Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valmetin 05 sarja! Hyvät JA Huonot puolet sekä muut seikat!  (Luettu 113451 kertaa)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
-05 sarja on siitä kurja että suomi-ruotsi-Norja akseli ostaa kaikki tanskan-Saksan-hollannin ehjät yksilöt, tänään just juttelin puhelimessa hollannin kauppiaan kanssa, ja arveli kannan olevan enää muutamia satoja yksilöitä. 6000- ja 8000-sarjan hyviä koneita löytyy vielä vuosia tuolta suunnalta.

Eikös valtun kannattais alkaa uustuotantona tehdä vaikkapa 705 ja 805 valteemia?
Kui mää ain olen paras?

p.l

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 57
-05 sarja on siitä kurja että suomi-ruotsi-Norja akseli ostaa kaikki tanskan-Saksan-hollannin ehjät yksilöt, tänään just juttelin puhelimessa hollannin kauppiaan kanssa, ja arveli kannan olevan enää muutamia satoja yksilöitä. 6000- ja 8000-sarjan hyviä koneita löytyy vielä vuosia tuolta suunnalta.

Eikös valtun kannattais alkaa uustuotantona tehdä vaikkapa 705 ja 805 valteemia?

Jos 405:sta tehtäis uutena, niin ostaisin heti.  Tai jos olisi joku fyysisesti saman kokoinen värkki.

realisti

  • Vieras
Yllättävän hyvin se 110-90:kin myi niin kauan kuin sitä sai, voisi olla ajatusta että valtra alkaisi teettämään vaikka hattatilla uustuotanto -05 sarjaa. Haittana tietty se ettei siitä samanlaista saisi tehtyä nykyisten eu-rajoitusten takia.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26122
  • vastustan
Kahdesta -05 sarjalaisesta on omakohtaisia kokemuksia, ensimmäinen ostettiin uutena vuonna 90, joka oli takapotku 605. Se vaihtui joskus 2000 luvun alussa reilut 2000h ajettuna, -91 malliseen reilut 4000h ajettuun, nelivetoiseen 805:seen, nykyään tunteja noin 7000.
605:seen ei taidettu koko aikana tehdä juuri mitään remonttia jos nyt ei hytin kaasujousia ja puhaltimen moottoria lasketa.

805:seen on tehty meillä jonku verran remonttia, ensimmäisellä omistajalla oli kai mennyt pelkillä huolloilla
* Pikavaihde, ensin kiehutti peräöljyt aina maantiellä ajaessa, kunnes vuoden/parin päästä syyllinen löytyi kun hidas puoli alkoi luistaa .. vaikka aina käytetty kytkimen kautta
* Kytkin (vanhassakin oli vielä pintaa, mutta ennakoivasti ek:n asennusta ajatellen)
* Pitkä pääakseli joka pyörittää hydrauliikkaa ja ulosottoa, boorit oli kuluneet (huomattiin kytkinrempan yhteydessä)
* Ja nyt ennen joulua korkkas sylinteriputkien alapäästä o-renkaat ja päästi vedet öljyn sekaan. Tässäkin oli putket vielä kahdella uralla&o-renkaalla vaikka kolmeuraiset putket pitäisi vaihtua 03/-90.
* Sitten ne perus hytin kaasujouset, joista on aina joku mykkänä ja hytin tuulettimen moottori.

Muutenhan nuo on kyllä varmoja vehkeitä, eikä noista meilläkään sattuneista remonteista tyyppivikoja ole kuin kaksi viimmeistä kohtaa. Voimaakin tuntuu kestävän järkevällä käytöllä ihan ok, 605:sessa oli noin 100hp ja nykyisessä ~140 + polttoainetta menee käsittämättömän vähän "nykyvehkeisiin" verrattuna. Raktorinahan se on jo vanha, hidas hydrauliikka, meluisahko hytti, huonot jarrut, tehoton nostolaite, yms mutta nyt hyvin rempattuna, siistikuntoisena ja pikkasen paranneltuna taitaa ainakin meillä pysyä vielä pitkään apukoneena. Kuva ois kiva
kelepaa tuolla ajella 8) 8) 8) 8)
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

möllikkä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 167
605, 1983, 18 100h. KÄY ja KuKkUu maanantaista sunnuntaihin. Isompia remontteja ei tule mieleen, pari kertaa on katkaistu (ei vain muistu syitä)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
605, 1983, 18 100h. KÄY ja KuKkUu maanantaista sunnuntaihin. Isompia remontteja ei tule mieleen, pari kertaa on katkaistu (ei vain muistu syitä)

 ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

hankkijamies

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 62
Kyllähän se valmetin -05 ja -55 sarja taitaa olla niitä "hyviä" valmetteja.
ja ei myöskään -02 mitään vikaa ole paitsi se vaihdelaatikko,mutta kaikkeen tottuu.
Vaikka verkumies tunnustankin olevani niin kyllä kolhoosista Valmet 502 ja 455 lyötyy.
455 on ihan käteen sopiva nelivedoksi,kun vaihdelaatikkokin on brasilian vehkesstä niin kyllä sillä pykälät vaihtuu.
Tunteja jotain 7800.
502 ketterä piha traktori on taas varmaankin se mikä kohta mahdollisesti vaihtuu 602 turpoon jos sopiva lyötyy,nii olis vähäsen sitkeempi kones kaikkeen pikku näpräykseen.
ja kaksoiskytkimellä.
Noissa ensimmäisissä 02-sarjalaisis on niitä pahvitiivisteitä.  8)
Massey-Ferguson 165-Suomen eniten ostetuin traktorimalli 15000 kappaletta

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26122
  • vastustan
605, 1983, 18 100h. KÄY ja KuKkUu maanantaista sunnuntaihin. Isompia remontteja ei tule mieleen, pari kertaa on katkaistu (ei vain muistu syitä)

 ;D
jos ois kalliiks tullu ni luultavasti ois mieleen jääny ;) ;) ;) ;)
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

möllikkä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 167
605, 1983, 18 100h. KÄY ja KuKkUu maanantaista sunnuntaihin. Isompia remontteja ei tule mieleen, pari kertaa on katkaistu (ei vain muistu syitä)

 ;D
jos ois kalliiks tullu ni luultavasti ois mieleen jääny ;) ;) ;) ;)

Sen takia jatketaankin ja odotellaan, että rapsahtaisi 20 000 mittariin   :D Kyllä tuolla kelpaa töitä tehdä

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Eikös se ollu sillai, että kun 705:n kierroslukumittari näyttää mitä sattuu, niin laturissa on ongelma? Mietityttäny vähän, että mahtaako ihan olla lataus kunnossa, mutta eipä oo tullu mitattuakaan. Laiskasti pyöritti äsken, mutta toki käyntiin pörähti näillä keleillä.

Accolta varmaan saa sopivimmin tuollaisen tarvikkeen? Muistaakseni jotkut osat kannattaa hakeakin marmoritiskiltä (jos vaan muuten kehtaa). Jontikan laturin ostin Greneltä muistaakseni, olis silloin agrimarketboikotti päällänsä eikä se oo oikein helpottanu vieläkään.  :-[
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Joo, näkee mittarista. Ei se jaksa heilua moottorin tahtiin jos vaikka remmi on löysällä tai muuta lataushäiriöö.

JackSparrow

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 343
Kyllä täytyy Juubille nostaa hattua, aika projektosin olet hankkinut ja vieläpä melko nykyaikaisen teknisen härvelin, eli osaa on mitä tarkastella ennen toimintaa...

Ja sivustosi on mitä parhain, tuohon pitäisi monen harrastajan pyrkiä, ottaa purkaessa kuvia ja jakaa tietotaitoa muillekkin! 

Mut jos saan pyytää, niin saisko mm. varaosa ja laakerinumerot yms. tekstiin mukaan (osa tok jo olikin, mutta ei kaikki).

Kiitoksia kommentista! Varaosa- ja laakerinumerot pyrin kyllä laittamaan esille uusien osien kohdalta. Joku osa jää kyllä väkisinkin erittelemättä. Joskus on remontin kanssa niin kiirekkin että hyvä kun ehtii kuvat napsia.

Hienot sivut tosiaan  :D
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809


Eikös valtun kannattais alkaa uustuotantona tehdä vaikkapa 705 ja 805 valteemia?
[/quote]

 ;D  Olen ajanut tuommoisella 8 tuntia,järkyttävä kertakaikkiaan.Voi viitty ne vaihteitten porrastukset,kahta keppiä koko ajan esim,lumitöissä.Ja se nostolaite mallia jokotai ja se pikavaihde...Aikuisten oikeesti,otan osaa joka tuollaisella työnsä tekee.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

Red Bull

  • Vieras
605, 1983, 18 100h. KÄY ja KuKkUu maanantaista sunnuntaihin. Isompia remontteja ei tule mieleen, pari kertaa on katkaistu (ei vain muistu syitä)

Joskus synkässä menneisyydessä paaleja nostelin yhdellä tilalla jollakin 505 tai 605 valmetilla ja ihmettelin miten on niin käytetyn näköinen traktori, noo mittarissa oli reilu 15000 tuntia ja näky vieläkin työt maistuvan vaikka aikaa tuosta on jo varmaan 5-6 vuotta..

Massikoita harvemmin näkee enää noilla tuntimäärillä töissä, tai sitten niitä on kymmeniä että jos joku sattuis toimimaan...  :P

saiski

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 76
Urakointiuutisissa olis verkupojille 590 myynnissä. Sivulla 23. Läähättäen odottaa seuraavaa onnellista omistajaa :P