallani, siis. :-X

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Urakointi vs itse tehden
Ite oon tehny sen, mihin kalustoa on. Toisin sanoen säilörehun niittää ja noukkii urakoitsija, ite olin aumalla viime kesänä. Lietettä on ajatettu myös urakoitsijalla joskus nurmille ja ihan hyvin sujui. Tahtoo vaan olla nurkat ja liittymät ym. sellaisessa kunnossa, että on oikeastikin vaikeuksia isolla kalustolla, vaikuttaa toki myös rehunteossa. Ajoitus menee sitten urakoitsijan kiireiden mukaan, mutta suht hyvin on soviteltu. Vähäisen kasvinsuojelun (=glyfosaatti) on tehnyt naapuri.

Itse olen päättänyt tulevana kautena panostaa erityisesti kaikkien töiden sujumiseen aikataulussa, katotaan nyt kuin onnistuu (ja miten kalusto kestää). Päivätöissä vähän systeemit muuttuu niin ei pitäis senkään ahdistaa kuten tähän asti.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...