Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve  (Luettu 37271 kertaa)

Sketla

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Kumpihan olisi N91 parempi
Kverneland EG 85 vai tuollaiset överum 4siipiset

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19858
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
90 hevosvoimaa ( DIN)  riittää hyvin, multamailla 75 hv. Mutta tämä edellyttää helposti kulkevaa siipityyppiä ja kevyttä sarka-auraa. Nostovoiman tarve on n oin 2,5 tonnia, jotta viimeinen siipi nousee tiukasta heinäturpeesta ylös.

Paluuaura tarvitsee riittävän järeän koneen nostelemaan. Tyypillisesti noin 6 tonnia painava 150 hv kuusisylinterinen neliveto , 1000 kg painolla etunostolaitteessa, on kalusto, jota tuonkokoiseissa paluuauroissa käytetään.  Kaukaa katsellen renkaat ovat vielä melko litussa ja traktori keinahtelee vaolle mennessään kuin keinutuoli. Eturenkaiden nestetäyttö voisi olla lisänä vielä, jotta maantieajo on vakaata. Isommissa kuin viisisiipisissä kuljetusasaeto on tukipyörän päällä, säästää nostolaitteita ja traktoria kuljetusajossa.

Edit: lyhyt nelisylinterinen on hieman päkistämistä, monesti paluuaura on syksymmällä umpikurassa, sata kiloa savea mukana, pitempi kuusisylinterinen vielä pysynee paremmin suuntavakaana, kun etupaino on kauempana.

-SS-

Viimeksi muokattu: 17.08.22 - klo:10:04 kirjoittanut -SS-

Tiimo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 603
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
EG 85 on melko raskas aura. Vaatii paljon punttia keulaan.

kihveli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 553
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Meillä lisätty viides siipi kvernelandin auraan. Se tekee yhdistelmästä tien päällä melkoisen
ylileveyden puolesta, se lisäsiipi on just keskiviivan puolella. Miten olette tehneet viisisiipisen kanssa?

Perussuomalainen porvari

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4495
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
90 hevosvoimaa ( DIN)  riittää hyvin, multamailla 75 hv. Mutta tämä edellyttää helposti kulkevaa siipityyppiä ja kevyttä sarka-auraa. Nostovoiman tarve on n oin 2,5 tonnia, jotta viimeinen siipi nousee tiukasta heinäturpeesta ylös.

Paluuaura tarvitsee riittävän järeän koneen nostelemaan. Tyypillisesti noin 6 tonnia painava 150 hv kuusisylinterinen neliveto , 1000 kg painolla etunostolaitteessa, on kalusto, jota tuonkokoiseissa paluuauroissa käytetään.  Kaukaa katsellen renkaat ovat vielä melko litussa ja traktori keinahtelee vaolle mennessään kuin keinutuoli. Eturenkaiden nestetäyttö voisi olla lisänä vielä, jotta maantieajo on vakaata. Isommissa kuin viisisiipisissä kuljetusasaeto on tukipyörän päällä, säästää nostolaitteita ja traktoria kuljetusajossa.

Edit: lyhyt nelisylinterinen on hieman päkistämistä, monesti paluuaura on syksymmällä umpikurassa, sata kiloa savea mukana, pitempi kuusisylinterinen vielä pysynee paremmin suuntavakaana, kun etupaino on kauempana.

-SS-

Kyllä siinä mato vinkaisee kun päältä ajaa.

 Mistähän ne peltomaan tiivistymiset oikein tulevat?

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Juu, kyllä se ongelma on enemmänkin se keulan pysyminen maassa. Vetää jaksaa varmasti. Meillä 4siipiset vogelit joissa leikkurit joka siivessä. 6400 vallukin jaksaa vetää hienosti mutta vaatii tonnin rautaa keulalle. 8400 ja 400kg keulalla 1300kierrosta koneeseen ja päivä menee mukavasti hyristellessä.

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Punttia pitää olla täysi satsi, ihan jo luiston vähentämiseksi.  Kverne 4*20 kääntöaurat painaa n. 1500kg. Veturina Valtra N141. Arvioisin, että ilman kuormaajaa yhdistelmä olisi aika kiikkulauta tai ainakin lähellä sitä. Kuormaajan kanssa ihan ok, enempikään paino ei olisi haitaksi. Suurin haitta nostokorkeuden puute, 520/70r38 renkailla mahtuu aura juuri ja juuri pyörähtämään tukipyörän kautta. Korkeammat renkaat auttaisivat asiaan.

Eli kysyjän koneeseenkin suosittelen 38"renkaita jotka (kai) sopivat tuohon pikkuännään?? Puntteja täysi sarja eteen. Auran vuosimalli vaikuttaa paljon, vanhemmat aurat on kevyempiä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Paluuaura tarvitsee riittävän järeän koneen nostelemaan. Tyypillisesti noin 6 tonnia painava 150 hv kuusisylinterinen neliveto , 1000 kg painolla etunostolaitteessa, on kalusto, jota tuonkokoiseissa paluuauroissa käytetään.

Tuo on aika kovasti jo varman päälle. Mä kyntelen 6-koneella joka painaa siinä 5,5 t eikä mitään ylimäääräistä nokalla. Ei ek:ta, ei painoja, ei etunostolaitetta. Aura Agrolux  joka lienee aika sama kuin Överum. Toki tuo hiukan keulaa keventelee kun aurat ylhäällä kunnon monttuun takapyörät ajaa mutta ei mitenkään häiritsevästi. Itse kynnön aikana paino ja pito kyllä riittää. Vario-mallin aura olisi sitten painavampi ja sitten saattaisi etupainoille olla jo käyttöä.

En ole nähnyt mitään syytä raijata ylimääräisiä tonneja mukana kun vähemmälläkin pärjää. polttoainetta vaan kuluu ja märkänä aikana maa tiivistyy.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Mul on Kvernen  EM aurat 200 kääntöpäällä. 5,5 t kutonen ei tarvitse painoa kuin sateen jälkeen jurttipellolla. Nykyisin siinä on etunostolaite, mutta noilla auroilla kynnettiin jo ennen nostolaitteenhankintaa. Jonkinverran kynnetään myös N 111 Valtralla. Se tarvitsee normaalisti parisataa kiloa etupainoja.
Mystinen kesälaatumies

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 924
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Paluuaura tarvitsee riittävän järeän koneen nostelemaan. Tyypillisesti noin 6 tonnia painava 150 hv kuusisylinterinen neliveto , 1000 kg painolla etunostolaitteessa, on kalusto, jota tuonkokoiseissa paluuauroissa käytetään.

Tuo on aika kovasti jo varman päälle. Mä kyntelen 6-koneella joka painaa siinä 5,5 t eikä mitään ylimäääräistä nokalla. Ei ek:ta, ei painoja, ei etunostolaitetta. Aura Agrolux  joka lienee aika sama kuin Överum. Toki tuo hiukan keulaa keventelee kun aurat ylhäällä kunnon monttuun takapyörät ajaa mutta ei mitenkään häiritsevästi. Itse kynnön aikana paino ja pito kyllä riittää. Vario-mallin aura olisi sitten painavampi ja sitten saattaisi etupainoille olla jo käyttöä.

En ole nähnyt mitään syytä raijata ylimääräisiä tonneja mukana kun vähemmälläkin pärjää. polttoainetta vaan kuluu ja märkänä aikana maa tiivistyy.

Sitten kun kyntää savista rinnettä, muistuu SS:n sanat mieleen, eikä tunnu 6000kg + 1000kg enää lainkaan paljolta.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve

Sitten kun kyntää savista rinnettä, muistuu SS:n sanat mieleen, eikä tunnu 6000kg + 1000kg enää lainkaan paljolta.

Varmasti näin. On olosuhteita ja olosuhteita.

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Meillä lisätty viides siipi kvernelandin auraan. Se tekee yhdistelmästä tien päällä melkoisen
ylileveyden puolesta, se lisäsiipi on just keskiviivan puolella. Miten olette tehneet viisisiipisen kanssa?

Kääntää aurat niin ylileveys menee ojan puolelle.  :) Säätyvillä ei väliä jos laittaa 12 tuumaan. Vai oliko tässä puhe sarka-auroista vaikka threadin otsikko puhuu paluuauroista?